Voor een bijna twintig jaar oude motor is de anode een van de dingen waar ik me het minst zorgen over zou maken. Hoe is de algehele toestand, start de motor vlot, hoe is de watertemperatuur (blok meten met infrarood thermometer), komt de motor goed op toeren en maakt hij z'n toeren onder volle belasting, rookt hij niet, zijn er geen lekkages (brandstof, waterpomp), hoe zien de motorsteunen eruit, is er regelmatig onderhoud gepleegd (filters, impeller, dynamosnaar) dat zijn zaken die een eerste indruk geven over de gezondheidstoestand van de motor.
Zo'n anode kost bijna niks en is in een handomdraai te vervangen. In nieuwtoestand is de anode trouwens 20 mm lang en 20 mm rond, met het losdraaien van twee boutjes te controleren.
Als de motor is uitgerust met een saildrive : daarin bevindt zich in het koelkanaal ook een anode. Die is veel groter en kritischer, de saildrive wordt eerder door corrosie aangetast dan het relatief robuuste gietijzeren motorblok.