Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Zin/onzin van een Sail-* BBM?

Zin/onzin van een Sail-* BBM? 21 mei 2011 03:39 #195823

Hoi luitjes,

Aangezien wij zoekende zijn naar een BBM voor de Laanaverre, komen we natuurlijk van alles tegen.
Zo ook de Sail-uitvoeringen van de diverse merken.
Nu ben ik wel nieuwsgierig geworden, wat de zin en/of onzin is van zo'n Sail-uitvoering.
Zo heb ik een paar keer gelezen, dat ze een andere overbrenging-verhouding hebben, waardoor ze meer kracht zouden leveren.
Wat valt er nog meer te zeggen over dit type BBM's?

Gr. Ed
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin/onzin van een Sail-* BBM? 21 mei 2011 05:33 #195834

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Hoi Ed,
Misschien is het "Sail" aangeduide type uitgevoerd met wat je vroeger noemde "werkschroef". Minder toeren maar toch kracht... hoef je niets meer te zeggen.
Groet, Dennis
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin/onzin van een Sail-* BBM? 21 mei 2011 05:36 #195835

Kijk aan. Is het dan de eventuele meerprijs wel waard, vraag ik me af.
Voor grotere boten vast wel, omdat ze met minder PK's toe kunnen.
Maar voor kleinere boten lijkt me dit niet echt van toepassing?

Gr. Ed
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin/onzin van een Sail-* BBM? 21 mei 2011 07:45 #195854

  • Lis-jolle
  • Lis-jolle's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1015
Sluit me helemaal aan bij het antwoord van proost, de schroef is als `werkschroef` uitgerust door grotere bladen en/of een andere spoed.
Tevens zou de overbrengsverhouding dan ook anders moeten zijn.
De theorie is dat zeilboten zwaarder zijn en langzamer varen dan bv een planerend rubberbootje waar dezelfde 5pk motor achter hangt, en veel minder gewicht moet verplaatsen.

Overigens heb ik op mijn Yamaha ook een hightrust schroef gehad en deze door een beschadiging vervangen voor de orginele kleine en `snelle` schroef.

Ik heb echter geen merkbaar verschil zowel in remkracht als snelheid, dus het zal ook wel een deel marketing zijn.
Laatst bewerkt: 21 mei 2011 09:19 door Lis-jolle.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin/onzin van een Sail-* BBM? 21 mei 2011 07:51 #195856

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Ed, wanneer je lang op de motor vaart prefereer je een lager toerental. Het geeft minder geluid en verbruik is ook lager. Voortstuwing is krachtiger. Wat prijsverschil is zou ik niet weten, maar je zou kunnen informeren of een werkschroefje niet goedkoper is dan de meerprijs op een complete motor.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin/onzin van een Sail-* BBM? 21 mei 2011 09:08 #195862

Ik bedoel maar. Jullie uitleg bevestigd mijn vermoeden wel.
Het is ook niet zozeer, dat ik per sé een Sail motortje wil hebben, maar was meer nieuwsgierig naar het hoe en waarom.

Bedankt voor de reacties!

Gr. Ed
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin/onzin van een Sail-* BBM? 21 mei 2011 09:31 #195866

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8063
Sailpower / sailmate is meestal (zover ik ze ken van alle merken): andere schroef (werkschroef), langstaart en een kleine dynamo ingebouwd. Dingen die ook als losse extra's worden aangeboden maar nu als 1 pakket worden aangeboden. Voor de rest zijn er geen verschillen. Als je dus de extra's bruikbaar vind is het de meerprijs wel waard. Ik wel dus ik had de sailpower uitvoeringen van mercury achter m'n kolibr hangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin/onzin van een Sail-* BBM? 21 mei 2011 11:43 #195870

  • rakadam
  • rakadam's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1935
Ik heb jaren een Mercury Sail 4 pk langstaart achter mijn sloepje gehad.
Het sloepje woog een ton en dan nog twee opvarenden met bagage voor 5 weken. Wat was ik blij een werkschroef te hebben. Ze had vooruit evenveel kracht als achteruit. Vastlopen in blubber betekende steeds weer met gemak los kunnen komen. Geen last van het gejank van een hoge toeren motor, maar een stuk beschaafder en een stuk zuiniger. Zou ik nog eens voor een keuze staan dan wist ik het wel!
Nee ik heb geen aandeel in Mercury.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin/onzin van een Sail-* BBM? 21 mei 2011 13:20 #195879

Haha, wat een grap... we zijn net terug aan boord, met "onder de arm...ughe..ughe.." een Mercury F4 ML Sailpower!
Mooi machientje, loopt schitterend! Het is een 2e handsje, maar dat mag de pret niet drukken, natuurlijk!
Hoe kan ik zien, of hij een dynamo heeft?

Hopelijk kunnen we hem zeer binnenkort uitproberen. :D

Gr. Ed
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin/onzin van een Sail-* BBM? 21 mei 2011 13:37 #195880

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Een dynamo zal ie niet hebben, hoogstens een laadspoel. Geeft een paar ampere af.
In ieder geval gefeliciteerd met je buitenboordmedewerker!
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin/onzin van een Sail-* BBM? 22 mei 2011 06:41 #195949

Aha, een laadspoel, dat is dus duidelijk iets anders (kleiner, eenvoudiger) dan een dynamo. Een paar ampère is toch ook genoeg voor een paar navigatie-lichtjes, lijkt me.

Gr. Ed
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin/onzin van een Sail-* BBM? 22 mei 2011 07:10 #195958

  • killroy
  • killroy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 379
Ben over gestapt van een Mariner 5 pk met gewone schroef naar een Tohatsu 6 PK sail Pro met standaard een werkschroef en een 5 ampèrelaadspoel. Een wereld van verschil! :) :) Wat een kracht wordt er nu geleverd.
Kan echt niet aan die ene pk meer liggen.
Motor moet mijn zeiljachtje 6,6 meter voortstuwen.

Frank Geerts
home.tiscali.nl/frankgeerts/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin/onzin van een Sail-* BBM? 22 mei 2011 07:31 #195967

killroy schreef :
Ben over gestapt van een Mariner 5 pk met gewone schroef naar een Tohatsu 6 PK sail Pro met standaard een werkschroef en een 5 ampèrelaadspoel. Een wereld van verschil! :) :) Wat een kracht wordt er nu geleverd.
Kan echt niet aan die ene pk meer liggen.
Motor moet mijn zeiljachtje 6,6 meter voortstuwen.

Als ik 6,6 meter moest varen zou ik daar geen motor voor aanschaffen :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin/onzin van een Sail-* BBM? 22 mei 2011 07:33 #195970

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Zo'n laadspoel doet niet veel omdat je waarschijnlijk toch te weinig uren op de motor vaart.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin/onzin van een Sail-* BBM? 22 mei 2011 07:33 #195971

  • Endless
  • Endless's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 627
BraveHeart schreef :
killroy schreef :
Ben over gestapt van een Mariner 5 pk met gewone schroef naar een Tohatsu 6 PK sail Pro met standaard een werkschroef en een 5 ampèrelaadspoel. Een wereld van verschil! :) :) Wat een kracht wordt er nu geleverd.
Kan echt niet aan die ene pk meer liggen.
Motor moet mijn zeiljachtje 6,6 meter voortstuwen.

Als ik 6,6 meter moest varen zou ik daar geen motor voor aanschaffen :laugh:
:laugh: :laugh:
Willing 31-Willik
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin/onzin van een Sail-* BBM? 20 mrt 2012 09:52 #271042

  • joho
  • joho's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 39
Ik ben erg geinteresseert hoe de ervaring met de Tohatsu sail pro 6pk na een seizoen varen is. Zou ik ervan kunnen horen?
gr jo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin/onzin van een Sail-* BBM? 20 mrt 2012 10:11 #271047

  • killroy
  • killroy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 379
Ha Jo,

Heb hem nu een jaar in gebruik. Bevalt me uitstekend! :) :)
Ten opzichte van mijn vorige motor, een gewone 5 PK, een grote verbetering.
De werkschroef op de Tohatsu geeft meer power. Weinig toeren en een mooie gang.
Verbruik is erg weinig. Afgelopen zomer een stuk op het Markermeer met de wind 5 pal tegen, was geen enkel probleem. Kracht genoeg. Gaat niet om snelheid.

Groet,
Frank
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin/onzin van een Sail-* BBM? 20 mrt 2012 14:04 #271107

  • joho
  • joho's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 39
Blij te horen Frank, ik meen dat het ook voor ons iets is.
Probeer overal maar informatie te vinden, en gebruikersinformatie is dan toch beter dan van de verkoper.
Enig idee hoe zwaar de boot in zijn totaliteit was met windkracht 5 tegenwind? Men vertelde me dat normaliter per 1000 kg 5 pk geteld wordt.....maar of dat bij dit type motor op gaat....
Wat me uit het verleden is bijgebleven is ons tochtje van Nijmegen naar Lobith richting IJssel, stroom tegen 6km/uur, dat is niet fijn. Fijn is wel al je dan toch nog vooruit komt.

b.v.d. Jo

ps, ik heb hierover ook een vraag/item gestart, ben benieuwd of er nog meer ervaringskundigen zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin/onzin van een Sail-* BBM? 20 mrt 2012 14:07 #271108

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
joho schreef :
Wat me uit het verleden is bijgebleven is ons tochtje van Nijmegen naar Lobith richting IJssel, stroom tegen 6km/uur, dat is niet fijn.

al neem je een Ferrari buitenboordmotor, stroom tegen blijft stroom tegen, daar helpt geen motortje tegen.



groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin/onzin van een Sail-* BBM? 20 mrt 2012 14:12 #271109

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Met mijn Trotter heb ik gevaren met een 4pk, 4-tact high trust motortje.
De Trotter was beladen zeker 1350-1500 kg en we konden als het nodig was makkelijk tegen 5-6 bft in varen op de motor.

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin/onzin van een Sail-* BBM? 22 mrt 2012 07:29 #271418

Intruder schreef :
Zo'n laadspoel doet niet veel omdat je waarschijnlijk toch te weinig uren op de motor vaart.

das natuurlijk gewoon een aanname, ik ben er maar wat blij mee dat er 1 bij mij op zit. vaak is dat ook een beetje afhankelijk van waar de boot ligt natuurlijk en hoe ver je moet varen naar een beetje fantsoenlijk zeilgebied.

Arco
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin/onzin van een Sail-* BBM? 14 jan 2013 09:07 #357102

  • joho
  • joho's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 39
Dag Frank, mag ik het geschatte gewicht van de boot met inhoud weten?
b.v.d. Jo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin/onzin van een Sail-* BBM? 14 jan 2013 13:44 #357210

  • killroy
  • killroy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 379
Ha Jo,

www.nauticaltrek.com/10986

groet,
Frank
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin/onzin van een Sail-* BBM? 14 jan 2013 13:58 #357212

Ik lees in dit draadje steeds dat je met een lager toerental en een werkschroef meer kracht, lees vermogen zou hebben.
Dat is natuurlijk niet zo. Een buitenboordmotor heeft net als elke motor een vermogen curve en die verandert echt niet door de schroef die je eraan hangt.
Wat wel zo is is dat een "normale" schroef minder water veel te snel wegstuwd omdat die schroef immers meestal is bedoeld voor hogere snelheden.Daardoor zal die schroef bij een zeiljacht een belabberde efficientie hebben.

Een werkschroef is wel, als het goed is, berekend op de rompsnelheid van een zeiljacht en zal daarom groter zijn en minder spoed hebben.
Heelaas is bij veel buitenboordmotoren een voldoende grote schroef niet mogelijk omdat de caviattieplaat al gauw in de weg zit.
Ik mag aannemen dat dat bij een dedicated "werk" buitenboordmotor anders zal zijn(??)
Zo'n beter op de boot afgestemde schroef zal daarom een betere efficientie hebben waardoor er meer motorvrmogen wordt omgezet in voortstuwing.
Dat is alles dus eigenlijk niet anders als bij de juiste schroefkeuze voor een bepaalde inboard diesel i.c.m. een bepaalde boot.

Ik vraag me alleen af hoe een zogenaamde werkschroef zonder verder te zijn berekend op een motor/boot combinatie de optimale maat zal hebben.
Of heb je dan de keuze uit meerdere "werkschroeven"
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zin/onzin van een Sail-* BBM? 14 jan 2013 14:18 #357223

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
er zijn diverse schroeven te koop voor de buitenboordmotoren
van schroeven met 2 bladen naar schroeven met 4 bladen in diverse maten

berekenen van de schroef kan o.a. op vicprop.com/displacement_size.php

daarna kan je bij een goede watersport winkel of via internet een schroef bestellen die zo dicht mogelijk bij de waardes komt.
Laatst bewerkt: 14 jan 2013 14:18 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.168 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl