Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Zwavelarme diesel

Zwavelarme diesel 03 juni 2011 10:34 #198839

Las vandaag een stukje in de telegraaf over iemand die problemen heeft gehad met zijn dieselmotor van een bootje ivm de zwavelarme diesel.
Je kan een additif toeveogen en dan kan je nooit problemen hebben.
Wie weet hier meer van. Er komen dan bij mij nl vragen naar boven als; Hoe weet ik of de diesel die ik tank zwavelarm is? Wat moet ik toevoegen? Hoe kom ik daaraan? Hoe weet ik of mijn motor tegen deze zwavelarme diesel kan? enzovoorst. Ik kan er op internet tot op heden niet echt iets duidelijks over vinden.
Alvast bedankt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zwavelarme diesel 03 juni 2011 10:38 #198840

De moderne diesel is allemaal zwavelarm om de uitstoot te verminderen. Het probleem dat je hierdoor kunt krijgen is dat je brandstof pomp niet goed gesmeerd wordt met alle gevolgen van dien. Als er een additief is (en zoals je zegt is dat er) kun je dat waarschijnlijk wel bij de watersportwinkel krijgen. Er is sowieso een additief te krijgen bij de watersportwinkel dat je diesel schoon houd van bacterien etc. Succes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zwavelarme diesel 03 juni 2011 10:46 #198843

gewoon op elke 200 liter diesel een liter motorolie, gewoon goedkope.
probleem opgelost. leerde ik van spaanse vissers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zwavelarme diesel 03 juni 2011 16:59 #198888

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
De diesel die nu in NL verkocht wordt, voldoet aan de EN 590 norm.
Zie www.informatie.binnenvaart.nl/themas/en590.html
Over smering hoef je je geen zorgen te maken.
Volgens het EICB : ".. het grootste voordeel om EN590 te gebruiken is het schoner zijn van de brandstof, het lagere zwavelgehalte en de betere smerende werking..."
Het EICB is het Expertise- en Informatie Centrum Binnenvaart.

Ik heb het verhaal uit de Telegraaf even opgezocht, dit is een verhaal van iemand die de klok heeft horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt. dhr Koen uit Hoorn toont in het artikel het oliefilter van zijn boot, waar veel "vette aanslag op zit als gevolg van de zwavelarme diesel". Het is echter duidelijk een bacteriele besmetting. Gewoon een beetje Grotamar 71 per tankbeurt toevoegen en je hebt nergens last van. Bacterien kunnen alleen leven op het grensvlak van olie en water, zorg dus dat er geen water in je tank zit.
Laatst bewerkt: 03 juni 2011 17:11 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zwavelarme diesel 03 juni 2011 17:43 #198892

  • Seabird
  • Seabird's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 828
Heb het artikel ook gelezen. Hier wordt er over gesproken dat rode dieselolie de oorzaak zou zijn van alle ellende. Volgens mij wordt biodiesel bedoeld. Goed voor het milieu maar slecht voor de filters.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zwavelarme diesel 04 juni 2011 03:48 #198922

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Seabird schreef :
Volgens mij wordt biodiesel bedoeld. Goed voor het milieu maar slecht voor de filters.
Daar ga je anders over denken als je leest dat voor de productie van biobrandstof er tropisch regenwoud gekapt wordt om de grondstoffen te verbouwen. En dichter bij huis : de productie van biobrandstof kost veel aardolie, als je optelt wat de boeren moeten doen bij het verbouwen van de grondstoffen, het transport en de industriele verwerking ervan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zwavelarme diesel 04 juni 2011 11:09 #198948

Iedereen bedankt voor de antwoorden / bijdrages.
Ik hoef dus niet bang te zijn voor slechtere smering maar moet dus wel beter opletten op bacterien of die grotamar 71 toevoegen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zwavelarme diesel 04 juni 2011 14:58 #198964

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ik heb geprobeerd om me er niet mee te bemoeien maar toch kan ik het niet laten.

Beste Diederick het enig wat je moet doen is zorgen dat je tank schoon is en dat je een waterafscheider heb PUNT :)

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zwavelarme diesel 05 juni 2011 03:39 #199017

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Fer, je hebt gelijk voor wat betreft de zaken aan boord waar je de controle over hebt.
Wat niet niet in de hand hebt, is de kwaliteit van de diesel die je aan de waterkant tankt. Daar kan al de nodige rottigheid inzitten, en dan kun je aan boord je zaakjes goed op orde hebben, maar de gratis meegeleverde gisten/schimmels/bacterien zijn al aan het werk. Hier helpt alleen nog een biocide om met de ongerechtigheden af te rekenen.
Hier nog maar eens de test uit de Practical Boat Owner :
www.georgekniest.nl/pdf/manuals/testpbo.pdf
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zwavelarme diesel 05 juni 2011 08:08 #199059

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3889
Allemaal geldklopperij, gewoon doen wat Fer zegt en dan is er geen vuiltje aan de lucht, angst is een slechte raadgever en dat heeft al veel watersportzaken bakken met geld opgeleverd. B)
Ik tank dus nooit direct in mijn scheepsbrandstoftank, altijd eerst in een 25 ltr jerrycan en na minimaal 24 uur overhevelen en de onderste liter lekker in de jerrycan laten zitten en aan het eind het seizoen dit weggooien bij het chemisch afval. :)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zwavelarme diesel 05 juni 2011 08:13 #199061

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10714
Om van dat gedonder af te zijn kan je ook bij een goed lopend station langs de weg tanken. Doe ik al jaren, gewoon Shelldiesel in een jerrycan en nog nooit een drup water in de can geconstateerd. Een goed gevulde tank geeft ook minder condensvorming.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zwavelarme diesel 05 juni 2011 08:45 #199071

  • Marinus
  • Marinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 326
Geldklopperij?

Ik heb vrijdag net een flesje gekocht 17 euro, goed voor 1000 liter diesel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zwavelarme diesel 05 juni 2011 08:59 #199075

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
1000 liter diesel, dan ga je zeker 20 jaar met dat flesje doen!
als je dat geld 20 jaar op de bank zet was het 31 euro geworden.
Nu ben je 17 kwijt, anders had je 31 gehad, dat scheelt 48 eur!
En ook maar hopen dat het niet bederft, in die 20 jaar!

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zwavelarme diesel 05 juni 2011 09:05 #199076

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3889
Uitzonderingen bevestigen de regel. Er zijn niet zoveel schepen die een kub aan brandstof meenemen. Maar ik zal voortaan erbij schrijven dat het voor de gemiddelde schipper c.q. schip is bedoeld. Je hebt ook 5 kub drinkwater bij je ? :P Tja, is toch handig als je alleen het Ijselmeer over wilt steken, :unsure: je weet tenslotte maar nooit. :blush: Overigens heb ik beschreven hoe IK het deed en een ander moet doen wat hij/zij het beste vindt toch ? B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.261 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl