Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Yanmar 3GM30 gereviseerd

Yanmar 3GM30 gereviseerd 18 dec 2010 08:31 #166377

  • Loek
  • Loek's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
Vraagje. Mijn Yanmar 3GM30 oude uitvoering (1990) heeft slechts 700 draaiuren. Waarschijnlijk is deze ooit eens met methanol gestart waardoor er een paar zuigerveren kapot zijn gegaan. Dat bleek toen ik de motor in erg koud weer wilde starten wat nauwelijks lukte en we de compressie maar eens zijn gaan meten. En 1 zuiger te weinig compressie aangaf.

De motor is door een (echt!) deskundig bedrijf gereviseerd Yanmar dealer). Er zijn 3 nieuwe zuigers ingekomen en bijkomende zaken vernieuwd. Omdat de motor geen noemenswaardige slijtage vertoonde is er gekozen voor zuigers zonder overwaarde. Ook de schroefas vertoont nauwelijks slijtage ter
hoogte van het lager zodat die uren wel kloppen.

Bij het weer samenstellen van de motor bleek dat de kop al eens is gevlakt. Waarom is niet duidelijk geworden. Daarom moesten de zuigers een fractie worden afgesleten. (zo heb ik het begrepen)

De motor is proefgedraaid en deed het prima. Netjes schoongespoten ziet ie eruit als een nieuwe motor. Het bedrijf zegt dat de motor weer prima in orde is.

Als je dit zo leest wat zou je dan kunnen zeggen over de te verwachten betrouwbaarheid van de motor.

Loek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Yanmar 3GM30 gereviseerd 18 dec 2010 09:04 #166381

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6126
Als ik het goed begrijp is er nog al wat fout gegaan.

1. Historie is niet duidelijk door vorige eigenaar(s) doorgegeven.
2.Revisie is niet deskundig uitgevoerd, verkeerde maat zuiger?
3.Koprevisie (vlakken) was niet opgemerkt?

Het bedrijf zegt dat de motor in orde is, vraag om een schriftelijke garantie!
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Yanmar 3GM30 gereviseerd 18 dec 2010 09:24 #166383

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Even mijn mening. Een 3 cilinder start toch wel ook al is er op 1 wat minder compressie voor zover ik weet. Vreemd verhaal, zuigerkoppen afslijpen als de kop gevlakt is. Wanneer 2 zuigers nog goed zijn ga je toch alleen die met mindere compressie vernieuwen of nieuwe veren in zetten?. Je hebt zelf geconstateerd dat deze 2 voldoende compressie hadden. Wanneer je nieuwe zuigers bestelt meet je toch eerst de oude op, dan weet je of de nieuwe passen of niet. En uiteraard is de kop al eens gevlakt daar is niets van gelogen. Maar deze keer lijkt het meer op een verhaaltje om makkelijk geld in de kas te krijgen. Misschien zie ik het verkeerd hoor!. De echte monteurs hier zullen nog wel wat kunnen vertellen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Yanmar 3GM30 gereviseerd 18 dec 2010 09:43 #166386

  • Loek
  • Loek's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
Dat starten lukte wel na een tijdje, maar er zat weinig vermogen achter. En viel uit bij gas geven. Als die warm is is dat anders.

Op zich kwam het verhaal niet slecht over. Bij demontage bleek dat van 2 zuigers de veren kapot waren. In eerste instantie was gedacht aan 3 overwaarde zuigers. Toen dat niet nodig bleek (nauwelijks slijtage, zuigerwanden etc) is gekozen voor 3 nieuwe standaard zuigers. Niet zo duur overigens. En als die toch uit elkaar ligt, waarom dan niet. Motor is goed bekeken en dus is de motor weer prima.

Echter dat vlakken zit mij dwars. Waarom zeg je vlakken is logisch?? Normaal doe je dat alleen bij een kromme kop? Waterslag? Is niets van gebleken.

Loek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Yanmar 3GM30 gereviseerd 18 dec 2010 09:53 #166388

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Beetje vreemd verhaal wel.

Starten in erg koud weer, hoe koud ?
Veel dieseltjes hebben daar moeite mee, ik zou dan eerst eens kijken naar de voorgloei instalatie.

Dat is niet gedaan zo te zien en men is uit gegaan van een verminderde compressie op een van de cilinders.
Hoeveel minder was dat dan, 10% is de norm voor een gezonde motor, maar ook voor 15 % tussen de hoogste en laagste waarde maak ik me nog niet druk.

Is de compressie test uitgevoerd bij warmgedraaide motor?

Die defecte zuigerveren, heb je die zelf gezien en hoe zagen de zuigers er uit.
Dat zou ik wel willen weten om het vervangen van zuigers te rechtvaardigen.
Was er geen schade en of slijtage aan de de cilinderwanden en zuigers, dan volstaat een nieuwe set zuigerveren.

Dat de kop al eens gevlakt zou zijn is vreemd bij een motor met 700 uur.
Dit heeft echter geen enkele invloed op de zuigerhoogte, deze steken niet boven het blok uit.

Het verhaal van de zuigers afslijpen is pertinente onzin en maakt een en ander erg ongeloofwaardig.

PS, overwaarde zuigers worden alleen gebruikt als de cilinders worden opgeboord en gehoond, dit gebeurt alleen bij een echte revisie bij een gepecialiseerd bedrijf en zeker niet bij een dealer op de hoek.
Hierbij worden dan ook de kleppen hoofdlagers en krukas gedaan.
Pas dan kan je spreken over een weer 100% gereviseerde motor met bijbehorende garantie.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Laatst bewerkt: 18 dec 2010 10:05 door ron b.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Yanmar 3GM30 gereviseerd 18 dec 2010 10:26 #166394

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Waarom zijn niet de oude zuiger gebruikt, waren deze te beschadig door de gebroken zuigerveren (ken ik me nauwelijks voorstellen)

Gebroeken zuigerveren zorgen er inderdaad voor dat de motor minder goed start.

En die moeten dan vervangen worden maar dit geld meetal niet voor de zuiger en als de zuiger moeten worden vervangen neem je in jou geval het zelfde type waardoor afslijpen niet nodig is (is zo’nzo al een vreemd verhaal)



Een kop moet gevlakt word als de motor te warm heeft gelopen of er waterslag is geweest

Bij waterslag is de kans heel groot dat niet alleen de kopkrom is maar ook de kleppen en de drijfstank. (dus meer schade dan een warmloper)

Waterslag kan door twee reden komen:

1
Het ligt aan een foutief ontworpen uitlaatsysteem

2
Of aan het te lang doorstarten met geopende buitenkraan.

In beide gevallen loopt het uitlaatsysteem vol zonder dat het water naar buiten wordt geblazen.

Een warmloper kan veroorzaak worden door een impeller die stuk is of een wierpot die niet lucht dicht is.

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 18 dec 2010 10:30 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Yanmar 3GM30 gereviseerd 18 dec 2010 10:44 #166398

  • Loek
  • Loek's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
Zo te zien op de doorsneetekening komt de zuiger wel precies tot / iets boven de rand van de zuigerwand. De zuigerstangen waren niet krom.

Wellicht is het waar dat je had kunnen volstaan met 2 of 3 zuigerverensetjes. Maar hij ligt toch al uit elkaar waarom dan niet direct wat vernieuwen. Zo duur zijn die onderdelen ook weer niet. Flink wat uurtjes voor redelijke uurlonen, zo vind ik. Het bedrijf is echt deskundig. Zeker geen boertje op de hoek. Ga geen namen noemen.

Blijft het rare van het vlakken. Dat van die waterslag was voor mij nieuw. Voor het eerst een paar maanden geleden over gehoord. Wist het echt niet. Betekent dus als je start en de motor niet snel genoeg aanslaat je de wateraansluiting moet dichtzetten?

Bij mij staat de wateraansluiting altijd open. Normaal start ie heel snel. Behalve afgelopen november. Moest 'm een flinke tijd doorstarten.

Een warmloper heb ik nooit gehad. Zou de vorige eigenaren wel kunnen bellen, maar om dat na zoveel jaar te doen??

Loek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Yanmar 3GM30 gereviseerd 18 dec 2010 10:58 #166399

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
Dat van die waterslag was voor mij nieuw
Ik werd er op gewezen door een dealer uit Lemmer. Dit ivm mijn vraag aangaande het aanslingeren van de motor. Hij gaf aan dat ze er zelf wel eens de fout mee in waren gegaan. Het aanslingeren is immers niet zomaar even draaien en hop lopen.... Nee.. je moet best wel even je best doen. Als je dan in al je ijver maar blijft draaien.... en nog eens proberen .... draaien.... Dan pomp je met je impeller via je mixingelbow zo je demper vol water. De motor loopt niet dus de uitlaatgassen kunnen het water niet naar buiten "duwen". Om die reden geeft men het dringende advies: Wanneer je de motor met de hand wilt starten doe dit met gelsloten afsluiter. De impeller kan er wel tegen en je voorkomt de mogelijkheid van een hoop schade. Als je in November tijdens het starten waterslag zou hebben gehad dan had je dat wel gemerkt. Als de zuiger om hoog komt en hij komt iets tegen wat niet comprimeerbaar is (water) dan is het in een keer over... lijkt mij. Maar daar kan Fer vast een beter antwoord op formuleren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Yanmar 3GM30 gereviseerd 18 dec 2010 11:29 #166401

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Even een verklaring voor het vlakken van de kop. Wanneer deze nieuw gemonteerd wordt is de kop ook gevlakt. Door te zeggen dat de kop al eens gevlakt is wordt er niet gelogen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Yanmar 3GM30 gereviseerd 18 dec 2010 11:50 #166402

  • Loek
  • Loek's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
Ik snap je niet over dat vlakken. Het is geen nieuwe motor.

Loek
Laatst bewerkt: 18 dec 2010 11:51 door Loek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Yanmar 3GM30 gereviseerd 18 dec 2010 12:21 #166405

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Ook een oude motor is ooit nieuw geweest en monteren van een niet gevlakte kop zal imho niet gebeuren bij het in elkaar zetten van een nieuwe motor. Een kop vlakken wordt dus niet alleen gedaan tijdens een revisie, maar is standaard procedure bij het vervaardigen en gereedmaken van een nieuwe kop.
Vandaar dat er niet gelogen wordt als gezegd wordt dat de kop al eens gevlakt is.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Yanmar 3GM30 gereviseerd 18 dec 2010 12:26 #166406

  • Loek
  • Loek's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
Dus ... het kan niets bijzonders zijn. Maar waarom stak de zuiger dan iets te hoog?

Loek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Yanmar 3GM30 gereviseerd 18 dec 2010 12:49 #166409

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Normaal gesproken gebruik je na het opnieuw vlakken van de kop een iets dikkere pakking, dan moet het geen probleem opleveren.
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Yanmar 3GM30 gereviseerd 18 dec 2010 13:29 #166410

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Is er nog een reden gevonden dat de zuigerveren zijn gebroken?

Zuigerveren breken meestal als de motor is warm gelopen, na een warmloper is de kop vaak ook krom waardoor deze moet worden gevlakt.

Ik sluit niet uit dat dit is gebeurd en de vorige eigenaar allen de koppakking heeft vervangen voor de verkoopt.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Yanmar 3GM30 gereviseerd 18 dec 2010 13:36 #166411

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Proost schrijft:
Even een verklaring voor het vlakken van de kop. Wanneer deze nieuw gemonteerd wordt is de kop ook gevlakt. Door te zeggen dat de kop al eens gevlakt is wordt er niet gelogen.



Je ziet vaak het verschil tussen een origineel gevlakte kop en een opnieuw gevlakte kop
(zal een kijken of ik foto’s heb van de week) je kan dit ook meten

Een gevlakte kop zorg voor een groter eindcompressie druk.

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 18 dec 2010 13:37 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Yanmar 3GM30 gereviseerd 18 dec 2010 14:00 #166412

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Loek schrijft:
Dus ... het kan niets bijzonders zijn. Maar waarom stak de zuiger dan iets te hoog?

Loek

Sommige motoren fabriekenten hebben verschillende koppakkingen in verschillende diktes
De dikte van de koppakking kan dan bepaald worden door de speltmaat van de zuigers met een meetklok te meten. Dit is de uitsteekhoogte van de zuiger boven het cilinderblok.
Er zijn ook motoren waarbij de cilinderbus hoogte kan worden afgesteld dit alles is bij Yanmar niet het geval.

Zal nog even kijken vanavond voor een plaatje om te laten zien hoe dit nu zit

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 18 dec 2010 14:04 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Yanmar 3GM30 gereviseerd 18 dec 2010 16:37 #166423

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8049
Loek schrijft:
Bij mij staat de wateraansluiting altijd open. Normaal start ie heel snel. Behalve afgelopen november. Moest 'm een flinke tijd doorstarten.
Overigens is dit best normaal bij deze motor. Het is een indirect ingespoten diesel maar zonder voorgloei. Dat staet lastig onder de 15 graden en afgelpen november was best fris. Starte hij vroeger beter bij erg koud weer? Mogelijk is daar ooit iets fout gegaan bij een vorige eigenaar: te lang gestart met een kraan open. En of je dan 10 uur of 1000 uur op de klok staan maakt dan weining uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Yanmar 3GM30 gereviseerd 18 dec 2010 16:52 #166426

Heeft iemand dan ook toevallig de definitie van wat 'te lang' gestart dan is? Hoe lang mag je dan starten zonder dat je problemen kan krijgen (en ik kan al wel verzinnen dat dat natuurlijk afhangt van het type van de motor)?

Groeten,
Reinier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Yanmar 3GM30 gereviseerd 18 dec 2010 17:13 #166428

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8049
Bedoel je hoe lang je mag starten voordat je schade krijgt?
Nou als ie na de eerste 5 sec. niet aanslaat, draai ik de kraan al dicht om mogelijke problemen voor te zijn. Hoe lang je motor mag starten voordat je cilinders vol water lopen zal ook afhangen van de grootte van je uitaat/waterlock systeem. En hoe lang je je startmotor max achter elkaar mag gebruiken voor dat die schade krijgt, staat meestal wel in de handleiding.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Yanmar 3GM30 gereviseerd 18 dec 2010 18:06 #166430

  • Loek
  • Loek's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
De doorsneetekeningen vind je hier http://www.yanmarcenter.nl/webwinkel/pdf/manuals/engine_current/service/1gm10_servicemanual.pdf

Vorig jaar startte de motor in de koude periode ook al slecht. En dat jaar daarvoor kwam er ineens olie uit het olieaftappompje. Zou kunnen omdat Yanmar overdruk in het carter heeft. Maar was dan toch al wat te veel.

Wat ik vorig jaar ook had was olielucht in de boot. Dit zou komen van olie dat bij de karterolie komt. Dat zou dan stinken. En ik merkte nogal wat terugval van het vermogen bij het passseren van het Paard van Marken met echt hoge golven tegen.

De verlaring dikke pakking met afvlakken na warm lopen lijkt mij wel aannemelijk. De pakking was dik, althans zo kwam dat bij mij over.

Wel wil ik opmerken dat de boot ANWB goedgekeurd was, toen ik ze over iets anders belde kon ik een dikke l.. krijgen.

Loek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Yanmar 3GM30 gereviseerd 18 dec 2010 18:33 #166432

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Een ANWB keuring zegt niets zo veel, het is in mijn ogen de slechtste keuringsinstantie die er is

De ANWB keur niet standaard de motor

Zoals belooft hier een tekening van hoe je een zuigerhoogte meet




Mvg Fer
Laatst bewerkt: 18 dec 2010 18:35 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Yanmar 3GM30 gereviseerd 18 dec 2010 18:43 #166433

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Philip schrijft:
Bedoel je hoe lang je mag starten voordat je schade krijgt?
Nou als ie na de eerste 5 sec. niet aanslaat, draai ik de kraan al dicht om mogelijke problemen voor te zijn. Hoe lang je motor mag starten voordat je cilinders vol water lopen zal ook afhangen van de grootte van je uitaat/waterlock systeem. En hoe lang je je startmotor max achter elkaar mag gebruiken voor dat die schade krijgt, staat meestal wel in de handleiding.

Goed verhaal Philip ik wil er nog aan toe voegen dat je gerus je kunt gerust 5 a 10 sec doorstarten, en dat een waterlift of Lock soms te klein of minimal is gekozen is waardoor dit soort probleem voor kunnen komen.

Een waterlock kan je wel te klein kiezen maar niet te groot verder hoort er een zwanenhalls na de waterlock te komen die het in stromen van water van buitenaf voorkomt.
Deze moet een scherpe bocht hebben en niet een slang in een bocht gelegd wat ik nog wel een tegen kom dit werkt namelijk niet.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Yanmar 3GM30 gereviseerd 18 dec 2010 19:08 #166438

  • Loek
  • Loek's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
Bij die zuiger zie je dat de zuiger boven de vaste cilinderwand uitkomt.

Leuk die 2 discussies. Zal wat gaan waterslotten. Ga er haast van stotteren. Komt wel allemaal wat pimitief over. Een motor waarbij dat kan gebeuren.

Blijft mijn centrale vraag. Is de motor nu betrouwbaar. Het (betrouwbare) bedrijf zegt, ook na proefdraaien ja. Na de verklaring met de dikke pakking ben ik wat meer gerust.

loek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Yanmar 3GM30 gereviseerd 18 dec 2010 19:17 #166439

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ik loop al een paar jaartjes mee en zie de gekste ding op en rond motoren, als het om waterlocks gaat hebben mensen die om geld uit te sparen zelf iets in elkaar lassen wat absoluut niet voldoet

Je motor is goed gemaakt daar hoe je geen zorgen om te maken en ook wel betrouwbaar maar de vraag is waarom zijn de zuigerveren gebroken.

Daar heb ik nu wel genoeg over gezegd .

Succes

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Yanmar 3GM30 gereviseerd 18 dec 2010 20:00 #166442

  • Loek
  • Loek's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
Zou het dan de moeite zijn om de vorige eigenaren daarover te bellen. Kan een beetje genant voor hen zijn, maar ben goed in staat dat op te vangen.

Loek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.157 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl