Ik ben bezig de manchetten van mijn yanmar saildrive te vernieuwen.
Ik kom een paar zaken tegen waar ik graag wat advies over heb:
Corrosie
De grote ring waar de 2 manchetten in/aan zitten heeft wat corrosie en is nu kaal. Deze corrosie is denk ik vanuit de motorruimte gekomen en is volgens mij sinds 2007 ongewijzigd. Moet dit geschilderd worden of kan het op een andere manier behandeld worden, bijvoorbeeld owatrol oid?
"Pakking"
Er waren sporen van kit rondom de bouten die het manchet tussen het bovendeel en staartstuk samenklemmen. Ook zat die kit tussen het bovendeel en het staartstuk. Ik vind kit wat raar maar hoort hier nog pakking tussen of is de passing zo goed dat het zonder hoort te zijn?
Nog meer kit...
De ernstigste.
Ik kreeg de deksel van de schroefas niet los. Ik was een imbusbout vergeten. Oh nee, daar zat sika in. IPV 2 imbusbouten zat het ding dus met 1. En na veel geweld met schroevendraaiers bleek dat dat deksel dus voor een deel gelijmd was. Pas in de werkplaats ontdekte ik waarom.
De holte waar de onderste bout in gedraait wordt is gescheurd en naar ik vermoed weer met sika vastgeplakt. Ongeveer een kwart zou (stuurboord-onder) los kunnen breken als er kracht op de bout gezet zou worden.
Daar durf je dus geen kracht meer op te zetten.
Het gaat om het alleronderste stukje saildrive in de foto.
Zijn er opties om die schroefdraad weer belastbaar te maken?
Ik denk aan het plaatsen van 2-3 m3 schroefjes, puur om het losse deel te fixeren. zou dat werken?