Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: stand motorhandel tijdens zeilen

stand motorhandel tijdens zeilen 18 apr 2011 16:15 #189756

Hallo allemaal,

ondanks dat ik verschillende zoekmogelijkheden heb gebruikt kan ik het antwoord op de volgende vraag niet vinden.

In welke stand zet je je motor hendel tijdens het zeilen? Neutraal, vooruit, achteruit of in z'n vrij?

Ik spreek hier over een vaste schroefas , aangesloten op een yanmar 2gm20f.

In de haven kreeg ik verschillende antwoorden, vandaar.
Steef
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: stand motorhandel tijdens zeilen 18 apr 2011 16:27 #189761

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Mijn Vetusmotor met technodrive KK zet ik altijd in de vrijloop, dan draait de schroef mee boven de (ongeveer)2,5 knoop voor de minste weerstand.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: stand motorhandel tijdens zeilen 18 apr 2011 16:30 #189764

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Altijd in neutraal tenzij ander is vermeld in je handleiding van je koppeling (Paragon)

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: stand motorhandel tijdens zeilen 18 apr 2011 16:56 #189775

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
Bij een klapschroef altijd (even) in de achteruit. Check de handleiding.
@Fer: ik heb altijd begrepen dat in neutraal meer slijtage veroorzaakt dan in de achteruit
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: stand motorhandel tijdens zeilen 18 apr 2011 17:18 #189787

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
De achteruit gaat als eerste minder worden of werkt helemaal niets meer

Dit komt omdat als de motor in zijn vooruit staat de achteruitkoppelingsplaten elkaar net wel net niet raken dus steeds een beetje slijtage.

Dus als je bij een mechanische koppeling merkt dat de achteruit minder snel oppakt is dit een signaal dat de koppeling op zijn eind raakt.

Mvg fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: stand motorhandel tijdens zeilen 18 apr 2011 17:29 #189796

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
Beetje cryptisch Fer, kan je het iets helderder uitleggen?
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: stand motorhandel tijdens zeilen 18 apr 2011 17:37 #189801

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Een motor die in zijn vooruit staat geeft een lichte wrijving op de koppelingsplaten van de achter uit, dit geld andersom ook. (dit geld allen bij mechanische koppelingen)

Zo goed :)

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: stand motorhandel tijdens zeilen 18 apr 2011 17:39 #189803

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
Heel helder, dank, SWTK is niet mijn sterkste kant helaas.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: stand motorhandel tijdens zeilen 18 apr 2011 20:35 #189875

  • vrotogel
  • vrotogel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2035
Fer schreef :
Altijd in neutraal tenzij ander is vermeld in je handleiding van je koppeling (Paragon)

Mvg Fer
En als ik die handleiding van die Paragon keerkoppeling niet heb ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: stand motorhandel tijdens zeilen 18 apr 2011 20:44 #189876

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Steef schreef :
In welke stand zet je je motor hendel tijdens het zeilen? Neutraal, vooruit, achteruit of in z'n vrij?

Ik spreek hier over een vaste schroefas , aangesloten op een yanmar 2gm20f.
Ik ook vaste schroefas, gewone tweebladsschroef en Yanmar 2gm20 (geen F geloof ik). Ik deed eerst de KK in z'n achteruit bij zeilen vanwege een raar geluid als ik harder dan 6 knopen voer. Op gegeven moment getest wat het verschil was tussen schroef mee laten draaien en in z'n achteruit zetten: mee laten draaien = halve knoop sneller dan stil in achteruit. Experiment een paar keer herhaald, meetgegevens consistent. Ik weet wat ik voortaan doe :D
Het vervelende geluid was een slecht ontluchte stuffing box. Even in de manchet knijpen en het geluid was weg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: stand motorhandel tijdens zeilen 19 apr 2011 03:34 #189881

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
Het vervelende geluid was een slecht ontluchte stuffing box. Even in de manchet knijpen en het geluid was weg.

Hierdoor kan de stuffingbox ook "te" heet worden. In sommige gevallen is een keer knijpen aan het begin van het seizoen bij tewatelating niet voldoende. Regelmaqtig controleren zou ik doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: stand motorhandel tijdens zeilen 19 apr 2011 06:53 #189909

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Klopt, ben ik ook achter. Ik check hem nu eigenlijk aan het begin van elke tocht, just to be sure.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: stand motorhandel tijdens zeilen 19 apr 2011 18:31 #190111

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
vrotogel schreef :
Fer schreef :
Altijd in neutraal tenzij ander is vermeld in je handleiding van je koppeling (Paragon)

Mvg Fer
En als ik die handleiding van die Paragon keerkoppeling niet heb ?

Dan moet je mijn op me woord geloven ;)

Ik zou wel even kunnen kijken of ik ergens hierover een stukje documentatie voor heb als je dit wilt

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: stand motorhandel tijdens zeilen 19 apr 2011 18:34 #190114

Ik heb een klapschroef, dan toch niet in z'n achteruit zetten? of alleen in z'n achteruit om in te laten klappen en dan weer in z'n vrij?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: stand motorhandel tijdens zeilen 19 apr 2011 18:47 #190119

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
In z0n achteruit zetten om in te klappen. Vervolgens in z'n vrij zetten, dat is handiger bij het starten van de motor als je ergens aankomt...
Vergat ik nog wel eens :blush:
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: stand motorhandel tijdens zeilen 20 apr 2011 08:04 #190247

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Steef schreef :
Hallo allemaal,

ondanks dat ik verschillende zoekmogelijkheden heb gebruikt kan ik het antwoord op de volgende vraag niet vinden.

In welke stand zet je je motor hendel tijdens het zeilen? Neutraal, vooruit, achteruit of in z'n vrij?

Ik spreek hier over een vaste schroefas , aangesloten op een yanmar 2gm20f.

In de haven kreeg ik verschillende antwoorden, vandaar.

En wat voor schroef, een vaste of een klapschroef? Overigens staat het enige juiste antwoord in de manual van de keerkoppeling. Sommige modellen vinden het niet prettig om mee te moeten draaien en dan moet 'ie in voor- of achteruit worden gezet. Welke van de twee is niet relevant, het doel is om de schroefas stil te zetten. Als de KK het niet erg vindt als de boel meedraait dan gaat de schroefas een rol spelen. Watergesmeerd of vetgesmeerd gaat dan bepalen wat te doen.
Even heel pragmatisch: zet de zaak gewoon in de voor- of achteruit dus voorkom dat de boel meedraait. Dat geeft de minste herrie en voorkomt overmatige slijtage. Als je denkt dat een stilstaande schroef teveel remt dan investeer je in een klapschroef en is het probleem ook gefixt. Je kan eindeloos debateren over theoretische oplossingen maar dat is imho hooguit leuk voor aan de bar ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: stand motorhandel tijdens zeilen 21 apr 2011 05:07 #190403

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Ik laat de schroef ook altijd in de vooruit staan. Ik zet gewoon de motor uit en laat de handel staan. Ik houd niet zo van dat geraas van een meedraaiende schoef...
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: stand motorhandel tijdens zeilen 21 apr 2011 05:19 #190407

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Alleen als Proost harder loopt dan 5 knopen hoor je geluid. Daar beneden moet de motorkap even weg om wat te kunnen horen. Dat geraas valt hier wel mee.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: stand motorhandel tijdens zeilen 21 apr 2011 08:55 #190463

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
waverider82 schreef :
Ik heb een klapschroef, dan toch niet in z'n achteruit zetten? of alleen in z'n achteruit om in te laten klappen en dan weer in z'n vrij?
die mooie klapschroef van jou gaat wel vanzelf dicht, hoe de motorbediening ook staat ;-)
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: stand motorhandel tijdens zeilen 21 apr 2011 10:27 #190495

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Proost schreef :
Alleen als Proost harder loopt dan 5 knopen hoor je geluid.
Eau Revoir loopt bijna altijd sneller dan 5 knopen :whistle:
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: stand motorhandel tijdens zeilen 21 apr 2011 10:57 #190508

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Hen3 schrijft "Eau Revoir loopt bijna altijd sneller dan 5 knopen

Vaak motoren zeker, :laugh:
Als je maar geniet!
Laatst bewerkt: 21 apr 2011 10:57 door Proost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.156 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl