Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Goed nieuws en slecht nieuws over mijn koppeling..

Goed nieuws en slecht nieuws over mijn koppeling.. 01 feb 2011 19:30 #174390

Hallo allen
Ik heb nu eindelijk wat goed nieuws over de hydraulische koppeling in mijn boot.
Deze blijft niet uit zichzelf in zijn vooruit staan. Nu ben ik via mijn werk iemand op het spoor gekomen
die zegt dat die komt doordat bepaalde tandwielen zijn versleten. Hij heeft deze nog op voorraad ook!
Echter om de reparatie uit te voeren moet de motor uit de boot worden gebouwd.
Dit is iets waar ik persoonlijk totaal geen ervaring mee heb. De boot ligt nu op de kant in Dordrecht, en moet
over enige tijd weer het water in. De datum hiervan kan ik niet zomaar uitkiezen omdat het in de vereniging op
mijn werk geregeld is. Problemen volop dus...
Ik heb een paar vragen:
-Heeft iemand ervaring met het uitbouwen van een Faryman A40?
-Heb je speciaal gereedschap nodig om hydraulische slangen los te nemen?
-Hoe kun je goed markeren op welke positie de bouten van de motorsteunen zitten?
-En tenslotte hoe takel je een motor van +/- 100 kg een beetje handig naar beneden vanaf een boot die vier meter hoog op een bok ligt?
Alle goede raad is welkom. In principe hoeft het niet perse te gebeuren voordat hij het water in moet, ik zou het ook op mijn gemak in de lente kunnen doen.
Maar ik ga natuurlijk liever eens zeilen!

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Goed nieuws en slecht nieuws over mijn koppeling.. 01 feb 2011 20:10 #174399

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
Zou maar een deskundige in de arm nemen, bv www.tech-werk.eu/ in Westmaas
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Goed nieuws en slecht nieuws over mijn koppeling.. 01 feb 2011 20:23 #174403

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Een heel blok eruit halen om een paar tandwielen te vervangen?
Maar eens even kijken wat forumgenoot Fer hierover te zeggen heeft.:)
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Laatst bewerkt: 01 feb 2011 20:23 door Faran.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Goed nieuws en slecht nieuws over mijn koppeling.. 01 feb 2011 20:24 #174404

  • fransb
  • fransb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 854
gelijk een deskundige is ook weer zoiets...

Kan je niet de koppeling van de motor schroeven en de motor laten zitten?
motor en koppeling zijn meetstal 2 losse bouwdelen.

Alleen de koppeling zal een stuk handzamer zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Goed nieuws en slecht nieuws over mijn koppeling.. 01 feb 2011 20:29 #174405

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Dat bedoel ik...;)
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Goed nieuws en slecht nieuws over mijn koppeling.. 01 feb 2011 20:54 #174408

Helaas, mijn koppeling zit dusdanig ingebouwd dat je die niet kunt wegnemen zonder het hele motorblok naar voren te verplaatsen.
Ik heb namelijk geen luik in mijn dek, alleen maar in de kajuit. Maar bedankt voor de link. Ik zal er eens gaan kijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Goed nieuws en slecht nieuws over mijn koppeling.. 01 feb 2011 21:22 #174413

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
[eigenwijsmodus]Zou een luik in je kuipvloer niet erg handig zijn? Is ook een aardige klus, maar daar heb je altijd profijt van. De kosten van het in/uitbouwen van de motor lopen rechtstreeks in het bodemloze putje.[/eigenwijsmodus]
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Goed nieuws en slecht nieuws over mijn koppeling.. 01 feb 2011 21:35 #174414

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Moet je motor naar voren om de koppeling van de spiebaan af te laten glijden, of omdat je vanaf de zijkant geen toegang hebt tot de motor? Al heb je maar een toegangsluikje in de hondenkooi of zo, dat is vaak al groot genoeg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Goed nieuws en slecht nieuws over mijn koppeling.. 01 feb 2011 21:46 #174416

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Volgens mij heb je op je boot 2 hondekooien, links en rechts naast je motor. Dan is het vrij simpel om daar netjes een luik in te maken.
Heb je altijd gemak van.
Schroefasafdichting checken etc. Wellicht isolatiemateriaal aanbrengen(ontdreuning)
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Laatst bewerkt: 01 feb 2011 21:48 door Faran.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Goed nieuws en slecht nieuws over mijn koppeling.. 01 feb 2011 22:43 #174423

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3446
Ik maak me sterk dat de hydropomp die achter je motor zit vanuit de hondekooi aan de ene kant en de bakskist, voor de bouten aan de ander kant, is los te maken. De 2 slangen naar de hydromotor los maken.
Als je behalve de koelwater slangen ook de de manchetten los maakt op het pomphuis kun je de warmtewisselaar er uit trekken. Scheelt weer een paar kilo bij het tillen.
Als ik me wel herinner heb je achter de pomp voldoende ruimte om die van de splain te schuiven en door de hondekooi af te voeren.
Ik ben het overigens wel eens met La Mavare. Als alle bouten en moeren normaal loskomen is het een half uur werk als je zorgt dat alles wat je zelf los kunt maken er af is en de olie er uit.
Grt, Leo.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 01 feb 2011 23:06 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Goed nieuws en slecht nieuws over mijn koppeling.. 02 feb 2011 10:17 #174465

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Versleten tandwielen!!!

Dat hoor ik voor het eerste maar goed, nu even het probleem

Het is inderdaad zo dat vaak de motor iets gelicht moet worden wil je de koppeling er onder vandaan kunnen halen (voor al een zeilboot probleem), maar waarom wil jij de hele motor weg nemen? En niet de koppeling allen.(ik zou demotor allen opschuiven)

Als de koppeling/motor wordt weg genomen of gelift is het verstandig om ook meteen de motorsteunen te vervangen, deze zullen wel net zo oud zijn als de motor en dus aan vervangen toe zijn.

Wat gier het lastigste aan is dat je de motor op nieuwe moet worden uitgelijnd, dit moet overging ook als je alleen de koppeling wegneemt.

Doe je dit niet goed kost je dit een lager van je koppelingen je schroefaslager.

Gaat de man ook je koppeling dan maken als deze er onder verdaan is? Vraag de oude tandwielen terug.

Dit is in ieder geval geen klus voor een doe-het-zelfer


Zeeekraal en halfuur werk?
Als dat zo is heb je echt mazzel maar denk dat het wel wat langer gaat duren.:( :laugh:

Waar is die verengingen? Toevallig in het Wantij

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 02 feb 2011 13:04 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Goed nieuws en slecht nieuws over mijn koppeling.. 02 feb 2011 12:57 #174487

  • onlein
  • onlein's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 126
Gaat inderdaad iets meer dan en half uurtje worden :unsure: Keerkoppeling alleen eruithalen is onmogelijk aangezien er aan de onderkant van het blok/keerkoppeling ook nog een paar boutjes zitten waar je niet bij kunt en de primaire as van de koppeling in de demperplaat bij het vliegwiel steekt. Zal bij de hydraulische koppeling niet veel anders zijn dan bij de mechanische, en dat kan wel eens flink vastzitten.

Mocht je vragen hebben over de motor zelf, heb er hier één liggen en inmiddels een A30 helemaal gedemonteerd voor revisie, is hetzelfde als de A40 maar dan met staande cilinder.

links de A40 rechts de A30.
Wat het eigenlijke probleem met de Hydromarine koppeling betreft, ik ben het met Fer eens, kan me niet voorstellen dat het de tandwielen zijn. Lijkt me eerder de werking/afstelling van de schakeling.
Kortom, ik denk dat er niet veel anders op zit dan de motor met koppeling uit de boot halen :-(
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Goed nieuws en slecht nieuws over mijn koppeling.. 02 feb 2011 14:39 #174497

Gelukkig zijn de motorsteunen al eerder vervangen dus dat deel hoef ik me geen zorgen over te maken.
Ik zou inderdaad bij mijn hondekooi een paneel kunnen wegnemen en een gat kunnen maken groot genoeg om mijn koppeling doorheen te tillen met een beetje moeite. Of dit lukt zonder mijn motor op zijn minst te verplaatsen betwijfel ik echter: Vlak achter mijn koppeling zit de dieseltank.
Ik zal ook wat blokjes hout moeten meenemen om te voorkomen dat dat ding vol op mijn brandstofleiding valt...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Goed nieuws en slecht nieuws over mijn koppeling.. 02 feb 2011 14:50 #174500

Nog een adviesje bij het weer inbouwen.
Smeer de splines van de primaire as die in het vliegwiel steekt in met molikote montagevet voor de montage .
Deze splineas moet eenbeetje kunnen werken maar als hij vastroest kan daardoor schade ontstaan.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Goed nieuws en slecht nieuws over mijn koppeling.. 02 feb 2011 22:12 #174657

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3446
fer schreef :

Zeeekraal en halfuur werk?
Als dat zo is heb je echt mazzel maar denk dat het wel wat langer gaat duren.:( :laugh:

Mvg Fer

Ik schreef dat onder voorwaarde dat er enig voorwerk is gedaan en dat je niet moet gaan beulen op een bout. Maar vooruit, ik doe er een kwartier bij.
Grt, Leo.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 02 feb 2011 22:13 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Goed nieuws en slecht nieuws over mijn koppeling.. 03 feb 2011 09:48 #174714

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Leo schappelijk van je dat je er een kwartiertje bij doet:laugh:

Maar goed ik ken de exacte situatie aan boord niet maar dit zal niet veel verschillen van ander zeilboten waar je, je kont niet kan keren

Ik zou ± 2a3 uurtjes zeggen maar dat zal ik ook even goed naar de koppeling kijken of er echt niets ander aan de hand is.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Goed nieuws en slecht nieuws over mijn koppeling.. 03 feb 2011 23:17 #174828

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3446
fer schreef :
Leo schappelijk van je dat je er een kwartiertje bij doet:laugh:

Maar goed ik ken de exacte situatie aan boord niet maar dit zal niet veel verschillen van ander zeilboten waar je, je kont niet kan keren

Ik zou ± 2a3 uurtjes zeggen maar dat zal ik ook even goed naar de koppeling kijken of er echt niets ander aan de hand is.

Mvg Fer

Dank Fer, voor je waardering maar laten we eens voor 1 keer de waarheid spreken. Wij techneuten zijn toch over het algemeen de beroerdste niet.

Wat die exacte situatie betreft het volgende, waarbij ik op voorhand wil zeggen dat het niet mijn bedoeling is voor mijn beurt of achter de rug om van Zuiderzeiler te praten.

Eind vorig jaar gaf Zuiderzeiler hier op het forum aan dat hij problemen had met een lekke rubber tule. In mijn onwetendheid nam ik toen aan dat het een simpel verloopje was van 60 naar 15 mm (of iets van die maat) en bood hem aan een dergelijk verloopstuk, als hij dat niet kon vinden, voor hem te draaien.
Na wat contacten ben ik uiteindelijk bij hem aan boord geweest om daar te ontdekken hoe een en ander werkelijk in elkaar steekt.
Het duurde even voor ik door had dat het om een hydraulische aandrijving ging. Ik zag geen schroefas achter de motor en dacht in eerste instantie aan iets van een Z-drive of zo.

Achter de motor zit een kubusvormige “bak” wat het oliereservoir is waarin zich de pomp bevindt. In de benedenhoek van dit reservoir zit overdwars, door de wanden heen, de warmtewisselaar gemonteerd die door de rubbertulen (aan beide kanten) op zijn plaats wordt gehouden.
Zuiderzeiler bleek inmiddels wel een paar tulen gevonden te hebben die weliswaar niet de exacte vorm van de originele exemplaren hadden maar toch zodanig goed pasten dat (in elk geval in eerste instantie) een lekvrije montage mogelijk was.
Bij de originele tulen kwam vanwege de vorm de koeler automatisch in het midden te zitten. Bij de nieuwe is dat niet het geval. Als oplossing hiervoor zouden 2 ringen in de tulen gezet kunnen worden om als aanslag te dienen.
Vanwege de absolute waarheid van dat bekende oude Chinese spreekwoord heb ik voor Zuiderzeiler een schets gemaakt om als hulp te dienen bij een toekomstige uitleg.
Bovendien heeft iemand in het eerste topic een link gezet naar een schema van het hele systeem. Was die niet toevallig van jou?

Zuiderzeiler gaf toen ik aan boord was ook aan (of heeft hij dat nou al eerder in een post gemeld?) dat de handel bij het vooruit varen langzaam terug komt in de neutrale stand. Waar dat aan ligt kan ik alleen maar naar gissen. Ik heb slechts beperkte praktische ervaring met hydrauliek. Is het mogelijk dat in de ventielen ( of kleppen of schuiven, hoe noemen ze die dingen die de oliestroom regelen) een lek zit die het ventiel op de een of andere manier weer langzaam terug drukt?

Nog even reageren op de demontage van de hydropomp. Bij de laatste foto wordt de (on)mogelijkheid aangegeven de flens op het vliegwielhuis los te maken om zo de hp los te maken. Ik denk dat het dan niet mogelijk is om de hp uit de boot te krijgen. Met deze flens nog aan de hp zijn de openingen denk ik, te klein. Los draaien van de bouten waar de hm mee aan de flens zit is waarschijnlijk wel een mogelijkheid om hem via een luik in de bakskist of via het luik in de hondekooi te verwijderen zonder de hele motor van zijn plaats te moeten halen.
Overigens is de motor niet zo verschrikkelijk krap ingebouwd als je (inderdaad) soms ziet.

Grt, Leo.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Goed nieuws en slecht nieuws over mijn koppeling.. 04 feb 2011 10:49 #174918

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Duidelijk verhaal Leo, wat betreft de koppeling die heb ik zelf nog nooit in me handen gehad en ken ook niet de kwalen van dat ding. Het enig wat ik wel weet dat is dat het een exotische koppeling is die je zelden tot nooit tegenkomt.

Wat betreft jou idee over lekkage van plunjers enz. is zeker een goede gedachte gang, nu is het wel zo dat als de gashandel en/of kabel versleten is of te los staatafgesteld dat de koppeling dan teruglopende.

Ik ben wel benieuwd of dit ook het geval is als de kabel is los genomen bij de koppeling of het probleem zich nog steeds voordoet en of je de handel met een vinger kan tegen houden zonder teveel kracht zetten.

Ik ben wel een zou probleem tegengekomen waar de kabel en gashandel waren versleten en de motor terug ging naar neutraal, de regulateur trok toen de motor terug in neutraal.

Maar ik heb begrepen dat er iemand is die zegt dat het de tankwielen zijn, ik ben benieuwd.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.153 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl