Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Troubles in Volvo Penta paradise

Troubles in Volvo Penta paradise 11 feb 2011 07:01 #176351

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
In functie van mijn project .." Installeren van digitale watertemperatuurmeter " diende ik teneinde het plaatsen van enkele sensoren in het secundaire koelwater circuit de zeewaterinlaat aan de uitlaatcollector van mijn MD22L-B te verwijderen.
Tot ontsteltenis constateerde ik een grote vervuiling in dat onderdeeltje zodat ik besliste het ganse uitlaatgedeelte te demonteren en te controleren op nog andere vervuiling/verstopping.
Dat bleek geen slechte zet achteraf bekeken.


Dit is de uitlaatcollector (wordt bij Volvo de elbow genoemd) , links is het rechthoekige gedeelte dat op de motoruitlaat wordt bevestigd , op het rechtse deel gaat de uitlaatslang naar het waterlock en verder overboord.



Deze waterinlaat wordt via een waterslang verbonden met de uitlaat van de warmtewisselaar , komt dus van de zeewaterpomp maw.
Het onderdeel wordt op de elbow (op de foto bovenaan) geschroefd en voorziet de dubbele wand van die collector van koelwater.
Van daaruit verdwijnt het water via openingen in de binnenwand in de uitlaatcollector zelf en verder via het waterlock overboord.



Zicht op de vervuiling van de wateraansluiting , het gedeelte dat op de elbow komt.



De inlaat waar de waterslang op gaat.Merk buiten de vervuiling ook de sterke oxidatie die me wat later meer zorgen begint te baren.
Tijdens het reinigen van die kleinere onderdeel (verwijderen kalkaanslag , roest en gecarboniseerde olierestanten gebeurde het blijkbaar onvermijdelijke.Er brak een stuk van dit onderdeel af , en wel op zulke manier dat het -althans voor mij - niet verder te gebruiken valt.
Om de forumleden een idee te geven , dit kleine gietijzeren prulletje kost zowat 125 Euro bij marineparts-Volvo.



Na reiniging geeft dit beeld de beschadiging weer.Er blijft te weinig ruimte over om de waterslang er op een veilige manier op vast te zetten.
Ofwel een nieuw onderdeel , ofwel een home-made versie dan maar.Later meer.


Maar nu terug naar de elbow , want wat ik daar zag deed niet onder voor het kleine onderdeel


Zoals eerder gezegd gaat deze rechthoekige kant op de motoruitlaat zelf. Ook in die uitlaat zaten gecarboniseerde resten , die gezamelijk met de vervuiling in de elbow de totale uitlaat met ongeveer de helft reduceerde.
Mij is altijd geleerd dat aan de uitlaat ruimte niet mag geknoeid worden wegens verlies van rendement en kracht van de motor.
Hier zat duidelijk iets verkeerd dus.



Een close-up van de verstopping.



Nu een foto van de andere kant van de elbow , dit is het gedeelte waar de grote uitlaatslang op gaat , en dus ook het deel waar zowel uitlaat gas en zeewater door passeert. Dit plaatje verontrustte me het meest.


U ziet hoe de corrosie heeft toegeslagen , en het is mijn sterke vrees dat de dikte van dit gedeelte dermate is aangetast dat de kans op breuk in de toekomst zeer reël is . Indien dat gebeurt dan komen zowel de uitlaatgassen als het zoute koelwater in het motorcompartiment terecht.
Het zal je maar overkomen tijdens delicate havenmaneuvers ?
Hoedanook , op deze foto ziet in het midden ietwat naar links een donkere vlek. Dit is de opening in de binnenwand van de elbow waardoor het zeewater doorstroomt en in contact komt met de uitlaatgassen.
En als klap op de vuurpijl bleek één van die openingen (er zijn er twee) volledig te zijn dicht geslipt met kalk , roest en wat nog meer.
Ik stel me bijgevolg de vraag hoeveel innerlijke corrosie-schade deze elbow eigenlijk heeft opgelopen.
En om ook hier het democratische gehalte van de Volvo Penta onderdelen prijslijst te illustreren ,...dit onderdeel kost meer dan 600 Euro , je zou voor minder balen.


Ik speel dus met de gedachte om ofwel het onderdeel preventief te vervangen , ofwel binnenin te verstevigen met een - hoe zeggen ze dat in het jargon ook weer - sleeve. Een metalen mouw die extra dikte geeft aan het pijpstuk. Onderstaande foto geeft mijn gedachtengang hiervan weer.

Ik denk niet dat de kleine vernauwing van de binnendiameter enig effect zal hebben op de prestatie van de motor , deze vernauwing verdwijnt immers in het niets vergeleken met verwijderde verstopping van voordien.
Rest me de vraag hoe ik dat nieuwe pijpstuk vast kan verankeren aan de binnenzijde van de elbow. Alle input is welkom.


Maar nu de moraal van het verhaal.
Ik ga ervan uit dat de corrosie en verstopping van mijn systeem geen uniek geval is en vermoed dat wellicht vele schippers rondvaren met een soorgelijk probleem zonder het te weten.
Het is me per slot van rekening ook nog maar pas duidelijk geworden.
En om enig idee te geven op hoeveel tijd dit alles in stand kan komen, ..de motor heeft ongeveer 800 vaaruren , de boot is van 1999 en heeft hooguit 50% (veel minder zelfs) van de tijd in het water gelegen.

Misschien is het raadzaam of wenselijk voor anderen om ook maar eens een kijkje te nemen in hun uitlaatsysteem.
Ik zou dat allicht doen moest ik mijn verhaal van iemand anders lezen.


Beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Troubles in Volvo Penta paradise 11 feb 2011 07:15 #176355

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13662
tsja,
daar helpt geen temp. sensor aan.
aardige tegenvaller,
succes

ik heb (gelukkig?) geen VP
maar wel elke 3-4 jaar spruitstuk eraf om eens schoon te maken/check
elbow/injectpunt koelwater in 10 jr een keer vervangen (bij de lokale smid van een lasbocht na laten maken voor relatief weinig. Zout water alleen in de vakantie, dus dat scheelt een heel stuk denk ik.
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Troubles in Volvo Penta paradise 11 feb 2011 07:57 #176364

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Je gaat uit van corrosie maar als ik je foto's goed bekijk zie ik ok duidelijke sporen van cavitatie ( mengsel van uitlaatgassen en water) en dit geeft ook dergelijke beelden. Hoe je zoiets zou moeten voorkomen zou ik zo direct niet weten. Maar ik dat je misschien iets kunt doen de materiaalkeuze o.i.d. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Troubles in Volvo Penta paradise 11 feb 2011 09:20 #176373

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Cavitatie?? Weet je zeker dat je de juiste term gebruikt??

Verder is Penta qua onderdelen erg duur ja en het loont dan ook zeer de moeite om niet in NL of BE maar overzees in UK of de US te bestellen want dat scheelt soms aanzienlijk. Overigens draait mijn 40 jaar oude Pentaatje nog altijd prima en maak ik deze ook niet open. If it ain't broke, don't fix it ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Troubles in Volvo Penta paradise 11 feb 2011 09:47 #176378

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7191
ik heb hier nog een complete md2b aan onderdelen liggen, is dit hetzelfde?
anders heb ik misschien nog wel onderdelen voor je.
ik had deze motor gekocht van iemand die hem al helemaal uit elkaar gehaald om te reviseren alleen volgens mijn berekening kost het stomweg te veel pecuna om hem weer klaar te maken.
dus als er nog iemand delen nodig heeft?????
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Troubles in Volvo Penta paradise 11 feb 2011 09:50 #176380

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Jep, dat is dezelfde. Is het de uitvoering met de dynastart of die met de 'echte' startmotor en aparte alternator?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Troubles in Volvo Penta paradise 11 feb 2011 09:52 #176381

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7191
dit is een met een gewone startmotor en een gewone dynamo :)
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Troubles in Volvo Penta paradise 11 feb 2011 17:33 #176453

  • Ronk
  • Ronk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 118
Volgens mij is een MD22 heel anders dat is toch een Peugeot 4cil.

Hoe je die pijp (sleeve) er in kan lassen was ook een vraag.

Dat zou je met z.g. proplassen kunnen doen, je boort gaten in de buiten mantel en last door die gaten de pijp vast aan de buiten mantel.

gr.Ron
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Troubles in Volvo Penta paradise 11 feb 2011 20:37 #176495

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Ik zou die pijp er gewoon inlijmen.. tenzij het HEEL heet wordt, dan moet je een speciale lijm hebben, weet Herman dan vast wel wat op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Troubles in Volvo Penta paradise 11 feb 2011 20:44 #176497

locktite heeft daar vast wel een oplossing voor, niet gaan lassen, de liner is vast hoogwaardig staal het verrotte onderdeel minderwaardig gietijzer. denk met de liner nog wel aan het mogelijke electolyse gevaar!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Troubles in Volvo Penta paradise 11 feb 2011 21:08 #176498

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Lassen gaat het niet worden, dit is een gietijzer deel en is gietijzer is niet te lassen ten zij een expert bent. Je een type Loctite kunnen gebruiken, een metaal vullende hars lijm bv 3472 A&B

Een doorgerot water injectiepunt of elbow is niet abnormaal dit moet je gewoon vervangen.

Wat betreft de warmtewisselaar en de onderdelen er omheen, deze hoor je eigenlijk om de 5 jaar een los te halen en schoon te maken waardoor dit soort dingen niet gebeuren.

In neem aan dat je op zout ligt

Hoe is het met je wierpot gesteld zit hier lucht bellen bij als de motor draait?

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Troubles in Volvo Penta paradise 12 feb 2011 03:22 #176509

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Bedankt voor alle reacties dusver.

Inderdaad Fer , ik vaar enkel op zout.
Weet je , tijdens onze terugkeer in september vorig jaar werd het me al duidelijk dat het koelwater dat overboord ging in debiet was verminderd in vergelijking met onze opvaart.
Ik weet dat aan sleet op de impeller van de zeewaterpomp , maar nu ik één en ander demonteerde is het me duidelijk dat de verstopping verderop zat.
Ik vermeldde het al eerder , maar één van de injectie openingen van de elbow (de grote uitlaatcollector) zat volledig dicht , en de andere had nog net wat opening.
Geen wonder dat het koelwaterdebiet was verminderd.

Tijdterwijl heb ik niet stilgezeten en heb al een nieuwe injectiecollectortje in elkaar geflanst.
Enkele vergelijkende foto's geven anderen misschien wat inspiratie.




Het nieuwe (nou ja nieuwe) onderdeel nog even verder opschuren of zandstralen , een grondverfje en wat VP-groen er op , wie merkt het verschil.
Het gebruikte materiaal is notabene gewoon ijzer hoor , het glimmende oppervlak geeft de indruk van rvs te zijn maar dat is het niet.
De lassingen zijn wel gedaan met de TIG en argon omdat ik niet veel ruimte had tussen de gaten waar de bouten door moeten en de bocht op zich.



En ondertussen slaagde ik er ook in om wat plaatjes van de warmtewisselaar te maken om een idee te krijgen van de vervuiling aldaar , en dat lijkt me al bij al nog mee te vallen.






Ik denk er aan om ook een replica van de grote elbow te maken als sparepart zodat mijn gemoedsrust gesust is.
Ik vind 600 Euro voor een VP-elbow wel wat veel om enkel maar dat warme gevoel van geruststelling te hebben , en aan de andere kant is niets doen en hopen dat er niets gebeurt ook niet echt mijn ding.
Ik maak me sterk dat het namaken van de elbow binnen mijn mogelijkheden ligt ofschoon dat ook weer niet in één twee drie is gebeurd natuurlijk.


Beste groeten
Laatst bewerkt: 12 feb 2011 03:30 door sailbleu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Troubles in Volvo Penta paradise 12 feb 2011 07:45 #176516

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Mooi gemaakt, je heb de kennis en de spullen om zelf iets te maken dat bespaar altijd geld.

Wat betreft de warmtewisselaar die ziet er inderdaad op het eerste oog er nog goed uit.


Zeewater tast de boel meer aan dat zoetwater, om hier iets tegen te doen kan je de motor na het varen spoelen met zoetwater hier voor moet je een kleine aanpassing maken bij je wierfilter. (zie foto)



Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Troubles in Volvo Penta paradise 12 feb 2011 08:13 #176517

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Hoi Fer,

die optie om te spoelen met zoetwater lijkt me een goed idee.
Moeten we in gedachten houden.

Maar nu even terug naar het corrosie probleem van de grote elbow.
Verder en nader onderzoek leerde me dat de wanddikte dan toch ruim voldoende blijkt te zijn.
Ik reinigde een uurtje geleden de binnenkant met een stalen borstelje op de boormachine en kon zodoende de ' echte ' maat van de binnenkant meten.
Als ik die maat met die van de buitenkant vergelijk kwam ik op een stevige 4mm wanddikte van dat gedeelte waar de uitlaatslang op moet.
Dat is nog wel behoorlijk dacht ik zo , en daarom heb ik besloten om dit blauw blauw te laten. In feite is het groen groen want beide delen zijn nu ook al in het VP groen gespoten zodat na droging het complete stuk er weer op gaat en ik me terug kan toespitsen op datgene wat dit intermezzo in gang heeft gezet,.....het plaatsen van de sensor en tempschakelaar op het secundaire koelcircuit.










Zo , mogelijk was dit topic een storm in een glas water , maar meteen is ook duidelijk gemaakt aan alle geinteresseerde forumgenoten dat het inspecteren van uitlaat en ook warmtewisselaar eigenlijk geen overbodige luxe is.
Ik wil er nog even op wijzen dat in mijn geval de doorstroming van zowel de uitlaatgassen als het koelwater van het secundaire koelsysteem met meer dan de helft gereduceerd was.
Zowaar een ernstig gegeven dat slechts bij toeval ontdekt werd.

Bedankt voor de reacties en beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Troubles in Volvo Penta paradise 12 feb 2011 17:46 #176599

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3446
Een heel herkenbaar onderwerp.
Bij het topic over het 'verstopte kraantje' heb ik soortgelijke foto's van half dicht zittende uitlaatkanalen geplaatst, met dezelfde veronderstelling n.l. dat er vermoedelijk veel meer mensen rondvaren met zo'n vorm van vervuiling.

Wat het doorspoelen met zoet water aangaat ben ik zeker van plan een zoetwaterdoorspoelslangaansluiting op mijn boot te fabrieken.

Dan nog een idee. Het koolstof in de uitlaatkanalen is zeer hygroscopisch.
Bij het verwijderen van de koolstof afzetting in mijn motor, dit najaar, kwamen er grote brokken los. Ik heb zo'n brok opzij gelegd met de bedoeling daar een foto van te maken (heb ik ook gedaan en ook op het forum gezet).
Toen ik na een dag of 4 eindelijk mijn fototoestel niet was vergeten bleek het in een plasje geel-bruin water te liggen. Even mijn vinger er in en voorzichtig tegen mijn tong. En jawel hoor. Zuur!
Verklaring lijkt mij niet moeilijk. In gasolie zit zwavel. Weliswaar minder dan vroeger maar toch. Zwavel verbranden geeft zwaveloxyide. Dit, plus water, geeft zwavelzuur (herinner ik mij van lang geleden) en dat spul is heel slecht voor je motor.
Nu haal ik toch al elk najaar de uitlaatslang los en dicht de uitlaat af met een stuk plastic. Dit jaar heb ik zowel in de uitlaat als in het luchtfilter een zakje silica-gel gestopt alvorens die openingen met een plastic kapje af te sluiten. De kleplichters heb ik open gezet.

Eveneens het afgelopen najaar ontdekte ik bij het winter klaar maken van een 2GM20, met interkoeling, dat er onder op de warmte wisselaar, daar waar de rvs elleboog aan de warmtewisselaar zit, roest zat. Dat verbaasde mij omdat het koelwater zo'n 10 cm na dit punt in de uitlaat komt. Bovenstaande redenering zou roest op deze plaats kunnen verklaren.
Bij demontage bleek dat over de volle oppervlakte van de bevestigingsplaat het gietijzer was geroest. En niet zo'n beetje. Er moest 0,7 mm af om het ingevreten oppervlak terug te brengen tot een randje van een mm of 3 direct rond de opening.
Hopelijk gaat dit roest proces niet door want in geval van vervanging gooi je ook meteen de hele warmtewisselaar weg. Niet zo'n slimme constructie dus.
Grt, Leo.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 12 feb 2011 17:51 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Troubles in Volvo Penta paradise 12 feb 2011 22:33 #176653

  • Ronk
  • Ronk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 118
Hallo Sailblue,

ik zit vanavond op marktplaats te kijken en ik zie zo,n Volvo Penta Elbow nieuw te koop voor 60 euro plus 11,50 verzendkosten in Eeklo ik denk dat het in België is.

Zoek op www.Marktplaats.nl ga dan naar Watersport en boten en zoek dan op Volvo penta uitlaatbocht.
Dat is goed voor je gemoedsrust.

succes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Troubles in Volvo Penta paradise 13 feb 2011 07:03 #176662

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Beste Ronk ,

hartelijk bedankt voor de tip.
Mijn gemoedsrust is nu volledig gesust , de elbow is deze morgen onmiddelijk gekocht.

Beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Troubles in Volvo Penta paradise 13 feb 2011 13:53 #176716

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Graag had ik nog wat debriefing gegeven over het verwerven van het nieuwe sparepart dat in weze het oorspronkelijke (en herstelde) onderdeel naar de reservebank zal verwijzen.
Maw , het aangekochte deel gaat - na een externe groene opfrisbeurt- vanaf nu in dienst en het gerepareerde en geverfde deel (zie vorige bijdrage) gaat in loopbaan onderbreking.

De verkoper die me werd aangewezen door forumlid " RONK " (Ron) blijkt een op en top professional met internationale allure te zijn met een specialisatie in Volvo Penta , Perkins en zeker nog meer dan dat ook.
( En voor de ingewijden ,....het is de man van Eeklo)
Nu buiten het feit dat hij me aan een zéér betaalbaar vervangingsonderdeel hielp dat ik evenwel nooit nieuw zou gekocht hebben , gaf hij me ook nog kostbare - zeg maar inside - informatie over mijn MD22L-B.
Blijkt nu dat mijn motor een gemariniseerde versie is van wat je in een Rover (auto) kan vinden , ... dat op zich is al een schat aan info om gewone motoronderdelen (niet gemariniseerde parts dus) aan een zacht prijsje te vinden die niet gecontamineerd (lees financieel opgewaardeerd) zijn met de VP-stempel. En dat laatste alleen is al goed voor minstens 50% discount.
Komt er dan nog bij dat deze vakman niet alleen weet waarover hij praat , maar ook nog eens allerlei onderdelen (inclusief door hem zelf gereviseerde VP motoren) te koop heeft staan.
Ik heb - btw - met de man pas vandaag voor het eerst kennis gemaakt dankzij de bijdrage van forumlid Ronk ,...waarvoor nogmaals dank.

Ik denk niet dat de man in kwestie tijd en zin heeft om voor de vraagbaak van een forum te worden gesleten, maar wie onderdelen nodig heeft die in zijn verkooplijst zitten raad ik aan om dat in het volste vertrouwen te kopen.
Zelf gereviseerde VP MD7 en MD11 zitten trouwens ook in zijn aanbiedingen dacht ik.
Wie dit draadje volgde kan ook zonder mijn tussenkomst met de persoon in contact komen.

Succes en beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.162 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl