Hoi Wallaby, nou ga je wel wat vragen, man.
Over olie en toepassingen zijn al hele dikke boeken volgeschreven, en veel wijze (en onwijze) woorden gezegd.
Dat een directe koeler, koeler blijft, zal over het algemeen wel kloppen, zeker winterdag, het maakt nogal wat uit of je koelwater 20 graad of 5 graad celsius is.
Wat betrefd de kwaliteit van de olieen die jij noemt, de 15W40 is een gewone minerale olie, prima voor het gebruik in de normale ouderwetse dieseltjes, het kost niet de wereld per liter en deze ververs je dan ook een maal per jaar vooral om de verbrandingresten (roet) van deze motoren af te voeren.
De 10W40 is een halfsyntetise olie, de basis is ook mineraal, maar de toevoegingen, de zogenaamde dopes, worden via syntetise weg verkregen.
Op deze manier zijn de eigenschappen van het smeermiddel op een zeer preciese manier te bepalen.
Voor moderne snellopende diesels met of zonder turbo, als mede de meeste BBM,s is dit de beste olie.
Het kost iets meer maar de ververssingstermijn kan ook wat ruimer gekozen worden.
5W40 is een volsynteet, hoogwaardig en dus ook duur, voor de meeste scheepstoepassingen en zeker voor ons zeilers niet nodig.
Hoogtoerige zwaar geblazen motoren hebben hier wel baat bij.
Smeerproblemen doen zich meestal voor in het geval van grenssmering, dit is bijvoorbeeld een koudstart, nog niet overal in de motor is dan direct de volle oliedruk aanwezig, om dit te verbeteren zijn de lage visco,s op de markt gebracht, de 5 en de 10W,s, deze olie kan bij koude motor sneller rond worden gepompt.
Een belangrijke eigenschap van olie is ook de koelende werking, door vele onderschat, dit is ook de belangrijkste reden voor een correct oliepeil.
De synty olien zijn dan ook zeer geschikt voor hoge temperaturen, hier gaat het vaak mis met de gewone 15W.
Jou vraag gaat echter over lage temperaturen bij directe koelers, ik kies dan ook in vrijwel alle gevallen een 10W40 omdat ook bij wat lagere temperaturen een goede olieflow gegarandeerd is.
Zo, dat is dan even een beknopt olie verhaaltje uit de hoge hoed, wat ik al zeg, er is een hoop zin en onzin over olie te verzinnen.
een anekdote uit de tropen,..... geprakte banaan in je keerkoppeling.
Ron