fer schreef :
Leo schappelijk van je dat je er een kwartiertje bij doet:laugh:
Maar goed ik ken de exacte situatie aan boord niet maar dit zal niet veel verschillen van ander zeilboten waar je, je kont niet kan keren
Ik zou ± 2a3 uurtjes zeggen maar dat zal ik ook even goed naar de koppeling kijken of er echt niets ander aan de hand is.
Mvg Fer
Dank Fer, voor je waardering maar laten we eens voor 1 keer de waarheid spreken. Wij techneuten zijn toch over het algemeen de beroerdste niet.
Wat die exacte situatie betreft het volgende, waarbij ik op voorhand wil zeggen dat het niet mijn bedoeling is voor mijn beurt of achter de rug om van Zuiderzeiler te praten.
Eind vorig jaar gaf Zuiderzeiler hier op het forum aan dat hij problemen had met een lekke rubber tule. In mijn onwetendheid nam ik toen aan dat het een simpel verloopje was van 60 naar 15 mm (of iets van die maat) en bood hem aan een dergelijk verloopstuk, als hij dat niet kon vinden, voor hem te draaien.
Na wat contacten ben ik uiteindelijk bij hem aan boord geweest om daar te ontdekken hoe een en ander werkelijk in elkaar steekt.
Het duurde even voor ik door had dat het om een hydraulische aandrijving ging. Ik zag geen schroefas achter de motor en dacht in eerste instantie aan iets van een Z-drive of zo.
Achter de motor zit een kubusvormige “bak” wat het oliereservoir is waarin zich de pomp bevindt. In de benedenhoek van dit reservoir zit overdwars, door de wanden heen, de warmtewisselaar gemonteerd die door de rubbertulen (aan beide kanten) op zijn plaats wordt gehouden.
Zuiderzeiler bleek inmiddels wel een paar tulen gevonden te hebben die weliswaar niet de exacte vorm van de originele exemplaren hadden maar toch zodanig goed pasten dat (in elk geval in eerste instantie) een lekvrije montage mogelijk was.
Bij de originele tulen kwam vanwege de vorm de koeler automatisch in het midden te zitten. Bij de nieuwe is dat niet het geval. Als oplossing hiervoor zouden 2 ringen in de tulen gezet kunnen worden om als aanslag te dienen.
Vanwege de absolute waarheid van dat bekende oude Chinese spreekwoord heb ik voor Zuiderzeiler een schets gemaakt om als hulp te dienen bij een toekomstige uitleg.
Bovendien heeft iemand in het eerste topic een link gezet naar een schema van het hele systeem. Was die niet toevallig van jou?
Zuiderzeiler gaf toen ik aan boord was ook aan (of heeft hij dat nou al eerder in een post gemeld?) dat de handel bij het vooruit varen langzaam terug komt in de neutrale stand. Waar dat aan ligt kan ik alleen maar naar gissen. Ik heb slechts beperkte praktische ervaring met hydrauliek. Is het mogelijk dat in de ventielen ( of kleppen of schuiven, hoe noemen ze die dingen die de oliestroom regelen) een lek zit die het ventiel op de een of andere manier weer langzaam terug drukt?
Nog even reageren op de demontage van de hydropomp. Bij de laatste foto wordt de (on)mogelijkheid aangegeven de flens op het vliegwielhuis los te maken om zo de hp los te maken. Ik denk dat het dan niet mogelijk is om de hp uit de boot te krijgen. Met deze flens nog aan de hp zijn de openingen denk ik, te klein. Los draaien van de bouten waar de hm mee aan de flens zit is waarschijnlijk wel een mogelijkheid om hem via een luik in de bakskist of via het luik in de hondekooi te verwijderen zonder de hele motor van zijn plaats te moeten halen.
Overigens is de motor niet zo verschrikkelijk krap ingebouwd als je (inderdaad) soms ziet.
Grt, Leo.