Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Aftapschroef saildrive vast

Re: Aftapschroef saildrive vast 23 mei 2011 10:57 #196277

CeesS schreef :
Het toepassen van 2 waterkeerringen is geen goed idee. De binnenste keerring wordt zo niet gekoeld, en het loopvlak zal op de as na verloop van tijd verbranden, zelfs als je nu de zaak met vet monteert.
Als je wilt voorkomen dat de waterkeerring op het ingelopen gedeelte komt te lopen, kun je beter als alternatief een keerring van 7 mm dikte nemen. Die loopt dan op een 'vers' gedeelte van de as. De standaard gemonteerde keerringen zijn voorzien van een RVS veer, die kun je uitwisselen met de normaal stalen veer van de 7 mm keerring.

Of onder de buitenste keerring een kunststof ring van 3 mm leggen!
Eventueel zelf op maat maken uit een tukje plastic.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aftapschroef saildrive vast 23 mei 2011 14:00 #196324

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
YELLOW BOAT schreef :
Of onder de buitenste keerring een kunststof ring van 3 mm leggen!
Ad
Zo moeilijk hoef je niet te doen, tussen de keerringen zit nu een afstandsring van 2 mm. Als je alleen de waterkeerring op een andere plaats wil hebben, kun je eerst de afstandsring plaatsen en daarna de twee keerringen ruggelings tegen elkaar.
Laatst bewerkt: 23 mei 2011 14:01 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aftapschroef saildrive vast 23 mei 2011 14:33 #196333

CeesS schreef :
YELLOW BOAT schreef :
Of onder de buitenste keerring een kunststof ring van 3 mm leggen!
Ad
Zo moeilijk hoef je niet te doen, tussen de keerringen zit nu een afstandsring van 2 mm. Als je alleen de waterkeerring op een andere plaats wil hebben, kun je eerst de afstandsring plaatsen en daarna de twee keerringen ruggelings tegen elkaar.

Hangt van het type saildrive af. Bij de Volvo Penta 110S ,120S ,130S en 150S zit die tussenring in ieder geval niet.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aftapschroef saildrive vast 23 mei 2011 16:01 #196355

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
YELLOW BOAT schreef :
Hangt van het type saildrive af. Bij de Volvo Penta 110S ,120S ,130S en 150S zit die tussenring in ieder geval niet.
Ad

Ik heb het i.d.d. over een Yanmar SD20. Maar met een iets smallere keerring is niks mis, is wel zo gemakkelijk. Ik zou niet met zelfgemaakte kunststof ringen gaan experimenteren.

CeesS
Laatst bewerkt: 23 mei 2011 16:02 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aftapschroef saildrive vast 27 mei 2011 07:26 #197384

  • Lib3rty
  • Lib3rty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 101
In de jachtbouw voor superjachten +50 mtr wordt er altijd gebruik gemaakt van 2x waterkeering op de schoefas. Koeling is nooit het probleem met een keering, maar eerder smeering. Volgens de expert (schoefasmonteur voor superjachten) die 't spul heeft gemonteerd, zegt dat dit een zeer goede manier is, die absoluut geen probleem zal leveren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aftapschroef saildrive vast 27 mei 2011 08:45 #197422

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Lib3rty schreef :
In de jachtbouw voor superjachten +50 mtr wordt er altijd gebruik gemaakt van 2x waterkeering op de schoefas. Koeling is nooit het probleem met een keering, maar eerder smeering. Volgens de expert (schoefasmonteur voor superjachten) die 't spul heeft gemonteerd, zegt dat dit een zeer goede manier is, die absoluut geen probleem zal leveren.
Met alle respect, dit is appels met peren vergelijken. We hadden het hier over een saildrive, waarvan de schroefasconstructie bijzonder is, en niet te vergelijken met de schroefas van een superjacht. Voor de saildrive werd voorgesteld om drie keerringen achter elkaar toe te passen, wat dus sowieso al een andere constructie is dan bij het superjacht. Ik kan me trouwens niet voorstellen dat voor de afdichting van de schroefas van een superjacht wordt gekozen voor een stel keerringen van een paar Euro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aftapschroef saildrive vast 27 mei 2011 08:53 #197425

CeesS schreef :
YELLOW BOAT schreef :
Hangt van het type saildrive af. Bij de Volvo Penta 110S ,120S ,130S en 150S zit die tussenring in ieder geval niet.
Ad

Ik heb het i.d.d. over een Yanmar SD20. Maar met een iets smallere keerring is niks mis, is wel zo gemakkelijk. Ik zou niet met zelfgemaakte kunststof ringen gaan experimenteren.

CeesS

Dat met die kunststof ring was geen experimenteren maar een advies van een geautoriseerde Volvo Penta dealer !
En trouwens , waarom zou het zelf maken van een kunststof ring ,in mijn geval teflon uit een stukje teflon plaat niet verstandig zijn. Een beeje technisch inzicht is natuurlijk wel vereist maar dat geldt denk ik eigenlijk voor iedere zeiler die langere tochten maakt!
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aftapschroef saildrive vast 27 mei 2011 08:57 #197426

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ik zou geen twee kering plaatsen in een SD saildrive.

Als de as tap zeer licht is ingelopen hoef je er niets aan te doen hoog uit een beetje polijsten met en stuk scheurpapier.(

Als de as wat meer is ingelopen dan kan je een ringetje achter de kering plaatsen of een speedisleeve toe te passen, het laatste is pas echt nodig als ander opties niet meer werken.

Er zijn voor de meeste saildrives revisie setjes te koop om dit probleemloos te lossen

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aftapschroef saildrive vast 27 mei 2011 09:06 #197428

Fer schreef :
Ik zou geen twee kering plaatsen in een SD saildrive.

Als de as tap zeer licht is ingelopen hoef je er niets aan te doen hoog uit een beetje polijsten met en stuk scheurpapier.(

Als de as wat meer is ingelopen dan kan je een ringetje achter de kering plaatsen of een speedisleeve toe te passen, het laatste is pas echt nodig als ander opties niet meer werken.

Er zijn voor de meeste saildrives revisie setjes te koop om dit probleemloos te lossen

Mvg Fer

Sorry Fer maar jij als expert zou moeten weten dat het polijsten van een simmerring loopvlak uit den boze is!
Kijk de voorschriften van bijvoorbeeld SKF er maar eens op na!
Het loopvlak moet een zeker ruwheid hebben om de smering de kans te geven het afdichtvlak te kunnen smeren. Anders kan de sealring verbranden of versneld slijten.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aftapschroef saildrive vast 27 mei 2011 09:32 #197436

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
YELLOW BOAT schreef :
Fer schreef :
Ik zou geen twee kering plaatsen in een SD saildrive.

Als de as tap zeer licht is ingelopen hoef je er niets aan te doen hoog uit een beetje polijsten met en stuk scheurpapier.(

Als de as wat meer is ingelopen dan kan je een ringetje achter de kering plaatsen of een speedisleeve toe te passen, het laatste is pas echt nodig als ander opties niet meer werken.

Er zijn voor de meeste saildrives revisie setjes te koop om dit probleemloos te lossen

Mvg Fer

Sorry Fer maar jij als expert zou moeten weten dat het polijsten van een simmerring loopvlak uit den boze is!
Kijk de voorschriften van bijvoorbeeld SKF er maar eens op na!
Het loopvlak moet een zeker ruwheid hebben om de smering de kans te geven het afdichtvlak te kunnen smeren. Anders kan de sealring verbranden of versneld slijten.

Ad

Ik zie dat er in mijn vorige post iets is weg gevallen, ik had iets tussen haakjes staan maar zie nu alleen nog maar een haakje


Maar goed Ad je heb gelijk dat je het oppervlakte niet mag opruwen, in tegendeel je moet het weer glad maken.

En nu de haakjes ( het loopvlak polijsten totdat de onevenheden bijna weg zijn en het loopvlak weer glad is)

Even voor de duidelijkheid polijstpapier maakt het oppervlakte zo glad dat dit als het goed gebeurd weer in de toleranties vallen die er mee doorkunnen als het gat om oppervlakte ruwheid

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aftapschroef saildrive vast 27 mei 2011 09:34 #197437

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Voor de technische personen hier de ruwheid moet onder de 0.4um zitten,
of ander gezegd het oppervlakte moet zo glad zijn dat je het als spiegel kunt gebruiken

Maar een ander afdichting seal kopen is een beter en optie, standaard is dit dacht ik 8 mm breed en er zijn ook 7 mm afdichting seal te koop. Het oppervlakte moet even goed nestjes gemaakt worden.

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 27 mei 2011 09:47 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aftapschroef saildrive vast 27 mei 2011 09:46 #197444

  • Lib3rty
  • Lib3rty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 101
Ik voorzie geen probleem met 3 keringen. 1 ding is zeker, olie loopt op een nieuw vlak, en de buitenste water op een oud vlak (die nog redelijk goed was) en de andere water op een nieuw vlak.

Olie kan er niet uit, en water kan er niet in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aftapschroef saildrive vast 27 mei 2011 09:56 #197449

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Lib3rty schreef :
Ik voorzie geen probleem met 3 keringen. 1 ding is zeker, olie loopt op een nieuw vlak, en de buitenste water op een oud vlak (die nog redelijk goed was) en de andere water op een nieuw vlak.

Olie kan er niet uit, en water kan er niet in.


Ik voorzie ook op het eerste gezicht geen problemen MAAR

De afdichting van een saildrive is altijd al het zwakste punt geweest van dit apparaat als dit verbeterd kon worden door een tweede seal te plaatsen was dit al lang gebeurt door de deskundige ontwerpers denk je ook niet!!

Het is wel zo al je twee seals plaatst dan zal de as ook op twee punten tegelijk inlopen en ook tegelijk of bijna tegelijk kunnen gaan lekken dus heeft de tweede seal geen nut , en kan je de seal niet meer verplaatsen want je heb namelijk alle loopvlaken gebruikt

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 27 mei 2011 10:03 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aftapschroef saildrive vast 27 mei 2011 10:06 #197455

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Om teleurstelling met je tandemopstelling in de praktijk te voorkomen zou ik de goede raad van SKF nog even doorlezen : www.skf.com/portal/skf/home/pr...ng=en&newlink=4_1_42
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aftapschroef saildrive vast 27 mei 2011 10:19 #197458

CeesS schreef :
Om teleurstelling met je tandemopstelling in de praktijk te voorkomen zou ik de goede raad van SKF nog even doorlezen : www.skf.com/portal/skf/home/pr...ng=en&newlink=4_1_42

Ik heb wel eens gekeken of zo'n smeernippel als in dat SKF stukje beschreven staat tussen de ringen bij een saildrive zou kunnen worden aangebracht maar dat zou erg moeilijk worden.
Jammer eigenlijk want elk jaar een nieuw beetje vet zou wel een veel problemen kunnen voorkomen.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aftapschroef saildrive vast 27 mei 2011 10:39 #197466

  • Lib3rty
  • Lib3rty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 101
Het enige wat kan gebeuren is dat de middelste kering zijn werk niet goed kan doen, of zou verbranden, of weet ik het. Aan de buitenste keringen veranderd niets t.o.v. de standaard opstelling en zullen dus zijn werk blijven doen. Zoals reeds eerder gezegd, was de as niet zodanig ingelopen dat er actie op de as nodig was.
Dus nog steeds kan er geen water in en geen olie uit. En natuurlijk is alles goed met vet in elkaar gezet.

Maar we zullen wel zien. Als de volgende keer het schip weer uit het water is, zullen we het ff open maken. Want dat is de moeite/kosten niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aftapschroef saildrive vast 27 mei 2011 10:47 #197471

Fer schreef :
Lib3rty schreef :
Ik voorzie geen probleem met 3 keringen. 1 ding is zeker, olie loopt op een nieuw vlak, en de buitenste water op een oud vlak (die nog redelijk goed was) en de andere water op een nieuw vlak.

Olie kan er niet uit, en water kan er niet in.


Ik voorzie ook op het eerste gezicht geen problemen MAAR

De afdichting van een saildrive is altijd al het zwakste punt geweest van dit apparaat als dit verbeterd kon worden door een tweede seal te plaatsen was dit al lang gebeurt door de deskundige ontwerpers denk je ook niet!!

Het is wel zo al je twee seals plaatst dan zal de as ook op twee punten tegelijk inlopen en ook tegelijk of bijna tegelijk kunnen gaan lekken dus heeft de tweede seal geen nut , en kan je de seal niet meer verplaatsen want je heb namelijk alle loopvlaken gebruikt

Mvg Fer

fer, ik weet niets van saildrives, zou er zelf ook nooit aan beginnen, een motor boot staart onder een zeilboot :evil:

maar wat ik me afvraag, wij vernieuwden de krukas en andere sails van generatoren, grote jongens, cat cummins end. na 20.000 uur bij de grote revisie. de meesten hadden wel een sleeve.
wat is mijn vraag: is de kwaliteit van de gebruikte materialen zo slecht of deugt de constructie niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aftapschroef saildrive vast 27 mei 2011 13:43 #197515

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
In toepassingen waar seals onder gecontroleerde omstandigheden draaien en als oliekeerring gebruikt worden, zijn er zelden problemen. In een saildrive zit aan de oliekant ook niet het probleem. De waterafdichting bezorgt meestal hoofdbrekens. In de eerste plaats is het medium water qua smering minder geschikt dan olie, verder heb je te maken met de statische druk van de waterkolom boven de seal, en alle agressieve aanvallen van waterorganismen, zand, kalk, noem maar op wat er in zout- en zoetwater zit. Verder is de materiaalkwaliteit en de oppervlakte finish van de saildrive assen niet om over naar huis te schrijven.
Ik heb jaren procesapparatuur ontworpen voor de voedselindustrie, en overal waar sprake was van schoonmaken met water en agressieve schoonmaakmiddelen had je regelmatig problemen met seals.
Kijk eens hier : oil-seals.info/en/Oil-Seals/Da...e%20oliekeerring.pdf
Dan zie je dat bij goed gebruik als oliekeerring er in het ideale geval geen direkt contact van de seal met de as is, maar de seal 'drijft' op een olielaagje in de spleet. Bij water is daar geen sprake van, onder andere door een volledig andere oppervlaktespanning en viscositeit van water.
Laatst bewerkt: 27 mei 2011 13:57 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aftapschroef saildrive vast 27 mei 2011 20:45 #197586

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
sietse-ten schreef :
Fer schreef :
Lib3rty schreef :
Ik voorzie geen probleem met 3 keringen. 1 ding is zeker, olie loopt op een nieuw vlak, en de buitenste water op een oud vlak (die nog redelijk goed was) en de andere water op een nieuw vlak.

Olie kan er niet uit, en water kan er niet in.


Ik voorzie ook op het eerste gezicht geen problemen MAAR

De afdichting van een saildrive is altijd al het zwakste punt geweest van dit apparaat als dit verbeterd kon worden door een tweede seal te plaatsen was dit al lang gebeurt door de deskundige ontwerpers denk je ook niet!!

Het is wel zo al je twee seals plaatst dan zal de as ook op twee punten tegelijk inlopen en ook tegelijk of bijna tegelijk kunnen gaan lekken dus heeft de tweede seal geen nut , en kan je de seal niet meer verplaatsen want je heb namelijk alle loopvlaken gebruikt

Mvg Fer

fer, ik weet niets van saildrives, zou er zelf ook nooit aan beginnen, een motor boot staart onder een zeilboot :evil:

maar wat ik me afvraag, wij vernieuwden de krukas en andere sails van generatoren, grote jongens, cat cummins end. na 20.000 uur bij de grote revisie. de meesten hadden wel een sleeve.
wat is mijn vraag: is de kwaliteit van de gebruikte materialen zo slecht of deugt de constructie niet.

Sieste-ten

Het ligt hem niet aan de kwaliteit want je noemt merken op die echt wel hun zaakje op orden hebben MAAR (er is altijd een maar)

Een krukas moet aan een bepaalde hardheid en taaiheid voldoen ander breekt deze dit geld eigenlijk ook voor de schroefas van de saildrive.

Wat je krijgt is een minder harde oppervlakte dan je zo willen waar de afdichting op loopt en dus eerder slijt, dit wordt op de koop toe genomen.
Er is ook geen keus als het gaat om moderne afdichtingen dit heeft vooral te maken met dat moderner motoren sneller lopen en dus een ander afdichting vragen dan de ouder langzaam lopende motoren.

Ik zelf ben machinist geweest en heb onder ander met Werkspoor, Stork Ricardo gewerkt die motoren waren al stok oud toe ik binnen kwam maar toch liepen ze zonder problemen en afdichting’s problemen waren er niet, mede door dat ze en veel lager torentel hadden dan de moderner jongens en dus een ander afdichting’s methode hadden

Dan is er nog een rede waarom er problemen zijn met de wat groter jongen en dat is onderhoud. (dit is tegenwoordig een vies woord)


Dan als laatste resonantie.

Dit is een trilling die je vaak niet ziet of voel maar wel aanwezig is (net zoal cholesterol) het maakt op ten duur alles stuk.

Deze trilling kan worden veroorzaak door meerdere redenen:

1 de verhouding motor dynamo of schroef is niet in orden

Hierdoor krijg je dus een trilleng die door de hele aandrijflijn gaat en alles stuk staat


2 de fundatie is niet in orden

Als de fundatie te ligt is uitgevoerd dan zal de motor meer trillen en dus onstabiele op zijn poten staan dan wenselijk is en dit geeft ook een slopende trilling in het blok


3 de motor zelf

Elk merk motor slaat in zijn bestaan wel een de plak volledig mis met een type motor, hier bedoel ik mee dat de motor zich zelf stuk trilt onder bepaalde omstandigheden.
Dit kan komen doordat ze de motor simpel weg te licht hebben uitgevoerd of er een te ligt vliegwiel aan hebben gehangen.


Zo dat wat even een iets te uitgebreid antwoord en wat off topic :laugh:
Laatst bewerkt: 27 mei 2011 20:46 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aftapschroef saildrive vast 28 mei 2011 09:45 #197648

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10714
Op kleine assen wordt meestal gebruik gemaakt van v-vormige asafdichtingen en deze worden door hun smalle contactvlak liever niet gehinderd door ruwheid of groeven. Hoe gladder hoe beter. Andere afdichtingen kunnen een andere loopvlak vragen.

Grote assen we(o)rden vaak al voorzien van een sleeve als ze nieuw zijn. Dit om slijtage op de as te voorkomen die bij vervanging duurder is dan het vervangen van een sleeve.
Als je maar geniet!
Laatst bewerkt: 28 mei 2011 09:46 door Proost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aftapschroef saildrive vast 28 mei 2011 11:52 #197661

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ook bij motoren? Ik zelf ben dit nog niet tegen gekomen tenzij ze later waren aangebracht.

Hoe het ook is afdichtingen op draaiende delen zijn aan slijtage onder heftig en er is helaas geen ultiem oplossing die afdicht en niet slijt.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aftapschroef saildrive vast 28 mei 2011 11:55 #197664

Fer schreef :
Ook bij motoren? Ik zelf ben dit nog niet tegen gekomen tenzij ze later waren aangebracht.

Hoe het ook is afdichtingen op draaiende delen zijn aan slijtage onder heftig en er is helaas geen ultiem oplossing die afdicht en niet slijt.

Mvg Fer

Voor pompen e.d. wordt tegenwoordig vaak en magneetaandrijving gebruikt. Die heeft helemaal geen asdoorvoer meer!
Maar ja dan wordt een saildrive al gauw twee keer zo duur!
En zoals bij alle verbeteringen zittn daar ook heel wat hake en ogen aan!
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aftapschroef saildrive vast 29 mei 2011 03:11 #197758

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
YELLOW BOAT schreef :
Voor pompen e.d. wordt tegenwoordig vaak en magneetaandrijving gebruikt. Die heeft helemaal geen asdoorvoer meer!
Maar ja dan wordt een saildrive al gauw twee keer zo duur!
Ad
Het probleem van de schroefasafdichting is in principe niet verschillend voor een 'normale' schroefas en die in een saildrive. De complicatie in een saildrive is het compacte formaat waarin de afdichting moet plaatsvinden, en de ontoegankelijkheid ervan als de boot in het water ligt.
Aan de andere kant moeten we het ook niet dramatischer maken dan het is, een keerring is een goedkoop onderdeel dat goed werkt, maar dat gevoelig is voor slijtage. Net zo goed als je een impeller regelmatig preventief vervangt kun je dat ook met de keerringen in je saildrive doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.281 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl