Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: slecht starten mitsubishi vetus11,1kw 15pk

Re: slecht starten mitsubishi vetus11,1kw 15pk 27 jan 2011 18:00 #173324

  • Mike87
  • Mike87's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1966
Ik heb een lombardini LDW 502 M (M = Marine) in de boot staan. 13 PK tweecilinder. En deze motor ligt inderdaad ook in van die 45KM dingen. Echt een prima motor.
Gib Sea 76
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: slecht starten mitsubishi vetus11,1kw 15pk 27 jan 2011 18:04 #173325

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Laatst bewerkt: 27 jan 2011 18:05 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: slecht starten mitsubishi vetus11,1kw 15pk 27 jan 2011 18:05 #173326

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Proost schrijft:
Als je voor een paar van die dingen echt een kapitaal neer moet tellen loont het de moeite om elders te zoeken. Nu gewoon de Vetus gloeipluggen er in, meteen de goede en klaar zou je zeggen. Het zijn er maar twee.

Helemaal mee eens :)

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: slecht starten mitsubishi vetus11,1kw 15pk 26 apr 2011 15:42 #191211

  • p.c.mulder
  • p.c.mulder's Profielfoto
afgelopen maand weer de eerste uren gedraaid met de motor, 't is nog niet veel beter:
gloeipluggen zijn gecontroleerd en niets mee aan de hand, ook de spanning is goed.
Voorgloeien moet toch nog minimaal een halve minuut, en dan nog eens 10/15 seconden starten voordat de motor loopt: gevolg: enorme pluim zwarte rook bij het starten.

vraag me af wat te doen: of het zo laten in de wetenschap dat er iets aan de hand is met de motor (is dat ook zo?) , of er een specialist bij halen om de hele motor binnenstebuiten te keren?

wat zou er aan de hand kunnen zijn nu blijkt dat de gloeipluggen ok zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: slecht starten mitsubishi vetus11,1kw 15pk 26 apr 2011 16:00 #191215

  • Vitara
  • Vitara's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 186
Het zou ook een brandstofprobleem kunnen zijn. In de dieselleiding zit een klepje dat ervoor zorgt dat de er diesel in de brandstofpomp blijft staan. Als die defect is dan moet de pomp eerst ontlucht worden, dat gebeurt bij kleine hoeveelheden lucht automatisch. Probeer eens voor het starten met de hand-opvoerpomp diesel door het systeem te pompen en als de motor dan wel diect start ... bingo.
Een snelle test.
Succes

Wim
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: slecht starten mitsubishi vetus11,1kw 15pk 30 apr 2011 10:07 #191902

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Het niet willen aanslaan kan een inderdaad het gevolg van terugstromen van brandstof zijn

Als je de volgende keer de motor gaat starten pomp dan eerst met het handel op de opvoerpomp even goed door en kijk of dit helpt.

Hoe zit je retourleiding gemonteerd?

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: slecht starten mitsubishi vetus11,1kw 15pk 31 mei 2011 19:00 #198446

  • p.c.mulder
  • p.c.mulder's Profielfoto
inmiddels is compressie test uitgevoerd en verstuivers gecontrolleerd, niets mee aan de hand. Wat wel bleek: lekkende brandstofpomp en waarschijnlijk slechte ontluchting dieseltank. Dit kon ook probleem veroorzaken.
hoe zit dat met ontluchten van een tank en hoe kan dit gevolg hebben voor uiteindelijk slecht functioneren vn de motor?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: slecht starten mitsubishi vetus11,1kw 15pk 31 mei 2011 19:12 #198449

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Als er diesel uit de tank wordt gepompt moet daar lucht voor in de plaats komen ander trek deze vacuüm en dan de brandstofpomp niet meer genoeg brandstof uit de tank pompen.

Er zijn op het forum en er omheen veel problemen met slecht startende motoren, het problemen zit hem steeds vaker in de persklepjes die zijn gaan lekken omdat er water in de tank zit.


Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: slecht starten mitsubishi vetus11,1kw 15pk 31 mei 2011 19:28 #198454

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306


Hierboven een foto-tjes met een persklep.

Dit klepje zit bij een lijnbrandstofpomp op elke pomp plunjer of makelijker gezegd elke cilinder heeft zo’n onderdeel in zijn toevoerleiding naar de verstuiver.

De schuine kan van de persklep waar de rode pijl op staat is de afdichting zitting die door water in de brandstof kan beschadigen en dan zal gaan lekken.

Het gevolg van het lekken is dat de verstuiver niet meer of slecht op druk komt en dit zorg natuurlijk voor een slecht start gedracht of zelf het niet meer willen starten.

Zorg dat je tank schoon is en dat je een goed waterafscheider heb gemonteerd dan zijn defecten aan de pomp het kleinst

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: slecht starten mitsubishi vetus11,1kw 15pk 01 juni 2011 05:03 #198491

  • p.c.mulder
  • p.c.mulder's Profielfoto
dank Fer! bron van kennis!

vandaag wordt de brandstofpomp gemonteerd, zal even vragen naar de waterafscheiding
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: slecht starten mitsubishi vetus11,1kw 15pk 10 juni 2011 07:18 #200582

  • p.c.mulder
  • p.c.mulder's Profielfoto
zoals gezegd motor is gerepareerd, compressie was goed, onluchtingsprobleem is opgelost, dieslekkage dita, en nieuwe brandstofpomp.
rest mij 1 vraag. de motor moet altijd ff op toeren komen. is dat normaal en is dat bij te stellen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: slecht starten mitsubishi vetus11,1kw 15pk 10 juni 2011 07:31 #200588

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Met brandstof pomp bedoel je de hogedrukpomp of het opvoerpompje, dit vraag ik even voor de zekerheid om dat dit nog wel eens door elkaar word gehaald of als een en het zelfde word bestempeld

Komt de motor na het vervangen van de pomp langzamer op gang voor je gevoel of wat dit altijd zo?

Er kunnen verschillen oorzaken zijn maar dit hang af van jou antwoord, maar het kan zijn dat de regulateur te langzaam op pakt. Deze kan worden afgesteld maar allen door een monteur die echt kennis van deze techniek heeft en dat zijn er echt bedroeven weinig

Er is ook nog een moegelijkheid dat de brandstof toe voer niet optiemal is door een defect aan de opvoerpomp.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: slecht starten mitsubishi vetus11,1kw 15pk 10 juni 2011 07:39 #200591

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Fer schreef :
[...]
maar het kan zijn dat de regulateur te langzaam op pakt. Deze kan worden afgesteld maar allen door een monteur die echt kennis van deze techniek heeft en dat zijn er echt bedroeven weinig[...]

Ik kan me inderdaad een aflevering van Scrapheap challenge ofzo van discovery herinneren waarbij ze de regulateur bijstelden om harder te kunnen gaan.
Vervolgens sloeg die motor op hol en het eindigde met een grote knal en motoronderdelen op plaatsen waar ze niet hoorden :D

EDIT: Videootje nog even opgezocht
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Laatst bewerkt: 10 juni 2011 08:20 door wybeslot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: slecht starten mitsubishi vetus11,1kw 15pk 10 juni 2011 07:46 #200594

  • p.c.mulder
  • p.c.mulder's Profielfoto
motor moest altijd even op gang komen.
overigens heb ik de reparatie laten uitvoeren bij de gebroeders van enkhuizen in makkum.
is het nodig m die regulateur bij te stellen? en dan hopende dat onze boot niet in een submarine scrabheap challenge eindigd?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: slecht starten mitsubishi vetus11,1kw 15pk 10 juni 2011 08:00 #200599

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Dan zo ik het maar zo laten.

Wat voor type motor is het en uit wel jaar is deze motor ongeveer, Pk zeggen mijn niet zo veel. Vetus heeft namelijk bij wat ouder modellen wat te traag oppakkende regulateur gemonteerd dit zit hem in het type veer dat is gebruikt en de simpelheid van het apparaat.
Maar een iets te zware schroef zorg ook voor een trager op toeren komende motor
Niet om je zorgen over te maken als je deze heb hoor.


Mvg Fer
Laatst bewerkt: 10 juni 2011 08:23 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: slecht starten mitsubishi vetus11,1kw 15pk 10 juni 2011 08:02 #200601

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
wybeslot schreef :
Fer schreef :
[...]
maar het kan zijn dat de regulateur te langzaam op pakt. Deze kan worden afgesteld maar allen door een monteur die echt kennis van deze techniek heeft en dat zijn er echt bedroeven weinig[...]

Ik kan me inderdaad een aflevering van Scrapheap challenge ofzo van discovery herinneren waarbij ze de regulateur bijstelden om harder te kunnen gaan.
Vervolgens sloeg die motor op hol en het eindigde met een grote knal en motoronderdelen op plaatsen waar ze niet hoorden :D

Je leuk hè dat programma

Het kan enorm mis gaan als je zelf aan je brandstofpomp en/of regulateur gaan rommelen deze apparaten zijn vanuit de fabriek verzegeld en dat doen ze niet voor de zier

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: slecht starten mitsubishi vetus11,1kw 15pk 12 juli 2011 17:16 #206973

  • p.c.mulder
  • p.c.mulder's Profielfoto
maandje verder. motor startte opnieuw niet, totaal geen sjoege zelfs.
Dat er een goeie startaccu in zit werd duidelijk: na veelvuldig gloeien/ starten etc gaf de accu geen krimp.

blijkt dat de motor tjokvol water zat, schade aan de kleppen, kop gelukkig niet gescheurd. Er was een probleem met de ontluchting waardoor er een hevel is ontstaan.



P1030263.JPG


vraag is wat we nu gaan doen...ondanks dat de kop niet gescheurd is, vraag ik me af hoeveel schade de motor mogelijk toch nog meer heeft opgelopen. Stel dat er iets met de zuigers is, daar kom je pas later achter, en is pas te repareren wanneer de hele motor uit de boot gesleuteld is.

3 opties: motor schoonmaken, nieuwe kleppen, kop terugplaatsen,
2, inruil huidige motor en plaatsen gereviseerde 2e hands motor
3 plaatsen nieuwe motor...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: slecht starten mitsubishi vetus11,1kw 15pk 12 juli 2011 17:21 #206976

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10722
Dit moeten we maar overlaten aan de vakman!!....
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: slecht starten mitsubishi vetus11,1kw 15pk 12 juli 2011 17:23 #206978

  • p.c.mulder
  • p.c.mulder's Profielfoto
maandje verder. motor startte opnieuw niet, totaal geen sjoege zelfs.
Dat er een goeie startaccu in zit werd duidelijk: na veelvuldig gloeien/ starten etc gaf de accu geen krimp.

blijkt dat de motor tjokvol water zat, schade aan de kleppen, kop gelukkig niet gescheurd. Er was een probleem met de ontluchting waardoor er een hevel is ontstaan.




vraag is wat we nu gaan doen...ondanks dat de kop niet gescheurd is, vraag ik me af hoeveel schade de motor mogelijk toch nog meer heeft opgelopen. Stel dat er iets met de zuigers is, daar kom je pas later achter, en is pas te repareren wanneer de hele motor uit de boot gesleuteld is.

3 opties: motor schoonmaken, nieuwe kleppen, kop terugplaatsen,
2, inruil huidige motor en plaatsen gereviseerde 2e hands motor
3 plaatsen nieuwe motor...
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: slecht starten mitsubishi vetus11,1kw 15pk 12 juli 2011 17:27 #206981

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Aan je kleppen te zien heb je al langer las van water en vocht.

Wat er nog meer stuk kan zijn is de drijfstangen.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: slecht starten mitsubishi vetus11,1kw 15pk 12 juli 2011 18:48 #207005

Mijn Vetus M3.10 startte ook zeer slecht. Gloeibougies bleken in orde, compressie was laag,
een lekje in de koppakking en een zeer verdachte cilinder. Heftige reparatie was noodzakelijk.
Ik heb weinig motorkennis en dus moet ik zoiets uitbesteden. Veel kosten maken aan een
20 jaar oude Vetus diesel is niet het meest verstandige wat je kunt doen.
Geld voor een nieuwe motor is er niet. Op marktplaats een mooie Yanmar 3 cilinder gevonden
met weinig draaiuren. Via een Yanmar dealer gekocht met een jaar garantie. In vergelijk met
een nieuwe Yanmar voor ongeveer 45% van de kosten.
Hij staat er inmiddels bijna in en hopelijk ben ik van alle ellende af. Alles bij elkaar kost het
hele geintje toch nog ruim € 5000,- (incl inbouwen: nieuwe uitlaat, flex-koppeling etc.)
Risico op waterslag aan je motor bij langdurig starten is altijd aanwezig. Als je de Vetus te
lang start moet je eigenlijk de koelwater inlaat sluiten. Anders blijf je water in je uitlaat
injecteren tot je waterlock vol zit, vervolgens kan het water teruglopen in de motor. Als de
motor op tijd aanslaat blaast de uitlaat het water mee naar buiten. Bij niet aanslaan komt er
alleen maar meer water in het systeem zonder dat dit afgevoerd wordt.

H
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: slecht starten mitsubishi vetus11,1kw 15pk 13 juli 2011 08:37 #207077

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Har.vogel

Wat bedoel je met een verdacht cilinder? Een nieuwe koppakking en eventueel een cilinder ophalen is niet zo erg duur.

Markplaats is een leuk medium maar vraag je zelf al waarom men een goed motor vervangt voor een ander! Welk type motor word er geplaatst een 3GM30

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: slecht starten mitsubishi vetus11,1kw 15pk 13 juli 2011 08:46 #207079

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
p.c.mulder

Zoals har.vogel al heeft aangegeven kan je waterslag op verschillende manieren krijgen, een daarvan is doorstarten omdat de motor slecht wilt starten. is dat bij jouw het geval dan is er meer aan de hand en is het misschien verstandig om afscheid van de motor te nemen.

Wil je de motor toch behouden dan zal deze helemaal uit elkaar moeten. Als je dit door een monteur laat doen is het verstandig om de motor zelf uit te bouwen en weg te brengen, dit brengt de minste koste met zich mee.

Wil je zelf sleutelen dan is het zaak om snel te handelen.
Je moet er voor zorgen dat de cilinders droog worden dit geld ook voor de ruime tussen de zuiger veren daar zal water tussen staan en dit moet er ook uit het zelfde geld voor het carter ook daar zal water na toe gelekt zijn.

Zorg dat je met zeerdunne olie die cilinderwanden in oliet ter conservering.


Weet je of de motor heeft rondgelopen op de startmotor op heeft de startmotor allen gelopen.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: slecht starten mitsubishi vetus11,1kw 15pk 13 juli 2011 09:21 #207087

Fer,

De nieuwe motor is idd een Yanmar 3GM30. Kosten die ik zou moeten maken om de
vetus weer in een betrouwbare staat te krijgen bleken aanzienlijk. Na een uitgebreid
belrondje langs diverse reparateurs bleek dat deze optie (vervangende motor) de
handigste was. Zoals ik eerder aangaf weet ik te weinig van diesels om reparatie zelf
te kunnen uitvoeren. Alles moet dus door een monteur gebeuren a € 60,- per uur.
De taximeter loopt dan wel erg enthousiast door. Na reparatie van m´n Vetus zou ik
dan een werkende motor hebben maar wel een van 20 jaar oud: dus ook de motorsteunen,
koppeling, startmotor, brandstofpomp etc etc.
Uiteindelijk dacht ik dat dit weliswaar duurder is (Yanmar) maar op termijn de meest
economische oplossing. De tijd zal ´t leren.
Mocht er iemand nog behoefte hebben aan een gebruikte Vetus M3.10 uit ´91 voor
onderdelen oid, stuur dan maar even een pb.

H
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: slecht starten mitsubishi vetus11,1kw 15pk 13 juli 2011 09:45 #207092

  • p.c.mulder
  • p.c.mulder's Profielfoto
same here, heb ook erg weinig verstand van motoren, alhoewel een dagje meelopen met de monteur tijdens het uitbouwen van de kop best leerzaam was...

wij hebben het gevoel dat wanneer we de kop met nieuwe kleppen terugplaatsen, ad vele euros uurloon, we nogsteeds helemaal niet weten in welke staat de motor verder verkeerd.
zoals Fer al aangeeft zal de motor in principe dus kennelijk helemaal uit elkaar moeten?

onze monteur had ook al zoiets aangegeven. Ik ben bang dat wanneer we nu de motor laten repareren we later alsnog weer geconfronteerd raken met een opnieuw defecte motor. Dat lijkt me een terechte angst toch?

We neigen daarom toch naar een nieuwe of 2e hands gereviseerde motor. Net offerte gekregen voor nieuwe motor ad bijna €10k . . . , dat gaat ;m niet worden. Dan is dus een gereviseerde motor de enige andere optie naast huidige motor repareren.

Weet iemand waar ik een gereviseerde motor vandaan kan halen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.173 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl