Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Evinrude 4PK of Yamaha 3.5PK

Evinrude 4PK of Yamaha 3.5PK 05 sept 2011 16:25 #219820

Voor mijn nieuwe schakel ben ik opzoek naar een buitenboord motor van rond de 4 PK. Mijn oog is gevallen op 2 hele leuke motortjes:

Optie A - Yamaha: link.marktplaats.nl/480468230
Optie B - Evinrude: link.marktplaats.nl/478165756

Los van de prijs, wat zou jij kiezen?

Ik wil gaan voor de Yamaha omdat;
1. Veel onderdelen beschikbaar
2. Technisch goed, betrouwbaar merk
3. Waarde vast (verkopen in de toekomst)

Minpunt, 0,5PK minder vermogen t.o.v. Evinrude.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Evinrude 4PK of Yamaha 3.5PK 05 sept 2011 16:31 #219822

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
1- Die Yamaha is in ieder geval een kortstaart, moet je achter een schakel niet een langstaart hebben?
2- Wat kost een benzinepomp voor die Evinrude?
3- 3,5 pk is meer dan voldoende voor een schakel, ik heb hetzelfde achter mijn Efsix.
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Evinrude 4PK of Yamaha 3.5PK 05 sept 2011 16:32 #219823

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
De Vrijheid wel kom op het forum

Ik zou persoonlijk voor de Yamaha gaat, dit merk heeft en groot dealer netwerk waar onderdelen makkelijk te zijn verkrijgen.

De Evinrude mist de benzine pomp is een min punt vindt ik

Succes met je keuze

Mvg Fer

Edit: wybeslot heeft en punt wat betreft langstaart
Laatst bewerkt: 05 sept 2011 16:34 door Fer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Evinrude 4PK of Yamaha 3.5PK 05 sept 2011 16:38 #219826

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8369
Die Evinrude is een twee cilinder en loopt wat rustiger. Maar persoonlijk heb ik alleen slechte ervaringen met die Jonhson / Evinrude tweecilindertjes uit die tijd (heb met 3 ervaring en daar hou ik het graag bij). Plus dat er nog werk en kosten aan zit.. Wel lijkt hij wat jonger dan de Yamaha maar net dit model yamaha ken ik niet.. Of ook bij zo'n ouder model het voordeel van de onderdelen geldt weet ik niet?

Persoonlijk zou ik verder zoeken :) Bijvoorbeeld deze al staat daat wel een vaag verhaal bij. Die malta's zijn prima. Langstaart (inschatting), vrijloop en 4,5pk is meer dan zat. Dat ie er niet uit ziet is niet erg, dat drukt de prijs en houdt dieven weg ;) Anders deze voor iets meer.
Laatst bewerkt: 05 sept 2011 16:45 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Evinrude 4PK of Yamaha 3.5PK 05 sept 2011 17:53 #219853

wybeslot schreef :
1- Die Yamaha is in ieder geval een kortstaart, moet je achter een schakel niet een langstaart hebben?
2- Wat kost een benzinepomp voor die Evinrude?
3- 3,5 pk is meer dan voldoende voor een schakel, ik heb hetzelfde achter mijn Efsix.

Goedenavond wybeslot. Dat zijn 3 goede aandachtspunten. De langstaart/kortstaart verhaal, als dat een probleem vormt, valt de Yamaha jammer genoeg weg.
Fer schreef :
De Vrijheid wel kom op het forum

Ik zou persoonlijk voor de Yamaha gaat, dit merk heeft en groot dealer netwerk waar onderdelen makkelijk te zijn verkrijgen.

De Evinrude mist de benzine pomp is een min punt vindt ik

Succes met je keuze

Mvg Fer

Edit: wybeslot heeft en punt wat betreft langstaart

Dankjewel Fer! Ik heb veel van deze type Yamaha motoren voor rond de 200 euro marktplaats zien verlaten. De Yamaha 3.5 BBM waar ik nu een oog op heb ziet er netjes uit, en is nog eens voor de helft van de prijs (100EURO).

Echter, kortstaart.. zal een probleem kunnen zijn.
Philip schreef :
Die Evinrude is een twee cilinder en loopt wat rustiger. Maar persoonlijk heb ik alleen slechte ervaringen met die Jonhson / Evinrude tweecilindertjes uit die tijd (heb met 3 ervaring en daar hou ik het graag bij). Plus dat er nog werk en kosten aan zit.. Wel lijkt hij wat jonger dan de Yamaha maar net dit model yamaha ken ik niet.. Of ook bij zo'n ouder model het voordeel van de onderdelen geldt weet ik niet?

Persoonlijk zou ik verder zoeken :) Bijvoorbeeld deze al staat daat wel een vaag verhaal bij. Die malta's zijn prima. Langstaart (inschatting), vrijloop en 4,5pk is meer dan zat. Dat ie er niet uit ziet is niet erg, dat drukt de prijs en houdt dieven weg ;) Anders deze voor iets meer.

Hallo Philip, ik heb vele reacties van jouw op het forum gelezen, ze waren zeer nuttig.

Is een langstaart onontbeerlijk voor mijn schakel?

De prijs van de Malta's zijn gelijk aan zowel de YAMAHA als de EVINRUDE. Voor 195 euro heb ik beide. 250 euro is even buiten mijn budget. Ik denk dat ik echt koopjes te pakken heb. Alleen de kortstaart, en een slechte staat van dienst van de Evinrude gooien roet in het eten.

Groet,
Elias
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Evinrude 4PK of Yamaha 3.5PK 05 sept 2011 18:02 #219857

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Philip schreef :
Persoonlijk zou ik verder zoeken :) Bijvoorbeeld deze al staat daat wel een vaag verhaal bij. Die malta's zijn prima. Langstaart (inschatting), vrijloop en 4,5pk is meer dan zat. Dat ie er niet uit ziet is niet erg, dat drukt de prijs en houdt dieven weg ;) Anders deze voor iets meer.

Beide Malta's die je laat zien zijn kortstaartjes.
Nu kan het best zijn dat je daar bij een schakel mee weg komt, maar dat weet ik niet zeker.
Is er iemand met schakel-ervaring die hier uitsluitsel over kan geven?
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Evinrude 4PK of Yamaha 3.5PK 05 sept 2011 18:13 #219867

  • Bagheera
  • Bagheera's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 95
Zelf had ik een Mariner 3,3 pk kortstaart achter m'n Flying Arrow Schakel.
voldoende om de haven in en uit te komen.

Moest met m'n ca 100 kg wel aan de goede kant in de boot gaan zitten, en mocht van m'n dochter niet naar het voordek lopen, dan hapte hij lucht.

Waar ik zelf later achter kwam was het gemis aan een echte achteruit. Haven invaren, box invaren, proberen te stoppen door motor om te moeten draaien, aan de achterkant van de motor gas geven viel niet mee.
Ik heb niet gekeken of de genoemde motoren een achteruit hebben of alleen een vrijloop.

succes, Cor
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Evinrude 4PK of Yamaha 3.5PK 05 sept 2011 18:14 #219868

  • Brinta
  • Brinta's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Een Yamaha Malta is altijd 3 pk ( en niet 3,5), maar iha zeer betrouwbaar en genoeg voor dit doel.
De eerstgenoemde 3,5 pk is luchtgekoeld.
Een kortstaart kan wel. Zolang de golven niet te hoog zijn. Een langstaart is beter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Evinrude 4PK of Yamaha 3.5PK 05 sept 2011 18:32 #219878

  • Lis-jolle
  • Lis-jolle's Profielfoto
  • Offline
  • Geblokkeerd
  • Berichten: 1014
Wat dacht je van een electro bbm? een minn-kota of een imitatie daarvan vind je voor leuke prijzen op marktplaats en heb je een betrouwbare en geruisloze voortstuwing!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Evinrude 4PK of Yamaha 3.5PK 05 sept 2011 18:40 #219886

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8369
Of een kortstaart altijd goed is, hangt ook af van je motorsteuntje. Op mijn schakel-achtige kon ik vroeger prima met zo'n genoemde mercury / mariner 3.3 pk kortstaart varen.
Neem in ieder geval een motor met vrijloop. Een achteruit vind ik niet écht nodig maar wel handig. Alleen dat ontberen veel motortjes in deze klasse.

Waarom ik met die malta kwam, ondanks dat ie toch een stukkie duurder is: Ik heb vroeger veel gekloot met goedkope buitenboordmotortjes en was daar op een gegeven moment zo klaar mee dat ik een splinternieuwe heb gekocht. Misschien ook wat overdreven, een goede tweedehands kan het ook prima doen maar zo'n motortje uit het jaar kruik kan veel ergenis opleveren. Zo'n malta heeft een goede reputatie, daardoor waardevast en op veel gebieden een volweaardige motor met vrijloop, gasgeven met de stuurknuppel (handig bij achteruitvaren als je de motor moet draaien) etc. Dingen die veel motortjes onder de 4 pk ontberen. Voor mij liever 1 fatsoendelijke, wat meer recente motor dan 2 oldtimers waarvan 1 nu al gebreken heeft... Maar goed, dat is wat ik zou doen. Zo'n Jonhson 2-cilinder heb ik dan ook vorig jaar op MP gegooit en ga straks wel zo'n malta scoren voor de bijboot ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Evinrude 4PK of Yamaha 3.5PK 06 sept 2011 06:38 #220020

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6873
Geen idee wat je budget is, en het is wat aan de zware kant voor een schakel, maar ik heb nog een Tohatsu van rond 2003 die ik nog moet adverteren. Amper gebruikt, naar schatting 30-40 draaiuren, voor-achter-neutraal, 5pk, langstaart, dat was achter een Vrijheid wel nodig.
Kijkend naar MP prijzen denk ik aan 500 euro.
Overigens eens met Philip dat je beter een goede kunt kopen, deze Tohatsu heeft indertijd een oude Mercury met ontstekingsproblemen vervangen.
Laatst bewerkt: 06 sept 2011 06:41 door Apae.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Evinrude 4PK of Yamaha 3.5PK 06 sept 2011 06:44 #220024

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
5 pk is veel te veel voor een schakel, dan gaat ie planeren :P
Maar als je een Malta kunt vinden voor een goede prijs, zou ik dat veel liever doen (Heb ik zelf ook en bevalt me uitstekend)
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Laatst bewerkt: 06 sept 2011 06:45 door wybeslot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Evinrude 4PK of Yamaha 3.5PK 12 sept 2011 12:26 #221744

Helemaal mee eens, ik heb ook de Malta, prima motortje, heeft me nog nooit in de steek gelaten, duidelijk beter dan een evinrude!
Daarnaast komt dat ding ook veel beter uit de consumentenbond, en is het sowieso een geliefd motortje, dus vrij waardevast bij een eventuele verkoop!

Groetjes en succes,

David
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.134 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl