Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Zin/onzin van een Sail-* BBM?

Re: Zin/onzin van een Sail-* BBM? 14 jan 2013 17:58 #357295

Yellow Boat schreef :
Ik lees in dit draadje steeds dat je met een lager toerental en een werkschroef meer kracht, lees vermogen zou hebben.
Dat is natuurlijk niet zo. Een buitenboordmotor heeft net als elke motor een vermogen curve en die verandert echt niet door de schroef die je eraan hangt.
Wat wel zo is is dat een "normale" schroef minder water veel te snel wegstuwd omdat die schroef immers meestal is bedoeld voor hogere snelheden.Daardoor zal die schroef bij een zeiljacht een belabberde efficientie hebben.

conclusie.. met een werkschroef(laten we het dan maar even zo noemen) heb je meer efficiente vermogens overbrenging op het water waardoor je dus een lager toerental nodig hebt om even snel te varen als met de "normale schroef"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin/onzin van een Sail-* BBM? 14 jan 2013 20:30 #357370

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
dat klopt, mits de schroef correct berekend is naar het schip en motorvermogen/toerental van de schroef.
Laatst bewerkt: 14 jan 2013 20:30 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin/onzin van een Sail-* BBM? 14 jan 2013 21:07 #357391

  • Aernoudt
  • Aernoudt's Profielfoto
De sail vesie van Yamaha 9 pk BB motor (2 cylinder) is niet alleen de overbrenging en de schroef, maar ook dat de uitlaatgassen bij achteruit varen de andere kant op worden gestuurd. Dat werkt erg goed. Had zo'n apparaat op mijn catamaran destijds, en dat werkte echt heel goed. De centjes ruimschoots waard.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin/onzin van een Sail-* BBM? 15 jan 2013 07:55 #357477

Aernoudt schreef :
De sail vesie van Yamaha 9 pk BB motor (2 cylinder) is niet alleen de overbrenging en de schroef, maar ook dat de uitlaatgassen bij achteruit varen de andere kant op worden gestuurd. Dat werkt erg goed. Had zo'n apparaat op mijn catamaran destijds, en dat werkte echt heel goed. De centjes ruimschoots waard.

Dat is inderdaad de juiste oplossing.
Niet alleen de juiste schroef maar ook de juiste overbrenging in de keerkoppeling die immers in de staart zit en inderdaad een andere uitlaatgasafvoer .
Alleen een werkschroef op een standaard motor zal denk ik niet zo bar veel opleveren.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin/onzin van een Sail-* BBM? 15 jan 2013 08:05 #357482

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8067
Nou bij mijn 4pktje met 'sail' schroef (dus alleen een aangepaste schroef, geen andere verhoudingen) maakte het een wereld van een verschil, vooral in de achteruit! Met 4 pk heb je dan 800kg wel in no time stil en dat kostte met de standaardschroef een hoop meters extra. Ook dezelfde snelheid bij een lager toerental onderstreep ik.

Bladoppervlakte schijnt naast diameter en spoed ook een belangrijke parameter te zijn voor waterverplaatsers hbe ik me laten vertellen en dat is nogal laag bij de standaard schroefjes en veel hoger bij die 'sail'schroef.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin/onzin van een Sail-* BBM? 16 jan 2013 09:06 #357845

  • joho
  • joho's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 39
bedankt!
Is misschien bekend of de sail pro een andere overbrenging heeft dan de "normale" 6 ps uitvoering? Op de vorige Hiswa heb ik een, ik meen 9 pk yamaha gezien die een duidelijk zwaarder uitgevoerde haakse overbrenging naar de schroef had. Het was een speciale werkmotor uitvoering werd me gezegd....
gr Jo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.121 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl