Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Instelling Max Prop Klapschroef

Instelling Max Prop Klapschroef 24 feb 2011 18:10 #179147

  • Lutina
  • Lutina's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 52
Voor het vervangen van mijn anode heb ik mijn schroef moeten demonteren.
Hierbij ben ik vergeten te noteren welke instelling de schroef had. ( Ik wist ook niet dat de schroef zoveel instelmogelijkheden had :ohmy: )

Zou iemand met onderstaande gegevens kunnen bepalen welke hoekinstelling van de klapschroef het meest optimaal is.
De gegevens zijn:

• 2 blads max-prop 17 inch
• Motor: Yanmar 3YM30
• Saildrive: Yanmar SD20
• Boot: Hunter 36
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Instelling Max Prop Klapschroef 24 feb 2011 18:59 #179152

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3446
Als er geen enkele leverancier te vinden is die dit even voor je kan bepalen wil ik het bij de schroef horende "tabellenboekje" wel opzoeken. Ik moet het nog ergens hebben. Die zekerheid heb je dan alvast. ;)
Grt, Leo.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Instelling Max Prop Klapschroef 24 feb 2011 19:06 #179153

  • Lutina
  • Lutina's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 52
Ik heb de vraag al neergelegd bij Europrop maar vooralsnog is het oorverdovend stil.

groet, Abraham
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Instelling Max Prop Klapschroef 24 feb 2011 19:16 #179154

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6326
Weet niet of je naar de Hiswa gaat volgende week, maar Europrop heeft standnummer 01.144.
Wellicht dat ze je daar te woord willen staan. Directe benadering werkt vaak het best.

Grt, Michiel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Instelling Max Prop Klapschroef 24 feb 2011 19:21 #179156

Er is hier sprake van een lichte verwarring (van mijn kant dan)
En maxprop heeft roterende bladen die zichzelf in vaanstand kunnen zetten. En een klapschroef heeft bladen die letterlijk kunnen dicht klappen, zeg maar het "Oester princiepe". Ik geloof niet dat je daar veel aan kunt verstellen, dus ik vermoed dat je met Max prop bedoeld dat je een vaanstand schroef hebt. Welke tanden je in elkaar moet haken is afhankelijk van boot snelheid en toerental van de motor. Dit is dus erg boot afhankelijk. Nummers kan ik je zo niet geven, maar die zou je wel uit de bijgeleverde handleiding moeten kunnen opmaken.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 24 feb 2011 19:22 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Instelling Max Prop Klapschroef 24 feb 2011 19:49 #179159

  • Lutina
  • Lutina's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 52
klopt er is verwarring van mijn kant.
het betreft een maxprop met roterende bladen die zichzelf in een vaanstand zetten.
In de bijgeleverde handleiding staan de instellingen maar niet de berekeningsmethodiek welke instelling juist.

grt, abraham

voor alle duidelijkheid, het betreft onderstaand type:
www.europrop.nl/catalogi/Max-p...ads%20instructie.pdf
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Instelling Max Prop Klapschroef 25 feb 2011 09:55 #179223

Je kunt een schroef aardig nauwkeurig uitrekenen met:

www.vicprop.com/displacement_size.php

Wel even de eenheden omrekenen.
Dat programma berekent ook de maximaal haalbare snelheid.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Instelling Max Prop Klapschroef 25 feb 2011 22:02 #179351

  • Nautilus
  • Nautilus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 131
Een tip voor alle vaanstandschroefeigenaars: zet met een stift een streepje op elk blad en op de schroefbasis. Zo kan je altijd je schoefbladen in de originele stand zetten.

Herman
Zin in zeezeilen? Welkom bij PZV Zeezeilvereniging, voor schippers en opstappers. www.pzv-zeezeilen.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Instelling Max Prop Klapschroef 28 feb 2011 07:29 #179774

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
iets in de buurt van 20 of 22 graden spoed zal het wel doen voor deze motor/dit schip.
Gewoon in elkaar zetten op 22 graden, en dan zie je wel of je je rompsnelheid haalt bij net onder het maximale toerental van je motor.
En als het niet helemaal goed gaat (teveel toeren en geen rompsnelheid, of te weinig toeren op maximale snelheid) ietsje meer of ietsje minder spoed instellen (volgende winter ;-) )
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Instelling Max Prop Klapschroef 04 mrt 2011 06:51 #180642

  • Lutina
  • Lutina's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 52
Gisteren gesproken met de importeur ( Europrop) van de schroef.
Hij heeft de spoed berekend op 22 graden.
Dit komt aardig overeen met andere gegevens.
Hij was bovendien zeer overtuigd dat de schroef linksdraaiend is, doch dit is tegengesteld met andere berichten.
Vandaag ga ik naar de boot en zal de motor even starten.
Vraag, moet ik naar voor kijken of juist naar achter om te beoordelen welke kant de schroef opgaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Instelling Max Prop Klapschroef 04 mrt 2011 07:54 #180654

Lutina schreef :
Gisteren gesproken met de importeur ( Europrop) van de schroef.
Hij heeft de spoed berekend op 22 graden.
Dit komt aardig overeen met andere gegevens.
Hij was bovendien zeer overtuigd dat de schroef linksdraaiend is, doch dit is tegengesteld met andere berichten.
Vandaag ga ik naar de boot en zal de motor even starten.
Vraag, moet ik naar voor kijken of juist naar achter om te beoordelen welke kant de schroef opgaat.

Je moet in de vaarrichting kijken. Dus achter de boot gaan staan en naar voren kijken.
Je hoeft de motor trouwens nit te starten hoor In het onderhoudsboekje staat wel welke draariching de motor heeft (even kijken bij kleppen stellen). Dan even aan de motor draaien in die richting en ( iemand anders natuurlijk) achter de boot kijken.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Instelling Max Prop Klapschroef 04 mrt 2011 07:59 #180656

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
alleen aan de motor kan je de draairichting niet zien, er zijn keerkoppelingen die de richting omdraaien....

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Instelling Max Prop Klapschroef 04 mrt 2011 09:20 #180697

Capolavoro schreef :
alleen aan de motor kan je de draairichting niet zien, er zijn keerkoppelingen die de richting omdraaien....

groet
t

Klopt, en op veel keerkoppelingen staat een pijl achterop het huis die de draairichting aan geeft.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Instelling Max Prop Klapschroef 04 mrt 2011 10:06 #180706

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8049
Je hebt 3YM30 met saildrive? Schroef draait Linksom.

Bij de 3YM30 met 'gewone' keerkoppeling draait de schroef rechtsom, net als vele andere yanmars. Mogelijk dat daar het misverstand vandaan komt. Uiteraard van achteren naar voren gezien.

EDIT: voordat ik mezelf hier eeuwig belachelijk maar even opgezocht en het klopt
Laatst bewerkt: 04 mrt 2011 10:12 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Instelling Max Prop Klapschroef 04 mrt 2011 10:39 #180714

Capolavoro schreef :
alleen aan de motor kan je de draairichting niet zien, er zijn keerkoppelingen die de richting omdraaien....

groet
t

Dat heb ik ook zo niet gezegd!
Maar als je de motor draait kun je buiten de draairichting laten checken!
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Instelling Max Prop Klapschroef 05 mrt 2011 09:21 #180832

  • Lutina
  • Lutina's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 52
Gisteren heb ik de proef op de som genomen.
Motor gestart; de schroef draait inderdaad linksom.
Vervolgens heb ik de schroef gemonteerd met een spoed van 22 en klaar is kees.
Dank allen voor het meedenken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Instelling Max Prop Klapschroef 05 mrt 2011 09:41 #180836

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
nu nog ff bekijken of je dan je rompsnelheid haalt met ietsje minder dan maximale motortoeren.
En dan evt later de spoed iets meer of minder zetten.
Mooi he zo'n maxprop!

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.143 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl