In functie van mijn project .." Installeren van digitale watertemperatuurmeter " diende ik teneinde het plaatsen van enkele sensoren in het secundaire koelwater circuit de zeewaterinlaat aan de uitlaatcollector van mijn MD22L-B te verwijderen.
Tot ontsteltenis constateerde ik een grote vervuiling in dat onderdeeltje zodat ik besliste het ganse uitlaatgedeelte te demonteren en te controleren op nog andere vervuiling/verstopping.
Dat bleek geen slechte zet achteraf bekeken.
Dit is de uitlaatcollector (wordt bij Volvo de elbow genoemd) , links is het rechthoekige gedeelte dat op de motoruitlaat wordt bevestigd , op het rechtse deel gaat de uitlaatslang naar het waterlock en verder overboord.
Deze waterinlaat wordt via een waterslang verbonden met de uitlaat van de warmtewisselaar , komt dus van de zeewaterpomp maw.
Het onderdeel wordt op de elbow (op de foto bovenaan) geschroefd en voorziet de dubbele wand van die collector van koelwater.
Van daaruit verdwijnt het water via openingen in de binnenwand in de uitlaatcollector zelf en verder via het waterlock overboord.
Zicht op de vervuiling van de wateraansluiting , het gedeelte dat op de elbow komt.
De inlaat waar de waterslang op gaat.Merk buiten de vervuiling ook de sterke oxidatie die me wat later meer zorgen begint te baren.
Tijdens het reinigen van die kleinere onderdeel (verwijderen kalkaanslag , roest en gecarboniseerde olierestanten gebeurde het blijkbaar onvermijdelijke.Er brak een stuk van dit onderdeel af , en wel op zulke manier dat het -althans voor mij - niet verder te gebruiken valt.
Om de forumleden een idee te geven , dit kleine gietijzeren prulletje kost zowat 125 Euro bij marineparts-Volvo.
Na reiniging geeft dit beeld de beschadiging weer.Er blijft te weinig ruimte over om de waterslang er op een veilige manier op vast te zetten.
Ofwel een nieuw onderdeel , ofwel een home-made versie dan maar.Later meer.
Maar nu terug naar de elbow , want wat ik daar zag deed niet onder voor het kleine onderdeel
Zoals eerder gezegd gaat deze rechthoekige kant op de motoruitlaat zelf. Ook in die uitlaat zaten gecarboniseerde resten , die gezamelijk met de vervuiling in de elbow de totale uitlaat met ongeveer de helft reduceerde.
Mij is altijd geleerd dat aan de uitlaat ruimte niet mag geknoeid worden wegens verlies van rendement en kracht van de motor.
Hier zat duidelijk iets verkeerd dus.
Een close-up van de verstopping.
Nu een foto van de andere kant van de elbow , dit is het gedeelte waar de grote uitlaatslang op gaat , en dus ook het deel waar zowel uitlaat gas en zeewater door passeert. Dit plaatje verontrustte me het meest.
U ziet hoe de corrosie heeft toegeslagen , en het is mijn sterke vrees dat de dikte van dit gedeelte dermate is aangetast dat de kans op breuk in de toekomst zeer reël is . Indien dat gebeurt dan komen zowel de uitlaatgassen als het zoute koelwater in het motorcompartiment terecht.
Het zal je maar overkomen tijdens delicate havenmaneuvers ?
Hoedanook , op deze foto ziet in het midden ietwat naar links een donkere vlek. Dit is de opening in de binnenwand van de elbow waardoor het zeewater doorstroomt en in contact komt met de uitlaatgassen.
En als klap op de vuurpijl bleek één van die openingen (er zijn er twee) volledig te zijn dicht geslipt met kalk , roest en wat nog meer.
Ik stel me bijgevolg de vraag hoeveel innerlijke corrosie-schade deze elbow eigenlijk heeft opgelopen.
En om ook hier het democratische gehalte van de Volvo Penta onderdelen prijslijst te illustreren ,...dit onderdeel kost meer dan 600 Euro , je zou voor minder balen.
Ik speel dus met de gedachte om ofwel het onderdeel preventief te vervangen , ofwel binnenin te verstevigen met een - hoe zeggen ze dat in het jargon ook weer - sleeve. Een metalen mouw die extra dikte geeft aan het pijpstuk. Onderstaande foto geeft mijn gedachtengang hiervan weer.
Ik denk niet dat de kleine vernauwing van de binnendiameter enig effect zal hebben op de prestatie van de motor , deze vernauwing verdwijnt immers in het niets vergeleken met verwijderde verstopping van voordien.
Rest me de vraag hoe ik dat nieuwe pijpstuk vast kan verankeren aan de binnenzijde van de elbow. Alle input is welkom.
Maar nu de moraal van het verhaal.
Ik ga ervan uit dat de corrosie en verstopping van mijn systeem geen uniek geval is en vermoed dat wellicht vele schippers rondvaren met een soorgelijk probleem zonder het te weten.
Het is me per slot van rekening ook nog maar pas duidelijk geworden.
En om enig idee te geven op hoeveel tijd dit alles in stand kan komen, ..de motor heeft ongeveer 800 vaaruren , de boot is van 1999 en heeft hooguit 50% (veel minder zelfs) van de tijd in het water gelegen.
Misschien is het raadzaam of wenselijk voor anderen om ook maar eens een kijkje te nemen in hun uitlaatsysteem.
Ik zou dat allicht doen moest ik mijn verhaal van iemand anders lezen.
Beste groeten