Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Yanmar of Volvo

Yanmar of Volvo 08 feb 2011 20:16 #175852

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Fer, las in een ander topic dat jij als specialist fan bent van Yanmar.

Dan willen we graag weten waarom. :P

Bij aankoop van een nieuwe boot, wordt er bij sommige merken de keuze tussen Yanmar of Volvo Penta aangeboden.
Heeft dat iets te maken met directe of indirece koeling?
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar of Volvo 08 feb 2011 20:24 #175853

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
De meeste motoren zijn tegenwoordig indirect gekoeld, ik zou dit wel mee nemen in de aankoop gedachte.

Maar goed in moet wel een beetje oppassen met kritiek op bepaalde merken, maar beide zijn goed hoor.

Maar de Yanmar is in prijs/kwaliteit verhouding in mijn opzicht beter.


Maar er gaat natuurlijk niet boven een DAF 575 :cheer:

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 08 feb 2011 20:25 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar of Volvo 08 feb 2011 20:43 #175858

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Als je van witte rook houdt bij het starten zeker niet nee! Maar persoonlijk interesseert 't me niet zo of we een nieuwe paus hebben ;-)

Maar de hedendaagse Yanmars zijn toch ook wel indirect gekoeld neem ik aan? Zijn de hedendaagse Yanmars nog steeds direct ingespoten zonder voorgloeivoorziening trouwens? Of zijn dat inmiddels ook voorkamers?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar of Volvo 09 feb 2011 10:19 #175946

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Ik meen me te herinneren dat Yanmar een indirect ingespoten was zonder voorgloei-optie. In ieder geval de 2GM20 en de 3GM30...
Directe inspuiting, en dan bedoel ik de moderne versie en niet die uit de jaren '60, zie je alleen maar bij de grotere (+ 40pk) vermogens. De kleinere motoren voor zeilboten zijn technisch gezien blijven hangen in de seventies.
Enne... doe mij maar een Penta.. :D
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar of Volvo 09 feb 2011 12:48 #175986

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8049
Tja, het hangt er ook van af wélke Yanmar of Volvo je gaat vergelijken... Er zijn er nogal wat en met name Volvo heeft nogal lopen zwalken door zijn historie heen met leveranciers van zijn motoren. En dat is niet altijd positief gebleken, met name bij de 200X serie van Peugeot.

Ga je een nieuwe boot kopen? Even uitsluitend over nieuwe motoren van beide merken:

- Zowel volvo als yanmar hebben indirect ingespoten voorkamer dieselmotoren in 'onze klasse' (respt. de D1 en YM serie) met voorgloei mogelijkheid en indirecte koeling.

- Alleen de Yanmar 1GM10 is een uitzondering hierop, die is ook indirect ingespoten maar kan niet voorgloeien en heeft nog directie koeling. Volvo heeft echter geen motor in deze klasse, ze hebben geen 1-cilinders met dergelijk klein vermogen (9 PK) dus heeft de Yanmar nog steeds een pluspunt ;)

- de YM serie van Yanmar is in de basis een wat nieuwer ontwerp (2005) dan de D1 serie van Volvo (feitelijk een update van de MD20x0 serie) maar ook die is niet heel erg oud.

- Zowel de D1 serie van Volvo en de YM serie van yanmar zijn gemariniseerde industrie blokjes. Yanmar maakt ze echter zelf en volvo koopt ze in bij Perkins en spuit ze groen. Die koopt weer de industrie blokjes in bij het Japanse Shibaura en mariniseerd de motoren.
Ook qua keerkoppelingen is dat zo, Yanmars hebben Kazanki keerkoppelingen wat weer een volledige dochter is van Yanmar zelf. Ik meen dat Volvo ze inkoopt bij Hurth/ZF.

Of je zelf maken als een voordeel beschouwd moet je zelf maar weten. Kleinere mariniseerders hebben wel problemen gehad met industrie blokjes omdat de specs wel eens wilden veranderen (mitshubishi-achtigen waarvan het vliegwiel gewicht behoorlijk anders was etc.) Als binnen je bedrijf werkt, heb je wel meer info en invloed tot je beschikking.
Maar ik ga er wel vanuit dat Volvo/Perkins zijn zaakjes hier op orde heeft en zo'n grote speler is dat de blokjes wel constant zijn en naar hun eisen worden gemaakt.

Eigenlijk is er weining verschil dus. Beide goede, japanse motoren waarvan de marinisatie ook prima is gedaan en een groot dealer netwerk etc. Alleen schijnt volvo wat duurder te zijn, ook in onderdelen.

Bovenstaande geldt uiteraard alleen voor onze maat motorblokjes en zoals gezegt over de motoren die nu nieuw gemaakt worden.
Bij grotere motoren kom je bij beide merken wel computergestuurde directe injectie tegen en gebruikt ook Yanmar basis motoren van andere merken (BMW, Scania).
Laatst bewerkt: 09 feb 2011 13:14 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar of Volvo 09 feb 2011 13:58 #175999

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
En hoe zit het met de prijs en verkrijgbaarheid van de onderdelen voor beide merken? Voor zover ik weet heeft Yanmar dat uitstekend voor elkaar, hoe zit dat bij Volvo Penta?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar of Volvo 09 feb 2011 16:27 #176022

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Philip je het er een mooi en duidelijk verhaal van gemaakt.:)

Beewee zowel Yanmar als Volvo hebben goede servies en de prijzen van onderdelen zijn wel wat verschillend vandaar dat ik Yanmar als prijs/kwaliteit al beste vind(dit geld ook voor de onderdelen).

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar of Volvo 09 feb 2011 19:28 #176065

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Hoe zit het tegenwoordig met gewicht, in de vergelijking tussen die twee?

In het verleden waren de kleinere Penta's werkelijk *gigantisch* zwaar voor hun vermogen, wat zeker bij indirecte koeling helemaal niet meer nodig is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar of Volvo 09 feb 2011 21:21 #176096

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ik heb de exacte getallen niet bij me maar de Yanmar is(was iets) zwaarder omdat dit blok niet veel verder is ontwikkeld dan jaren 70,80 techniek maar het kan best nu wel om het even zijn.


Het gewicht van motoren vergelijken is niet makkelijk omdat er verschillende factoren zijn waarom de ene motor zwaarder is dan de ander, dit betekent niet meteen dat de zware motor jaren 70 techniek is en de lichter motor jaren 90 bv.

Motoren zijn tegenwoordig lichter omdat er vaak een rotatiepomp word gebruikt ipv een Line-pomp dan nog is men nu meter is staat om te bepalen waar wel extra materiaal nodig is en waar niet voor de stevigheid van de motor.
Ander reden zijn, lichter kleppendeksel, soms een aluminium kop.


Er is maar een motor merk die echt een moderne motor levert en dit is VW en daar staat ook een VW prijs tegen over. Opzicht niet erg wat het is echt wel een goede motor maar mocht er iets aan zijn dan is het vaak niet zelf te repareren omdat er een hoop elektronica inzit en men daar diagnose stelt met een stekker verbinding en uitlees apparaat.

Ik denk dat een wat verouder model motor zoal Vetus, Yanmar, Sole enz. beter is dan een te moderne motor, je kunt er zelf veel aan doen en het kost relatief minder.

Wat laten we niet vergeten dat de meeste forum leden deze verouderde en zware techniek aanboord hebben en al gemiddeld 25 jaar trouwen diens doet

Denk daar maar eens over na ;)

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar of Volvo 09 feb 2011 21:55 #176107

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Toch gek dat er niet één dieselleverancier, die hier instapt. Een Nanni met 10 PK weegt nog steeds 94 Kilo.
Fiat heeft net de 4 miljoenste diesel motor geproduceerd, de 1.4 multijet 85 PK, die ook in de Opel Corsa wordt gemonteerd.
Ok, die PK's hebben we in een zeilboot niet nodig, maar enige vernieuwing zou onderhand wel op zijn plaats zijn.
VW begint met 50 PK (vindt ik wat oudere generatie), heb je in een zeilboot van ons soort lui veelal ook niet veel aan. Zie ze bij grotere zeilschepen ook niet aangeboden.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar of Volvo 10 feb 2011 07:29 #176128

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8049
Gewichten scheelt niet veel meer en de lichtste varieert met het model, bijv met met saildrive (met keerkoppeling zijn de yanmars wat lichter):

Yanmar 2YM15: 134 kg
Volvo D1-13: 126 kg

Yanmar 3YM20: 155 kg
Volvo D1-20: 144 kg

Yanmar 3YM30: 154 kg
Volvo D1-30: 158 kg

En verder is het de vraag of erg moderne motoren wel zo gewenst zijn. Erg veel lichter zal het niet gaan worden (mijn oudere 3GM30 is bijv. lichter dan de nieuwere 3YM30) en veel zeilers hebben een aversie voor alles wat electronisch is en je afhankelijk van bent. De motoren worden wel zuiniger maar met de beperkte vaaruren die wij draaien duurt het wel even voordat je de meerpijs van zo'n moderne motor hebt terug verdient. Want die meerprijs, die is er. Kijk eens wat zo'n VW kost..

Overigens ben ik het niet helemaal met je eens Fer dat alleen VW moderne diesels verkoopt. Bijv. de BY-serie van Yanmar met BMW basis blokken (4 en 6 cilinders) zijn zeker zo modern met CommonRail, Cab bus, intercooler etc. Alleen... wanneer vind je die nou in zeilboten :)
Laatst bewerkt: 10 feb 2011 07:30 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar of Volvo 10 feb 2011 08:41 #176153

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
@web: een van de redenen, naast die al door Fer zijn genoemd, is het feit dat de oudere motoren een lager toerental hadden en daarmee een veel zwaarder vliegwiel. Het wieltje op mijn MD2b weegt evenveel als een hedendaags motor compleet en als je naar het vliegwiel van een oude 8pk Sabb kijkt kom je helemaalniet meer bij. Maar als die motoren stationair draaien kan je de klappen ook gewoon tellen... ;)

@Intruder: de reden dat er niemand opduikt is heel simpel: het levert te weinig op. De grotere vermogens worden ook gebruikt in auto's en daar is dus een mega-markt voor maar wie zit er nou te wachten op een klein één- of tweecylinder prutteltje. En daarnaast, als je de oude ontwerpen een nieuw typenummer geeft en ze vervolgens ook wel kan slijten is dat economisch natuurlijk nog veel handiger. Geen kosten, hogere verkoopprijs en dus hoger winst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar of Volvo 10 feb 2011 16:31 #176230

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Sigdock je slaat de spijker op zijn kop :woohoo:

Het probleem met kleine motor is gewoon dat het niet rendabel is om deze nog verder te ontwikkelen en dan nog eens in productie te nemen

Wat zou het mooi zijn als VP eens zijn bv MD 7 ,MD 11 weer eens in productie zou nemen maar hier geld ook weer voor dat dit niet meer rendabel is, dit komt namelijk onder anderen omdat er te veel onderdelen van ander merken komen die niet meer bestaan bv CAV rotatiepomp. (nog een reden dat dit niet gaat geburen is de EU milieu eisen)

En nogmaals ik denk niet dat je een te moderne motor in je boot wilt hebben omdat dit veel hoge onderhoudskosten met zich meemeent omdat je minder zelf kan doen en als er iets stuk is ben je aan de beurt.

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 10 feb 2011 17:33 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar of Volvo 11 feb 2011 09:25 #176375

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Jep, een 'nieuwe'MD11d lijkt me wel stoer maar dan wel de indirect gekoelde versie graag. Wat betreft de onderhoudskosten: de verkopers van die hypermoderne motoren beweren (vrijwel) allemaal dat je die niet hebt. Die motoren zijn immers zo goed dat er noooit wat aan kapot gaat. Ach ja.... verkopers..... :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar of Volvo 11 feb 2011 20:36 #176494

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Tja, :)

Dus scheepsmotor monteur zijn is een uitstervend beroep :( :laugh:

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.139 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl