Je behoort je vetpot een slag, of twee, of drie aan te draaien zodra de as gedraaid heeft. Is dit van de motor danwel van het rondraaien van de weerstand van het water tijden het zeilen.
Het heeft niet te maken met "druk op de pot".
Geef je as (in een zeilboot) na elke dag varen eens een halve slag om te beginnen. Komt het lekken vaker voor? doe dan eens een halve slag erbij.
Moet je de pot na een dag meer dan 2 slagen geven? kijk dan eens de pakkingdrukker na. Deze moet me de moeren licht aangedraait worden, en wel op zo een manier dat moeren met de sleutel tussen twee losse vingers aan te draaien zijn.
Als je het vet langs de as naar buiten ziet komen, is je vetkoort versleten.
Met een goed geplaatst vetkoort is vet aan de binnenzijde echt minimaal.
Bij de buitenzijde hetzelfde verhaal, alleen dan is de buitenlager onderhevig geweest aan slijtage. Dit kun je goed controleren door de as omhoog te drukken wanneer de boot droog staat. Er mag geen voelbare speling in zitten.
Bij een vetgesmeerde schroefasinstallatie welke in goede staat is behoort het geheel niet of amper te lekken.
Mijn advies voor jou:
Bekijk de speling van je as.
Trek desnoods de as eens tijdens de winterstalling uit de boot, haal de pakkingen eruit en laat de lager en as nakijken door een werf.
Veelal kunnen ze een onregelmatigheid uit je as halen welke de balans optimaliseert en geluid verminderd tijdens het varen.
Dunne assen beschadigen sneller dan dikke.
Bovenstaande handelingen zijn een normale zaak van onderhoud welke je jaarlijks controleert en om de 5 of 10 jaar geheel laat uitvoeren.