Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: BMW D12 vervangen of vernieuwen

BMW D12 vervangen of vernieuwen 03 feb 2011 20:26 #174821

Hallo,
Ik heb in onze catamaran een BMW D12 van ruim 30 jaar oud. 2 jaar geleden wilde hij niet meer aan slaan en heb ik hem laten reviseren/ repareren. Het bleek dat de cilinderkop gecorrodeert was via het koelwater en dat er doorslag was plaatsgevonden. De cilinderkop was gerepareerd, want ze konden geen nieuwe vinden. Prima! hij deed het weer, maar voor hoe lang was afwachten.
Aan het eind van dit seizoen, waarin ik veel op de motor gevaren heb door he gebrek aan wind, hield hij er weer me op met dezelfde symptomen al 2 jaar geleden.. Ik verwacht dat het weer hetzelfde euvel is, dus ik op zoek (egenwijs dat ik ben) naar een nieuwe cilinderkop. en jawel hoor! ik kan er aan komen, maar dat kost me €1500,-.
Nu het dilemma: Laat ik de motor (opnieuw) reviseren met een nieuwe cilinderkop, of koop ik een nieuwe motor (zoals een timray tdj14dii). Wat ook mee telt is dat ik eigenlijk vermogen te kort kom als het erg hard waait (6 beaufort of meer), dus zou het me prima uitkomen om een nieuwe motor te kopen met iets meer vermogen. Maar wellicht komt dat ook goed met de nieuwe kop?

Graag advies. Alvast bedankt!

Sebastian
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BMW D12 vervangen of vernieuwen 03 feb 2011 23:01 #174825

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Sebastian welkom op het forum

Weg met dat ding het is het niet waard om er nog geld in te steken.

1500 euro is erg veel geld, ik kan een kop voor een OM363 voor 750 euro leveren en dit is nog een 4 pitter ook dus de prijs is echt te hoog voor jou koppie.

De vraag of je dan meer vermogen heb met een ander kop is nee.

Nu vraag ik me wel af waarom de monteur je heb geadviseerd om de motor twee jaar geleden te laten reviseren, ik zou dit echt niet hebben gedaan.

Doorslag of waterslag komt vaak doordat de motor niet op tijd aanspringt en er te lang achter elkaar word doorgestart, dit heeft als gevolgd dat het koelwater niet de uitlaad uit stroomt omdat de uitlaaddruk te laag is.

Vervolgens stroomt het water dan in de cilinder en veroorzaakt waterslag waarbij je ernstige schaden aan je kop en drijfstangen kan oplopen.

Wet je zeker dat je geen ander probleem heb zoals water bij je brandstof, dan loopt de motor ook niet of niet goed.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BMW D12 vervangen of vernieuwen 05 feb 2011 10:32 #175159

Hallo Fer,

€1500,- is veel geld, maar blijkbaar wel marktconform. Ik heb van 2 partijen deze opgave gekregen.

De revisie keuze was destijds eenvoudig. Diverse specialisten hebben aangegeven dat de compressie niet goed meer was. Ik had daarnaast geen alternatieven bekeken. Ik heb er bovendien 2 jaar prima mee gevaren. :cheer:

V.w.b. het huisdige probleem weet ik niet zeker wat het is. Maar om nu een meer langere termijn oplossing te kunnen bepalen heb ik ook deze vraag in het forum gesteld.. Ieder advies is welkom. ;-)

Sebastian
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BMW D12 vervangen of vernieuwen 05 feb 2011 11:13 #175165

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Tja specialisten heb soms honger en geven dan niet het advies wat echt eerlijk is.

Aan gezien jij niet mijn klant ben en ik net heb gegeten zeg ik dat deze motor het niet waard is om nog verder te inverteren, de vraag is ook gaat de motor nog dan nog 5, 10, jaar mee zonder ander koste ik vermoed van niet..

Weinig Compressie is geen vermogen en geen compressie beteken geen startende motor, dit is te meten overigens.

Mag ik weten via de een PB wie dit zijn?

Wat was er precies met de kop aan de hand? Ik vermoet dat de uitlaadklep was gecorrodeerd en deze is opgeknapt.

Het is jouw keus en dat altijd moeilijk, maar als je de volgende vragen met ja beantwoord is het de beste optie om de motor te vervangen.

Is de boot in een redelijke staat of een goede staat

Wil je nog minstens 5 jaar blijven varen met de boot

Is het financieel mogelijk om een ander motor te kopen

Wil je er vermogen voor rompsnelheid.

Wil je moet een fijn gevoel varen ( eventueel storing)

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 05 feb 2011 11:24 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BMW D12 vervangen of vernieuwen 05 feb 2011 11:19 #175166

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Wat kan het anders zijn dan de kop waar je zelf na kan kijken.

Brandstofvervuiling:

Heb je een waterafscheider?

Krijg de cilinder wel brandstof?

Kan je controleren door inspuitleiding bij de verstuiver los te maken en de motor te starten op de startmotor.
Als er uit de leiding geen brandstof komt weet je dat er dus een brandstof te kort is, als er wel brandstof uitkomt maar dit schuimt (wit) en ziet er niet helder uit dan zit er water bij.

Let op nooit je vinger op of bij de inspuitlading houden dit kan tot ernstig letsel leiden


Mvg Fer
Laatst bewerkt: 05 feb 2011 11:20 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BMW D12 vervangen of vernieuwen 05 feb 2011 11:25 #175167

Tenzij hij natuurlijk een mooi rond gaatje in het topje van z'n wijsvinger wil ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.107 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl