Tja, het hangt er ook van af wélke Yanmar of Volvo je gaat vergelijken... Er zijn er nogal wat en met name Volvo heeft nogal lopen zwalken door zijn historie heen met leveranciers van zijn motoren. En dat is niet altijd positief gebleken, met name bij de 200X serie van Peugeot.
Ga je een nieuwe boot kopen? Even uitsluitend over nieuwe motoren van beide merken:
- Zowel volvo als yanmar hebben indirect ingespoten voorkamer dieselmotoren in 'onze klasse' (respt. de D1 en YM serie) met voorgloei mogelijkheid en indirecte koeling.
- Alleen de Yanmar 1GM10 is een uitzondering hierop, die is ook indirect ingespoten maar kan niet voorgloeien en heeft nog directie koeling. Volvo heeft echter geen motor in deze klasse, ze hebben geen 1-cilinders met dergelijk klein vermogen (9 PK) dus heeft de Yanmar nog steeds een pluspunt
- de YM serie van Yanmar is in de basis een wat nieuwer ontwerp (2005) dan de D1 serie van Volvo (feitelijk een update van de MD20x0 serie) maar ook die is niet heel erg oud.
- Zowel de D1 serie van Volvo en de YM serie van yanmar zijn gemariniseerde industrie blokjes. Yanmar maakt ze echter zelf en volvo koopt ze in bij Perkins en spuit ze groen. Die koopt weer de industrie blokjes in bij het Japanse Shibaura en mariniseerd de motoren.
Ook qua keerkoppelingen is dat zo, Yanmars hebben Kazanki keerkoppelingen wat weer een volledige dochter is van Yanmar zelf. Ik meen dat Volvo ze inkoopt bij Hurth/ZF.
Of je zelf maken als een voordeel beschouwd moet je zelf maar weten. Kleinere mariniseerders hebben wel problemen gehad met industrie blokjes omdat de specs wel eens wilden veranderen (mitshubishi-achtigen waarvan het vliegwiel gewicht behoorlijk anders was etc.) Als binnen je bedrijf werkt, heb je wel meer info en invloed tot je beschikking.
Maar ik ga er wel vanuit dat Volvo/Perkins zijn zaakjes hier op orde heeft en zo'n grote speler is dat de blokjes wel constant zijn en naar hun eisen worden gemaakt.
Eigenlijk is er weining verschil dus. Beide goede, japanse motoren waarvan de marinisatie ook prima is gedaan en een groot dealer netwerk etc. Alleen
schijnt volvo wat duurder te zijn, ook in onderdelen.
Bovenstaande geldt uiteraard alleen voor onze maat motorblokjes en zoals gezegt over de motoren die nu nieuw gemaakt worden.
Bij grotere motoren kom je bij beide merken wel computergestuurde directe injectie tegen en gebruikt ook Yanmar basis motoren van andere merken (BMW, Scania).