Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Onderdruk, overdruk, roet, geklop,...

Re: Onderdruk, overdruk, roet, geklop,... 06 apr 2011 17:30 #187654

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Dat de dieselkop bij een warme rook minder word en eigenlijk weg is, is een goed teken

Maar toch blijft het vreemd dat het starten moeizaam blijft, het kan een lekkende persklep zijn die voor problemen zorgt maar ik raad je toch ten zeerste af om zomaar even aan je brandstofpomp te sleutelen.

lichtgrijze en stinkende rook is slechte verbranding door lage compressie, te koude motor of te late inspuiting.


In dit geval is meten is weten dus een compressie test.

De rook is wel aanzienlijk wat uit de pijlstok komt en zo van uit cilinder die kunnen komen door dat daar de zuigerveer kapot zijn of kleven

Dit is erg lastig om achter een pc scherm te beoordelen, moet in dit geval voelen horen en meten.

Ik denk zelf wat voor jou overblijft, is toch een uur of 3 a4 flink door varen en kijken of er toch verbetering komt en ander word het toch erg lastig.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Onderdruk, overdruk, roet, geklop,... 06 apr 2011 17:47 #187664

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Nog even een aanvulling

Aangezien de derde cilinder bij een warme motor wel mee doet lijk het op het dat er te weinig compressie in die cilinder zit, want al de cilinder warmer word en de zuiger uitzet is hij wel instaat om mee te doen.


We weten al dat de derde cilinder problemen had met een lekkende verstuiver waardoor er natuurlijk ook al een slechter verbranding was waardoor er vervuiling komt op en ronde de zuiger en dit vooral bij de eerste compressie veer.

Ik heb geen glazebol die op afstand werkt maar meer kan ik er niet van maken op afstand.

Ik zal gaan voor het schoonbranden en dus de motor met voor langere tijd belasten.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Onderdruk, overdruk, roet, geklop,... 06 apr 2011 17:56 #187668

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8470
Hm, ja. Een compressietest lijkt me haast overbodig met al die overdruk in het carter...

Zal binnenkort eens 5 uur "wat" gas gaan geven en zien wat het geeft.

Zit zelf al te denken aan een kleine revisie. Zie er tegenop om de hele motor uit te bouwen, maar cilinderkop eraf zal al een beter beeld geven. En dan trachten om het carter eraf te krijgen zodat ik tenminste één zuigerstang kan losdraaien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Onderdruk, overdruk, roet, geklop,... 06 apr 2011 18:08 #187674

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ilex schreef :
Hm, ja. Een compressietest lijkt me haast overbodig met al die overdruk in het carter...

Of ik snap je antwoord niet of jij de mijne

Als je veel carterdruk heb betekent dat er ergens een lek zit dit is of de zuigerveren of de kleppenhoedjes.

Nog even een vraag heb je ook de koperring onder de brandplaat vervangen? En heb je gecontroleerd of de verstuiver nu niet lekt

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Onderdruk, overdruk, roet, geklop,... 06 apr 2011 18:18 #187677

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ilex schreef :

Zal binnenkort eens 5 uur "wat" gas gaan geven en zien wat het geeft.
.

Wat gas , doe maar zo veel dat de motor nog net niet zwart roomt van overbelasting.

Dit soort klusjes doe ik nooit waar de eigenaar bij is omdat die te voorzichtig is met zijn machientje

Succes

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Onderdruk, overdruk, roet, geklop,... 06 apr 2011 18:19 #187678

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8470
Ik bedoelde: met zoveel overdruk IS de compressie gewoon niet goed, toch?
Zal eens vragen of ik bij VD Rest in Wemeldinge een compressiemeter mag lenen.

Lekkende klephoedjes: geven die geen blauwe rook (olie verbranding)??

Koperring is vervangen.
Ik heb niet gecontroleerd of de verstuiver nu nog lekt.
Hoe kan ik dat doen? Ik ging ervan uit dat de garage dit heeft nagezien...

Edit:
Wat gas , doe maar zo veel dat de motor nog net niet zwart roomt van overbelasting.

Niet varend dus? Dan haal ik "slechts" 3000 toeren.
Laatst bewerkt: 06 apr 2011 18:20 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Onderdruk, overdruk, roet, geklop,... 06 apr 2011 18:30 #187679

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Er zitten twee koperringen in elke verstuiver, een die zie je zo zitten de ander zit onder de brandplaat als je deze wilt vervangen dan moet je de brandplaat er uitpeuteren.

Lekke kleppen hoedjes geven inderdaad ook vaak blauwe rook,dit zal bij jou wel niet het geval zijn,


Ik persoonlijk geef de voorkeur aan varen in de box
Wel met schroef in werking ander heeft het niet ze veel nu allemaal

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Onderdruk, overdruk, roet, geklop,... 06 apr 2011 18:34 #187680

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ilex schreef :

Niet varend dus? Dan haal ik "slechts" 3000 toeren.

Dan kom je er 800 a 900 omw te kort als ik het goed heb

Je kan dit opschroeven maar het is best mogelijk dat het toerental verlaagt is ivm zwart roken (overbelasting) niets om je zorgen over te maken

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 06 apr 2011 18:35 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Onderdruk, overdruk, roet, geklop,... 06 apr 2011 19:16 #187694

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Of de schroef is wat aan de grote kant..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Onderdruk, overdruk, roet, geklop,... 07 apr 2011 16:04 #187815

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8470
Is 3000 toeren te weinig voor de 2030?

Ik kan de schroef bijstellen (J-Prop 3 blads vaanstand).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Onderdruk, overdruk, roet, geklop,... 07 apr 2011 16:15 #187817

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Ilex schreef :
Is 3000 toeren te weinig voor de 2030?

mijn 2030D doet 2300 toeren als ik normaal vaar, 3000 als ik een beetje haast heb, en 3500 met erge haast. Idling max is 3900 rpm.
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Onderdruk, overdruk, roet, geklop,... 07 apr 2011 16:25 #187820

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8470
Ok, zal de spoed/pitch wat bijstellen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Onderdruk, overdruk, roet, geklop,... 07 apr 2011 16:56 #187832

  • janharm
  • janharm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 140
Om de motor inwendig te reinigen kun je een motorflush aan de olie toevoegen.(verkrijgbaar in auto materialen-zaak).
Als de compressie goed is, is het een optie de verstuiver van cil 3 met b.v cil 1 te verwisselen om te kontroleren of de klop mee verhuist.
Best mogelijk dat bij het reviseren van de verstuivers iets niet helemaal goed is gegaan, b.v afstelling v/d openingsdruk.

grt, Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Onderdruk, overdruk, roet, geklop,... 07 apr 2011 18:35 #187864

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Met de 3-blads klappers van Volvo Penta zelf kom je ook niet of nauwelijks boven de 3000 rpm, dus het is de vraag of dat zo erg is. 1900 toeren bij normaal varen en 2200 bij een beetje op willen schieten scheelt aanzienlijk voor het geluidscomfort!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Onderdruk, overdruk, roet, geklop,... 07 apr 2011 18:54 #187868

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ilex schreef :
Is 3000 toeren te weinig voor de 2030?

Ik kan de schroef bijstellen (J-Prop 3 blads vaanstand).

Ilex ik heb het dealers handboek er op na gekeken en het max toerental moet tussen de 3200 en de 3900 omw. Liggen.

Dat jou motor er 200 honderd naast zit is logies omdat een cilinder minder goed mee loopt maar ook zou die wel goed mee werken dan nog zit het max van jou motor redelijk in de beurt van wat word voorgeschreven.

Dus van je schroef afblijven, dit kan allen maar meer problemen geven.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Onderdruk, overdruk, roet, geklop,... 08 apr 2011 10:12 #187951

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8470
Oef! Lijstje met "te doen" wordt weer wat korter ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.138 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl