Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 55 Ah accu te weinig om Bukh DV20 mee te starten?

55 Ah accu te weinig om Bukh DV20 mee te starten? 04 juni 2011 07:26 #198939

In mijn boot zitten 2 accu's.

(Als ik het goed heb wordt er 1 geladen door de Dynastart en 1 door een extra dynamo - maar dat moet ik nog eens goed uitpluizen en is dan evt. onderwerp van een ander draadje.)

1 accu is voor de motor, 1 is voor de verbruikers.

Ik heb de accu voor de motor vervangen door een exemplaar met dezelfde capaciteit omdat deze op was: 55 AH. Ook heb ik een goede lader geinstalleerd die beide accu's gescheiden laadt.

Als ik nu de motor probeer te starten dan krijgt de startmotor de motor niet rond (Bukh DV20 met kleppen gelicht). Als nood verbind ik dan even de + polen van beide accus (negatief is via lader al verbonden). Dan lukt het starten wel.

Zodra de motor loopt koppel ik beide accus weer los omdat ik niet weet wat de consequentie is ze vebonden te laten als ze beiden gelijktijdig geladen worden.

De accu is nieuw en vol. Is de accu dan niet goed, of heeft deze simpelweg minder pit (cranking power) en is 55AH sowieso al op het randje?

Mvg
Arthur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 55 Ah accu te weinig om Bukh DV20 mee te starten? 04 juni 2011 08:15 #198942

turesnuur schreef :
In mijn boot zitten 2 accu's.

(Als ik het goed heb wordt er 1 geladen door de Dynastart en 1 door een extra dynamo - maar dat moet ik nog eens goed uitpluizen en is dan evt. onderwerp van een ander draadje.)

1 accu is voor de motor, 1 is voor de verbruikers.

Ik heb de accu voor de motor vervangen door een exemplaar met dezelfde capaciteit omdat deze op was: 55 AH. Ook heb ik een goede lader geinstalleerd die beide accu's gescheiden laadt.

Als ik nu de motor probeer te starten dan krijgt de startmotor de motor niet rond (Bukh DV20 met kleppen gelicht). Als nood verbind ik dan even de + polen van beide accus (negatief is via lader al verbonden). Dan lukt het starten wel.

Zodra de motor loopt koppel ik beide accus weer los omdat ik niet weet wat de consequentie is ze vebonden te laten als ze beiden gelijktijdig geladen worden.

De accu is nieuw en vol. Is de accu dan niet goed, of heeft deze simpelweg minder pit (cranking power) en is 55AH sowieso al op het randje?

Mvg
Arthur

55 Ah zou voldoende moeten zijn voor die motor , zeker met elichte kleppen.
Er is een aantal dingen die de oorzaak kunnen zijn:
Te dunne startkabel ( neit erg waarschijnlijk want dan had de motor nooit goed moeten starten.
Kabel niet goed vast aan starter of massakabel niet goed vast aan motor.
Vuil/roest tussen flens startmotor en motorblok waardoor slechte masseverbinding. Loshalen en schoonmaken.
Startmotor(dynastart) niet meer in orde. Revisie nodig .
Ik denk dat je deze mogelijke oorzaken in die volgorde moet checken.
Dan zou het eigenlijk moeten werken.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 55 Ah accu te weinig om Bukh DV20 mee te starten? 04 juni 2011 08:52 #198943

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
als de motor niet eens met gelichte kleppen ron wil draaien dan is die accu leeg en wordt hij waarschijnlijk niet geladen.
groet t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 55 Ah accu te weinig om Bukh DV20 mee te starten? 04 juni 2011 09:35 #198945

Startstroom van de nieuwe accu veel te laag?

55Ah zegt niks over startcapaciteit, CCC (Cold Cranking Current) of CCA (Cold cranking Amp) is een norm voor maximale stroom. Die moet even hoog of hoger zijn.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 55 Ah accu te weinig om Bukh DV20 mee te starten? 04 juni 2011 09:59 #198947

  • Toxicated
  • Toxicated's Profielfoto
Het kan wel degelijk ook aan de kabels liggen.
Een keer had ik de sleutel vergeten, dus ff met een startkabel een brugje gemaakt...niks, toen de 2e kabel erbij en toen geen probleem, kabel was gewoon te dun.

Kan zijn dat de kabels op zijn of de aansluitingen gecorrodeerd.

zijn de accuklemmen wel goed, schuur die eens op en goed vast zetten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 55 Ah accu te weinig om Bukh DV20 mee te starten? 04 juni 2011 13:47 #198954

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5960
Ik denk ook aan de accu aansluitingen, je hebt deze immers losgehad met het vernieuwen van de accu.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 55 Ah accu te weinig om Bukh DV20 mee te starten? 04 juni 2011 14:23 #198958

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
turesnuur schreef :
In mijn boot zitten 2 accu's.

(Als ik het goed heb wordt er 1 geladen door de Dynastart en 1 door een extra dynamo - maar dat moet ik nog eens goed uitpluizen en is dan evt. onderwerp van een ander draadje.)

1 accu is voor de motor, 1 is voor de verbruikers.

Ik heb de accu voor de motor vervangen door een exemplaar met dezelfde capaciteit omdat deze op was: 55 AH. Ook heb ik een goede lader geinstalleerd die beide accu's gescheiden laadt.

Als ik nu de motor probeer te starten dan krijgt de startmotor de motor niet rond (Bukh DV20 met kleppen gelicht). Als nood verbind ik dan even de + polen van beide accus (negatief is via lader al verbonden). Dan lukt het starten wel.

Zodra de motor loopt koppel ik beide accus weer los omdat ik niet weet wat de consequentie is ze vebonden te laten als ze beiden gelijktijdig geladen worden.

De accu is nieuw en vol. Is de accu dan niet goed, of heeft deze simpelweg minder pit (cranking power) en is 55AH sowieso al op het randje?

Mvg
Arthur

55 ah is aan de lage kant allen met een echte volle accu zal deze de motor op de juiste snelheid kunnen brengen om te starten.

Deze motor mag max ronde de 85 ah accu hebben dus ga daar even een beetje onder zitten (65-75)

Als de bedrading net zo oud is als de motor dan deze meteen vervangen dan ook moet de accuklemmen vervangen. Het zelfde geld voor de draad die vanaf het startrelais naar de startknop gaat (contactslot) en de draad van de starknop naar de accu ook vervangen.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 55 Ah accu te weinig om Bukh DV20 mee te starten? 05 juni 2011 13:49 #199135

Allemaal bedankt voor jullie input.

De accu staat aan de lader en lijkt vol te zijn. Onbelast geeft deze 12.7 volt aan.

Bij het starten zie ik de spanning terugzakken tot 10 volt.. Het lijkt alsof hij de motor niet door een dood punt krijgt. Dus te zwak, slecht bekabeld (maar zelfde als bij oude eigenaar), slechte dynastart..

Ik ga als eerst eens de accu omwisselen met de oude (de 2e) die nog wel goed is, om de accu zelf uit te sluiten.

Daarnaast zal ik de polen schoonmaken en de electra rond de motor documenteren. 't Is nogal een zootje - ik kwam er achter dat de 'huis' accu wel keurig geladen wordt... maar dat alle verbruikers bij op de startaccu zitten... Er zit dus een accu voor niets bij...

Arthur
Laatst bewerkt: 05 juni 2011 13:49 door turesnuur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 55 Ah accu te weinig om Bukh DV20 mee te starten? 06 juni 2011 05:48 #199240

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12209
turesnuur schreef :
De accu staat aan de lader en lijkt vol te zijn. Onbelast geeft deze 12.7 volt aan.
Bij het starten zie ik de spanning terugzakken tot 10 volt..
Meet je die 10V op de accupolen? Zo ja, meet dan ook eens bij de dynastart, grote kans dat je daar nog een veel lagere spanning meet doordat de bekabeling slecht of te dun is.
turesnuur schreef :
ik kwam er achter dat de 'huis' accu wel keurig geladen wordt... maar dat alle verbruikers bij op de startaccu zitten... Er zit dus een accu voor niets bij...
:lol:

Het lijkt me dat een 55Ah accu op zich geen probleem hoeft te zijn. Een accu in goede conditie zou de motor zeker rond moeten kunnen krijgen, hij zou hooguit te snel leeg kunnen zijn! Zoals hierboven al gemeld zegt de 55Ah niets over de startstroom die hij kan leveren.

Wel is bekend dat een Dynastart niet al te goed werkt als startmotor... Het is een combinatie van startmotor en dynamo en beide functies zijn dus een compromis...
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 55 Ah accu te weinig om Bukh DV20 mee te starten? 22 juni 2011 17:14 #203041

Het probleem is opgelost, bij toeval eigenlijk.

Vanavond ben ik bezig geweest om de bedrading te documenteren (daarover volgt nog een ander draadje). Natuurlijk heb ik ik ook weer even geprobeerd de motorte starten en wederom lukte dit net niet.

Echter omdat ik de bekisting van de motor af had liggen viel het me op dat de kleppen handel nog verder kon bewegen dan dat ie stond. Het trekmechanisme buiten bleek te klemmen, en er kon nog zeker een stuk doorgetrokken worden. Nu komt de motor zonder enig probleem op gang. En start direkt! :cheer:

Achteraf had ik kunnen weten dat er iets niet klopte: bij het starten (met 2 parallelle accus) sloeg de motor uiteindelijk altijd aan al voor dat de kleppen terug gedrukt werden...

Arthur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 55 Ah accu te weinig om Bukh DV20 mee te starten? 22 juni 2011 17:47 #203060

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10714
Mooi dat je het gevonden hebt.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 55 Ah accu te weinig om Bukh DV20 mee te starten? 22 juni 2011 18:42 #203101

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Inderdaad mooi dat je het opgelost ik was overigen in de veronderstelling dat alle DV20 motoren waren uitgevoerd met een stop solenoïde op de brandstofpomp

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 55 Ah accu te weinig om Bukh DV20 mee te starten? 23 juni 2011 16:23 #203321

Fer schreef :
Iik was overigen in de veronderstelling dat alle DV20 motoren waren uitgevoerd met een stop solenoïde op de brandstofpomp

Dat kan toch nog steeds zo zijn? Om hem uit te zetten moet ik aan een knop trekken die via een 'versnellingskabel' met de motor verbonden is.

Arthur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 55 Ah accu te weinig om Bukh DV20 mee te starten? 23 juni 2011 21:08 #203387

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Een stop solenoïde is een elektrische spoel die de regelstang van de brandstofpomp op nul trekt waardoor de brandstoftoevoer enkel seconde word gestopen en de motor stilt komt te vallen.

Dit doe jij op de mechanische manier dus met een trekkabel die aan de regelstang is gemonteerd

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.302 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl