Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Yanmar 1GM10 keerkoppeling olie

Re: Yanmar 1GM10 keerkoppeling olie 09 aug 2011 03:48 #212424

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
Gewoon ter info:
Fer schreef :
Het pijl meet je door de pijlstok NIET in te schroeven

Net mijn handleiding hierop nagelezen. Bij 3GM30F kan ik nergens vinden dat je 't niet mag inschroeven. Blijkbaar is zoiets dus heel specifiek :unsure:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar 1GM10 keerkoppeling olie 09 aug 2011 03:51 #212425

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
Fer schreef :
Waarom niet pijlen voordat je gaat varen?
Ik heb een half uur na het vullen het peil gecontroleerd.
Toen was hij goed.
Als ik wil peilen, moet ik eerst 17 schroeven losdraaien van mijn motorluik, het luchtfilter verwijderen, en dan wet veel moeite in een te krappe ruimte zien dat ik de peil-bout los krijg.
Al met al duurt dit meer dan een half uur voor ik een peil heb vastgesteld & alles weer dicht heb gemaakt.

(De reden waarom dit najaar een ander motorluik gemonteerd gaat worden.)

Dus begin peil geloof ik wel. Na een uurtje draaien is meer van interesse denk ik.

Nadeel als er toch iets te veel in blijkt te zitten?
  • Olie wordt te warm?
  • Meer weerstand?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar 1GM10 keerkoppeling olie 09 aug 2011 04:58 #212433

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Fanman schreef :
Nadeel als er toch iets te veel in blijkt te zitten?
Olie zet uit als het warm wordt. De lucht die normaal in de koppeling zit, kan gemakkelijk deze uitzetting opvangen. Een koppeling volledig gevuld met olie geeft meer wrijvingsverlies, dat omgezet wordt in warmte. In combinatie met het ontbreken van een uitzettingsmogelijkheid als de koppeling vol met olie zit, krijg je een flinke druk die de oliekeerringen onherstelbaar kan beschadigen en in ieder geval extra slijtage geeft op de as ter plaatse van de keerringen.
Laatst bewerkt: 09 aug 2011 04:59 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar 1GM10 keerkoppeling olie 09 aug 2011 06:07 #212452

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Vooral de lagers gaan warmer draaien en daarmee verkort je de levensduur. Vol oliebad draaien kan wel als er voldoende lucht boven zit.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar 1GM10 keerkoppeling olie 09 aug 2011 06:41 #212466

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
Proost schreef :
Vooral de lagers gaan warmer draaien en daarmee verkort je de levensduur. Vol oliebad draaien kan wel als er voldoende lucht boven zit.
Lucht zat over naar mijn idee.
Een uur na het peilen kwam het precies tot het streepje, dus zal wel meevallen denk ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar 1GM10 keerkoppeling olie 09 aug 2011 07:20 #212487

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Zal het goed zijn he!. Bij te hoge vulgraad is het wel dat de oliekeerringen wat kunnen gaan lekken maar dat het tot slijtage komt door smering betwijfel ik. Wanneer je met vervuilde olie draait, tja... daar draait alles op kapot.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar 1GM10 keerkoppeling olie 09 aug 2011 08:19 #212506

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
Proost schreef :
Zal het goed zijn he!. Bij te hoge vulgraad is het wel dat de oliekeerringen wat kunnen gaan lekken maar dat het tot slijtage komt door smering betwijfel ik. Wanneer je met vervuilde olie draait, tja... daar draait alles op kapot.
Ik vermoed dat de oliekeerringen sowieso lek zijn bij onze keerkoppeling.
Elke week heb ik wat olie onder het blok liggen.
Vingerhoedje ongeveer.
Oliepeil van de motor zelf is en blijft netjes.
De olie onder het blok is netjes geel van kleur, dus motorolie kan het niet zijn.

Dit najaar wil ik mijn schroef gaan vervangen. Ik denk dat ik dan gelijk de schroefas eens los ga halen en de keerkoppeling los haal.
Breng ik hem even naar een Yanmar dealer om na te laten kijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar 1GM10 keerkoppeling olie 09 aug 2011 12:12 #212579

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
vanpupi schreef :
Gewoon ter info:
Fer schreef :
Het pijl meet je door de pijlstok NIET in te schroeven

Net mijn handleiding hierop nagelezen. Bij 3GM30F kan ik nergens vinden dat je 't niet mag inschroeven. Blijkbaar is zoiets dus heel specifiek :unsure:

Het is niet specifiek wel al je hem juist wel in moet schroeven, dit val onder de noemer moet even weten en daar is dit forum voor. :)

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar 1GM10 keerkoppeling olie 09 aug 2011 12:15 #212581

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Fanman schreef :
Fer schreef :
Waarom niet pijlen voordat je gaat varen?
Ik heb een half uur na het vullen het peil gecontroleerd.
Toen was hij goed.
Als ik wil peilen, moet ik eerst 17 schroeven losdraaien van mijn motorluik, het luchtfilter verwijderen, en dan wet veel moeite in een te krappe ruimte zien dat ik de peil-bout los krijg.
Al met al duurt dit meer dan een half uur voor ik een peil heb vastgesteld & alles weer dicht heb gemaakt.

(De reden waarom dit najaar een ander motorluik gemonteerd gaat worden.)

Dus begin peil geloof ik wel. Na een uurtje draaien is meer van interesse denk ik.

Nadeel als er toch iets te veel in blijkt te zitten?
  • Olie wordt te warm?
  • Meer weerstand?


Ik denk het niet! en dan druk ik me nog voorzichtig uit hoor. ;)

Echt te veel olie is niet zo best voor je keringen, een beetje te veel is minder erg

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar 1GM10 keerkoppeling olie 09 aug 2011 12:23 #212585

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Proost schreef :
Zal het goed zijn he!. Bij te hoge vulgraad is het wel dat de oliekeerringen wat kunnen gaan lekken maar dat het tot slijtage komt door smering betwijfel ik. Wanneer je met vervuilde olie draait, tja... daar draait alles op kapot.

Helemaal mee eens Dennis maar goed jij bende lager man

Wat betreft de slijtage van de koppeling bij vervuilde olie dar had ik eerder al een opmerken over gemaakt, en dat is dat als je consenteert dat de olie zwart is het verstandig is om nog een keer olie te verversen naar een paar draaiuren.

En bij een mechanische koppeling is het verstandig om elk jaar de olie te verversen, het kost weinig dus waarom zou je het niet doen.
Het verversen op tijd komt de levenduur tegoeden van de koppeling dit omdat er minder vuildeeltje tussen de platen of conussen blijven schuren.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar 1GM10 keerkoppeling olie 09 aug 2011 12:30 #212588

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
De koppeling zal wel bij de uitgaande as lekken dus waar de schroefas zit.
Het gaat om een seal die dan lekt en is dus te vervangen zonder enorme kosten.

Dat deze seal lekt komt wel vaker voor en is niets bijzonder, wel kan het niet in lijn staan van de motor ten opzichten van de schroefas dit probleem vererger of juist veroorzaken dus en punt om ook even na te kijken.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar 1GM10 keerkoppeling olie 09 aug 2011 14:03 #212609

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
bij een Yanmar 2GM20 is er met de peilstok/afdichtbout een ontluchting gat geboord.
Ik neem aan dat eventuele over druk hier uit kan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar 1GM10 keerkoppeling olie 09 aug 2011 15:35 #212619

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Klopt, elke keerkoppeling heeft op een of ander manier een ontluchting gat, de wat groter hebben een gaas filter om vuil en dergelijke te weren in de koppeling.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar 1GM10 keerkoppeling olie 22 aug 2011 10:31 #215968

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
Dit weekeinde de motor, en daarmee de keerkoppeling, veel gebruikt.
Totaal ongeveer acht draaiuren gemaakt.
Het probleem is iets minder geworden, maar weg is het nog niet.

Ik denk dat de beste optie is om aan het einde van dit vaar seizoen de keerkoppeling te demonteren, en te laten reviseren.

Iemand ongeveer een indicatie van wat een gemiddelde revisie zou kunnen gaan kosten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar 1GM10 keerkoppeling olie 22 aug 2011 12:17 #216000

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ik weet niet precies wat de platen kosten maar je zou ook even kunnen kijken wat een nieuwe koste. Een bv KM2P-1 kost 1200 ex BTW het is niet zo’n dure koppeling dus meestal en weg gooi product net zoals Technodrive

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar 1GM10 keerkoppeling olie 22 aug 2011 15:05 #216041

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
Fer schreef :
...Een bv KM2P-1 kost 1200 ex BTW het is niet zo’n dure koppeling dus meestal en weg gooi product...
€1200,- is geen weggooi product in mijn beurs.
Ik heb dan wel een goede baan, maar als een revisie goedkoper is, is dat mijn eerste optie..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar 1GM10 keerkoppeling olie 22 aug 2011 15:11 #216043

Fanman schreef :
Fer schreef :
...Een bv KM2P-1 kost 1200 ex BTW het is niet zo’n dure koppeling dus meestal en weg gooi product...
€1200,- is geen weggooi product in mijn beurs.
Ik heb dan wel een goede baan, maar als een revisie goedkoper is, is dat mijn eerste optie..

kijk ook eens wat een koppeling kost in engeland(bijv.) ik vind het ook heel veel geld. ik schrik alle keren weer van de nederlandse prijzen.

ben dus eigenlijk een beetje verwend. ik huur hier nog een tuinman in voor 30 euro per dag :sick: :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar 1GM10 keerkoppeling olie 22 aug 2011 15:26 #216048

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Het is wel een hoop geld maar het verschil tussen revisie en nieuw is klein bij goedkopen koppelingen en dat zijn oa Technodrive koppelingen wel.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar 1GM10 keerkoppeling olie 23 aug 2011 03:40 #216178

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
Fer schreef :
Het is wel een hoop geld maar het verschil tussen revisie en nieuw is klein bij goedkopen koppelingen en dat zijn oa Technodrive koppelingen wel.
Relatief gezien misschien wel, maar absoluut niet.
Ik heb het geld wel om een nieuwe keerkoppeling te kopen, maar dit najaar komt er nog heel veel onderhoud aan.
En de centjes kan je maar één keer uitgeven hé :)

Zijn er ergens bouwtekeningen te vinden van een dergelijke koppeling?
Misschien ga ik wel zelf proberen een revisie uit te voeren.
Ik heb vroeger, toen ik jong jong en onbedorven was :), Mercedes dieselmotoren zelf gereviseerd. Een keerkoppeling kan niet veel moeilijker zijn.. toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar 1GM10 keerkoppeling olie 23 aug 2011 04:26 #216190

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Er zijn goede werkplaatshandboeken van de Yanmar keerkoppelingen, maar dan is het wel handig als je weet wat voor type koppeling je hebt.
Kijk eens hier :
www.yanmarcenter.nl/webwinkel/...usnlvijeqb51osid59k5
Laatst bewerkt: 23 aug 2011 04:28 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar 1GM10 keerkoppeling olie 23 aug 2011 06:19 #216206

  • Fanman
  • Fanman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 599
CeesS schreef : Thx,
Ik ga eens neuzen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar 1GM10 keerkoppeling olie 21 dec 2011 09:12 #249948

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Het is een oud draadje, maar ik zit met hetzelfde probleem als de topic starter.

Ik heb 0,3 L 15W40 motorolie in de keerkoppeling van mijn Yanmar gegooid.
Na een maand op zee varen en de motor veel gebruikt te hebben, begon tijdens de laatste vaartocht van 10mijl de keerkoppeling te slippen.

De motor is nu uitgebouwd en ik weet nu dat het om een KBW10 koppeling gaat, waar 0,7L ATF olie in moet.

Wat is nu wijsheid: Nieuwe platen in de koppeling?
Of gewoon met de juiste hoeveelheid en soort olie afvullen?

Groet, Marius
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar 1GM10 keerkoppeling olie 21 dec 2011 09:40 #249954

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Ik zou de oude olie er uit halen en er ATF olie ingooien, laten draaien zodat de laatste restjes van de oude olie ook opgenomen zijn , de ATF olie er uit halen en nieuwe ATF olie er in. Dan zou het goed moeten zijn.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar 1GM10 keerkoppeling olie 21 dec 2011 09:48 #249957

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Dat is eigenlijk ook waarvan ik hoop dat het voldoende is. Het is een behoorlijk klus om de platen te vervangen.

Maar aan de andere kant: De motor staat nu in de kajuit, ik kan er goed bij.

Hoeveel schade zal er opgetreden zijn? Als de motor slipte, dan brachten we direct het toerental terug. Er is na het slippen ervan nog wel een paar uur gevaren op half vermogen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Yanmar 1GM10 keerkoppeling olie 21 dec 2011 09:53 #249958

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ik zou het advies van Proost op volgen maar ik wel een kanttekening ik durf niet te zeggen of het probleem is opgelost maar je heb een goede kans dat het probleem weg is.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.164 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl