Erikdejong schreef :
Even een oude post ophalen uit het begin van dit topic:
Fer schreef :
de allereerste watergesmeerde schroefassen hadden nog een ouderwetse pakkingdrukker met of zonder vetnippel.
Vet en water gaan niet samen en daarom zit er vaak geen vetnippel op zo’n systeem en is op latere systeem een speciale seal aangebracht die niet regelmatig hoeft worden gesmeerd.
Wellicht niet nuttig voor de topic starter, maar voor anderen misschien wel.
Deze systemen worden nog steeds veelvuldig verkocht, alleen worden ze niet heel erg veel op jachten toegepast omdat ze af en toe aandacht nodig hebben en dat is iets waar serie gebouwde schepen zoveel mogelijk van gevrijwaard worden. Echter op de beroepsvaart en de grotere jachten (en motorboten

) word dit nog steeds bijna altijd gebruikt.
Het grootste voordeel van het systeem is dat het niet lekt, ook niet tijdens het varen, dat er nooit geen olie of vet in het buitenwater terecht kan komen en adt het langer mee gaat dan een instalatie met bijvoorbeeld een volvo seal. Nadeel: het is een duurdere instalatie en je moet iedere 50 draaiuren even een slagje aan de vetpot draaien.
ik zou er aan willen toevoegen erik, ts heeft alles er al in zitten heb ik begrepen, het enige wat mist is een vet aan sluiting. dus even een gaatje boren en draad tappen, hoeft de boot niet voor uit het water, is een klein gaatje, smeer nippel erin(schuif nippel) en een vetspuit kopen. voor patronen, die kun je ook nog zelf gaan vullen.
water en vet gaan GOED samen als je maar hert goede vet gebruikt.
s morgens een slagje vet geven en na stoppen twee slagjes.