Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: wat voor aandrijvengs soort

wat voor aandrijvengs soort 27 juli 2011 09:42 #209924

ik vraag me af waarom bijna elke boot het standaard motor /keerkoppeling/ schroefas dan wel zo n raar staartje als aandrijving hebben.
er zijn meer mogelijkheden.
1. elektrisch (generator elektro motor of accus en elektro motor)
2. hydro pomp naar hydro motor.
3. straal aandrijving met een waterpomp(jet aandrijving)

waarom denk ik hier aan( ik heb bovenstaande oplossingen in werking gezien, maar heel weinig) het draadje van erik met de vraag waarom de motor zo belangrijk is , hij is duur, zou ook anders en misschien goedkoper kunnen, zeg maar minder met de grote W van watersport.
tenslotte gebruiken we , als we het goed doen, de aandrijving nauwelijks.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: wat voor aandrijvengs soort 27 juli 2011 09:53 #209927

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Ik heb geen wrikdol maar anders...



Gelukkig maar. B)
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: wat voor aandrijvengs soort 27 juli 2011 10:20 #209934

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Het kan ander maar is vaak veel duurder omdat motoren en keerkoppelingen gewoon en massaproduct zijn.

Maar even mee denken

1. elektrisch (generator elektro motor of accus en elektro motor)

Accu’s gaan in levenduur niet lang mee en zijn erg duur in aanschaf
dan nog het capaciteit probleem en het gewicht van de accu’s die je nodig heb.


2. hydro pomp naar hydro motor.

Is geprobeerd door onder anderen Faryman maar was ook een dure oplossing en is niet aangeslagen.

3. straal aandrijving met een waterpomp(jet aandrijving)

word nog steeds bij snelle boten toegepast maar de motorinstallatie is vrij groot die je op en gemiddeld zeiljacht niet paste, dan nog is dit vaak een benzine motor en is niet makkelijk te besturen bij lage snelheiden. Oja erg duur ook

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: wat voor aandrijvengs soort 27 juli 2011 10:22 #209935

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Er is nog en oplossing en dat is kinderen overboord met een tuigje aan en een stuk trouwe om je boot voort te trekken

Mvg Fer
Laatst bewerkt: 27 juli 2011 11:47 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: wat voor aandrijvengs soort 27 juli 2011 10:23 #209937

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Je ziet dat steeds meer zeilboten worden uitgerust met een saildrive. Voordeel : eenvoudige montage, geen uitlijnproblemen, weinig onderhoud, kans op lekkage vrijwel nihil.

Elektrische aandrijving met generator : Nadeel : veel extra gewicht en kosten (alternator, elektromotor, accu's). Gecompliceerde stuurelectronica, kans op storingen, is gevoelig voor een vochtige omgeving. Voordeel : flexibel qua inbouw

Hydrostatische aandrijving : Nadeel : veel extra gewicht en kosten (hydropomp + hydromotor + stuurhydrauliek). Hydrauliek veroorzaakt relatief veel herrie. Voordeel : robuust, flexibel qua inbouw
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: wat voor aandrijvengs soort 27 juli 2011 10:24 #209938

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Fer, voorzichtig.....
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: wat voor aandrijvengs soort 27 juli 2011 10:25 #209939

Fer schreef :
Er is nog en oplossing en dat is kinderen overboord met een tuigje aan en een stuk trouwe om je boot voord te trekken

Mvg Fer

ja ja fer, heb je ook nog gedacht aan honden eigenaren, hengel met een stuk leverworst. :evil: sorry sietie :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: wat voor aandrijvengs soort 27 juli 2011 10:26 #209940

  • Pylk
  • Pylk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1256
Proost schreef :
Ik heb geen wrikdol maar anders...
B)

Back to the basics :woohoo:

We gooien de motor, elektrotechniek enz eruit en worden net als mijn grootouders afhankelijk van wind- en spierkracht. We gaan weer in de lijn en op de vaarboom vooruit. Licht en koken gewoon met petroleum, het weer voorspellen met je eksteroog. Poepen? in een emmer! dè ouderwetse vuilwatertank :sick:

On topic:

In onze schouw stond al een Farymann, ombouwen is nogal prijzig; die blijft nog wel even staan. Maar in een nieuwbouw schip lijkt me iets zonder schroef een aardig idee, vermindert de waterweerstand behoorlijk.
De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
\"Memme\'s wetterwille is silerswet!\"

http://www.home.deds.nl/~5a3/
Laatst bewerkt: 27 juli 2011 10:27 door Pylk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: wat voor aandrijvengs soort 27 juli 2011 11:10 #209954

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Het antwoord op de gestelde vraag is duidelijk: de alternatieven zijn -of- te duur -of- te complex en daardoor te kwetsbaar. De situaties die zijn overgebleven (saildrive, Z-drive, schroefas) hebben zich bewezen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: wat voor aandrijvengs soort 27 juli 2011 11:13 #209956

Ik heb een Raderboot altijd fascinerend gevonden...
Houtgestookt dan wel met een mooie stoomfluit er op..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: wat voor aandrijvengs soort 27 juli 2011 11:41 #209968

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
sigdock schreef :
Het antwoord op de gestelde vraag is duidelijk: de alternatieven zijn -of- te duur -of- te complex en daardoor te kwetsbaar. De situaties die zijn overgebleven (saildrive, Z-drive, schroefas) hebben zich bewezen.
Er is nog een héél mooi alternatief: ZEILEN :P

Oftewel: een motor aan boord van een zeilboot is maar een hulpmotor. Het exacte principe is helemaal niet zo belangrijk, als ie 't maar doet.
Laatst bewerkt: 27 juli 2011 11:43 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: wat voor aandrijvengs soort 27 juli 2011 11:52 #209974

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ik snap de afkeer van veel zeilers tegen motoren niet, het is een middel om het leven makelijker te maken. :)

Oja dat van die kinderen was niet serieus bedoel hoor Dennis, maar meer omdat ik dit een beetje een vreemde stelling/topic vind

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: wat voor aandrijvengs soort 27 juli 2011 11:55 #209976

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Zeilen is nóg leuker dan motorvaren, vandaar. :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: wat voor aandrijvengs soort 27 juli 2011 12:02 #209981

sigdock schreef :
Het antwoord op de gestelde vraag is duidelijk: de alternatieven zijn -of- te duur -of- te complex en daardoor te kwetsbaar. De situaties die zijn overgebleven (saildrive, Z-drive, schroefas) hebben zich bewezen.

vanuit gaande dat de motor een hulp motor is en de boot geen motor boot met een paal erop( goed voor de buren)

ik heb op een racer gevaren (bemanning) had een een cylinder waterpomp(diesel) achter de mast staan in de bige. zoog water aan voor de kiel en spuugde het weer uit vlak voor het roer. oja was LUCHT gekoeld.

ik heb een alu zeilboot in honduras gevaren, eigenaar /ontwerper had een diesel plus hydro pomp op een gunstige plaats staan in de boot, hydro motor zat in het roer. met klpschroef.

ik heb in colombia gewerkt aan een zeil boot die een genset had( drie fasen) met een electro motor direct op de schroefas. stuurde de motor met een hertz omvormer( 0 tot 100 hertz)

dus het is er, uit de industrie, dus vaak goedkoper, ik noem alleen maar een paar voorbeelden, ik heb de namen van de landen erbij gezet om aan tegeven dat die lui dus al een eindje ver gekomen waren( europeanen)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: wat voor aandrijvengs soort 27 juli 2011 12:47 #209994

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
sietse-ten schreef :
sigdock schreef :
Het antwoord op de gestelde vraag is duidelijk: de alternatieven zijn -of- te duur -of- te complex en daardoor te kwetsbaar. De situaties die zijn overgebleven (saildrive, Z-drive, schroefas) hebben zich bewezen.

vanuit gaande dat de motor een hulp motor is en de boot geen motor boot met een paal erop( goed voor de buren)

ik heb op een racer gevaren (bemanning) had een een cylinder waterpomp(diesel) achter de mast staan in de bige. zoog water aan voor de kiel en spuugde het weer uit vlak voor het roer. oja was LUCHT gekoeld.

ik heb een alu zeilboot in honduras gevaren, eigenaar /ontwerper had een diesel plus hydro pomp op een gunstige plaats staan in de boot, hydro motor zat in het roer. met klpschroef.

ik heb in colombia gewerkt aan een zeil boot die een genset had( drie fasen) met een electro motor direct op de schroefas. stuurde de motor met een hertz omvormer( 0 tot 100 hertz)

dus het is er, uit de industrie, dus vaak goedkoper, ik noem alleen maar een paar voorbeelden, ik heb de namen van de landen erbij gezet om aan tegeven dat die lui dus al een eindje ver gekomen waren( europeanen)
De racer: had die ook achteruit vermogen? Direct omkeerbare motor of zoiets?
De Diesel/Hydraulische aandrijving:Reeds vaak toegepast op kleine racertjes(o.a. op scampi 1/2 tonner rond 1970)i.v.m.gewichten in boot centrum(boven de kiel,onder de salontafel)
Genset(Diesel/electrisch):Voor kleine jachten veel te duur,te zwaar,te complex.Schat dat generator,electromotor 4 keer zoveel wegen dan een keerkoppeling
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 27 juli 2011 12:49 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: wat voor aandrijvengs soort 27 juli 2011 12:56 #210004

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8052
Als principe vind ik een diesel-electrische / hybride aadrijving wel aantrekkelijk in een wat grotere boot.

Twee kleinere gen's op plekken waar ze lekker staan en twee pod's er onder voor het betere stuurwerk. Lekker redunant zodat er iets stuk mag gaan en je toch nog vooruit kan. Generators zijn wat universeler (goedkoper?) dan scheepsdiesels en hebben minder 'binding' met het schip. Ook te gebruiken voor 'gewone' stroomopwekking en je mag legaal op rode diesel stoken. Paar accu's waar je eventjes op kunt varen voor de haven en een sluisje onderweg, bevorderd de levensduur van de diesel enorm. Eigenlijk iets zoals de ecolution dus :)

Nu nog een betaalbare uitvoering zien te fabriceren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: wat voor aandrijvengs soort 27 juli 2011 13:28 #210012

@douwe, die omkeerbare motor, nee hoor zag er meer uit als een boeren pomp, maar er ging iemand naar binnen die een paar kranen omzette als de schipper een brul gaf, in het frans wat ik niet verstond. maar ik ging ook alleen maar mee als levende ballast,

die boot met die gen set was een twaalf meter taiwan klipper, ze leefden op de boot en gebruikten de gen ook om te koken. als je uitgaat van 3 fasen 380 hou je de generator en de motor vrij kompact, ik denk dat ze ook niet uitgingen dat ze de rompsnelheid zouden halen, het waren zeilers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: wat voor aandrijvengs soort 27 juli 2011 15:46 #210049

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Daniel Boekel heeft een ouderwetse steilsteven uitgerust met een diesel-elektrische aandrijving. Zie : www.machinekamer.nl/forum3/viewtopic.php?t=372

Kosten blijven beperkt door tweedehands spulllen en veel zelfwerkzaamheid en bevriende specialisten. Vraag niet wat dat gaat kosten als je het door een scheepswerf laat uitvoeren....
Laatst bewerkt: 27 juli 2011 15:49 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: wat voor aandrijvengs soort 27 juli 2011 15:52 #210051

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8052
Ja hij heeft ook een sloep electrisch gemaakt met wat hef truck spul. Heerlijk.
Laatst bewerkt: 27 juli 2011 15:56 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: wat voor aandrijvengs soort 27 juli 2011 15:55 #210052

CeesS schreef :
Daniel Boekel heeft een ouderwetse steilsteven uitgerust met een diesel-elektrische aandrijving. Zie : www.machinekamer.nl/forum3/viewtopic.php?t=372

Kosten blijven beperkt door tweedehands spulllen en veel zelfwerkzaamheid en bevriende specialisten. Vraag niet wat dat gaat kosten als je het door een scheepswerf laat uitvoeren....

die vraag kun je stellen aan onze astronaut.
maar als je gaat zoeken voor dit soort zaken is er heel veel tweede hands te koop.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: wat voor aandrijvengs soort 28 juli 2011 05:56 #210146

Om ook een duit in het zakje te doen in deze discussie: deze week was er een bericht in de media dat de 6 miljoen pleziervaartuigen met hun benzine- en dieselmotoren veel te veel vervuiling veroorzaken. Het kwam van de een of andere politicus, ik ben even kwijt wie. Het is tenslotte komkommertijd, je moet toch wat als je op wilt vallen...

Maar goed, ik zie zelf wel toekomst in volledig electrische aandrijving, voor zowel boten als auto's. Er komen nu steeds betere en efficiëntere electromotoren op de markt, dat gaat de goede kant op. Groot probleem zijn nog de accu's, die zijn nog veel te groot, te zwaar en te duur. Technisch zijn er al hele mooie oplossingen, zoals LiOn accu's, maar die zijn niet te betalen.
Ik verwacht en hoop dat de auto-industrie steeds meer brood gaat zien in electrisch rijden. Dan wordt het accu-probleem snel opgelost en worden die dingen binnen no time veel goedkoper en kleiner. Kwestie van genoeg geld stoppen in de research & development van accu-technologie in plaats van in zuinige en schonere diesels, wat volgens mij uiteindelijk een doodlopende weg is.

Ik vind dat de regering electrisch varen (en rijden) veel meer en beter moet stimuleren met subsidies. Het probleem dat er langs de weg te weinig oplaadplaatsen zijn, geldt voor de watersport veel minder. Bijna alle lig- en aanlegplaatsen zijn immers al voorzien van walstroom.
De gemeente Steenwijkerland (o.a. Giethoorn, Weerribben, Wieden) heeft een subsidieregeling voor het electrisch maken van je boot (voor particulieren). Daar krijg je een deel van het aanschafgeld van motor, accu's en oplader gewoon teruggestort op je rekening. In Friesland is er ook zo'n regeling geweest, maar die was veel beperkter.

Dat electrisch varen werkt, weet ik inmiddels uit ervaring. Naast zeiler ben ik ook schipper op de Groene Wens. Dit is een 14 meter lange rondvaartboot die is aangepast voor gehandicapten voorzien van een fluistermotor, dus volledig electrisch aangedreven. Je kunt er makkelijk een hele dag mee in de Weerribben (zijn vaargebied) mee rondtoeren zonder bang te zijn voor lege accu's. Vaart prima en erg stil en schoon.

Voor mij dus graag electrisch, al zijn er voor langere tochten waarbij je tussendoor niet aan de walstroom kunt, nog wel wat probleempjes op te lossen.

Bart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: wat voor aandrijvengs soort 28 juli 2011 08:03 #210193

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3323
Fer schreef :
Het kan ander maar is vaak veel duurder omdat motoren en keerkoppelingen gewoon en massaproduct zijn.

Maar even mee denken



2. hydro pomp naar hydro motor.

Is geprobeerd door onder anderen Faryman maar was ook een dure oplossing en is niet aangeslagen.


Mvg Fer

Niet alleen Farymann had dat principe, ik heb ook setjes van volvo penta gezien.
Ik had een Farrymann hydrolische set in mijn schip.
een 10Pk diesel die een hydro pomp aandreef.
Motor voor in de punt en achterin alleen een klein hydraulisch motortje.
Twee handel bediening, 1 voor gas andere handel voor voor en achteruit.
Echt ideaal, manoeuvreren als de beste, van vooruit naar achteruit binnen een seconde. zover het positieve.....

Nadeel was gewoon het vermogen. je hebt natuurlijk rendement verliezen.
Volgens de experts zou ik maximaal 7.5 a 8 pk op de schroef hebben.
Klopte ook wel, bij vlak water haalde ik makkelijk de rompsnelheid.
Als het golfde of flinke tegenwind was het echt prut.
het record is motor vol gas en dan met max 1,5kn over het heegermeer.

uiteindelijk gaf de hydrauliek de geest, weer hydraulisch betekende een andere motor + pomp en een andere hydraulische motor, dit ging aardig centje kosten.
Toen maar een sole diesel in achterin geplaatst, met als gevolg dat echt alles aangepast cq nieuw geplaatst moest worden.
Van schroefas tot aanpassingen van de schroefas koker tot en met een nieuwe motorfundering

Het resultaat was het werk meer dat waard, als er nu golven zijn geef ik gewoon meer gas, alleen.....
Het manoeuvreren met de hydraulische oplossing is een stuk directer.
Nu gaat de motor van vooruit, eerst naar stationair en dan in de achteruit weer op toeren komen. met de hydrauliek ging dat echt een stuk sneller.

Ik blijf echt wel fan van de hydraulische oplossing, ik kwam op het internet bedrijven tegen die het nog steeds inbouwen, volgens mij werkt het alleen heel goed als je meer vermogen hebt, dan zijn de verliezen die je hebt niet zo erg.
Ook voor de gewichtsverdeling in je schip is het ideaal, je plaatst de dieslmotor waar je wilt. ook uitlijnen is een fluitje van een cent.

voor de geïntreseerde in de ombouw: www.de1102.nl/nieuwe%20motor%20Mollie/

grt,
Sprokkie
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: wat voor aandrijvengs soort 28 juli 2011 08:11 #210195

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Bart schreef: Om ook een duit in het zakje te doen in deze discussie: deze week was er een bericht in de media dat de 6 miljoen pleziervaartuigen met hun benzine- en dieselmotoren veel te veel vervuiling veroorzaken. Het kwam van de een of andere politicus, ik ben even kwijt wie. Het is tenslotte komkommertijd, je moet toch wat als je op wilt vallen...


Sinds wanneer varen al deze boten gelijkertijd?. Deze politicus wil scoren zonder kennis van zaken. Dezelfde discussie als de vuilwatertank, 9 van de 10 boten liggen in de jachthaven en gaan daar naar het toilet.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: wat voor aandrijvengs soort 28 juli 2011 08:19 #210197

Proost schreef :
Bart schreef: Om ook een duit in het zakje te doen in deze discussie: deze week was er een bericht in de media dat de 6 miljoen pleziervaartuigen met hun benzine- en dieselmotoren veel te veel vervuiling veroorzaken. Het kwam van de een of andere politicus, ik ben even kwijt wie. Het is tenslotte komkommertijd, je moet toch wat als je op wilt vallen...


Sinds wanneer varen al deze boten gelijkertijd?. Deze politicus wil scoren zonder kennis van zaken. Dezelfde discussie als de vuilwatertank, 9 van de 10 boten liggen in de jachthaven en gaan daar naar het toilet.

Helemaal mee eens.
En bovendien: doe dan als politicus eens een goed voorstel om iets aan die vervuiling te doen. Bijvoorbeeld subsidies voor schonere aandrijfsystemen in bestaande boten... (Een groot deel van de huidige vloot is tientallen jaren oud).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: wat voor aandrijvengs soort 28 juli 2011 08:23 #210199

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
Smooth Operator schreef :
Maar goed, ik zie zelf wel toekomst in volledig electrische aandrijving, voor zowel boten als auto's.

Op zich een leuke gedachte. Doet mij denken aan de struisvogel, de boot die ik zie heeft dan een electro motor, maar aan de andere kant van het stopcontact zit een co2 vrije japanse kerncentrale? Of kan ik met mijn boot niet meer varen omdat al het vaarwater is volgezet met windmolen parken?

Kijkend naar de belasting van electro motor / accu vanaf ontwerp tot productie, gebruik en natuurlijk ook de afvoer heb ik toch ernstige twijfels over de milieuvriendelijkheid.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.172 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl