Fer schreef :
Het kan ander maar is vaak veel duurder omdat motoren en keerkoppelingen gewoon en massaproduct zijn.
Maar even mee denken
2. hydro pomp naar hydro motor.
Is geprobeerd door onder anderen Faryman maar was ook een dure oplossing en is niet aangeslagen.
Mvg Fer
Niet alleen Farymann had dat principe, ik heb ook setjes van volvo penta gezien.
Ik had een Farrymann hydrolische set in mijn schip.
een 10Pk diesel die een hydro pomp aandreef.
Motor voor in de punt en achterin alleen een klein hydraulisch motortje.
Twee handel bediening, 1 voor gas andere handel voor voor en achteruit.
Echt ideaal, manoeuvreren als de beste, van vooruit naar achteruit binnen een seconde. zover het positieve.....
Nadeel was gewoon het vermogen. je hebt natuurlijk rendement verliezen.
Volgens de experts zou ik maximaal 7.5 a 8 pk op de schroef hebben.
Klopte ook wel, bij vlak water haalde ik makkelijk de rompsnelheid.
Als het golfde of flinke tegenwind was het echt prut.
het record is motor vol gas en dan met max 1,5kn over het heegermeer.
uiteindelijk gaf de hydrauliek de geest, weer hydraulisch betekende een andere motor + pomp en een andere hydraulische motor, dit ging aardig centje kosten.
Toen maar een sole diesel in achterin geplaatst, met als gevolg dat echt alles aangepast cq nieuw geplaatst moest worden.
Van schroefas tot aanpassingen van de schroefas koker tot en met een nieuwe motorfundering
Het resultaat was het werk meer dat waard, als er nu golven zijn geef ik gewoon meer gas, alleen.....
Het manoeuvreren met de hydraulische oplossing is een stuk directer.
Nu gaat de motor van vooruit, eerst naar stationair en dan in de achteruit weer op toeren komen. met de hydrauliek ging dat echt een stuk sneller.
Ik blijf echt wel fan van de hydraulische oplossing, ik kwam op het internet bedrijven tegen die het nog steeds inbouwen, volgens mij werkt het alleen heel goed als je meer vermogen hebt, dan zijn de verliezen die je hebt niet zo erg.
Ook voor de gewichtsverdeling in je schip is het ideaal, je plaatst de dieslmotor waar je wilt. ook uitlijnen is een fluitje van een cent.
voor de geïntreseerde in de ombouw:
www.de1102.nl/nieuwe%20motor%20Mollie/
grt,
Sprokkie