Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Verschillen tussen 2 en 4 tact buitenboordmotoren

Verschillen tussen 2 en 4 tact buitenboordmotoren 05 mrt 2011 09:30 #180833

  • sandervb
  • sandervb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 71
Beste Techneuten

Ik ben op zoek naar een buitenboordmotor voor een kolibrie 560. De huidige kortstaart is te kort.
Nou zou ik graag willen weten wat de verschillen tussen 2 tact en 4 tact zijn. Een 4 tact heeft 4 slagen ipv 2 dat stuk snap ik. Wil graag weten wat het in de praktijk verschilt. Mengsmering maken vind ik niet bezwaarlijk. Ben benieuwd wat de argumenten zijn om een 4 tact aan te schaffen. Het moet dus een langstaart worden met minimaal 4 pk.

Sander
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschillen tussen 2 en 4 tact buitenboordmotoren 05 mrt 2011 09:54 #180840

  • Jeroen79
  • Jeroen79's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 113
Ik heb meer verstand van diesels maar mijn bescheiden mening is dat;
- minder verbruik
- stiller, hij loopt rustiger
- betrouwbaarder

Gr
Jeroen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschillen tussen 2 en 4 tact buitenboordmotoren 05 mrt 2011 10:04 #180841

  • vrotogel
  • vrotogel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2035
4 tact is volgens mij:
- duurder
- zwaarder
- stiller
- zuiniger
- schoner
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschillen tussen 2 en 4 tact buitenboordmotoren 05 mrt 2011 10:04 #180842

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6126
Klopt, aanvullend, 4 takt is zwaarder voor zelfde vermogen, heeft carter met olie, komt ook iets langzamer op toeren/snelheid bij bv skieen of wakeboarden, maar dat doe je waarschijnlijk niet met een Kolibrie.En hij is natuurlijk schoner/milieuvriendelijker daar is hij voor ontwikkeld, toen de regels steeds strenger werden en duidelijk werd dat 2takt's daar niet aan kunnen voldoen. Ik denk dat 2takt er op den duur wel uit zal gaan.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschillen tussen 2 en 4 tact buitenboordmotoren 05 mrt 2011 10:16 #180844

  • sandervb
  • sandervb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 71
Bedankt voor de reacties alvast. Dan ga ik volgende week als me belastingteruggave er is maar eens op zoek naar een 4tact langstaart. Is er nog veel verschil in merken? Koop graag goeie kwaliteit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschillen tussen 2 en 4 tact buitenboordmotoren 05 mrt 2011 10:28 #180846

  • Henk17
  • Henk17's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 414
2 takt daarentegen zit weer veel simpeler in elkaar en is daardoor veel minder onderhoudsgevoelig, en minder gevoelig voor 'abuse'.
Ideaal dus voor zeilers die er vooral de haven mee in- en uitvaren. Goedkoop in aanschaf, en bij normaal gebruik en onderhoud feitelijk onverwoestbaar.
Laatst bewerkt: 05 mrt 2011 10:32 door Henk17.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschillen tussen 2 en 4 tact buitenboordmotoren 05 mrt 2011 12:16 #180855

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Als milieubewuste? zeiler schaf je toch een 4takt aan zeker?. Zoveel bezwaar is er niet behalve het gewicht wat iets meer is en de prijs natuurlijk. Bij gebruik van 50 draaiuren p/j hoef je echt niet veel te doen aan onderhoud al wil men je dat wel aanpraten.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschillen tussen 2 en 4 tact buitenboordmotoren 05 mrt 2011 15:58 #180875

  • Lis-jolle
  • Lis-jolle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1015
Verbruik viertakt is ongeveer de helft van een 2 takt, en geen stank bij voor de wind varen!
De eencylinder 4 takten (dus tot 6pk) zijn zeker niet stiller, mss stationair, maar bij halfgas tot volgas zijn het echte koffiemolens, en lopen 2takters veel mooier rond.
Vanaf de 2 cylinders lopen de 4takten weer veel rustiger.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschillen tussen 2 en 4 tact buitenboordmotoren 05 mrt 2011 17:41 #180882

  • jacob025
  • jacob025's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 216
Voor een zeilboot lijkt me een twee takt wel het handigst.Enorm veel lagere onderhoudskosten.ZKosten relatief weinig en voor die 5 minuutjes dat de motor aangaat om de haven in en uit te komen,kan je het zogenaamd milieu verhaal toch echt wel buiten wege laten.Anderzijds als je enorm veel op de motor vaart zou ik wel voor een 4 takt gaan en dan een 2 cylinder,want minder herrie en zuiniger.Maar ja dan kun je wellicht beter gaan motorboten :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschillen tussen 2 en 4 tact buitenboordmotoren 05 mrt 2011 18:55 #180889

  • Jeroen79
  • Jeroen79's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 113
Ik heb zelf op mn etap een 8 pk 2 cylinder 4-tact. Heerlijk rustig als we varen en lekker zuinig, dus hoef niet vaak te tanken.

Verder valt t met dat onderhoud reuze mee. Anodes wisselen en olie staartstuk wisselen. Olie motor wissel ik om de 2 jaar. Bougies vervang ik pas als ze slecht zijn..
Mn onderhoud vandaag gedaan en een kwartier bezig geweest. Koste me 20 euro aan materiaal. Motor draait al 10 jaar als een zonnetje en heeft nog nooit dienst geweigerd... Met de laadspoel laad ik direct de accu wat bij tijdens het motoren. Gebruik hem in princiepe alleen bij haven in uit, geen wind of hele kleine stukjes.

Als deze ooit de geest geeft word het weer een 2 cyl 4-tact...

Gr jeroen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschillen tussen 2 en 4 tact buitenboordmotoren 06 mrt 2011 08:47 #180934

  • BBWSR
  • BBWSR's Profielfoto
Grootste verschil tussen 2 takt en 4 takt is dat een 2 takt motor veel meer koppel heeft dan een 4 takt. De genoemde onderhoudskosten, zeker in de motortjes die wij achter onze zeilboten hangen, van een 4 takt zijn nauwelijks hoger (scheelt wel iets, maar dat is echt zeer beperkt). Voordeel van de 4 takt is de hierboven al genoemde stille loop en zuiniger.

Er zijn tegenwoordig ook hele stille & zuinige 2 takten, de e-tec van Evinrude bijvoorbeeld, diue zijn echter niet verkrijgbaar in de PK's zoals de meeste mensen op dit forum zullen gebruiken ;) Een 4takt is altijd zuiniger en stiller, en daarom mijns inziens de betere keuze voor achter een zeilbootje.

Om even het verschil tussen de pure power van 2 takt versus 4 takt te laten zien, het volgende filmpje:

Laatst bewerkt: 06 mrt 2011 08:48 door BBWSR.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschillen tussen 2 en 4 tact buitenboordmotoren 06 mrt 2011 08:55 #180936

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Het komt vooral doordat de 2takt bij 1 volle slag een ontstekingsmoment heeft en de 4takt daarvoor 2 volle slagen voor nodig heeft. Daarom is bij racemotoren voorkeur voor 2takt maar dat zal met een toerboot totaal overdone zijn als je het niet nodig hebt.
Zo, nu zie je gelijk waar het hogere verbruik door komt.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschillen tussen 2 en 4 tact buitenboordmotoren 06 mrt 2011 09:32 #180943

Hogere verbruik komt volgens mij door de slechtere menging van brandstof en lucht. Er is in de ene takt zowel de uitlaat slag als de inlaat slag. Door betere injectie systemen in 2tact motoren komen daar volgens mij efficiency verbeteringen.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschillen tussen 2 en 4 tact buitenboordmotoren 06 mrt 2011 09:35 #180944

  • BBWSR
  • BBWSR's Profielfoto
ISO788 Hans schreef :
Hogere verbruik komt volgens mij door de slechtere menging van brandstof en lucht. Er is in de ene takt zowel de uitlaat slag als de inlaat slag. Door betere injectie systemen in 2tact motoren komen daar volgens mij efficiency verbeteringen.

Dankzij de directe injectie is het verschil klein geworden, een 2 tact blijft echter iets meer verbruiken. Je krijgt er extra koppel voor terug, dus als je dat nodig hebt (zwaardere boot) dan ben je beter af. JAmmere alleen is dat de goede injectie 2 tacts er niet zijn in de kleine bbm's, en je dus de wat oudere 2tact techniek voorgeschoteld krijgt. Tot een pk of (even uit mijn hoofd) 25, ben je daarom eigenlijk altijd beter af met een 4 takt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschillen tussen 2 en 4 tact buitenboordmotoren 06 mrt 2011 10:16 #180953

  • Lis-jolle
  • Lis-jolle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1015
Ik zie voor een viertakt altijd meer voordelen dan 2takt, behalve dat er geroepen word dat ze stiller zijn.

Ik heb zowel een 4pk yam en een 5pk merc gehad, allebei 1cylinder viertakten maar echt niet stil!
Stationair en tot half gas lopen ze mooi, volgas trillen ze veel meer, en flink lawaaiger dan vergelijkbare 2takt motoren.

Maar het lage verbruik en weinig stank maken veel goed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschillen tussen 2 en 4 tact buitenboordmotoren 06 mrt 2011 13:13 #180982

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Kunnen ff discusseren over herkomst hoger gebruik.

3000 t/m 2takt = 3000 x vulling
3000 t/m 4takt = 1500 x vulling

Waar gaat de meeste brandstof naar toe?.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschillen tussen 2 en 4 tact buitenboordmotoren 06 mrt 2011 13:18 #180983

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Maar omdat een 2-takt 2 keer zo veel werkslagen heeft als een 4-takt bij gelijk toerental, kan een tweetakt toe met een kleinere cilinderinhoud bij gelijk vermogen.
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschillen tussen 2 en 4 tact buitenboordmotoren 06 mrt 2011 13:52 #180986

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Bij mij zou het argument: geen stank de doorslag geven.
Ben eens met iemand mee de IJssel afgegaan met een zuidenwind en dat was ik 's-avonds wel zat hoor. :(
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Verschillen tussen 2 en 4 tact buitenboordmotoren 06 mrt 2011 19:14 #181053

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8049
Ik heb jaren een 1998 mercury 4pk 2-takt sailpower uitvoering gehad die ik later heb ingeruild op eveneens een mercury uit 2001, ook 4 pk en ook sailpower maar dan 4 takt. Allebei dus langstaart, werkschroef etc.

Lijkt me een mooi vergelijk waarbij minder last hebt van verstoring (100pk 2 takt uit 1958 van merk x vergelijken met 2pk 4-takt uit 2011 van merk y heeft niet persé met het verschil tussen 4 en 3 takt te maken). En mijn ervaringen zijn ook nog eens op een Kolibri 560 ;)

Practische verschillen:
- zuiniger! bijna de helft! van bijna 2 liter per uur naar 1 liter per uur bij 10 km/u op stilstaand water.
- het geluid is anders, misschien niet direct minder in decibels maar wel een veel prettiger geluid. Voor mij in ieder geval een vooruitgang.
- gewichtstoename was iets van een kilo op 26kg dus valt wel mee
- geen stank, minder rook al viel dat met deze 2-takt ook wel mee.
- geen gedoe met olie etc. Rechtstreeks van de pomp in de motor.
- geen merkbaar ander gedrag door andere koppelcurves of andere motorkarakterstieken.
- Wel het idee dat het toerental van de 4-takt wat lager was maar dat kan ook komen door het andere geluid en de helft aan werkslagen. Zoals gezegd vond ik dat geluid prettiger. Ook zit de 4-takt verder van zijn max. toerental af dat bij de 6pk-versie wel gehaald werd. de 2-takt model ging maar tot 5pk
- trillingen zijn in theorie misschien wat meer maar in de praktijk is er nauwelijks verschil, balansassen en dergelijke kunnen ook veel uitmaken. In ieder geval niet storend toegenomen.
- van de inruil dus geen seconde spijt gehad, zeker de meerprijs waard.

Echter is een 4-takt wel iets minder hufter-proof. Bij een 4-takt moet je oppassen hoe je hem neer legt zodat er geen olie uit loopt. Oliepeil in de gaten houden en eens in de zoveel jaar kleppen laten stellen. Voor de rest in onderhoud ongeveer gelijk.

MAW: als je regeld op de motor vaart en deze vast op de motor blijft zitten gedurende het seizoen (jouw geval): absoluut zeker 4 takt.
Mocht het zijn voor een bijbootje zou voor mij een licht, hufterproof 2-takt machientje nog wel te overwegen zijn. Ook als je je motor alleen gebruikt om even de haven uit te komen zou je die nog kunnen overwegen.
Laatst bewerkt: 06 mrt 2011 19:30 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.150 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl