Edwin70 schreef :
Nu twijfel ik welke motor we straks achter de Friendship moeten hangen.
Voordeel Suzuki 5 pk: rustige stille loop, zuinig, schoon, snelle start en vooral betrouwbaar.
Nadeel Suzuki 5 pk: beperkter vermogen, geen laadspoel (echter wel in te bouwen), kleine tank.
Ons vaargebied is Friese meren, IJsselmeer en zal soms wad zijn.
Als je met de 5 pk Suzuki achter de Friendship de rompsnelheid ruim haalt, is de motor in principe sterk genoeg. 10 pk voor 22-voeter is enigszins overbemeten.
Ik weet niet of je al eens naar de schroef van de Suzuki hebt gekeken. Gezien het feit dat hij een ingebouwde tank heeft is de motor wat dat betreft waarschijnlijk ingericht voor gebruik achter een kleine rubberboot o.i.d. Een bootje dat mogelijk kan planeren. De prestaties van de Suzuki kunnen misschien nog verder worden geoptimaliseerd voor gebruik achter een kajuitzeilboot door er een zogenaamde werkschroef op te zetten. Een schroef met een kleinere spoed en grotere bladen. Mogelijk ook met een iets grotere diameter.
Die ingebouwde tank is niet praktisch voor langere tochten, maar misschien is daar nog iets aan te verbouwen , zodat toch een losse tank kan worden aangesloten. Maximaal 10 -12 liter; groter is bij een viertakt nergens voor nodig.
Er zijn twee redenen om de 10 pk Mercury te vermijden:
De motor is een stuk zwaarder dan de 5 pk Suzuki, vermoed ik. Het verschil is al gauw 8 - 10 kg. Een lichtere motor ga je erg waarderen op het moment dat je hem van de boot haalt en hem er weer op zet. Ook moet je bij een kleine, lichte boot als de Friendship 22 gewicht op de komt mijden als de pest. Die externe tank van 25 liter werkt ook niet mee wat dat betreft, als ie vol is.
De tweede reden is het brandstofverbruik. Die 10 pk Mercury doet bij kruisvaart al snel 2,5 ltr/uur. Met een 5 pk viertakt moet je rond de 1 ltr/uur uit kunnen komen.
Dat zijn een paar overwegingen. Misschien kun je er wat mee..
--
stegman