turesnuur schreef :
In mijn boot zitten 2 accu's.
(Als ik het goed heb wordt er 1 geladen door de Dynastart en 1 door een extra dynamo - maar dat moet ik nog eens goed uitpluizen en is dan evt. onderwerp van een ander draadje.)
1 accu is voor de motor, 1 is voor de verbruikers.
Ik heb de accu voor de motor vervangen door een exemplaar met dezelfde capaciteit omdat deze op was: 55 AH. Ook heb ik een goede lader geinstalleerd die beide accu's gescheiden laadt.
Als ik nu de motor probeer te starten dan krijgt de startmotor de motor niet rond (Bukh DV20 met kleppen gelicht). Als nood verbind ik dan even de + polen van beide accus (negatief is via lader al verbonden). Dan lukt het starten wel.
Zodra de motor loopt koppel ik beide accus weer los omdat ik niet weet wat de consequentie is ze vebonden te laten als ze beiden gelijktijdig geladen worden.
De accu is nieuw en vol. Is de accu dan niet goed, of heeft deze simpelweg minder pit (cranking power) en is 55AH sowieso al op het randje?
Mvg
Arthur
55 Ah zou voldoende moeten zijn voor die motor , zeker met elichte kleppen.
Er is een aantal dingen die de oorzaak kunnen zijn:
Te dunne startkabel ( neit erg waarschijnlijk want dan had de motor nooit goed moeten starten.
Kabel niet goed vast aan starter of massakabel niet goed vast aan motor.
Vuil/roest tussen flens startmotor en motorblok waardoor slechte masseverbinding. Loshalen en schoonmaken.
Startmotor(dynastart) niet meer in orde. Revisie nodig .
Ik denk dat je deze mogelijke oorzaken in die volgorde moet checken.
Dan zou het eigenlijk moeten werken.
Ad