Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Friendship 22, Buitenboordmotor vermogen ??

Re: Friendship 22, Buitenboordmotor vermogen ?? 22 feb 2011 20:19 #178767

  • Edwin70
  • Edwin70's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 34
Ik heb de voors en tegens nog even op me in laten werken.

Ik kan me nog een situatie van vorig jaar voor de geest halen.
Vanaf Heeg naar Warns met een zuidwestenwind kracht 5-6 vol op de kop.
We hadden de Suzuki 5 pk achter de Ghibli hangen.
Halverwege moesten we tanken, maar door de golfslag kon ik de jerrycan met benzine amper boven de motor houden.
In de luwte van één van de eilandjes hebben we de tank weer kunnen vullen.
Daarbij schoot het ook niet echt op.
De motor stond volgas open, maar echt gang zal er voor mijn gevoel niet in.

Dit in mijn achterhoofd en ook door inbreng van mijn vrouw :) hebben we toch besloten om in eerste instantie de 10 pk Mercury te houden en de Suzuki 5 pk. te verkopen.

Waar ik trouwens gisteren achter kwam is dat de Mercury een zogenaamde sailpower uitvoering is, dus volgens mij reeds met werkschroef is uitgevoerd. (???).
De werkschroef, de externe tank, het extra vermogen en de laadspoel zijn een grote ++.

Deze voordelen wegen voor mij dan toch zwaarder dan de nadelen van het extra gewicht en de 2-tact herrie.

Bedankt voor de input.
Groet Edwin
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Friendship 22, Buitenboordmotor vermogen ?? 22 feb 2011 21:11 #178775

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27638
Edwin70 schreef :
Waar ik trouwens gisteren achter kwam is dat de Mercury een zogenaamde sailpower uitvoering is, dus volgens mij reeds met werkschroef is uitgevoerd. (???).
De werkschroef, de externe tank, het extra vermogen en de laadspoel zijn een grote ++.
Dan is het waarschijnlijk een 9.9 Sailpower.
Ik heb zelf vele jaren gevaren met die motor in de bun van een Victoire 22. De motor heeft inderdaad voldoende power en stopkracht (vermogen achteruit), maar hij weegt ook 33 kg en is tamelijk dorstig: 2,5 ltr/uur bij kruissnelheid (5 mijl/uur).
Daarna heb ik een 6 pk Mercury viertakt gekocht met een werkschroef. Dat was een openbaring. Die motor was 8 kg lichter dan de Mercury Sailpower 9.9 en verbruikte 1 ltr/uur bij 5 mijl/uur. Het meest verbazingwekkende was echter dat ik nauwelijks voelbaar vermogen inleverde. De boot haalde even makkelijk z'n rompsnelheid als met de 9.9 en achteruit had ik ook niks te klagen. Maar alles bij elkaar voer het wel een stuk prettiger, met ook nog ´s minder herrie en geen geknoei meer met mengsmering.
De 9.9 was weliswaar een 2-cilinder, maar zó mooi liep dat ding nou ook weer niet.
Kortom; je moet het maar 's gaan proberen met die lompe tweetakt, maar als je het zat wordt, weet je waartegen je hem moet inruilen.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Friendship 22, Buitenboordmotor vermogen ?? 02 mrt 2011 19:33 #180353

  • Edwin70
  • Edwin70's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 34
Ik heb ondertussen mijn Suzuki verkocht en ben me wat aan het orienteren
voor een mooie 4-tact

Eisen:
Laadspoel, werkschroef, losse tank, ± 6 pk en liefst met voor- achteruit bediening in de knuppel.
De voor- achteruit bediening in de knuppel lijkt me wel gemakkelijk, dan hoef je niet naar achteren te reiken om de motor in zijn "versnelling" te zetten.

Potentiele kandidaat:
Tohatsu Sail Pro 6 pk, maar heeft deze ook voor- achteruit bediening in de knuppel?

En zijn er nog meer merken die bovengenoemde in het programme hebben?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Friendship 22, Buitenboordmotor vermogen ?? 02 mrt 2011 20:29 #180384

  • vrotogel
  • vrotogel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2035
Yamaha heeft een 8pk high trust die verder aan je eisen voldoet. ft8d is het typenummer als ik me niet vergis. Wel een zwaar exemplaar: rond de 45 kg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Friendship 22, Buitenboordmotor vermogen ?? 02 mrt 2011 23:55 #180414

  • Team OSD
  • Team OSD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 482
Op ons bootje (21 ft, 1100 kg) zit een 6 pk Yamaha 4Takt lang. Weegt rond 25 kg, gebruikt weinig. Na gebruik leg ik over m´n schouder en gaat ie in de achterbak. Simpel, stuwkracht genoeg, maar de laadspoel levert maar weinig geloof ik. Nadeel; geen achteruit op de knuppel. Maar wel in de optionele afstandbediening dacht ik. Voordeel; er zit een tankje van iets meer dan 1 liter in (ruim 1 uur), maar voor lange tochten kun je er tijdens het varen middels een ´stekker´ er een externe tank op aansluiten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Friendship 22, Buitenboordmotor vermogen ?? 03 mrt 2011 07:53 #180457

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15791
vrotogel schreef :
Yamaha heeft een 8pk high trust die verder aan je eisen voldoet. ft8d is het typenummer als ik me niet vergis. Wel een zwaar exemplaar: rond de 45 kg.

Klopt, ik heb hem met electrische start in de bun van een 22ft neptun. Bevalt me uitstekend. Het laadspoeltje doet niet veel nee, maar de startaccu is altijd weer vol tegen de tijd dat ik weer in de haven ben.
(2 x 15 minuten op de motor). Ik vind trillen en geluid erg mee vallen, maar hij zit wel in een bun natuurlijk.
Met een flinke wind 5 tegen, bij vlagen zes, midden op het Markermeer was ik erg content met de 8 pk en de werkschroef. (Neptun weegt 950kg, dus aardig vergelijkbaar).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Friendship 22, Buitenboordmotor vermogen ?? 03 mrt 2011 08:38 #180467

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Voor wat het waard is mijn ervaringen nog maar eens:

22 voet Trotter, 1250 kg.

Gevaren met een Mercury 4 pk, 4-takt, langstaart met werkschroef, interne en 25l externe tank.

Wij hebben werkelijk nog nooit omstandigheden gehad waarbij we niet vooruit kwamen op de motor. En we hebben zwaar weer niet geschuwd.Enige nadeel was de grote externe tank. Vullen kost je een godsvermogen, en je vaart hem in 1 seizoen niet leeg (dus problemen met oude benzine)

de 4-takt liep wel lekker rustig! Dat was een heerlijk verschil met de oude 7,5 pk evinrude die er eerst achter hing.

kortom, neem een niet te zware motor, da's helemaal niet nodig! Dat gaat alleen maar ten koste van je zeileigenschappen (gewicht hangt helemaal achterop) en is onnnodig duur!

Groeten en succes,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Friendship 22, Buitenboordmotor vermogen ?? 03 mrt 2011 08:38 #180468

  • killroy
  • killroy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 379
De nieuwe serie 6 PK Tohatsu Pro Sail heeft de v/n/a schakelaar nu aan de voorkant zitten. De knuppel is met 10 cm verlengd.
Laadspoel moet iets van 5 A leveren,kabel en gelijkrichter zit er bij. 5 A zal wel bij vol gas zijn. Ach leuk voor als extraatje.
De schroef is groot! Heeft al de bij naam olifantsoor!
Nieuwe brochure op tohatsu geeft meer info. Extra lange versie is er ook.
Prijs is lager dan de oude serie!

Heb hem net besteld :)

Frank
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Friendship 22, Buitenboordmotor vermogen ?? 03 mrt 2011 08:51 #180475

  • Edwin70
  • Edwin70's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 34
Frank,
Ben je op internet nog wezen speuren voor een scherpe prijs?
en waar heb je hem uiteindelijk besteld?
De Tohatsu Sail Pro lijkt me idd wel een mooie motor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Friendship 22, Buitenboordmotor vermogen ?? 03 mrt 2011 09:00 #180480

  • killroy
  • killroy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 379
Heb mijn oude mariner ingeruild. Hoef maar iets meer dan 1000 bij te betalen.
Wellicht kan het goedkoper, maar dit is bij de dealer waar mijn oude motor in onderhoud is. Ligt pal bij mijn boot, hoef dus niet het land door. Ze komen hem er aanhangen en nemen de oude mee.
Gemak en service van een bekende is mij ook veel waard.
Frank
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Friendship 22, Buitenboordmotor vermogen ?? 03 mrt 2011 10:14 #180492

  • Lis-jolle
  • Lis-jolle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1015
trotti schreef :
Voor wat het waard is mijn ervaringen nog maar eens:

22 voet Trotter, 1250 kg.

Gevaren met een Mercury 4 pk, 4-takt, langstaart met werkschroef, interne en 25l externe tank.

Wij hebben werkelijk nog nooit omstandigheden gehad waarbij we niet vooruit kwamen op de motor. En we hebben zwaar weer niet geschuwd.Enige nadeel was de grote externe tank. Vullen kost je een godsvermogen, en je vaart hem in 1 seizoen niet leeg (dus problemen met oude benzine)

de 4-takt liep wel lekker rustig! Dat was een heerlijk verschil met de oude 7,5 pk evinrude die er eerst achter hing.

kortom, neem een niet te zware motor, da's helemaal niet nodig! Dat gaat alleen maar ten koste van je zeileigenschappen (gewicht hangt helemaal achterop) en is onnnodig duur!

Groeten en succes,
Johnnie

Hahaha een godsvermogen voor 1 maal per jaar je bb tank vullen?
Het is wel duidelijk dat het hier een zeilersforum is :laugh:

Als je weet wat al die speedbootjes verbruiken met die dikke mercruisers er in, ws gebruiken die per uur wat jij met je 4 pktje op een heel jaar verstookt!!

Dat probleem van die oude benzine heb ik idd ook, het stink gewoon naar oude benzine omdat de tank niet leeg komt.
Wat een probleem toch he, bij de volgende generatie 4takt loopt je tank mss wel vanzelf vol ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Friendship 22, Buitenboordmotor vermogen ?? 03 mrt 2011 10:54 #180496

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Nou, die 25 liter tank sleep je niet zomaar even mee naar de benzinepomp, dus betaal je watersportprijzen in de haven. Bovendien heb ik het bootje best even gehad, en ik moet zeggen dat je als student (toen dus) liever bier koopt dan die 25 l benzine!

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Friendship 22, Buitenboordmotor vermogen ?? 03 mrt 2011 13:07 #180511

  • Brinta
  • Brinta's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
trotti schreef :
ik moet zeggen dat je als student (toen dus) liever bier koopt dan die 25 l benzine!

Bestaat bij die 25l tanks niet de mogelijkheid ze half vol te tanken dan? :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Friendship 22, Buitenboordmotor vermogen ?? 03 mrt 2011 13:25 #180519

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Jawel, maar dan heb je weer meer kans op condens... en dan start je motor weer helemaal niet!

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Friendship 22, Buitenboordmotor vermogen ?? 03 mrt 2011 14:26 #180535

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
En het is in al die jaren niet in je opgekomen om een kleinere tank, van bijvoorbeeld 12 liter, te kopen? Kost hier en daar nog geen 2 tientjes..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Friendship 22, Buitenboordmotor vermogen ?? 03 mrt 2011 14:43 #180540

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
trotti schreef :
Jawel, maar dan heb je weer meer kans op condens... en dan start je motor weer helemaal niet!

Groeten,
Johnnie

En dat heb jij halverwege het jaar niet dan? Als je tank dan halfleeg is?
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Friendship 22, Buitenboordmotor vermogen ?? 03 mrt 2011 14:50 #180544

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Nu weten ook waarom er altijd water door de zelflozers in de kuip van Globe Trotti kwam: een ballasttank van 25 liter...
Laatst bewerkt: 03 mrt 2011 14:50 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Friendship 22, Buitenboordmotor vermogen ?? 04 mrt 2011 08:06 #180661

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
jajaja, jullie zijn duidelijk! :S

Maar ik koop geen nieuwe schoenen totdat de oude versleten zijn zeg maar... Dus daarom heb ik gene kleinere tank gekocht. Dit stond overigens wel op de planning voor dit najaar, maar ja, nu heb ik gewoon maar de boot verkocht! :laugh:

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Friendship 22, Buitenboordmotor vermogen ?? 04 mrt 2011 12:52 #180739

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Ik weet nog wel een 12 liter tank, voor een "geringe" vergoeding, krijg je er gratis een 22-voets boot bij ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Friendship 22, Buitenboordmotor vermogen ?? 04 mrt 2011 13:07 #180744

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Gaan we hier nou ook alweer richting een slotje?? :P

Ik heb de Trotter niet meer, dus ook niets aan een 12l benzinetank! Zeker niet als er nog een boot omheen zit! :lol:

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Friendship 22, Buitenboordmotor vermogen ?? 04 mrt 2011 13:11 #180746

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8049
Op mijn Kolibri had ik juist mijn tank van 12l vervangen voor een 24l. Genoeg voor het het hele seizoen en wat over is aan het eind, de auto in. Zo heb je geen last van condens en benzine een hele winter laten staan is sowieso geen goed idee.
Voornaamste reden was dat de tank onder helling ging lekken als deze helemaal vol was doordat die scheef in de boot lag. 12l tank was dus minder in de praktijk, de 24l ook.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.166 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl