Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Problemen Volvo Penta MD5A

Problemen Volvo Penta MD5A 18 juli 2007 19:58 #19295

  • Iko
  • Iko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32
Hallo,

Ik heb een Westerly GK24 met een Volvo Penta MD5A, maar met enkele problemen. Het volgende:

Starten gaat moeizaam, choke aan, motor in ze vrij klein beetje gas bij geven, gloeien en starten. Op deze manier gaat het binnen 2 keer meestal.

Wanneer je dan meteen gas wilt geven zakt het toerental langzaam en slaat de motor af. Na enkele minuten warmdraaien kan je wel al gas geven in de vrij stand. Wanneer je echt gas geeft waarbij de schroef ook draait zeg maar slaat hij als nog af. Vaak helpt het wel om de choke aan te houden de eerste 5 minute met varen.

Daarbij komt er dan wel vrij veel zwart water uit de uitlaat. Meestal als je even rustig vaart is dat wel over, alleen wanneer je flink gas geeft wordt het water weer pikzwart.

Ook komt er ergens uit de motor (in de buurt van de vuldop) olie uit zetten. Dit spuit met druppeltjes over de motor heen. Het is slecht te vinden waar het exact vandaan komt omdat de motor dan nogal heen en weer schud etc.

Is er iemand die zeg met deze combinatie van dingen oooh dat is dat en dat?

Alvast bedankt!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Problemen Volvo Penta MD5A 18 juli 2007 22:40 #19317

Hoi Iko,

Ik zit zelf te denken aan verrotte danwel vastzittende zuigerveren.
Dit zou het performance gedrag en zwarte bagger (= hoogstwaarschijnlijk olie) uit je uitlaat verklaren.

Dit kan ook aanleiding zijn tot een 'blazend' carter, wat in jouw geval weer leidt tot een spuitend carter. Nooit zelf meegemaakt maar ik kan me er wel wat bij voorstellen.

Wat ik in jouw geval even zou doen is een compressietest (laten) uitvoeren.
Is je compressie ver beneden de maat, dan heb je je oorzaak gevonden, en ik vermoed dat dit wel het geval is als ik alles bij elkaar trek.

Maar 1 ding moet je me toch even uitleggen : Jouw motortype is als ik me niet vergis een diesel. Vandaar ook het voorgloeien.. Maar choken ? 8O Ik kom zelf uit de autoindustrie dus dit is mij helemaal onbekend op een diesel.

Trouwens..

Een beetje diesel en ik denk die penta ook wel, moet in 1 keer starten zonder gas bij te geven. En dan met hooguit 3 a 4 cycli van de startmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Problemen Volvo Penta MD5A 19 juli 2007 09:11 #19320

  • Iko
  • Iko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32
Choke is niet echt choke inderdaad, is bedoel eigenlijk de hendel voor het starten in "koud weer" zeg maar.

Lijkt mij een duidelijk verhaal, zuigerveren zaten wij zelf ook al aan te denken. Dan ga ik maar eens opzoek naar een bedrijf die compressie test kan doen. Maar de zuigerveren vervangen is volgens mij wel een hele nare klus in die penta's. Zeker omdat je natuurlijk !@$@!% nergens bij kan.

Dank je wel!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Problemen Volvo Penta MD5A 09 dec 2008 14:03 #51533

  • Knoetje
  • Knoetje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6
Choke is niet echt choke inderdaad, is bedoel eigenlijk de hendel voor het starten in "koud weer" zeg maar.

Lijkt mij een duidelijk verhaal, zuigerveren zaten wij zelf ook al aan te denken. Dan ga ik maar eens opzoek naar een bedrijf die compressie test kan doen. Maar de zuigerveren vervangen is volgens mij wel een hele nare klus in die penta's. Zeker omdat je natuurlijk !@$@!% nergens bij kan.

Dank je wel!

Ik heb zelf net ook een volvo penta md5a, maar waar zit de shoke als ik vragen mag?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Problemen Volvo Penta MD5A 09 dec 2008 14:55 #51536

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Choke is niet echt choke inderdaad, is bedoel eigenlijk de hendel voor het starten in "koud weer" zeg maar.

Lijkt mij een duidelijk verhaal, zuigerveren zaten wij zelf ook al aan te denken. Dan ga ik maar eens opzoek naar een bedrijf die compressie test kan doen. Maar de zuigerveren vervangen is volgens mij wel een hele nare klus in die penta's. Zeker omdat je natuurlijk !@$@!% nergens bij kan.

Dank je wel!

kijk eens op motoren.ath.cx, daar staat onder de kop 'Volvo Penta' de manual van de MD5a. Het vervangen van zuigerveren valt op zich wel mee, als je een beetje bij de motor kan is het wel te doen.
Verder kan je even contact opnemen met www.dieselrepairs.nl , die beweren dat ze gespecialiseerd zijn in 'oudere; motoren en daar valt de MD5a wel onder. Maar ze werden wel een beetje wit toen ik wat te vragen had over de Volvo Penta MD2a uit 1970... :D
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Problemen Volvo Penta MD5A 09 dec 2008 17:11 #51550

Laten we even
heel basaal beginnen.

Is je lucht(inlaat)filter schoon,
met andere woorden,
krijgt je motor genoeg lucht?

Johan
Deelnemer aan het forum sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Problemen Volvo Penta MD5A 09 dec 2008 18:51 #51559

Er komt olie uit de vuldop spuiten, dan lijkt het toch alsof er een te hoge druk in het carter wordt opgebouwd?

Wellicht te voor de hand liggend, maar zit er niet teveel olie in?

De winterstand? Dan wordt het mengsel waarschijnlijk wat rijker omdat de lucht dan ijler is? Dit betekent dat het "originele" mengsel dus te weinig lucht bevat. I.d.d. dus verstandig om het luchtfilter na te kijken.

Er zijn dus meerdere mogelijkheden. Misschien zijn inmiddels door de wat slechtere verbranding de klepzetels vervuild waardoor de kleppen niet goed sluiten en er lucht ontsnapt. Dat verklaard alleen niet waarom er olie uit het blok komt...

Succes in ieder geval!!!
Gibsea 304 te koop: gibsea304.webklik.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Problemen Volvo Penta MD5A 09 dec 2008 19:46 #51562

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Wel lief dat jullie na anderhalf jaar nog met tips aan komen zetten ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Problemen Volvo Penta MD5A 09 dec 2008 20:24 #51566

'k Had het niet eens in de gaten ...

Deelnemer aan het forum sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Problemen Volvo Penta MD5A 12 dec 2008 18:05 #51763

  • Iko
  • Iko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32
Heel lief inderdaad! Alleen hij doet het ook nog steeds niet :) Na deze zomer heb ik de motor er weer uitgehaald. Te veel olie is het ook niet, want hij drukt alles eruit tot hij leeg is. Lucht inlaat is opzich goed, nieuwe luchtfilter ook nog geplaatst.

Ik denk dat ik ga beginnen om de zuigerwand te honen en daarna een overmaat zuiger erin. Het starten is ook nog steeds een drama (moet met startspray) dus de compressie druk lijkt me ook te laag.

Groetjes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Problemen Volvo Penta MD5A 12 dec 2008 19:59 #51768

blijft vreemd dat er olie door de dop naar buiten komt. Het lijkt mij dat er dan teveel druk in het carter wordt opgebouwd.

Hoewel ik geen oude volvo heb gehad, wel een oude Yanmar YSE 8. Bij een te hoge druk werd de olie eruit geperst via een ventiel.

Ooit een keer olie onder het blok gehad na een verwoede revisie-poging. Bleek uiteindelijk de sim-ring tussen het carter en de keerkoppeling er tussen uit gegaan. Wellicht zweet deze door, waardoor er te veel druk ontstaat, wel eens het oliepeil in de keerkoppeling gecontroleerd?

Ik vraag mij af hoe je met "slechte" zuigerveren, met een juist oliepeil toch zoveel onderdruk kan opbouwen dat olie er uit wordt geperst...

Iemand een idee?
Gibsea 304 te koop: gibsea304.webklik.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Problemen Volvo Penta MD5A 13 dec 2008 13:42 #51790

  • Iko
  • Iko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32
Ik heb een saildrive. Die is er afgelopen winter ook uit geweest, olie eruit etc. Nieuwe pakkingen erin. Volgens mij lekt daar niks.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Problemen Volvo Penta MD5A 13 dec 2008 16:22 #51798

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Een zeker geval van versleten/defecte zuigerveren.
Als de cilinderwand niet gegroefd is dan word deze gehoond, hierbij word niet echt materiaal weggenomen maar word een nieuw enigzins stroef loopvlak gemaakt.
Dat stroef lijkt mischien vreemd maar dat moet om een goede smeerfilm op het oppervlak te garanderen.
Een setje nieuwe zuigerveren er op en als de groeven van de zuiger niet beschadigt zijn, dan zal dit voldoende zijn.
Wat jij bedoeld met honen, dat heet opboren, de vraag is of dat nog kan en of het lonend is, er komt dan ook een andere zuiger in.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Problemen Volvo Penta MD5A 14 dec 2008 14:25 #51849

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6126
Ik denk dat je Volvo Penta alleen een stophandle heeft en een motorbediening. Misschien staat de kabel van de stophandle te strak en die van je motorbediening (gaskabel) juist niet strak genoeg.

Jutter.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.144 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl