Mijn idee gaat alleen op als de koker groot genoeg is. Dat hoop ik wel voor je, anders wordt het gehele systeem omzetten naar 25mm ook een hele klus. In principe hoeft het deel wat door het binnenlager steekt niet altijd door de koker heen te passen (afhankelijk van wat voor binnenlager je hebt) maar dan wordt het (de)monteren van de as wel een hele klus: schroef los, motor omhoog en via de binnenkant door de koker heen. Niet handig.
Die 'behoorlijke afstand' is bij mij een cm of 20 maar alles hangt af van hoe de boel bij jou uitziet en hoe goed je er aan komt. Een locktite oplossing met eventuele borging lijkt me prima, dergelijke bussen worden vaak ook om roerkoningen gelijmd met veel hogere belastingen.
Wellicht een idee om dan beide lagers aan te pakken. Buitenlagers kosten niet veel en dan heb je ook daar een standaard maat. Dan kun je ook gewoon 'van achteren' met de as door de koker, al zit daar ook je roer in de weg.
Voor de prijsvorming: ik heb bij mij net zowel binnen en buitenlagers vervangen (30mm) en dat kost normaal iets van 200 euro binnen met vetus watergesmeerd (ZWB lager met lipseals binnen, geen gedoe met verkoorden etc) en 35 euro voor buiten (watergesmeerd rubberlager, eveneens Vetus). Echter heb ik mijn binnenlager nieuw via marktplaats en dat scheelde nogal. Met een volvo seal of een vergelijkbaar alpha binnen lager ben je zo'n 100-130 euro kwijt voor de binnenkant dacht ik.
Ik heb met twee kunststof bussen mijn koker moeten 'verkleinen' op de plekken van de lagers maar dat was tientjes werk omdat ik delrin per mm kon inkopen en zelf kon draaien. Vaak is een en ander wel op te lossen met draaiwerk maar of dat uiteindlijk goedkoper is, ligt weer aan de situatie.
Prijzen van assen kun je opzoeken in de vetus catalogi maar ik dacht dat een 25mm as van 1 meter iets van 130-150 euro deed elders. Bedenkt wel dat de dikkere as ook weer aan de keerkoppeling moet kunnen worden bevestigd. Als je dan ook nog je koker moet aanpassen wordt het inderdaad een dure hobby
Anders eens
hier informeren. Maakt niet een dure indruk.
Al met al een hoop gedoe zoals je merkt. Roeren of motoren die van hun plek moeten etc. Maar juist dat is reden om het goed aan te pakken zodat je er voorlopig niet meer aan hoeft