www.exalto.com/products.php?id=149399
Dit is deels wat wij in onze boot hebben.
We hebben als basis een luchtdichte stalen motor kast met lucht dichte aluminium deuren. Aan de binnenkant zit merfocom plaat, dat is een combinatie van ontdreuning en schuim isolatie. aan de buitenzijde hebben we 5cm tweecomponenten schuim met een behoorlijk hoge dichtheid. Daarbovenop zit dan weer 5mm hechthout. Op het vlak zitten, bij de schroefas en de boven de schroef zincor plaatjes met ontdreuningspasta geplakt, dat scheelt enorm, maar ik weet niet zeker of dit werkt voor niet metalen boten.
Omdat de motor toch verbrandingslucht nodig heeft, hebben we een 160mm regenpijp onder de vloer liggen die de lucht aanbrengt, deze pijp is ook voorzien van een stevige laag tweecomponenten isolatie schuim met hoge dichtheid.
Onder "de kap" staat een idioot zware langzaam lopende 6 cylinder, en in de kajuit hebben we een geluidsniveau dat vergelijkbaar is met een radio die achtergrond muziek speelt.
De belangrijkste factor in geluidsbeperking is alle gaatjes dichtmaken, hoe klein ook. Je moet dan alleen wel voor alternatieve luchttoevoer voor je motor zorgen.
Tweede is alle onderdelen stevig aan elkaar verbinden en daarbij "afwijkende" maten nemen. Dat wil zeggen dat de maat van een aangrenzend paneel geen veelvoud mag zijn van een plaat die er tegenaanzit, dat versterkt resonantie en eigenfrequentie, ook dien je lengte en breedte van een niet verstijfde plaat zodanig te nemen dat de lengte en breedte geen heel getal hebben als je deze door elkaar deelt (of dicht daarbij).
mvg,
Erik