Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Mijn motor. Is het geen plaatje?

Re: Mijn motor. Is het geen plaatje? 16 nov 2011 18:18 #240963

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Sneaker welkom op het forum

Leuk dat je mee doet aan dit topic.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stuur je foto van je motor 13 mrt 2012 12:43 #269701

  • Zeppos
  • Zeppos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 238
Hoi,

Mijn Bootje heeft eveneens een Nanni 10pk ingebouwd waarvan ik vorige week de filters heb vervangen. Ik moet enkel nog ontluchten maar op het eerste zicht is de opvoerpomp niet handmatig te bedienen (geen hendeltje terug te vinden).
Kan dit? Moet toegeven: heb enkel een vluchtige blik kunnen werpen wegens tijdsgebrek...
Nog aandachtspunten om een Nanni te ontluchten?

Alvast bedankt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stuur je foto van je motor 13 mrt 2012 14:02 #269730

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Er zit een handeltje onder de opvoerpomp verstopt

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mijn motor. Is het geen plaatje? 13 mrt 2012 14:09 #269731

Hoi Fer,

Foto's van mijn motor hier gepost. Heb ook wel opnames van de andere kant. Hoef er denk ik niet merk en type bij te zetten

Rene
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mijn motor. Is het geen plaatje? 14 mrt 2012 05:29 #269872

  • mick
  • mick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2526
Rene,

ongelooflijk dat dat in een Bries past. Als ik je foto's zie dan denk ik dat past nooit! Schitterende motor!

groet,
Maarten
Laatst bewerkt: 14 mrt 2012 05:29 door mick.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mijn motor. Is het geen plaatje? 14 mrt 2012 09:34 #269907

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Hoi Rene

Een echt onverwoestbare Sabb motor en het ziet er gelikt uit ben benieuwd na het eind resultaat

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mijn motor. Is het geen plaatje? 14 mrt 2012 10:34 #269921

dat onverwoestbaar kan je niet helemaal letterlijk nemen. Sabbje had de nodige problemen. gescheurde kop, lekke koppakking lekkende kleppen. Starten was problematisch maar 1 keer gedraaid was het de rest van de dag knop drukken en draaien. Is nu inmiddels voorzien van nieuwe zuigerveren, cylinder gehoond, Andere kop is onderweg. Het onderblok vertoonde na 40 jaar dermate weinig slijtage sporen dat dat inelkaar kon blijven zitten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mijn motor. Is het geen plaatje? 17 mrt 2012 21:43 #270481

  • TimoDino
  • TimoDino's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 921
Mijn Vetus M2.05 uit 1997.
Sorry voor het stof ik ben aan het schuren,plamuren en schilderen.



En via het bovenluik kan ik ook vrij aardig bij de motor.

Ik moet hem binnenkort een beurtje geven.
Dat wordt ook weer even puzzelen, nooit gedaan namelijk.



En hier ook nog de keerkoppeling en schroefas afdichting.

Dompkruiser 770 "GISZMO"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mijn motor. Is het geen plaatje? 18 mrt 2012 10:02 #270540

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Hallo Timo

Leuk dat je even je motor laat zien en ik wens je veel succes met de onderhoudsbeurt, moge je toch nog vragen hebben dan kan je altijd een topic aanmaken er zijn genoeg forumleden die ervaring hebben met motor onderhoud

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mijn motor. Is het geen plaatje? 03 apr 2012 16:55 #274241

  • jansc091
  • jansc091's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 91
Farymann A30
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mijn motor. Is het geen plaatje? 03 apr 2012 17:20 #274261

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Hallo Jansc091

Leuk dat je ook je motor laat

Ik zie dat je turbo slangen het gebruikt voor de koeling ik raad je met klem aan om deze zo snel mogelijk te vervangen omdat deze zeer onbetrouwbaar zijn.
Als deze ribbelslangen het begeven scheuren ze geheel af en kan je geen kant meer op en zal de motor snel aan de kook gaan voor dat je het zelf in de gaten.
hebt.

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 03 apr 2012 17:21 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mijn motor. Is het geen plaatje? 03 apr 2012 17:26 #274266

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2753
Ik heb hem op Bukh DV 10 LSME geschat. Vrijdagochtend samen met de monteur nakijken en starten voor het eerst in ongeveer 10 jaar! Op de een of andere manier is het wierpotdeksel omhoog gekomen, terwijl hij toch winterklaar was weggelegd toentertijd. Dus vandaag een volledig nieuwe wierpot gekocht en ook maar een nieuwe impeller meegenomen.

Heb je nog tips Fer voor 't starten na zo'n lange tijd?
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mijn motor. Is het geen plaatje? 03 apr 2012 18:22 #274290

  • jansc091
  • jansc091's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 91
Goedenavond Fer,

Deze motor (Farymann A30) zit dus in de SM800 die ik vlgd. wk. uit Friesland naar het Eemmeer ga varen. Bedankt voor de tip! Ik laat t.z.t. wel weten hoe e.e.a. is verlopen.

Gr.,

Jan
Laatst bewerkt: 03 apr 2012 18:23 door jansc091.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mijn motor. Is het geen plaatje? 03 apr 2012 19:00 #274309

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6810
Hier mijn motortje.

Het is een Hatz 7pk diesel die destijds (begin jaren '80) op de markt werd gebracht door BMW. Hij is in 2003 volledig gereviseerd geweest door een vorige eigenaar en heeft me in de vijf jaar dat ik deze boot heb nog nooit in de steek gelaten, tot vorig jaar tijdens de 24 uurs.

Bij een sluisdoorgang wilde hij niet elektrisch starten. Ik heb hem wel kunnen starten met de slinger de rest van de reis, maar ja. Later bleek dat er een draad was losgeraakt in het bedradings cirquit van de motor en dat het daar wat broos was.
Ik heb besloten de motor van de sokkel te halen en de bedrading te vervangen, en eenmaal daarmee aan de slag ook de cilinderkop te lichten en daar de boel schoon te maken.

Wat je hier ziet is Work in progress:




Grt, Michiel
Not all who wander are lost
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mijn motor. Is het geen plaatje? 04 apr 2012 12:55 #274418

De VP MD2 van onze Wibo 830

groet Erik

kijk ook eens op www.notre-ami.blogspot.com

ALS JE GEEN ZIN MEER HEBT, KUN JE ER GEEN PUNT ACHTER ZETTEN

STEEL NIET!!!! DE OVERHEID DULD GEEN CONCURENTIE!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mijn motor. Is het geen plaatje? 04 apr 2012 13:09 #274422

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Rinus schreef :
Ik heb hem op Bukh DV 10 LSME geschat. Vrijdagochtend samen met de monteur nakijken en starten voor het eerst in ongeveer 10 jaar! Op de een of andere manier is het wierpotdeksel omhoog gekomen, terwijl hij toch winterklaar was weggelegd toentertijd. Dus vandaag een volledig nieuwe wierpot gekocht en ook maar een nieuwe impeller meegenomen.

Heb je nog tips Fer voor 't starten na zo'n lange tijd?

Ja ik heb er wel een paar en dat is de motor even met de handt een paar omwentelingen laten draaien dit om te kijken of de motor niet vast loopt op bv water op de cilinders of een klep raakt de zuiger door wat voor reden dan ook.

Ook na de eerste start even goed rond om de motor kijken of er nergens kleine lekkages zijn zoals de buitenwaterpomp en controleer ook even de spanning van je V-snaar deze moet zo’n 1a2 cm met de duim kunnen worden ingedrukt

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mijn motor. Is het geen plaatje? 04 apr 2012 13:17 #274425

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Michel leuk om te zien dat je de motor een gronding onderhoudsbeurt geeft, laad je het eindresultaat ook hier zien?

Erik het is altijd ene leuk plaats zo’n echte VP die ook nog eens een echt stuk kwaliteit dat ze al jaren niet meer hebben kunnen evenaren helaas.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mijn motor. Is het geen plaatje? 04 apr 2012 13:26 #274429

  • Sons
  • Sons's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 883
Ziet er mooi uit Michiel. Wel serieus werk zo te zien. Gaat het goed?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mijn motor. Is het geen plaatje? 04 apr 2012 15:22 #274458

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6810
Sons schreef :
Ziet er mooi uit Michiel. Wel serieus werk zo te zien. Gaat het goed?

Tot nu toe wel. Als eerste de stroom eraf gehaald, daarna de brandstoftoevoer en -afvoer los gehaald en ook de koelwatertoevoer en -afvoer/uitlaat. Vervolgens de kabels van gashandel koppeling losgemaakt en de aandrijfas losgehaald en de motorsteunen losgemaakt van de sokkel. Toen konden we de motor een eind de kajuit in schuiven.
Toch viel het gewicht nog tegen, ik had verwacht die bijna 70 kg makkelijker te tillen was.
Hij ligt nu op twee balken dwars geplaatst op de kajuitbanken. De aanslag op cilinder en cilinderkop viel erg mee. Morgen komen de bestelde pakkingen binnen en vrijdag gaan we de slechte draden vervangen en de boel weer in elkaar zetten en aansluiten. De momentsleutel en voelermaatjes uit de tijd (30 jaar geleden) dat ik nog aan auto's sleutelde liggen al klaar.

Grt, Michiel
Not all who wander are lost
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mijn motor. Is het geen plaatje? 04 apr 2012 16:44 #274466

  • MoonRiver
  • MoonRiver's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1609
Hier mijn bijdrage, dit staat te brommen in de Moon River: een Bukh dv20!
Volgens zeggen een onverwoestbare en betrouwbare motor. Morgen gaan we sleutel eens omdraaien! :-) Ben benieuwd!
Bijlagen:
Piraat -> Laerling -> Wibo 740 -> Zeilsloep -> Wibo 835 -> Bakdekkruiser -> Taling 30 -> Taling 32 :)
Laatst bewerkt: 04 apr 2012 16:53 door MoonRiver.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mijn motor. Is het geen plaatje? 04 apr 2012 16:50 #274468

  • MoonRiver
  • MoonRiver's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1609
Fer schreef :
Erik het is altijd ene leuk plaats zo’n echte VP die ook nog eens een echt stuk kwaliteit dat ze al jaren niet meer hebben kunnen evenaren helaas.

Mvg Fer

En dit was de motor in mijn vorige schip; een vp MD3B, een super motor die erg mooi loopt en altijd startte!
Een keer problemen gehad met de waterpomp - lekkage van de waterpomp langs de as zo het blok in... resultaat grijze olie :(

Enig nadeel - altijd een laagje olie uit de uitlaat (ook na de revisie), oh ja, en het gewicht :silly:

[
Piraat -> Laerling -> Wibo 740 -> Zeilsloep -> Wibo 835 -> Bakdekkruiser -> Taling 30 -> Taling 32 :)
Laatst bewerkt: 04 apr 2012 16:56 door MoonRiver.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mijn motor. Is het geen plaatje? 04 apr 2012 17:30 #274479

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
MoonRiver schreef :
Hier mijn bijdrage, dit staat te brommen in de Moon River: een Bukh dv20!
Volgens zeggen een onverwoestbare en betrouwbare motor. Morgen gaan we sleutel eens omdraaien! :-) Ben benieuwd!


Betrouwbaar zeker wel en onverwoestbaar zeker niet

Hoewel deze motor best wel wat mishandeling kan hebben kan deze motor slecht tegen een warm loper dan krijg je scheurtje in de kop, en kunne dan voor problemen zorgen.

Dus zorg dat je koeling in orden is, goeie slangen, slangenklemmen en een wierpot met deugdelijk afdichtingen.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mijn motor. Is het geen plaatje? 23 apr 2012 09:39 #279631

  • TimoDino
  • TimoDino's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 921
Fer, bedankt voor je input (via pb)
De motor moest even wakker worden maar loopt nu als een zonnetje.
Vloeistoffen op peil, impeller vervangen, Filters nagekeken(nieuw,) motor getornt, diesel nagekeken op water (1 liter afgetapt via de brandstofslang bij de brandstofpomp), wateraftappen bij filter(geen), ontluchten op brandstofpomp(geen) na een aantal startpogingen liep hij als een zonnetje. Geeneens een grote zwarte startpluim. Koelwater liep prima (goed te zien in de wierpot).

Zo te zien verkeert het motortje in prima staat (aan mijn grijns te zien)
Dompkruiser 770 "GISZMO"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mijn motor. Is het geen plaatje? 23 apr 2012 09:41 #279632

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Mooie om te lezen dat alles is goed gegaan en nu maar gauw genieten van het aankomende watersport seizoen :)

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Mijn motor. Is het geen plaatje? 30 okt 2012 18:24 #334716

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Nu iedereen weer bezig is om de motor winterklaar te krijgen dacht ik schop dit draad je even om hoog. :)

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 30 okt 2012 18:24 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.217 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl