Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: BBM en vorst

BBM en vorst 06 sept 2007 07:26 #21014

  • Baines
  • Baines's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4777
Ik ben van plan om de komende maanden nog regelmatig enige tijd op het water door te brengen. Mijn 15 PK suzuki gaat (denk ik) in de winter mee naar huis en wordt dan gestald in de schuur.

Ik vraag mij af tot welke temperatuur mijn motor aan de spiegel kan blijven hangen (zonder preventief antivries op te pompen oid) tot hij vorstschade oploopt.

Is het eerste nachtvorstje al funest, of loopt het zo'n vaart niet?

Ik heb eigenlijk geen zin om met de bbm te gaan slepen en zou hem graag zo lang mogelijk willen laten hangen.

Zeilgroeten, Martin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BBM en vorst 06 sept 2007 16:43 #21024

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Als je de motor kanteld en boven water haalt loopt volgens mij vrijwel al het water uit de motor, je zou dus zeggen dat een beetje vorst geen kwaad kan, ik zeg vrijwel al het water, maar je weet het natuurlijk niet helemaal zeker.
Wie heeft er er wel eens een kapot gevroren bbm gezien ?

Ron
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BBM en vorst 06 sept 2007 16:48 #21025

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Geen BBM met vorstschade gezien, wel een gootsteenafvoer van lood. Boot was op de kant gegaan, afsluiter was niet open gezet en na een nacht vorst kon ik de pijp gaan vervangen. Het restje water in de pijp was bevroren en had een vierkant klepje naar buiten gecreƫerd.

Met andere woorden: ik zou geen risico willen nemen met een BBM in vrieskou.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BBM en vorst 22 sept 2007 23:21 #21468

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Motor even uit het water halen en droog laten draaien (niet langer dan een minuut!!!!), dan ben je bijna al het water kwijt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BBM en vorst 23 sept 2007 07:13 #21472

  • Mathijs
  • Mathijs's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 100
Motor even uit het water halen en droog laten draaien (niet langer dan een minuut!!!!), dan ben je bijna al het water kwijt

Is een minuut niet wat te lang? De koelwaterimpeller is van rubber en wordt gesmeerd met water. Als het water uit de motor gepompt is wordt de impeller dus niet meer gesmeerd. Probeer maar eens een stuk droog rubber over droog metaal te wrijven. Dat gaat heel stroef. De impeller zal dus zonder water onmiddelijk erg snel gaan slijten.

De koelwaterkanalen zijn erg klein in zo'n motor dus ik denk dat het water er al ruim binnen een minuut uitgepomt is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BBM en vorst 23 sept 2007 08:01 #21476

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Klopt dat een impeller snel droog kan lopen. Ik denk zelfs dat bij een BBM de minuut niet echt nodig is om de motor waterarm te maken, maar daarom ook de waarschuwing niet te lang te laten lopen! Misschien dat er nog andere mensen zijn die het op deze manier doen en een preciezere tijd kunnen geven. Maar binnen een minuut loopt je impeller geen schade op denk ik als ik zo professionals zie werken waarbij de mototr even droog wordt aangetrokken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BBM en vorst 01 nov 2007 12:19 #23087

  • john365
  • john365's Profielfoto
Motor even uit het water halen en droog laten draaien (niet langer dan een minuut!!!!), dan ben je bijna al het water kwijt

Is een minuut niet wat te lang? De koelwaterimpeller is van rubber en wordt gesmeerd met water. Als het water uit de motor gepompt is wordt de impeller dus niet meer gesmeerd. Probeer maar eens een stuk droog rubber over droog metaal te wrijven. Dat gaat heel stroef. De impeller zal dus zonder water onmiddelijk erg snel gaan slijten.

De koelwaterkanalen zijn erg klein in zo'n motor dus ik denk dat het water er al ruim binnen een minuut uitgepomt is.

er zijn hier in de haven nog best wel wat boten die 365 dagen per jaar de motor aan de spiegel hebben hangen. welleswaar 2taktjes maar ze hangen er wel. viertakts worden hier eigenlijk altijd mee naar huis genomen maar puur vanwege het risico op diefstal.

en ja boven water laten hangen en dan laten draaien... tja als je het toch niet kunt laten, hou het dan zo kort mogelijk. hooguit een seconde of 5.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BBM en vorst 01 nov 2007 13:24 #23090


en ja boven water laten hangen en dan laten draaien... tja als je het toch niet kunt laten, hou het dan zo kort mogelijk. hooguit een seconde of 5.

Inderdaad niet veel langer! De impeller vind dat meest al niet zo leuk
Zeilend in 470 & Tirion 21 sport

Jelmertje.nl :D
Tirion 21
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.112 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl