Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Friendship 22, Buitenboordmotor vermogen ??

Friendship 22, Buitenboordmotor vermogen ?? 20 feb 2011 19:01 #178216

  • Edwin70
  • Edwin70's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 34
Wij zijn sinds vandaag de trotse bezitters geworden van een Friendship 22.
Bij deze friendship zit een 10 pk 2-tact Mercury met externe 25 liter
tank en laadspoel. Bouwjaar motor is 1999.

Nu heb ik nog een spiksplinternieuwe Suzuki 5 pk. (2010) 4-tact met intern 1,5 liter tankje van onze vorige zeilboot.

Nu twijfel ik welke motor we straks achter de Friendship moeten hangen.

Voordeel Suzuki 5 pk: rustige stille loop, zuinig, schoon, snelle start en vooral betrouwbaar.
Nadeel Suzuki 5 pk: beperkter vermogen, geen laadspoel (echter wel in te bouwen), kleine tank.

Ons vaargebied is Friese meren, IJsselmeer en zal soms wad zijn.

Met de Ghibli was op de Friese meren de 5pk geen probleem, maar zal dit met de Friendship ook zo zijn, en is 5 pk genoeg voor op het wad?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Friendship 22, Buitenboordmotor vermogen ?? 20 feb 2011 19:18 #178220

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
1,5 liter is niet gek veel en als je op het IJsselmeer of de Wadden je tank onderweg moet bijvullen, kan dat nog wel eens lastig wezen.
Vergeet het voordeel van de laadspoel, die doet maar een paar Ah.
Ik zou die 10 PK met 25 liter tank erachter hangen.

En de 5 PK op een leuk 2e hands bijbootje.

Lastig, als je keuzes hebt. :)
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Friendship 22, Buitenboordmotor vermogen ?? 20 feb 2011 19:18 #178221

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27638
Edwin70 schreef :
Nu twijfel ik welke motor we straks achter de Friendship moeten hangen.

Voordeel Suzuki 5 pk: rustige stille loop, zuinig, schoon, snelle start en vooral betrouwbaar.
Nadeel Suzuki 5 pk: beperkter vermogen, geen laadspoel (echter wel in te bouwen), kleine tank.

Ons vaargebied is Friese meren, IJsselmeer en zal soms wad zijn.
Als je met de 5 pk Suzuki achter de Friendship de rompsnelheid ruim haalt, is de motor in principe sterk genoeg. 10 pk voor 22-voeter is enigszins overbemeten.

Ik weet niet of je al eens naar de schroef van de Suzuki hebt gekeken. Gezien het feit dat hij een ingebouwde tank heeft is de motor wat dat betreft waarschijnlijk ingericht voor gebruik achter een kleine rubberboot o.i.d. Een bootje dat mogelijk kan planeren. De prestaties van de Suzuki kunnen misschien nog verder worden geoptimaliseerd voor gebruik achter een kajuitzeilboot door er een zogenaamde werkschroef op te zetten. Een schroef met een kleinere spoed en grotere bladen. Mogelijk ook met een iets grotere diameter.
Die ingebouwde tank is niet praktisch voor langere tochten, maar misschien is daar nog iets aan te verbouwen , zodat toch een losse tank kan worden aangesloten. Maximaal 10 -12 liter; groter is bij een viertakt nergens voor nodig.
Er zijn twee redenen om de 10 pk Mercury te vermijden:
De motor is een stuk zwaarder dan de 5 pk Suzuki, vermoed ik. Het verschil is al gauw 8 - 10 kg. Een lichtere motor ga je erg waarderen op het moment dat je hem van de boot haalt en hem er weer op zet. Ook moet je bij een kleine, lichte boot als de Friendship 22 gewicht op de komt mijden als de pest. Die externe tank van 25 liter werkt ook niet mee wat dat betreft, als ie vol is.
De tweede reden is het brandstofverbruik. Die 10 pk Mercury doet bij kruisvaart al snel 2,5 ltr/uur. Met een 5 pk viertakt moet je rond de 1 ltr/uur uit kunnen komen.

Dat zijn een paar overwegingen. Misschien kun je er wat mee..

--
stegman
Laatst bewerkt: 20 feb 2011 19:19 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Friendship 22, Buitenboordmotor vermogen ?? 20 feb 2011 19:24 #178223

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
Een boot gaat niet harder dan zijn rompsnelheid, dus stroom maakt geen verschil. De 5 pk kan het zeker wel aan, alleen het tankje niet. Die is na een uurtje motoren wel leeg. Je wilt niet bijvullen midden op groot water. Dus een externe tank is echt een must, net als de laadspoel als je in het donker vaart.
Misschien beide inruilen voor een nieuwe 4-takt. Neem er dan eentje met elektrische start en gashandel in de kuip.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Friendship 22, Buitenboordmotor vermogen ?? 20 feb 2011 19:29 #178225

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Heb het even nagekeken: die Mercury weegt 34 KG en de Suzuki 25 KG.
Heb zelf de Suzuki 6 PK (ook uit 2010) en vind deze motor nogal trillen ( 1 cylinder ).
Ik heb er een externe tank bij en die aansluiting zit volgens mij ook op de 5 PK.

Tja en die 25 liter tank hoef je natuurlijk niet tot de rand vol te doen, daarnaast kun je de tank meer naar het midden van de boot plaatsen.

En inderdaad, 10 PK is overbemeten. Beter mee verlegen als om verlegen.
En je hoeft geen andere schroef aan te schaffen.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Laatst bewerkt: 20 feb 2011 19:36 door Faran.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Friendship 22, Buitenboordmotor vermogen ?? 20 feb 2011 19:35 #178226

  • Sobat
  • Sobat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 276
Ik had op mijn 22ft eerst een 5 pk zitten, bij slecht weer kon dat wel eens betekenen dat je stil in het water lag als je een paar golven recht op de kop kreeg. Ik heb er toen een 8 pk ingezet en het probleempje van weer opgang komen was over. Dus ik zou voor de 10 pk gaan!!
Volksboot 480
Neptun 22
Beneteau First 30
Rondje(gelopen op)Helgoland
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Friendship 22, Buitenboordmotor vermogen ?? 20 feb 2011 19:39 #178228

  • BBWSR
  • BBWSR's Profielfoto
Brouwer watersport heeft een leuke aanbieding met een extra langstaart/saildrive 6 PK Tohatsu. 10 PK lijkt mij zwaar overdreven op een 22 voeter...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Friendship 22, Buitenboordmotor vermogen ?? 20 feb 2011 19:47 #178231

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
2 werkende motoren inruilen voor 1? Voor 1 PK meer? en 2 KG meer? Mmm. :whistle:
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Friendship 22, Buitenboordmotor vermogen ?? 20 feb 2011 19:48 #178232

  • killroy
  • killroy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 379
Brouwer watersport heeft een leuke aanbieding met een extra langstaart/saildrive 6 PK Tohatsu. 10 PK lijkt mij zwaar overdreven op een 22 voeter...

De nieuwe serie 2011 van Tohatsu is goedkoper geworden dan de aanbieding bij Brouwer. Heb net de 6 pk sail pro gekocht voor een leuke prijs.Werkschroef en een laadspoel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Friendship 22, Buitenboordmotor vermogen ?? 20 feb 2011 19:54 #178234

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
Intruder schreef :
2 werkende motoren inruilen voor 1? Voor 1 PK meer? en 2 KG meer? Mmm. :whistle:

Je bedoelt dat het handiger is om beide te laten jatten?
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Friendship 22, Buitenboordmotor vermogen ?? 20 feb 2011 19:59 #178236

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Heb je de Skarl verkocht?
Je schrijft in een eerdere post dat je met familie en kinderen vaart.
Koop je toch een leuk 2e hands bijbootje voor de kids (zijn ze gek op!)
en poot daar die Suzuki op (met een voorziening erop aangebracht, dat de kids maximaal kwartgas kunnen varen)
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Friendship 22, Buitenboordmotor vermogen ?? 20 feb 2011 20:10 #178240

  • Edwin70
  • Edwin70's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 34
Ja ik heb de Skarl verkocht, hierna hebben we nog een Ghibli 22 gehad
nu dus de Friendship 22

Al snel veel reacties op dit topic en ook veel meningen.
En ook de opmerking om een rubberbootje voor de kids te kopen en daar de 5pk Suzuki achter te hangen was ook al in me opgekomen.

Eigenlijk is een tussenweg het mooist.
6-8 pk. 4-tact / 12 liter tankje / laadspoel

Ik moet er nog maar even over nadenken en verdere reacties op dit topic op me in laten werken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Friendship 22, Buitenboordmotor vermogen ?? 20 feb 2011 20:14 #178241

  • vrotogel
  • vrotogel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2035
6 pk met werkschroef is een mooie optie voor een 22. Niet te zwaar en wel sterk genoeg om je rompsnelheid mee te halen. Voor manoeuvreren helemaal mooi omdat de motor/schroef al bij lagere toeren veel vermogen geeft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Friendship 22, Buitenboordmotor vermogen ?? 20 feb 2011 20:18 #178244

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
8 Pk in 4-takt is altijd 2 cylinder en ga je naar de 40 KG + € 1000 duurder... 'k zal je verder met rust laten ;)
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Friendship 22, Buitenboordmotor vermogen ?? 20 feb 2011 20:28 #178247

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8049
Voor dat je gaat inruilen:
de 6pk suzuki is op wat onderdeeltjes na (waarschijnlijk alleen in de carburateur) gelijk aan de 4 en 5 pk motor. Dat is ook zo bij de 4/5/6/ pk serie van Tohatsu/Mercury. Ook daar is de 4pk en de 5pk gewoon een 6pk met een kleinere sproeier. Als je dus de suzuki gaat inruilen op een 6pk suzuki of tohatsu, koop je in feite dus bijna dezelfde motor die alleen wat hoger in de toeren kan gaan... Bij sommige merken is het relatief simpel om dat zelf om te bouwen maar ik weet niet hoe dat werkt bij suzuki.

Voor mij zou dus een hele inruilsessie met bijbehorende kosten niet de moeite zijn voor bijna even oude en gelijkwaardige motor die er 1 pk extra uit perst door een hoger toerental.

Klus er liever een goed passende schroef en een aansluiting voor een benzine tank aan en je bent klaar. Dat laadspoeltje heb je weinig aan is mijn ervaring. En kijk eventueel of je een sproeiertje van een 6pk kunt bemachtigen.

een nieuwe 8 pk is in feite weer een geknepen 10pk en dan kom je qua gewicht en ander ongemak weer bij je andere huidige motor uit... alleen dan wel met 4-takt en dan mag je je portemonee wel trekken.
Laatst bewerkt: 20 feb 2011 20:29 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Friendship 22, Buitenboordmotor vermogen ?? 20 feb 2011 20:29 #178248

  • Edwin70
  • Edwin70's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 34
Intruder, je hebt wel gelijk m.b.t. de prijzen.
8 pk is 2 cilinder en aanzienlijk duurder.

Mijn Suzuki 5pk heeft geen aansluiting voor een externe tank.
Dit omdat het eigenlijk een 4pk is, welke door de dealer is omgebouwd
naar 5pk met andere sproeiers en het plaatsen van een andere begrenzer.

Ik zal eens contact opnemen met de dealer, mischien komt hij met een
mooi voorstel om mijn huidige naar 5pk omgebouwde Suzuki in te ruilen voor een 6pk met externe tank en laadstroomaansluiting. ( Suzuki DF6DL )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Friendship 22, Buitenboordmotor vermogen ?? 21 feb 2011 04:45 #178267

Zou eerst eens proberen met de 6pk tegen windje 5 op een gemiddeld meer op te komen. Sterkte ... Dan is die 4 pk extra je wel 10 kg op de spiegel waard hoor. Als de bemanning niet te veel eet heb je die 10 kg al aan winst :P
Maar zonder gekkigheid: heb een kievit 680 met dezelfde 10 pk mercury/mariner en ben op zoek naar een werkschroef omdat ik tegen de wind nauwelijks vooruit kom. Nu is een kievit zwaarder en heeft meer nar oppervlak dan een friendship 22, maar zo heel veel zal dat ook niet schelen. Vroeger hadden mijn ouders een etap 22 met een 6pk. Heb een keer wind 6 tegengehad op het slotermeer en toen ging de boei van de vaargeul maar niet naar achteren ... oftewel, stonden stil en gingen op grotere golven zelfs achteruit, vol, gas wel te verstaan.

Gr. Ruben
Vb480 - Stockpaert - Kievit 680 - Marieholm IF - Marieholm 26 - Drascombe Longboat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Friendship 22, Buitenboordmotor vermogen ?? 21 feb 2011 05:44 #178268

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27638
Stockpaert schreef :
Zou eerst eens proberen met de 6pk tegen windje 5 op een gemiddeld meer op te komen. Sterkte ... Dan is die 4 pk extra je wel 10 kg op de spiegel waard hoor. Als de bemanning niet te veel eet heb je die 10 kg al aan winst :P
Maar zonder gekkigheid: heb een kievit 680 met dezelfde 10 pk mercury/mariner en ben op zoek naar een werkschroef omdat ik tegen de wind nauwelijks vooruit kom.
Om nou niet elke keer weer dezelfde verhalen te moeten ophangen, verwijs ik maar even naar deze link. Wat tegen de wind in vooruitkomen betreft: lees de voorlaatste alinea van de post achter de link. De goede schroef is belangrijker dan die 4 pk extra.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Friendship 22, Buitenboordmotor vermogen ?? 21 feb 2011 06:28 #178269

  • Lis-jolle
  • Lis-jolle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1015
Ik zie hier werkelijk geen probleem, heb achter mijn friendship een 5 pk mercury 4 takt, en heb toch echt met flinke wind gevaren zonder problemen.
En dat bij een bijzonder laag verbruik, toen ik mij n boot kocht heb ik de oosterschelde over gevaren op de motor met een geleende yamaha 4 pk.

De kievit`s hier in de verhuur hebben een 8 pk in de bun, en die komen toch ook goed tegen de wind in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Friendship 22, Buitenboordmotor vermogen ?? 21 feb 2011 07:08 #178273

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Ik heb met een stokoude 5 pk 2-takt en een goed vergelijkbare boot op het IJmeer van de Oranjesluizen richting de Hollandse Brug gevaren. Windkracht 5, NNO wind, dus lagerwal, echt een heerlijk klotsgat ;(.

Die 5 pk was op zich genoeg om, als de boot in een golfdalletje stil was gevallen, de boot weer gauw op snelheid te krijgen. Dat merk ik ook met manoeuvreren: vermogen zat. Ik heb de boot diezelfde dag doorgevaren naar het Veluwemeer. De wind wakkerde aan tot Bft 6 a 7, en hadden we op het Wolderwijd en Veluwemeer echt pal tegen: snelheid genoeg. Natuurlijk neemt de snelheid iets af, maar volgens de GPS haalden we altijd nog bijna de rompsnelheid. Wat wel een probleem is, vooral bij mijn boot met een vrij hoge spiegel, is het feit dat de schroef bij flinke golfslag vrij snel boven water komt. Dat is iets wat je op de Wadden etc. eerder op zal gaan breken. Een 5, 6 of 8 pk is dus echt genoeg, maar let ook echt goed op een correcte montage, en gebruik eventueel een werkschroef.
Laatst bewerkt: 21 feb 2011 07:13 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Friendship 22, Buitenboordmotor vermogen ?? 21 feb 2011 08:54 #178300

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
De Suzuki 4 , 5 en 6 pk zijn de zelfde motoren.
3 jaar geleden hadden we die ook en dan koop je de 4 pk ( kost het minst ) zonder schroef en koopt de schroef van de 6 pk.
Die heeft een iets grotere spoed.
De sproeier eruit en in de bromfiets handel een ander kopen.
De zaak in elkaar en er komt geen 4 , 5 , of 6 pk uit maar ruim 8 pk.
Als de toeren begrenzer eraf haalt want die beperkt in hoofdzaak de snelheid van de schroef.
Op onze bijboot van 290 lang ging het met 2 zware mensen soepel in plane.
En als een speer over het water.
Dus in een boot van 22 voet is dat meer dan genoeg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Friendship 22, Buitenboordmotor vermogen ?? 21 feb 2011 15:14 #178382

  • Lis-jolle
  • Lis-jolle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1015
TonDini schreef :
De Suzuki 4 , 5 en 6 pk zijn de zelfde motoren.
3 jaar geleden hadden we die ook en dan koop je de 4 pk ( kost het minst ) zonder schroef en koopt de schroef van de 6 pk.
Die heeft een iets grotere spoed.
De sproeier eruit en in de bromfiets handel een ander kopen.
De zaak in elkaar en er komt geen 4 , 5 , of 6 pk uit maar ruim 8 pk.
Als de toeren begrenzer eraf haalt want die beperkt in hoofdzaak de snelheid van de schroef.
Op onze bijboot van 290 lang ging het met 2 zware mensen soepel in plane.
En als een speer over het water.
Dus in een boot van 22 voet is dat meer dan genoeg.


Dit geld ook voor de mercury 4 5 en 6pk, hierbij is alleen de sproeier en mengsel buis anders, geen andere cdi of wat dan ook.
Motoren worden allemaal gemaakt bij tohatsu en verkocht als mercury, mariner of tohatsu zelf.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Friendship 22, Buitenboordmotor vermogen ?? 21 feb 2011 16:32 #178396

Friendship 22 schreef :
Ik zie hier werkelijk geen probleem, heb achter mijn friendship een 5 pk mercury 4 takt, en heb toch echt met flinke wind gevaren zonder problemen.
En dat bij een bijzonder laag verbruik, toen ik mij n boot kocht heb ik de oosterschelde over gevaren op de motor met een geleende yamaha 4 pk.

De kievit`s hier in de verhuur hebben een 8 pk in de bun, en die komen toch ook goed tegen de wind in.

Dat van die werkschroef hoop ik binnenkort te beamen, ben op zoek dus als iemand nog een schroef 9-9,75" met een pitch van minder dan 7 weet te liggen ;)

Verder beamen de reacties maar weer dat er geen eenduidig antwoord mogelijk is. De één vind het prima om bijna volgas te varen en ja, dan kom ik ook best tegen de wind op maar heb een hekel aan de tweetakt herrie. Wellicht speelt de bun hierin een rol.
Verder is een moderne platte vinkieler van 800 kg geen vergelijk met een 1600 kg wegende semi-spant met lange kiel en hoog vrijboord. Tot slot speelt vaargebied nog een rol, voor alleen haven in en uit kun je ook wel met 3 pk maar hier in Friesland ontkom je er niet aan af en toe stukken te motoren. Afijn, zoals gezegd is er op het forum al veel over gezegd dus ik zal er ook over ophouden.
Vb480 - Stockpaert - Kievit 680 - Marieholm IF - Marieholm 26 - Drascombe Longboat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Friendship 22, Buitenboordmotor vermogen ?? 22 feb 2011 09:54 #178554

  • Pjetrow
  • Pjetrow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1863
Ik durf het bijna niet te vragen, maar:

wat is een laadspoel precies?

(ja ik heb al gegoogled, maar dan kom ik er ook niet achter!)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Friendship 22, Buitenboordmotor vermogen ?? 22 feb 2011 10:00 #178556

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8049
Een soort van mini-dynamo die vaak in een buitenboordmotor zit. Goed voor een navigatie lampje en met een gelijkrichter er op kan je er wel meer mee doen. Maar de opbrengst is gering en pas bij redelijk wat gas komt er 12v uit.

Ik had zoiets op mijn mercury 4pk 4takt maar de opbrengst voor het laden van een accu was zo minimaal dat ik er ik geen extra geld voor over zou hebben. Maar ik motortje ook niet veel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.162 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl