Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Onderdruk, overdruk, roet, geklop,...

Onderdruk, overdruk, roet, geklop,... 01 apr 2011 16:27 #186780

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8470
Verdere aanpak van onze 2030D.
Er zitten nu drie nieuwe nozzles in de verstuivers. Ook drie nieuwe gloeibougies in het blok.
Aansluiten was een fluitje van een cent. Klepjes gesteld. Nergens een opvallend grote afwijking vastgesteld. Eentje zat op 0.3 ipv 0.2mm, de andere tussen 0.2 en 0.25.

Maar... (er is altijd een maar, hé)... bij het opnieuw starten van de motor viel me op dat het water in de haven een opvallend zwarte kleur aannam.
Was me voordien niet opgevallen. Heb er voordien ook niet zo nauwlettend op toegekeken.

Ook is er een harde klop in de motor. Die was er voordien ook.
Ik nam altijd aan dat het dieselklop was. Klinkt niet echt metalig, dus ik hoop dat het geen uitgelopen bielle is.

Nu met het roet in het water begin ik m'n motortje met wat meer achterdocht te bekijken...
Peilstok opengetrokken... grijzige domp komt er vrolijk uit naar boven!
Olievuldop open... idem!

De verdachte is alweer nummer drie. Zie ook www.zeilersforum.nl/index.php/...96-doorverwijzingkje

Als ik het goed heb, zit ik met versleten segmenten en met slechtsluitende kleppen.
De speling zal ik nog eens opnieuw bekijken (wie weet heb ik wat fout gedaan, maar denk het niet).

Hier helpen alleen paardenmiddelen zeker?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Onderdruk, overdruk, roet, geklop,... 01 apr 2011 16:46 #186781

  • Seabird
  • Seabird's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 828
is het oliepijl in het blok niet te laag en heb je olie ververst? Die witte substantie is verdacht. Als een tor heel lang niet heeft gelopen kun je weleens wat witte smeer op de oliedop aantreffen. Is niet erg maar wel een signaal om het blok weer eens te verwennen met verse olie.

Je kunt het blok ook op temperatuur laten komen en een tijdje flink belasten. Boot strak tussen de palen en gassen. De oliedop losdraaien. Zie je witte rook dan hebben we geen nieuwe paus maar heb je een probleem en dan zou ik motordokter Fer consulteren
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Onderdruk, overdruk, roet, geklop,... 01 apr 2011 16:56 #186783

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8470
Euh, mis ik iets? Witte substantie?
Ik denk dat je verwijst naar m'n zorg-saildrive? Dat is een ander verhaal...
Nu even de motorblok zelf.
Oliepeil is goed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Onderdruk, overdruk, roet, geklop,... 01 apr 2011 16:59 #186784

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Ilex schreef :
Peilstok opengetrokken... grijzige domp komt er vrolijk uit naar boven!
Olievuldop open... idem!
bedoel je dat er grijze mayonaise-achtige olie UIT het gat van de peilstok komt???
Als er iets uit komt is de druk in het carter te hoog, en dat betekent waarschijnlijk kapotte zuigerveren. En als het ook nog mayonaise is ipv olie dan zit er ook nog water in de olie, dus iets als lekke koppakking of zo.
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Onderdruk, overdruk, roet, geklop,... 01 apr 2011 17:04 #186785

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8470
Geen mayonaise, grijze damp-rook.
De olie is "mooi" zwart. (moet vervangen worden, maar ik wacht nog even... voor hetzelfde geld moet ik de boel opengooien).

Misschien even "over de grens" taal gebruiken:
- segmenten = zuigerveren
- bielle = drijfstang
- uitgelopen bielle = kapotte lagerschalen van de drijfstang

;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Onderdruk, overdruk, roet, geklop,... 01 apr 2011 17:12 #186786

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
en 'domp' = damp....

een uitgelopen lager klinkt als een slag met een hamer op een aambeeld.
Korte, metalige, harde tik.

Damp/Domp uit de peilstokopening is mi ook niet helemaal lekker, er hoort denk ik geen overdruk in het carter te zijn.
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Onderdruk, overdruk, roet, geklop,... 01 apr 2011 17:19 #186787

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8470
Neen, die hoort er niet te zijn.

Nu begrijp ik ook beter de zwarte neerslag aan de binnenkant van m'n kleppendeksel: die zal via het carter naar daar zijn geraakt.





Wat ik enigszins raar vind, is dat de rook absoluut niet blauw is. Bij versleten zuigerveren verwacht ik dat (niet alleen bij een versleten olieschraapveer).
Laatst bewerkt: 01 apr 2011 17:23 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Onderdruk, overdruk, roet, geklop,... 01 apr 2011 17:24 #186789

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Ilex schreef :
Wat ik enigszins raar vind, is dat de rook absoluut niet blauw is. Bij versleten zuigerveren verwacht ik dat (niet alleen bij een versleten olieschraapveer).

voor echt blauwe rook moet er heel wat olie mee verbrand worden. Een klein beetje lekke veer geeft wel al gauw overdruk in het carter, maar wellicht zonder dat je het ziet aan de kleur van het uitlaatgas.
Compressie meten.....

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Onderdruk, overdruk, roet, geklop,... 01 apr 2011 17:25 #186790

  • Seabird
  • Seabird's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 828
Ik denk dat je een lekke koppakking hebt in het gunstigste geval, anders sta je voor een revisiebeurt...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Onderdruk, overdruk, roet, geklop,... 01 apr 2011 17:51 #186795

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8470
Hm, een lekke koppakking geeft ofwel witte rook ofwel (als er een gat naar een oliekanaal is) blauwe rook, toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Onderdruk, overdruk, roet, geklop,... 01 apr 2011 18:29 #186803

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Dieselklop is een trilling die veroorzaakt wordt door te snelle drukstijging bij de verbranding.

Een te sterke Dieselklop kan veroorzaakt worden door:

Defecte verstuiver(s)
Nadruppelend
Slechte verstuiving
Defecte inspuitpomp
Perskleppen defect
Plunjer(s) versleten
Brandstof cetaangetal te laag
Water in de brandstof
Lucht in de brandstof
Compressie te laag
Defecte voorgloei-installatie.


Mvg Fer
Laatst bewerkt: 01 apr 2011 18:37 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Onderdruk, overdruk, roet, geklop,... 01 apr 2011 18:35 #186804

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Fer schreef :
Wwater in de brandstof
wijwater??

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Onderdruk, overdruk, roet, geklop,... 01 apr 2011 18:36 #186807

fer, het lijstje klopt, maar ik zou er nog een ding aan willen toevoegen, sterk vervuilde motor. goed op zijn flikker geven, de motor op temp laten komen. er is nog een truc, maar die zet ik niet op het forum.
Laatst bewerkt: 01 apr 2011 18:37 door sietse-ten overleden 2014.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Onderdruk, overdruk, roet, geklop,... 01 apr 2011 18:39 #186808

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Capolavoro schreef :
Fer schreef :
Wwater in de brandstof
wijwater??

groet
t


Aangepast

Paar borreltjes op he :laugh:

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Onderdruk, overdruk, roet, geklop,... 02 apr 2011 06:41 #186853

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8470
Defecte verstuiver(s): nozzles vervangen, verstuiver afgeperst
Nadruppelend: zou niet meer mogen nu, was wel.
Slechte verstuiving: idem
Defecte inspuitpomp: :S
Perskleppen defect: :S
Plunjer(s) versleten: :S
Brandstof cetaangetal te laag: tank bij wegstation dus dat zal wel ok zijn
Water in de brandstof: niets te zien
Lucht in de brandstof: kan er op één verstuiver nog lucht zitten? Heb amper ontlucht! Even wat gepompt met handpompje en starten maar. Even doorstarten en de boel draaide! Nochtans zijn alle hogedrukleidingen los geweest. Stond verbaasd.
Compressie te laag: dat zou kunnen bij nummer drie. Als ik daarvan de hogedrukleiding loszette, ging het toerental naar beneden en viel de motor net niet stil. Bij de andere twee viel hij ogenblikkelijk stil.
Defecte voorgloei-installatie: drie nieuwe gloeierkes, dus ok.

Nog info: de motor is vaak gebruikt als generator door de vorige eigenaar. Heeft er nu 1500 uren opzitten en hij is van 2002...

De derde verstuiver heeft lange tijd zitten nadruppelen. Dit zal verkoling wel aanwakkeren.

Bestaan er wondermiddeltjes tegen verkoling?
Laatst bewerkt: 02 apr 2011 06:43 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Onderdruk, overdruk, roet, geklop,... 02 apr 2011 07:47 #186857

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Als het koelwater zwart wordt kan dat eigenlijk 3 oorzaken hebben welk altijd er op neer komen dat er meer brandstof ie en te weinig lucht en of warmte(compressie) om deze brandstof te verbranden.

Aan gezien je ook meer carterdruk heb dan normaal ia de compressie van de motor niet in orde waardoor de ingespoten brandstof niet volledig verbrand en roet met het koelwater meekomt.

als de verstuiver niet geheel goed is het ook mogelijk dat je zwarte rook krijgt want als de verstuiver niet goed werkt mengt de lucht zich niet goed met de brandstof.
Controleer ook eens of lucht filter en lucht inlaat schoon zijn en als ja aan het varen bent open dan ook eens de Machinekamer als de motor rookt, als het dan verdwijnt krijgt de motor te weinig lucht!! Dit laatste zal wel niet van toepassing zijn omdat je aan het sleutelen ben en de boel toch openstaat


Komt de motor wel op tempratuur?

Heb je zelf de verstuiver in de houders geplaatst of is dit door een bedrijfgedaan?

Word de dieselklop minder na maten de motor warmer word?

Word dan ook de roest die uit de uitlaad komt minder?

Je motor heeft meer uren gedraad dan ik had verwacht.


Wondermiddelen bestaan niet

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Onderdruk, overdruk, roet, geklop,... 02 apr 2011 12:12 #186876

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Fer schreef :
Wondermiddelen bestaan niet

wijwater?


groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Onderdruk, overdruk, roet, geklop,... 02 apr 2011 14:04 #186883

fer schrijft:wondermiddelen bestaan niet.
klopt, de tijd van sprookjes hebben we achter ons gelaten.
wel eens gehoord van waterinjectie??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Onderdruk, overdruk, roet, geklop,... 02 apr 2011 14:14 #186884

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
sietse-ten schreef :
wel eens gehoord van waterinjectie??

Ja. Nog niet zo lang geleden heb ik op ZF een stukje gepost over het nut van waterinjectie voor de efficiency van dieselmotoren. Dit nav een artikel inde Economist.
Het zal nóg beter gaan het wijwaterinjectie ;-)
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Onderdruk, overdruk, roet, geklop,... 02 apr 2011 14:47 #186887

ik heb dit middel een paar keer toegepast op grote motoren, 1000pk plus, generators, die krengen lopen vaak onderbelast. vooral detroit /gm tweetakt diesels hebben er erg onder te lijden. ik raad het niet aan om het als amateur te doen. het is VAAK afdoende en nogal verrasent vooral als je liefde hebt voor je torretje. :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Onderdruk, overdruk, roet, geklop,... 02 apr 2011 16:35 #186898

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8470
Komt de motor wel op tempratuur?

Heb je zelf de verstuiver in de houders geplaatst of is dit door een bedrijfgedaan?

Word de dieselklop minder na maten de motor warmer word?

Word dan ook de roest die uit de uitlaad komt minder?

Ik ga het eerst eens opnieuw nakijken voordat ik onwaarheden verkoop.
De verstuivers zijn door een bedrijf in elkaar gezet en getest.

Waterinjectie ken ik vanuit de racerij, niet? Turbo's enzo...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Onderdruk, overdruk, roet, geklop,... 03 apr 2011 08:58 #186978

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Llex ik heb even je laatste paar post nog een door gelezen en las dat de motor als generator was gebruik door de vorige eigenaar.

Dit is niet zo best voor de motor omdat deze dan voor lange tijd net boven het stationeer torental hangt en dat vinden scheepsdiesel niet fijn

Wat er dan gebeur is dat de motor zich gaat vervuilen en dit is duidelijk te zien op de foto’s vat ik niet zie op de foto’s is kool en dit is dan weer een plus punt.


Ik ga er vanuit dat wat op mijn lijstje staat in orden is.

Wat nu te doen:

Olie verversen en filter vervangen

Dan de motor in de box meerder uren op hoog toerental laten lopen 4a6 uurtjes dit afgewisseld met wat lager toerentallen

Dan weer olie en filters vervangen

Het is de bedoeling dat de motor schoon word gebrand dit is nodig omdat de motor van binnen vervuild is dar bedoek ik ook mee de zuiger en verbrandingsruimte.

Als deze is vervuild zal de ingespoten brandstof ander rondstromen dan normaal en dus de relatief koude cilinderwand raken en dit zorg dan weer voor dieselklop


Wat betreft de carter rook dit is niet erg, een dieselmotor heeft namelijk altijd en overdruk in het carter en daar zal ook wat rook bij zitten.
Als de motor ouder word zal dit erger worden aar zolang de pijlstok niet eruit word geblazen en of dat de motor ruime vol rook komt te staan is dit niet erg.

Nog even een toelichting over het verversen van de motor olie en filter voor het schoon blazen.

In de olie zit nu al veel rotzooi en dit wil je niet hebben als je dit kunstje gaat uitvoeren, en bij een olie wissel zorg je er al een Betje voor dat de motor al iets schoner word.
Het zou zelf nog mooier zijn om de olie en het filter in het seizoen nog een te wisselen, want zo’n vervuilde motor moet namelijk meerder keren worden gespoeld wil je een goed resultaat krijgen

ik vermoet overigens ook dat de veiligheidsklep van het filter openstaat dit omdat het wel een erge vieze rommel is bij je kleppen.

Ik ben ook nog benieuwd naar de antwoorden van de vragen die ik al eerder heb gesteld

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 03 apr 2011 09:00 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Onderdruk, overdruk, roet, geklop,... 03 apr 2011 09:24 #186980

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6126
Ook helpt het wanneer je dan een flesje Wynns dieseltreatment in je tank doet, zoals gezegd bestaan er geen wondermiddelen, maar het helpt wel om de motor schoon te branden en eventuele koolafzettingen te verminderen.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Onderdruk, overdruk, roet, geklop,... 03 apr 2011 09:29 #186982

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ik ken dit middel niet maar wat ook wel word gedaan is ATF olie bij de brandstof doen, in dit geval lijkt dit niet nodig (eerst maar zonder proberen)

Door het schoon branden zal ook de carterdruk worden verminderd dit omdat ik vermoet dat de cilinders zijn verglast door het langdurig op laagtoerental draaien.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Onderdruk, overdruk, roet, geklop,... 06 apr 2011 16:43 #187647

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8470
Hoi, ik heb jullie laatste berichten blijkbaar gemist... Duid nochtans altijd "recente onderwerpen" aan!

Maar goed.
Zonder jou uitleg, Fer, ben ik daarnet eens stevig gaan varen. Geen 5-6 uren zoals jij zegt, maar slechts een mijl of 4.
Je zal wel begrijpen dat dit niet geholpen heeft :-)

Motor komt netjes op temperatuur.

Start niet vlot, zelfs niet na het vervangen van de drie gloeibougies en de verstuivers. Bij het starten nog steeds grijze, stinkende rook: teveel diesel, te weinig verbranding. Gaat weg zodra de motor wat op temperatuur is.

De derde cilinder komt pas op gang als de motor wat warmer is.

Dieselklop is erg hard bij koude motor. Als ik de verstuiver van de derde cilinder een toer losdraai, dan 'verdwijnt' het harde geluid.
Ik heb er een filmpje van gemaakt zodat je het geluid een beetje kan horen :-)
s671.photobucket.com/albums/vv...iew¤t=koud.mp4

Op het volgende filmpje zie de de overdruk in het carter zoals te zien via peilstok en oliedop. De zon scheen juist op de kop van de motor, dus het is bijzonder goed te zien :huh:
s671.photobucket.com/albums/vv...current=overdruk.mp4

Het laatste filmpje is na het volgas ritje van 4 mijl. De motor loopt veel rustiger en de dieselklop is nagenoeg weg. Niet?
s671.photobucket.com/albums/vv...iew¤t=warm.mp4

Nadat ik aangemeerd lag, heb ik de warme motor opnieuw gestart. Het ging weer moeizaam en met grijze rook. Iets minder dan bij koude motor en van kortere duur.

Heb je hier wat aan?
Laatst bewerkt: 06 apr 2011 16:52 door Ilex. Reden: problemen link video
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.154 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl