Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Werkschroef of zwaardere motor

Werkschroef of zwaardere motor 29 dec 2010 10:40 #167545

  • killroy
  • killroy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 379
Heb een Aloa 21, zie gegevens :)
sailboatdata.com/viewrecord_metric.asp?class_id=3995
Er zit eem Mariner 5 PK tweetakt achter. Motor is in prima staat.
Bij ineens goed gas geven wil de motor er soms bijna mee stoppen. Heb het gevoel dat hij de massa niet ineens in beweging kan krijgen. Bij met gevoel gas geven gaat het prima. Als er beweging in zit komt hij goed vooruit. Als ik in eens vanuit een goede vaart het gas geheel terug neem wil hij er wel ineens mee stoppen. Net als of de boot door zijn voorwaartse kracht de schroef tegen houdt. Starten is wel weer gewoon lopen.
Is de motor te licht en remt de massa de schroef? :unsure:
Geeft een werkschroef verbetering of kan ik beter uitkijken naar een 9,9 pk.
Wil altijd een betrouwbare motor hebben voor als het echt nodig is.
Het plan is om ooit ook wel eens een oversteek naar een waddeneiland te maken, dus moet wel reserve hebben voor eventuele tegen stroom.
Wie heeft een nuttig advies?

Frank
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werkschroef of zwaardere motor 29 dec 2010 10:45 #167546

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Ik heb een 22-voets boot van ca 1000 kg, en een stokoude 5 pk 2-takt van Yamaha. Die 5 pk is voor mijn boot meer dan voldoende, die gaf de boot nog ruim voldoende snelheid met een tegenwind van 5 Bft op het IJmeer en 7 Bft tegenwind op de Randmeren.

Ik denk eerder dat er iets met de motor zelf aan de hand is, want ook als je je motor achter een cruiseschip zou hangen mag hij dergelijke kuren niet vertonen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werkschroef of zwaardere motor 29 dec 2010 10:55 #167547

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8026
Ook mijn Trotter van 6,5 meter en 1200+ kilo kwam met een 4 pk, 4 takt (langstaart en werkschroef) overal waar ikhaar wilde hebben.

Het klinkt indd meer als een motorisch probleem dan een vermogen probleem oid.

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werkschroef of zwaardere motor 29 dec 2010 11:00 #167548

  • killroy
  • killroy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 379
Motor wordt goed onderhouden. jaarlijks een beurt. Nogmaals loopt al een zonnetje. Trotti geeft al precies aan wat wellicht een verbetering kan zijn. Hij heeft een werkschroef!
Motor moet waterverplaatsen en de boot hoeft niet te planneren :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werkschroef of zwaardere motor 29 dec 2010 11:15 #167550

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Lijkt idd een motorisch probleem. Te weinig lucht; luchtfilter dichtgeslagen door vocht of vuil. Te weinig benzine, verstopte sproeier, vuile vlotterkamer, oude benzine.
Kijk eens naar de elektrode van de bougie: bij een goede verbranding hoort ie beige kleurig te zijn.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Laatst bewerkt: 29 dec 2010 11:15 door Faran.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werkschroef of zwaardere motor 29 dec 2010 11:22 #167551

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Ook met een werkschroef zal de motor dezelfde kuren vertonen. Je boot weegt nog minder als die van mij, dus hij is echt wel sterk genoeg.

Laat hem eens door een ander bedrijf nakijken/onderhouden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werkschroef of zwaardere motor 29 dec 2010 11:51 #167560

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10714
Klinkt als een carburator probleem, is het een tweetakt?. Uit elkaar halen en helemaal schoonmaken, inclusief de naalden. Bewegende delen smeren en voor het in elkaar zetten uit laten lekken. Let op de afstelling van de sproeiers, komt nauwkeurig. Mooi klusje voor de keukentafel om deze tijd van het jaar.
Maar eerst het volgende wat er ook mee te maken kan hebben.
Bij tweetakt heb je te maken met carterspoeling. Wanneer er veel benzine/olieresten in het carter zitten kan er ook een probleem ontstaan zodat de motor bij weinig toeren te veel brandstof krijgt waardoor hij smoort. Met veel toeren vraagt de motor om meer brandstof en merk je het niet. Als je daarna gas dicht zet krijg je hetzelfde probleem terug.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Werkschroef of zwaardere motor 29 dec 2010 12:13 #167568

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5953
Ik verdenk de stationaire sproeier, als deze verstopt is dan krijgt de motor te weinig benzine. Benzine toevoer (totaal) bestaat uit een vaste hoeveelheid via stationaire sproeier en een variabele hoeveelheid via de gasklepnaald en hoofdsproeier.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Laatst bewerkt: 29 dec 2010 13:21 door Jutter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werkschroef of zwaardere motor 29 dec 2010 12:45 #167577

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
killroy schrijft:
Motor wordt goed onderhouden. jaarlijks een beurt. Nogmaals loopt al een zonnetje. Trotti geeft al precies aan wat wellicht een verbetering kan zijn. Hij heeft een werkschroef!
Motor moet waterverplaatsen en de boot hoeft niet te planneren :laugh:

Onderhoud je de motor zelf of besteed je het uit? En wat gebeurt er bij zo'n beurt? Zoals de andere posters ook al aangeven gaat het hier om een motorisch probleem, de door jou berschreven situaties kan niet voorkomen bij een verkeerde schroef. Carburatuer controleren, ontsteking en bougies controleren en de afstelling van alles. Een motor van 5,5pk op 600kg boot is meer dan voldoende.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werkschroef of zwaardere motor 29 dec 2010 15:00 #167602

  • killroy
  • killroy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 379
Motor wordt jaarlijks onderhouden door BB dealer. Service beurt, nieuwe bougie, impellor, carburateur is al schoongemaakt, sproeiers, leidingen gereinigd,brandstoffilter vernieuwd.
Nogmaals in de bak bij de dealer loopt hij prima. Bij mij op de boot ook, alleen als ik in eens vol gas geef of abrupt gas terug geef naar stationair heb ik dit 6 van de 10 keer dit probleem.
Motor loopt nu op Aspen.Dit maakt voor het probleem niets uit, daarvoor op 2 takt zelfde
Trouwens Aspen is erg prettig.
Kan er wel mee leven maar ga voor 100%
Enige waar ik nog aan denk is membraam van brandstofpomp.

Twee vragen zijn nog niet beantwoord
- heeft een werkschroef voordelen
- is 5 pk genoeg ook op stomend water.

Allen wel vast bedankt voor het meedenken :pompom:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werkschroef of zwaardere motor 29 dec 2010 15:08 #167604

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
killroy schrijft:
Twee vragen zijn nog niet beantwoord
- heeft een werkschroef voordelen
- is 5 pk genoeg ook op stomend water.

1) Jazeker, vooral met manouevreren
2) Absoluut. Ik heb met mijn bootje op het IJmeer gevaren van de Oranjesluizen richting de Randmeren. Wind: 5 Bft NNO, dus we zaten het eerste stuk pal aan lagerwal en de wind op de kop. De motor had power zat, maar omdat de boot nogal lekker op de golven stuiterde kwam de schroef vaker boven water dan me lief is. Ik ben met mijn ruim 90 kg dus maar goed achterin de kuip blijven zitten.

Heb je al eens gekeken of de ontluchting van de tank wel voldoende is?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werkschroef of zwaardere motor 29 dec 2010 15:12 #167607

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8639
Een werkschroef heeft alleen voordelen bij weinig toeren, snelheid.
Het maakt niet uit of het water stroom of niet, harder dan je rompsnelheid ga je niet.
Dus als de stroom te sterk is moet je 'kruisen',in plané of ankeren.

En ik ben het met de anderen eens: je motor is niet ok. Als hij er mee stopt bij veel gas, dan krijgt hij op dat moment kennelijk te weinig of te veel lucht. Bij een goede 2-takt zie je bij veel gas geven, grote rookwolken, dwz onverbrande brandstof.
Het stoppen van een 2-takt bij veel gas ken ik alleen, als de choke nog aan staat. Is daar al naar gekeken?
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Laatst bewerkt: 29 dec 2010 15:16 door La Mavare.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Werkschroef of zwaardere motor 29 dec 2010 15:16 #167610

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17789
killroy schrijft:
- is 5 pk genoeg ook op stomend water.
Rekensom.
Je weet hoe hard jouw boot door het water kan (zeg maar rompsnelheid).
Je weet hoe hard jouw boot in stilstaand water op de motor vaart.

Het verschil tussen die twee waarden kan je (ongeveer) goed maken met een zwaardere motor. Stroming is niet van belang in deze rekensom, want de stroming neemt motor en boot tegelijk mee, het water staat ahw stil vanuit het perspectief van de boot gezien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Werkschroef of zwaardere motor 29 dec 2010 18:59 #167633

killroy schrijft:
Het plan is om ooit ook wel eens een oversteek naar een waddeneiland te maken, dus moet wel reserve hebben voor eventuele tegen stroom.
Frank

Van buitenboord motoren heb ik geen verstand, maar 5 pk zou toch wel moeten voldoen. Wij hebben iets van 13 pk inboard op 2.5 ton

Hoeveel stroom verwacht je dan tegen te krijgen? Over het algemeen kun je dat op de Wadden prima voorzien, dus als er kans is op lange stukken stroom EN wind tegen, kun je gewoon ergens anders naartoe gaan, dan hoef je er niet tegenin te motoren.
In je routeplanning op de Wadden rekening houden met de stroom levert je echt enorm veel plezier op!

Reinier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Werkschroef of zwaardere motor 29 dec 2010 20:13 #167638

  • Seabird
  • Seabird's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 828
Het zou ook kunnen dat je bb te diep hangt in de bun of de spiegel. Hangt ie te diep dan komt de motor niet goed op toeren, hij hoort dan echter niet af te slaan. Een combinatie van factoren misschien?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Werkschroef of zwaardere motor 29 dec 2010 21:56 #167656

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Seabird schrijft:
Het zou ook kunnen dat je bb te diep hangt in de bun of de spiegel. Hangt ie te diep dan komt de motor niet goed op toeren, hij hoort dan echter niet af te slaan.
Nog nooit van gehoord!
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Werkschroef of zwaardere motor 30 dec 2010 07:57 #167671

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8026
Ik had hier ook problemen mee nadat ik een nieuwe motorsteun had gemonteerd.

Als ik stil lag was er geen probleem. Maar op het moment dat ik ging varen kwam de hekgolf boven de uitlaat in het staartstuk uit en vergaste de motor zichzelf.

Maar hiervan ging de motor niet moeilijk doen met alleen volgas, maar gewoon bij alle toeren (afhankelijk van de snelheid dat wel)

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Werkschroef of zwaardere motor 01 jan 2011 21:21 #168039

  • Ronk
  • Ronk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 118
Als de motor bij de reparateur wel goed loopt en in de boot niet dan verdenk ik dat er water in je tank zit.

Gooi die tank maar eens leeg in een glazen schaal dan kan je zien of er water in zit.

Is dit niet het geval dan verdenk ik ook de stationaire sproeier.
Koop een goede carburateur reiniger en spuit dat bij lopende motor in je carburateur.

Werkschroef is volgens mij niet te koop voor een 5 pktje en zeker niet voor een 2takt.

Succes Ron
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Werkschroef of zwaardere motor 02 jan 2011 09:31 #168092

  • killroy
  • killroy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 379
Tank gaat mee met de motor voor de beurt. Wordt/is ook nagekeken. Voor de zekerheid trouwens vernieuwd.

We komen er wel! :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Werkschroef of zwaardere motor 02 jan 2011 11:19 #168113

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Als je echt voor 100% gaat.......

Koop een Yamaha 8 pk 4takt in werkuitvoering, de beste motor die er in deze klasse is.
Ik verzeker je dat je in een staandemast situatie moeiteloos mee gaat met al het + 30ft geweld, ook op drukke scheepvaartroute's, is het een zeer betrouwbare metgezel.

Hiermee wil ik niets ten nadele zeggen over al die 5 pk tweetakten, als het voldoet dan voldoet het, en ze zijn in het voordeel wat betrefd gewicht.

Maar ik las ergens iets over 100%, vandaar.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Werkschroef of zwaardere motor 02 jan 2011 11:26 #168114

  • killroy
  • killroy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 379
Goed gelezen. Ga voor 100%.
Liever iets dat het niet doet, dan iets wat niet te vertrouwen is :laugh:

Zalm alles nog eens goed in overwegeing nemen.
Nogmaals allen dank! :pompom:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Werkschroef of zwaardere motor 02 jan 2011 11:27 #168116

ron b schrijft:
Als je echt voor 100% gaat.......

Koop een Yamaha 8 pk 4takt in werkuitvoering, de beste motor die er in deze klasse is.
Ik verzeker je dat je in een staandemast situatie moeiteloos mee gaat met al het + 30ft geweld, ook op drukke scheepvaartroute's, is het een zeer betrouwbare metgezel.

Hiermee wil ik niets ten nadele zeggen over al die 5 pk tweetakten, als het voldoet dan voldoet het, en ze zijn in het voordeel wat betrefd gewicht.

Maar ik las ergens iets over 100%, vandaar.

Disp. (kg): 600
ong 13 pk per ton, denk niet dat je daarmee die Aloa 21 in plane krijgt hoor, alleen maar heel hoge golven. Dus die +30ft hou je nog steeds niet bij.

Nee hoor, gewoon een 40 pk erachter, dan kom je tenminste in plane. Kijk maar naar McGregors! Kan je mee waterskien.
Rompsnelheid wat is dat?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Werkschroef of zwaardere motor 02 jan 2011 11:58 #168118

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
TS zoekt iets met een werkschroef.
Dan is de 8pk zover ik weet de kleinste motor in deze klasse.

Dat ie iets overbemeten is, dat is waar.
Zelf heb ik een 9.9, en volaan varen heeft ook geen enkele zin.
Het is een genot om tussen half tot 3/4 gas gewoon op de rompsnelheid te zitten, een mooie rustige loop, geen herrie en een zeer acceptabel verbruik.

En ja, planeren met een werkschroef, daar gaat het nu juist net niet om, trekkracht, om bijvoorbeeld even af te stoppen, dat wordt gevraagd.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Werkschroef of zwaardere motor 02 jan 2011 12:17 #168124

ron b schrijft:
TS zoekt iets met een werkschroef.
Dan is de 8pk zover ik weet de kleinste motor in deze klasse.

Dat ie iets overbemeten is, dat is waar.
Zelf heb ik een 9.9, en volaan varen heeft ook geen enkele zin.
Het is een genot om tussen half tot 3/4 gas gewoon op de rompsnelheid te zitten, een mooie rustige loop, geen herrie en een zeer acceptabel verbruik.

En ja, planeren met een werkschroef, daar gaat het nu juist net niet om, trekkracht, om bijvoorbeeld even af te stoppen, dat wordt gevraagd.

Mercury levert vanaf 4 pk al een werkschroef onder de naam: high thrust. De 4-takt is zeer stil en sterk genoeg.
Op de rompsnelheid gaan zitten zou ik willen afraden, niet vanwege je eigen portemonnee, dat moet je zelf weten, maar vanwege de golven voor je buren.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Werkschroef of zwaardere motor 02 jan 2011 13:09 #168130

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Op de rompsnelheid gaan zitten zou ik willen afraden, niet vanwege je eigen portemonnee, dat moet je zelf weten, maar vanwege de golven voor je buren.

Mee eens hoor, maar vertel het ook nog even aan de mannen van Urk als je wilt ;) en oja, vergeet die andere staandemastroute racers ook niet.

Nou dan is er een mooi altenatief voor TS, een mercury high-trust 4takt in de kleine klasse :) .
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.299 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl