Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Olie of ATF in keerkoppeling?

Olie of ATF in keerkoppeling? 13 jan 2011 07:46 #170355

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Mijn boot (1980) heeft een renault RC260 motor ( ik vermoed dat dit de originele motor is?)
Nu heb ik deze week voor het eerst de olie van de keerkoppeling ververst en begin erntig te twijfelen of ik het wel goed heb gedaan!
Tijdens het leegpompen van de keerkoppeling vond ik dat de ATF erg zwart was, terwijl in het instructieboekje wel staat dat je de keerkoppeling met ATF moet vullen. Heb ik ook gedaan. Maar die ATF is veel roder dan de olie die er uitkwam.

Het gekke is ook dat op de dop van de peilstok het woord 'oil' geschreven staat.
Zojuist vond ik op internet een instructieboekje en daar staat in dat de keerkoppeling met olie 10w30 gevuld moet worden?

De vraag is dus of ik die ATF er weer uit moet halen en de keerkoppeling alsnog met olie vul. Of kan het helemaal geen kwaad? Of wordt ATF wellicht zwart na verloop van tijd?
Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties!
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olie of ATF in keerkoppeling? 13 jan 2011 08:41 #170365

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Twee instructieboekjes van dezelfde motor/keerkoppeling die allebei een ander voorschrift geven.... :huh:...

De Renault manual is vrij duidelijk: moteur et inverseur 10W30
Laatst bewerkt: 13 jan 2011 08:45 door sigdock.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olie of ATF in keerkoppeling? 13 jan 2011 09:03 #170370

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Sigdock, het instructieboekje dat ik op mijn boot heb is van een Nanni diesel. Dat is dus dezelfde motor, en ik ging er vanuit dat dit boekje bij die motor hoort. Maar nu twijfel ik daar helaas nogal over :unsure:
Ik weet echt niet hoe ik uit kan vinden welke van de 2 boekjes nu de waarheid voor mijn motor vertelt?

Gek genoeg, zijn verder alle specificaties van deze 2 motoren dus echt hetzelfde behalve de olie in de keerkoppeling!
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olie of ATF in keerkoppeling? 13 jan 2011 09:31 #170379

  • werner
  • werner's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1650
Heb zelf een 55pk reugeot diesel in de boot,
en in de keerkoppeling van mij moet ook gewoon motoroilie in.
heb het zelf gezien, en de monteur vertelde het ook, en ook iedere keer vervangen, als ik de motorolie ook vervang.



(wat is ATF ? )

bedankt Proost..
Werner


Wie sturen kan,
zeilt bij elke wind.
Laatst bewerkt: 13 jan 2011 11:39 door werner.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olie of ATF in keerkoppeling? 13 jan 2011 09:32 #170381

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Wat belangrijker is dan het motormerk, het merk van de keerkoppeling. Achter een motor zouden verschillende types kunnen waarmee verklaard zou kunnen worden waarom je ATF of motorolie gebruiken moet.


ATF staat voor: Automatic transmission fluid
Als je maar geniet!
Laatst bewerkt: 13 jan 2011 09:37 door Proost. Reden: aanvulling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olie of ATF in keerkoppeling? 13 jan 2011 10:25 #170393

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
frankrijk schrijft:
Sigdock, het instructieboekje dat ik op mijn boot heb is van een Nanni diesel. Dat is dus dezelfde motor, en ik ging er vanuit dat dit boekje bij die motor hoort. Maar nu twijfel ik daar helaas nogal over :unsure:
Ik weet echt niet hoe ik uit kan vinden welke van de 2 boekjes nu de waarheid voor mijn motor vertelt?

Gek genoeg, zijn verder alle specificaties van deze 2 motoren dus echt hetzelfde behalve de olie in de keerkoppeling!

Nanni levert gemariniseerde 'universele' blokken met verschillende typen keerkoppelingen. In dat geval is het merk en type keerkoppeling bepalend voor de olie. Als jij een echte Renault RC 2.60 hebt staan met de bijbehorende AS16 keerkoppeling dan is het voorschrift van Renault dus bindend en gebruik je 10W30.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olie of ATF in keerkoppeling? 13 jan 2011 11:33 #170402

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Sigdock, je zou goed gelijk kunnen hebben. Ik heb echter op mijn ontdekkingstocht door de motorruimte de motor niet als Renault, noch als Nanni kunnen identificeren.
Ook op het huis van de keerkoppeling vind ik geen identificatiecode o.i.d..

Maar mijn vraag is daarom ook vooral of het kwaad kan er ATF in te kiepen als er eigenlijk motorolie in moet? Simpelweg omdat ik dus niet weet wat er in moet.
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Olie of ATF in keerkoppeling? 13 jan 2011 11:41 #170405

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6126
Dat kan dus niet, volgens mij is ATF voor hydrolische koppelingen en motorolie wordt gebruikt voor koppelingen met een mechanische koppeling en alleen gebruikt als tandwielen en lagers wat smering behoeven.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olie of ATF in keerkoppeling? 13 jan 2011 11:42 #170406

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Ja, dat is niet goed. ATF is veel dunner dan gewone olie, je onderdelen gaan er sneller van slijten (en dat kan rap tot problemen leiden). Ik denk dat je nog een keer op zoek mag gaan naar typeplaatjes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olie of ATF in keerkoppeling? 13 jan 2011 13:04 #170422

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
@Jutter: ATF wordt (ook) gebruikt in automaten van auto's of in de keerkoppelingen van Hurth, niet alleen bij hydraulische koppelingen dus. Het is idd wel een stuk dunner dan gewone olie.

@frankrijk: zonder gegevens over merk en/of type van de keerkoppeling is er niets met zekerheid te zeggen. Gevoelsmatig zou ik zeggen dat je beter de 10W30 olie kan gebruiken aangezien de ATF zwart kleurt maar je moet het wel in de gaten houden en regelmatig controleren.
Onderzoek de motor grondig, maak een of meer foto's van de keerkoppeling en plaats die hier, wellicht is en dan iets meer over te zeggen.
Laatst bewerkt: 13 jan 2011 13:08 door sigdock.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olie of ATF in keerkoppeling? 13 jan 2011 14:10 #170433

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Bedankt voor de reakties tot zover!
Ik zal inderdaad dit weekeinde nog even verder onderzoek doen en foto's van de keerkoppeling maken. En dan maar hopen dat iemand hier de keerkoppeling herkent.
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olie of ATF in keerkoppeling? 13 jan 2011 15:20 #170437

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Je moet goed opletten, zelfs bij gelijke merken.

De Technodrive TMC 40 heeft motorolie SAE 20/30

De Technodrive TMC 40 M heeft ATF
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olie of ATF in keerkoppeling? 13 jan 2011 17:51 #170466

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Frankrijk

Je hebt grofweg twee soorten koppeling namelijk mechanische en hydraulisch

Hydraulische heeft altijd rode ATF olie

Een mechanische koppeling meestal een motor olie

Verder is het zo dat als de keur van de olie niet rood is of een normale olie kleur heeft, het zo is dat de olie heel lang niet is ververst.

Vooral rode ATF heeft de eigenschop om zwart te worden als de er te lang inzit.

Ik ga er van uit dat er gewoon 10w30 in moet dit doe ik standaard tenzij ander is vermeld is bij een mechanische koppeling.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olie of ATF in keerkoppeling? 13 jan 2011 18:05 #170470

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Hoi Fer, ga je er nu van uit dat het een mechanische koppeling is in je advies om er 10W30 in te doen?.

Het is mij nog niet duidelijk omdat er wel gesproken wordt over zwart geworden olie terwijl jij aangeeft dat juist oude rode ATF zwart wordt.

Groet, Dennis
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olie of ATF in keerkoppeling? 13 jan 2011 18:23 #170479

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ik ga er vanuit dat er 10W30 in moet dit is nalijk redelijk standaard voor de koppeling, het kan zijn dat er nu wel ATF in zit omdat de boekjes elkaar tegespreken.

Het is overigens wel zo dat de adviezen over wat voor olie in een koppeling moet nog wel een is aangepast door fabriekanten.

Bv in een ander topic heeft iemand een BW6 koppeling daar hoort volgens de originele handleiding een SEA30 in maar als je dit echt opvolgt gaat de koppeling gegarandeerd stuk.

Waarom ze een ATF adviseren is mijn een raadsel maar ik heb ook niet de boekjes hier en ben officieel op vakantie gegaan vandaag en kan dus dit niet na kijken.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olie of ATF in keerkoppeling? 13 jan 2011 19:33 #170507

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Fer, fijne vakantie dan.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olie of ATF in keerkoppeling? 13 jan 2011 21:16 #170535

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Opnieuw bedankt voor jullie reakties. Dit weekeinde ga ik het goed onderzoeken / fotograferen en kom er dan maandag graag op terug.
frank
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olie of ATF in keerkoppeling? 13 jan 2011 21:30 #170539

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Dan zit ik in de sneeuw B).

Heb je die boekjes digitaal?

Ik heb hier het office werkplaatsboek van de RC260 en daar staat ook gewoon 10W30

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 13 jan 2011 21:38 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olie of ATF in keerkoppeling? 14 jan 2011 04:13 #170565

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Heerlijk Fer, alvast een prettige vakantie.
Het boekje van de Renault motor heb ik inderdaad digitaal, en lees met jou 10w30. Het boekje van de Nanni is een origineel boekje dat op m'n boot ligt.
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olie of ATF in keerkoppeling? 14 jan 2011 11:44 #170625

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Maar zolang je niet weet of het een Nanni of een Renault is ben je nog niet verder. Want je hebt nig geen uitsluitsle over het merk en tyoe keerkoppeling en _dat_ is bepalnde voor de olie die je moet gebruiken.

@Fer: dat mechanische koppelingen altijd 'gewone' olie gebruiken is iets te kort door de bocht. De door Proost genoemde TMC40M en bepaalde modellen van Hurth zijn gewonen mechanische koppelingen maar willen wel graag ATF hebben.
Maar geniet eerst maar van je vakantie, dat is veel beter dan op een forum rondhangen... :silly:...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olie of ATF in keerkoppeling? 14 jan 2011 14:13 #170654

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Sigdock je heb iets te snel gelezen ik schreef meestal. Maar dan nog had ik iets meer info moeten geven.

Het is inderdaad zo dat Hurt op ATF draait maar als het gaat om de meeste oude koppeling daar gaat motorolie in. (tenzij ander is aangegeven).

Het is overigens niet zo erg om motorolie te gebruiken bij een mechanische koppeling.

Maar goed het gaat om de koppeling van Frankrijk en ik ga er van uit dat er gewoon 10W30 in moet als het een Renault koppeling is

Ik heb nog 2 uur en dan de bus in

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 14 jan 2011 14:14 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olie of ATF in keerkoppeling? 14 jan 2011 14:21 #170656

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
frankrijk schrijft:
Heerlijk Fer, alvast een prettige vakantie.
Het boekje van de Renault motor heb ik inderdaad digitaal, en lees met jou 10w30. Het boekje van de Nanni is een origineel boekje dat op m'n boot ligt.

Wat voor motor heb je nu?

Als je een Renault motor heb moet je het boekje van Renault volgen.

Heb je een Nanni motor dan het boekje van Nanni.

Ook al zijn de motoren in de basis het zelfde dit beteken niet dat de boekjes uitwisselbaar zijn.

Nog 1.55 minuten :laugh:

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olie of ATF in keerkoppeling? 14 jan 2011 16:11 #170687

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
Nog 4 minuten ga lekker genieten en tot na je vakantie ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olie of ATF in keerkoppeling? 17 jan 2011 21:35 #171348

  • frankrijk
  • frankrijk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1085
Nou, ik ben eruit hoor! Op internet had ik het renault onderhoudsboekje gevonden inclusief foto's van het blok en de keerkoppeling en mijn motor is onmiskenbaar hetzelfde als op het plaatje!
Dus het Nanni boekje dat op de boot al lag hoort daar gewoon niet thuis en er gaat gewoon 10W30 in m'n keerkoppeling ( de ATF heb ik er weer uit gepompt ).
Nu weet ik ook zeker dat de renault 2.60 in mijn boot de originele motor uit 1980 is met inmiddels 1711 draaiuren.

Bedankt voor het meedenken! frank
Het is altijd goed zeilweer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olie of ATF in keerkoppeling? 23 jan 2011 12:34 #172237

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Mooi zo

Nu weet ik ook dat ik het al jaren goed doe haha :laugh: :laugh:

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.173 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl