Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Hydraulische aandrijving.

Hydraulische aandrijving. 06 mei 2011 17:01 #192869

  • badduh
  • badduh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 262
We hebben op onze comfort een hydraulische aandrijving zitten. Ik snap de theorie van het hydraulische deel van het systeem, pomp, regelklep en motor maar wie kan me er meer over vertellen?

Foto's:





















ik ken dit schroefas systeem niet, het is niet vetgesmeerd, er zitten tenminste geen vetpotten of nippels op :) maar wat is het wel? ik vermoed zelf dat het een oliebad systeem is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hydraulische aandrijving. 06 mei 2011 17:18 #192872

eerst een vraag, is het hydro systeem zelf regelend, met andere woorden wordt het toerental van de motor geregeld door de afname van de olie of moet je zelf "gas" geven.

als het een oliebad systeem is zonder rond pomp is het erg kwetsbaar, omdat de as enigzins scheef ligt heb je de kans dat alle vuil, slijpsel naar beneden zakt en het onderste lager, meetal een naaldlager op een gegeven moment kapot maakt. het kan ook nog een water gesmeerde as zijn, het is niet duidelijk op de foto.

edit<<<<<<<<<<<, als het een olie gesmeerde zou zijn is er ook altijd een klein tankje met olie om de as gevuld te houden en warmte en kou op te vangen. dus??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hydraulische aandrijving. 06 mei 2011 19:12 #192884

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Als je naar HPI zoekt, zie je dat ze bekend staan om hun tandwielpompen en -motoren. Je foto's maken niet helemaal duidelijk hoe het systeem is opgebouwd, wat ik kan zien is een oliereservoir met waterkoeling (?), een hydromotor met door roest behoorlijk aangetaste slangaansluitingen en een mechanisch bediende omkeer(?)regel(?)klep. Heb je verder geen documentatie van je installatie ?
Wat wil je precies op dit forum te weten komen ?
Kijk om te beginnen eens hier : nl.wikipedia.org/wiki/Hydrostatische_aandrijving
en hier voor een vergelijkbaar systeem :
www.hydrosta.nl/nl-hydraulisch-varen-collectie.html
Laatst bewerkt: 07 mei 2011 04:33 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hydraulische aandrijving. 07 mei 2011 06:09 #192899

  • badduh
  • badduh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 262
Bedankt voor jullie reacties. Ik begrijp dat het lastig is om een beeld te vormen aan de hand van de losse foto's, ik zal proberen om de opbouw van het systeem uit te leggen.
foto 1 en 2: Genomen van een foto uit wat documentatie, dit is de enige documentatie die ik heb van het systeem. Dit is de motor welke volgens mij in het oliereservoir zit op foto 7 is de deksel van dit reservoir te zien, hier zal inderdaad een koeler inzitten.
Ik vermoed dat het vanaf de pomp door het filter naar de keerschuif gaat, foto 5 en 6.
Uiteindelijk gaat het natuurlijk door de motor op foto 3 en 4.

Om jullie vragen te beantwoorden:
-De motor is een beetje in toeren te regelen maar niet veel, ik vermoed dat deze gewoon vol gas moet lopen wat ongeveer een 2000 a 2500 rpm zal zijn.
-De slangen lijken erg aangetast maar dit valt in het echt wel mee, het lijkt op de foto erger, de slangen zijn bij mijn weten ook nog niet zo oud.
-Ik heb verder geen documentatie.

Wat ik graag zou willen weten:
-Wat voor pomp, motor en regelschuif zit er in dit systeem?
-Wat voor olie kan er in (viscositeit)
-Ik mis snelheid, ik haal max 3.5 a 4 knt en dan moet ik geen tegenwind hebben en volgens mij komt dit doordat het hydraulisch systeem niet 100% werkt, als het systeem warm is, word het nog minder. Ik ga er van uit dat ik de motor vol gas zet en dan met de keerschuif de richting en de rpm van de schroefas moet kunnen regelen. Hij doet echter pas wat op de aller laatste stand van de schuif en hoe warmer hij word des te verder komt dit punt te liggen. Er zijn verder geen lekkages in het systeem. Ik vermoed dus dat de regelschuif versleten is.

- En dan natuurlijk het grote raadsel van de schroefas :blink: . Alles wat er aan de as te zien is, is ook op de foto's te zien. ik denk dat het de overgang van schroefas naar motor ongeveer onder de plaat ligt, zie foto, als ik de plug er uit draai dan komt er water uit, dit zegt natuurlijk niets, grote kans dat de buitenste keerring, indien het olie gesmeerd systeem is lekt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hydraulische aandrijving. 07 mei 2011 06:48 #192903

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Tenzij je iemand treft die ervaring en/of documentatie heeft met/van deze installatie, vrees ik dat je zo niet veel verder komt. Je moet wel een soort helderziende zijn om aan de hand van de foto's te beoordelen hoe je systeem in elkaar steekt. Dat uit de schroefas op het aangegeven punt water komt, lijkt me geen goed teken. Ergens rond dat punt zal een stuwdruklager moeten zitten, en daar hoort geen water bij. Dat je geen snelheid maakt, zal naar ik aanneem aan je hydraulische systeem liggen. In hydraulische systemen zijn met name regelkleppen en in mindere mate pompen en motoren gevoelig voor slijtage, en als je de vereiste systeemdruk daardoor niet meer haalt, kun je onvoldoende vermogen overbrengen. Helaas zijn onderdelen en reparaties meestal dure grappen.
Ik zou je aanraden de Comfort werf of de importeur om documentatie te vragen. Importeur Sailcentre Makkum meldt op z'n website : "De Comfort Yachts werf uit Zweden heeft tesamen met ons als geen ander verstand van hoe uw Comfortina inelkaar steekt. Neem geheel vrijblijvend contact met ons op wij helpen u graag verder".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hydraulische aandrijving. 07 mei 2011 07:46 #192907

Hoi,

ik heb zelf ook zo'n systeem op mijn boot, t.w. een Faryman motor met een hydromarine pomp.
Dat het aangrijppunt verschuift als de olie warmt wordt komt doordat de olie dunner wordt als die warm wordt. Ik raad je aan te controleren of het oliepeil in de pomp goed is. De meeste hydrolische systemen gebruiken olie zoals Shell tellus 46, of ATX olie. (Deze kun je niet met elkaar mengen!)
Controleer ook even of de olie die erin zit er niet wit uitziet. Als dit het geval is dan is er water bij gekomen en heb je ergens lekkage.

Als je een lang stuk op de motor vaart is het beter gewoon het toerental van de motor terug te schroeven, en de pomp voluit te zetten dan andersom.
Veel succes ermee en ik hoop dat je het op kunt lossen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hydraulische aandrijving. 07 mei 2011 08:52 #192908

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
De pomp ziet er inderdaad uit als een Hydromarine pomp.
Een handboek met uitvoerige beschrijving vind je bij www.motoren.ath.cx onder transmissions bij 'hydromarine'
Laatst bewerkt: 07 mei 2011 08:53 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hydraulische aandrijving. 07 mei 2011 09:50 #192910

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Beste badduh

Ik zou om te beginnen de boel eens goed schoon maken en kroonstenen horen zeker niet op zo’n plaatst en eigenlijk helemaal niet op een boot dit ivm met storing gevoeligheid

Je heb en Hydromarin aandrijving deze kom je niet vaak tegen, waarom je minder snelheid maakt weet ik zo niet maar slijtage aan de kering is waarschijnlijk

Er staat op een foto made in France dit is als alle onderdelen van Hydromarine is onwaarschijnlijk, onderdelen werden allen in Zweden en in Duitsland gemaakt (lang gleden en is nu niet meer)

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hydraulische aandrijving. 07 mei 2011 10:28 #192916

  • badduh
  • badduh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 262
Hartelijk dank jullie weten niet half hoe blij ik met de handleiding ben.

Het lijkt inderdaad een hydromarine.
@zuiderzeiler de olie is op peil en helder, wat voor olie gebruik jij?
@Fer Ik ben het helemaal met je eens dat kroonstenen niet op een bood horen maar helaas kan ik niet alles tegelijk vervangen en wil ik ook nog wel eens een dag varen, zodra ik met schroefas bezig ga, zal ik alles onder de luiken meteen meepakken. Ik vermoed dat "made in france" op de pomp slaat, hpi komt volgens mij uit Frankrijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hydraulische aandrijving. 07 mei 2011 11:07 #192918

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Er gaat een normale hydraulische olie is

Wat betreft het kroonsteentje ik ben tot middernacht bezichtig geweest om de stroom voorziening aanboord van een schip weert in orden te krijgen omdat de eigenaar in de verdeelkas in de generatorkamer een zelfgemaakt fan heeft geplaatst, dit uitgevoerd met een kroonsteentje in de systeemkast.
Wat was er nu gebeurt, het draad is los gelaten en heeft een vermogen blok geraakt en voor sluiting gezorgd. Ik heb tientallen onderdelen moeten vervangen om na 19 uur sleutelen weer spanning op alle systemen te krijgen.

Uiteraard was dit een beroepsvaarder maar slechte verbindingen kom je ook op jachten tegen waar bv de startmotor het opeens laat afweten of de spanning regelaar is stuk gegaan van de dynamo enz enz .

Maar goed het is mooi weer dus je kan inderdaad beter zeilen

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hydraulische aandrijving. 07 mei 2011 16:10 #192929

  • badduh
  • badduh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 262
Ik heb de handleiding eens rustig doorgenomen en hoewel hij wat karig is qua informatie, zo staat er eigenlijk niets vermeld over de gebruikte pomp en motor maar het is een mooi begin.

Over de schroefas, dit lijkt dus een onderdeel van het systeem te zijn, er staat een nummer voor het buitenlager maar verder niets vermeld, best kans dat het een watergesmeerd lager is, ik kan hier echter niets over in de handleiding vinden.
Heeft iemand hier een idee over?


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hydraulische aandrijving. 07 mei 2011 18:06 #192944

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
De in het handboek afgebeelde schroefas is volgens de tekst een Hydomarin ontwerp, waarbij de schroefas door een vaste koppeling met de hydromotor-as is verbonden. Als stuwdruklager fungeert de aslagering van de hydromotor. Overigens lijkt hier een andere hydromotor afgebeeld (axiale plunjerpomp) dan in jouw boot is toegepast, de vraag is of jouw HPI pomp origineel 'af werf' is. HPI past vooral tandradpompen toe.
De schroefaskoker heeft geen eigen afdichting, alleen een buitenlager (pos nr 6). De waterafdichting wordt volgens het handboek verzorgd door de asafdichting van de hydromotor. De schroefaskoker waar de schroefas in draait staat normaal vol water. De schroefas heeft dus een watergesmeerd buitenlager.

Laatst bewerkt: 08 mei 2011 06:11 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hydraulische aandrijving. 08 mei 2011 06:44 #192983

  • badduh
  • badduh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 262
heel hartelijk bedankt!
Die informatie had ik niet in het handboek gevonden.
Aangezien de olie mooi helder is, ben ik niet bang dat hij lekt op de hydromotor. Ik heb gelezen dat ze in ieder geval twee verschillende type motoren gebruikt heb een volvo en een merk dat ik inmiddels vergeten ben.
Ik neem aan dat ik het buitenste lager gewoon door een passend water gesmeerd lager van bv vetus kan vervangen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hydraulische aandrijving. 08 mei 2011 09:55 #193009

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
badduh schreef :
Ik neem aan dat ik het buitenste lager gewoon door een passend water gesmeerd lager van bv vetus kan vervangen?
Zou moeten kunnen, mits passend op de schroefas en in de schroefaskoker. Voor de bevestiging van een ander fabrikaat lager zul je misschien een creatieve oplossing moeten bedenken. Er zijn in Nederland kennelijk meer bezitters van een dergelijke installatie, misschien hebben zij een goede oplossing ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.130 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl