Apae schreef :
Helaas wel een heel algemeen antwoord, en geen enkele verklaring wat er precies mis zou gaan bij een willekeurige motor. Klinkt meer als iemand die de voordelen van een volsyntheet niet wil zien , mogelijk vanwege de hoge prijs oid, dan als een degelijk antwoord.
Heel algemeen? Dat vind ik niet. Ik denk dat de schrijver vooral wil laten zien dat de voordelen van een synthetische olie aan een scheepsmotor niet besteed zijn.
Termen als 'bore glazing' zeggen mij ook niet zoveel, maar de constatering dat bootmotoren over het algemeen niet zwaar worden belast, daardoor nooit helemaal 'ingelopen' raken en geen gebruik maken van de kwaliteiten van synthetische olie, lijken me niet zo onaannemelijk. Of een motor daadwerkelijk schade lijdt door het gebruik van synthetische olie durf ik op grond van dit artikel niet te beweren.
Daarnaast wordt zijn antwoord compleet onderuit geschoffeld als ik ook maar een scheepsmotor weet te vinden waar wel vol- of halfsyntheet wordt voorgeschreven.
Dan moet je die motor eerst weten te vinden. Zonder zo'n voorschrift is je opmerking van weinig waarde. Ik heb zelf een Vetus-Mitsubishi, een vrij moderne motor. In de onderhoudshandleiding worden viscositeit en enkele specificaties genoemd. Er wordt niets gezegd over synthetische olie. De meeste minerale olie voldoet aan de genoemde specificaties.
De conclusie zou kunnen luiden dat er in het geval van een scheepmotor eigenlijk geen reden is om synthetische olie te gebruiken. De motor gaat er niet langer door mee en waarom zou je meer betalen voor een synthetische olie als het geen echte voordelen heeft?
--
stegman