Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Service beurt dieselmotor Bukh 20 DV

Service beurt dieselmotor Bukh 20 DV 12 mrt 2011 10:08 #182325

Gisteren heb ik de jachthaven de motor in mijn nieuwe boot een beurt laten geven, en meteen zelf meegekeken. Het gaat om een Bukh 20 uit 1972.

Voor wie er wat aan heeft: het volgende is gedaan.

1) Via vacuumpomp extractie is de olie verwijderd
2) De impeller is uit zijn huis gehaald en verwijderd. De nieuwe wel gereed gelegd maar gaat er pas in als de boot weer in het water gaat.
3) Lucht filter verwijderd en is schoongemaakt met remmenreiniger.
4) Dieselfilter is verwijderd en is schoongemaakt mer remmenreiniger
5) Oliefilter is vervangen
6) Sepa filter is vervangen
7) 3.5 liter olie weer ingegoten..
8) Ontluchtingschroef los
9) Net zo vaak gepompd met het hendeltje tot het SEPA filter weer vol zat en de diesel uit het ontluchtingsgaatje kwam
10) Ontluchtingsschroef vast
11) Snaren gecontroleerd

Dat was het volgens mij!

Arthur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Service beurt dieselmotor Bukh 20 DV 12 mrt 2011 10:32 #182326

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Als ik een service beurt geeft aan een motor kijk ik ook de accupolen na en vet ze in.

Vervang ik bij een vetgesmeerde schroefas het vetkort.

Haal ik de beluchter uit elkaar en maak hem schoon.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Service beurt dieselmotor Bukh 20 DV 12 mrt 2011 17:09 #182375

De accupolen komen nog wel aan de beurt, ik moet nog een lader plaatsen.
Fer schreef :
Vervang ik bij een vetgesmeerde schroefas het vetkort.

Haal ik de beluchter uit elkaar en maak hem schoon.

Ja, jammer dat het vetkoord niet gelijk vervangen is. Ik kom van een buitenboordmotor dus het is nieuw voor mij, nu moet ik het zelf uit zien te vinden... En dat terwijl we het wel over de vetpomp gehad hebben!

Voor de impeller werd de oude pakking van de waterpomp nog goed bevonden, ik lees elders dat deze eigenlijk ook vervangen hoort te worden?

Zit er in een Bukh 20 trouwens een thermostaat?

De beluchter (in de uitlaat?) moet ik ook nog zien te vinden.

Arthur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Service beurt dieselmotor Bukh 20 DV 12 mrt 2011 19:42 #182411

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Arthur je kunt het vervangen van de schroefaspakking ook zelf dien dit is niet moeilijk

Dat de monteur dit niet heeft vervangen of even heeft nagekeken is niet vreemd hoor, maar inderdaad wel jammer.

Je heb twee soorten monteurs: een die doen wat is op gedragen en heeft verder oogkleppen op en vangt zijn geld en je heb monteurs die hun vak met passie uitvoeren en die worden overigens ook nooit rijk.

Deze motor heeft ook een zgn balg thermostaat.

Een beluchter zorgt er voor dat je geen kans heb op waterslag op de cilinders.




Beluchter



Hierboven een schema zoals het hoor te zijn gemonteerd

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 12 mrt 2011 19:43 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Service beurt dieselmotor Bukh 20 DV 12 mrt 2011 19:51 #182415

  • Ronk
  • Ronk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 118
Laat ook de klepspeling even controleren voor de zekerheid als je niet weet wanneer dat voor het laatst is gebeurt.
De klepspeling wordt n.l steeds kleiner naar verloop van tijd en dan brand de boel in als er niet genoeg speling zit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Service beurt dieselmotor Bukh 20 DV 13 mrt 2011 18:21 #182594

Vetkoord vervangen ga ik eerst even goed bekijken / inlezen of ik dat zelf aandurf. Jammer dat het niet meteen is gebeurd.

Overigens: de monteur claimde dat de motor geen thermostaat had vanwege de directe koeling. Het werkplaats handboek denkt daar anders over?

Arthur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Service beurt dieselmotor Bukh 20 DV 13 mrt 2011 18:56 #182607

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
De Bukh 20v heeft gewoon een thermostaat ook al is de direct gekoeld

Het kan wel zo zijn dat iemand deze heeft verwijder.
Maak even een paar foto’s van je motor en zet deze even op het forum, vooral van de bovenkant en de zijkant waar de uitlaat zit



Foto van een Bukh 20DV

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Service beurt dieselmotor Bukh 20 DV 15 mrt 2011 09:48 #183026

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Vetkoort vervangen

Meestal zitten er 3 vetkoord ringen in de pakking bus.

Als de boot uit het water is dan kan je alle pakking er uit halen en vervangen, moge de boot in te water liggen kan je het beste er maar twee vervangen ander loopt er water in de boot.

Het is overigens niet zo dat dit een dikke straal is waardoor je boot meteen zint of zo hoor.


1. Geef de vetpers een paar draaien al de boot in het water ligt, dit zorg er voor dat er minder water in de boot kan stromen als je toch alle pakking gaat vervangen.

2. Draai de twee moeren geheel los (soms wordt er een contramoer gebruikt die dan natuurlijk eerst los moet)

3. Schuif de flens naar je toe zodat de schroefas vrij komt.

4. Haal het vetkoord er uit, dit zit somt vat gedrukt en moet je er dan even uitpeuteren.

5. Leg om de schroefas het eerste stukje vetkoord en snij het op de as schuin af zodat de ring mooi sluit. Schuif de ring nu russen de opening op de as. Als het niet goed past, even pletten met een hamer op een houten plankje. Met een klein schroevendraaiertje het koordje erin drukken.

6. Schuif met de hand de flens erin om het koord zover mogelijk naar achteren te drukken.

7. Plaats daarna een tweede ring, met de opening verspringend van de eerste. Als het lukt maximaal drie ringen plaatsen. Zorg wel dat de flens nog voldoende erin kan schuiven (minimaal 5 mm)

8. Draai daarna de moeren links en rechts gelijk aan zodat de schroefas met de hand nog makkelijk te draaien is. (ik gebruik hierbij altijd een schuifmaat)

9. Breng met de vetspuit of vetpot het vet aan. Het mag er iets uitkomen.

10. Na 10 minuten varen de motor stoppen en de schroeven nog iets aandraaien. Zal niet meer dan een slag zijn, Daarna opnieuw vet erop en het moet er weer een maand tegen kunnen.

11. Na een maand opnieuw iets aandraaien. Je ziet het als er wat meer waterdruppels loskomen.

Een krant eronder is genoeg om de enkele druppels water te absorberen en het beetje vet wat eruit kan komen.

Waa
r moet je op letten:

De meest gemaakte fout met vetkoord afdichting is het te vast aandraaien. Daardoor loopt het vetkoord warm en gaat de afdichting juist meer lekken. Zo min mogelijk vastzetten en vooral niet zo vast dat de as zwaar rondgaat. Vetkoordafdichting lekt altijd wel iets.

Dikte vetkoord:
schroefas in mm vetkoord in mm
25
5
30
6
35
8
40
10
45
11
50
12,5






Mvg Fer
Laatst bewerkt: 15 mrt 2011 11:06 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Service beurt dieselmotor Bukh 20 DV 15 mrt 2011 10:02 #183030

  • Jeroen79
  • Jeroen79's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 113
Als ik even een kleine aanvulling mag doen fer.. :blush:

Zorg ook dat je het vetkoord in de juiste richting monteerd. Nu draait een schroefas wel eens de nadere kant op bij achteruit slaan natuurlijk, maar als ik bijvoorbeeld een pomp moet verpakken leg ik altijd de 'v-tjes' in de draairichting neer' Dit voorkomt snellere slijtage.. (u draait een pomp wel wat sneller natuurlijk, maar toch...)
Ik zou dus bij de schroefas de pakking in de richting van de vooruit beweging leggen

gr
Jeroen
Laatst bewerkt: 15 mrt 2011 10:05 door Jeroen79.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Service beurt dieselmotor Bukh 20 DV 15 mrt 2011 18:00 #183140

Vrijdag ben ik weer op de boot... zal dan schroefaf en motor nog weer nader bekijken en fotograveren.

Alvast bedankt voor de super info! Maakt het toch een stuk duidelijker.

Ik heb een vetspuit zien hangen (in 2 klemmen) die er uit ziet als een ronde koker waaruit aan de achterkant een stang steekt en aan de zijkant een handel als bij een handrem.

Arthur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Service beurt dieselmotor Bukh 20 DV 24 mrt 2011 19:31 #185200

Volgens mij zit de thermostaat links achter de dynamo, toch?

De monteur heeft de impeller niet terug geplaatst, moet nog gebeuren. Volgens hem maakt het niet uit welke kant de vaantjes op staan want dit draait automatisch goed.

Maar ik zet ze toch liever meteen goed, moeten ze naar links of naar rechts staan?

En weet er iemand waar dit kraantje voor is?

Arthur
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 24 mrt 2011 19:34 door turesnuur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Service beurt dieselmotor Bukh 20 DV 24 mrt 2011 20:27 #185219

Dat kraantje is aan een kant dicht. Misschien voor een accessoire dat niet geïnstalleerd is? Bijvoorbeeld een boiler die heet water van de motor krijgt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Service beurt dieselmotor Bukh 20 DV 26 mrt 2011 10:23 #185406

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Het is geen kraantje voor de boiler daarvoor is de diameter van het kraantje te klein voor.

Ik vermoet dat het een ontluchting kraantje is of was voor het brandstof systeem

Is het kraantje nu loos of gat er ook nog er gen een leiding heen?

Een impeller het geen draairichting maar de pomp wel, De schoepen van de impeller dienen de juiste kant op te buigen dat wil zeggen, dusdanig gebogen dat ze bij het draaien niet knikken, maar langs de wanden van het pomphuis slepen.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Service beurt dieselmotor Bukh 20 DV 26 mrt 2011 17:06 #185438

het is beetje onduidelijk waar dat kraantje voor is. Is volgens mij niet orgineel. Bij mijn Bukh dv 20 zit op die plek een tonnetje met aansluiting voor de oliedruk meter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Service beurt dieselmotor Bukh 20 DV 26 mrt 2011 22:01 #185469

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12595
Ook mijn BUKH dv 20 doet het, al meer dan vijfentwintig jaar, heel goed zonder zo'n kraantje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.145 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl