De diesel die nu in NL verkocht wordt, voldoet aan de EN 590 norm.
Zie
www.informatie.binnenvaart.nl/themas/en590.html
Over smering hoef je je geen zorgen te maken.
Volgens het EICB : ".. het grootste voordeel om EN590 te gebruiken is het schoner zijn van de brandstof, het lagere zwavelgehalte en de betere smerende werking..."
Het EICB is het Expertise- en Informatie Centrum Binnenvaart.
Ik heb het verhaal uit de Telegraaf even opgezocht, dit is een verhaal van iemand die de klok heeft horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt. dhr Koen uit Hoorn toont in het artikel het oliefilter van zijn boot, waar veel "vette aanslag op zit als gevolg van de zwavelarme diesel". Het is echter duidelijk een bacteriele besmetting. Gewoon een beetje Grotamar 71 per tankbeurt toevoegen en je hebt nergens last van. Bacterien kunnen alleen leven op het grensvlak van olie en water, zorg dus dat er geen water in je tank zit.