Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Olie vervangen na weinig gebruik?

Olie vervangen na weinig gebruik? 20 okt 2007 22:41 #22418

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Ik heb een Nanni 2.50 ECO (10 PK) 8 jaar oud aan boord.
Dit jaar vanwege omstandigheden slechts 20 ltr diesel verbruikt.
De carterolie is amper verkleurd, moet ik ik toch olie en oliefilter vervangen? gaarne advies.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olie vervangen na weinig gebruik? 21 okt 2007 07:15 #22422

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Je moet het zelf weten, ik denk dat je het best een jaartje kan laten zitten. Maar ook als de motor weinig is gebruikt kunnen er zure verbrandingsresten in de motor achter blijven die het metaal zouden kunnen aantasten. Ik denk dat een beetje goede olie dit wel kan neutraliseren. Laat hem anders voor de winterstalling nog een tijdje goed draaien zodat hij goed op temperatuur komt en eventueel vocht uit de olie verdampt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olie vervangen na weinig gebruik? 21 okt 2007 09:08 #22423

  • MT74
  • MT74's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 248
Meer een topic voor motoren.. :wink:

Waarom zou je ook maar enig 'risico' lopen, zo duur is olie ook weer niet. Ik zou de olie zo ie zo 1x per jaar verversen, los van het gebruik dat jaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olie vervangen na weinig gebruik? 21 okt 2007 10:02 #22428

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Topic verplaatst & titel aangepast.

Een automonteur heeft naar mijn vorige motor gekeken. Daarin zat olie van een aantal jaren oud, maar deze was volgens hem zeker niet aan vervanging toe.
Ik heb niets tegen preventief olie verversen, maar als er geen technische redenen zijn om die olie te vervangen dan ga ik niet prutsen ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olie vervangen na weinig gebruik? 21 okt 2007 18:14 #22450

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Kan je in je handleiding van de motor nog iets terugvinden over olieverversen? In mijn boekje (HydroMarine DM12 = Kubotablok) staat dat na elke 50 uur de olie ververst dient te worden.....Ik heb zelf dit jaar eenmaal de olie ververst en doe dat binnenkort weer vlak voordat de boot de winerstalling in gaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olie vervangen na weinig gebruik? 23 okt 2007 18:03 #22571

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
50 uur :?:
Beetje overdreven hoor, en ook na 20 ltr brstf, lekker laten zitten.
Moderne olien, en dat kopen we alleen nog maar, kan gerust 250 uur blijven zitten.
Dat is voor de meeste van ons algauw en paar jaar varen.

Groet

Ron
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olie vervangen na weinig gebruik? 23 okt 2007 22:03 #22605

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Hoi Ron,

Ik kijk in die zin ook niet naar uren, heb trouwens geen urenteller (meer) en ga echt niet bijhouden in een logboek hoeveel uren ik maak.....ververs meestal een keer per jaar de olie, alleen dit jaar een keer extra omdat ik van de winter de olie er niet goed uitkreeg (te koud!). Alleen als ik mijn instructieboek lees staat daar 50 uur.......ik weet niet of dit in andere handleidingen genoemd wordt?

Vraag aan je (jij als meer onderlegd expert in motortechniek): Zal er nog verschil zitten in direct gekoelde blokken en indirect gekoelde blokken voor wat betreft het olie verversen? Bij direct gekoelde blokken wordt de motor lang niet zo warm (ook olie is dunner 5W40 of 10W40 ) als bij indirect gekoelde blokken (olie vaak 15W40). Kan me voorstellen dat daar deels misschien een verklaring voor te vinden is?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olie vervangen na weinig gebruik? 25 okt 2007 18:38 #22744

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Hoi Wallaby, nou ga je wel wat vragen, man.
Over olie en toepassingen zijn al hele dikke boeken volgeschreven, en veel wijze (en onwijze) woorden gezegd.

Dat een directe koeler, koeler blijft, zal over het algemeen wel kloppen, zeker winterdag, het maakt nogal wat uit of je koelwater 20 graad of 5 graad celsius is.

Wat betrefd de kwaliteit van de olieen die jij noemt, de 15W40 is een gewone minerale olie, prima voor het gebruik in de normale ouderwetse dieseltjes, het kost niet de wereld per liter en deze ververs je dan ook een maal per jaar vooral om de verbrandingresten (roet) van deze motoren af te voeren.

De 10W40 is een halfsyntetise olie, de basis is ook mineraal, maar de toevoegingen, de zogenaamde dopes, worden via syntetise weg verkregen.
Op deze manier zijn de eigenschappen van het smeermiddel op een zeer preciese manier te bepalen.
Voor moderne snellopende diesels met of zonder turbo, als mede de meeste BBM,s is dit de beste olie.
Het kost iets meer maar de ververssingstermijn kan ook wat ruimer gekozen worden.

5W40 is een volsynteet, hoogwaardig en dus ook duur, voor de meeste scheepstoepassingen en zeker voor ons zeilers niet nodig.
Hoogtoerige zwaar geblazen motoren hebben hier wel baat bij.

Smeerproblemen doen zich meestal voor in het geval van grenssmering, dit is bijvoorbeeld een koudstart, nog niet overal in de motor is dan direct de volle oliedruk aanwezig, om dit te verbeteren zijn de lage visco,s op de markt gebracht, de 5 en de 10W,s, deze olie kan bij koude motor sneller rond worden gepompt.

Een belangrijke eigenschap van olie is ook de koelende werking, door vele onderschat, dit is ook de belangrijkste reden voor een correct oliepeil.
De synty olien zijn dan ook zeer geschikt voor hoge temperaturen, hier gaat het vaak mis met de gewone 15W.

Jou vraag gaat echter over lage temperaturen bij directe koelers, ik kies dan ook in vrijwel alle gevallen een 10W40 omdat ook bij wat lagere temperaturen een goede olieflow gegarandeerd is.

Zo, dat is dan even een beknopt olie verhaaltje uit de hoge hoed, wat ik al zeg, er is een hoop zin en onzin over olie te verzinnen.

een anekdote uit de tropen,..... geprakte banaan in je keerkoppeling. :lol:

Ron
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Olie vervangen na weinig gebruik? 25 okt 2007 21:53 #22759

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Hoi Ron,

Bedankt voor je antwoord, klopt dus wel met mijn gedachten. Heb nu ook 10W40 er in zitten. Mijn motor is van oorsprong een directe gekoelde, maar vorige eigenaar had deze zeer knullig omgebouwd naar indirect. In dat geval werd het blok 75 graden.... en dus zat er 15W40 in. Met terugbouwen naar direct gekoeld heb ik de olie dus vervangen voor 10W40, blok wordt nu niet warmer meer dan 55 graden. Warmer moet ook niet, je krijgt boven de 60 graden last van ketelsteenafzetting en daarmee verstopping van je koelkanalen. Je opmerking over olie als koelmiddel klopt... dat wordt door veel mensen vergeten! Ik had deze tip al van mijn garage gehad.

Maar je verhaal is een mooi overzicht! Bedankt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.129 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl