Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: uren van een diesel.

uren van een diesel. 06 okt 2011 18:14 #228986

Kijk regelmatig naar andere boten. En vraag me dan af, als een zeilboot zon 3000 uren op de motor heeft, is dat veel? M.a.w. hoeveel uur gaat een diesel, met normaal onderhoud, mee . En wanneer begint men met reviseren etc. Exacte antwoorden zijn er niet, wellicht wel indicaties?
Steef
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uren van een diesel. 06 okt 2011 18:19 #228989

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8369
Dat hangt echt totaal van het gebruik af. Een zeilboot motor die alleen gebruikt wordt voor even op de motor de haven in en uit te varen en daarbij niet warm wordt kan rustig na nog geen 700 uur of zo al aan een revisie toe zijn terwijl diezelfde motor in een motorboot (of generator of zeilboot die wat langere stukken vaart) na een veelvoud het nog prima doet. En dan heb je nog onderhoud, type motor, warmtewisselaar of directe koeling.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uren van een diesel. 06 okt 2011 18:27 #228996

ook in het grote werk is dat het geval. wij lieten de catterpillar generators reviseren na 20.000 uur, liepen 24 uur 7 dagen. altijd onder minimaal 70% belasting en een vast toerental. dan ging de motor ook helemaal los tot het laatste boutje.

de zelfde motor in een buldozer of vergelijkbare machine haalde meestal de 10 000 uur niet, wisselende belasting, vaak even wachten, dan weer tegen overbelasting aan( vlam in de pijp)

zo zal dat ook met een zeilboot motor gaan, ik geef philip gelijk dat een dieseltje in een zeilboot eerder zal verslijten aan te weinig dan aan te veel werk. speciaal dan ook nog de motoren met directe koeling.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uren van een diesel. 06 okt 2011 18:39 #229004

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Steef schreef :
Kijk regelmatig naar andere boten. En vraag me dan af, als een zeilboot zon 3000 uren op de motor heeft, is dat veel?

hangt ook wel samen met de leeftijd van de boot.
Als die 3000 uur er in 2 jaar mee gemotord zijn zullen het wel veel lange einden zijn geweest, met weinig slijtage.
Als het bootje 40 jaar oud is praten we over 80 uur per jaar, even de haven in en uit.... nooit lekker warm, veel slijtage.

Ik vaar best veel, maar op de motor haal ik misschien 50 uur per jaar.....
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uren van een diesel. 06 okt 2011 18:39 #229005

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Heb je een motor die veel uren heb gelopen of heb je iets op het oog?

Er valt niet veel te zeggen over bedrijf uren van een motor dit hangt sterk af van het merk en koeling type en of de motor goed gebruikt word en, daar bedoel ik niet alleen mee lange stuken varen maar ook op hoger toerentallen varen.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uren van een diesel. 06 okt 2011 18:46 #229014

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6975
He toppers, even iets wat ik altijd al wilde weten. Stel je hebt een vaste schroef en die laat je meedraaien (Neeee geen discussie), tikt dan je motoruren teller ook door of niet?

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uren van een diesel. 06 okt 2011 18:48 #229015

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Ik probeer mijn motortje altijd braaf te laten warmlopen voor vertrek en nalopen na aankomst. Maar hoe weet je nou of je genoeg hebt gedaan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uren van een diesel. 06 okt 2011 18:48 #229016

Beauty schreef :
He toppers, even iets wat ik altijd al wilde weten. Stel je hebt een vaste schroef en die laat je meedraaien (Neeee geen discussie), tikt dan je motoruren teller ook door of niet?

Gr Michel

met contact aan -ja
contact uit-nee
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uren van een diesel. 06 okt 2011 18:50 #229017

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Beauty schreef :
He toppers, even iets wat ik altijd al wilde weten. Stel je hebt een vaste schroef en die laat je meedraaien (Neeee geen discussie), tikt dan je motoruren teller ook door of niet?

Gr Michel
Als je motor uit staat ,telt de teller niet. Alleen de schroefas draait.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uren van een diesel. 07 okt 2011 01:22 #229078

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
How jongens , afhankelijk van het soort toerenteller gaat ie tikken als de motor draait ( toerenteller is dan gekoppeld aan de alternator (dynamo voor de Nederlanders).Die dingen kan je bij bv conrad kopen enz.
Bij veel originele urentellers zijn die meestal intern gekoppeld aan de toerenteller. En ik liet me vertellen dat het toerental zelfs de snelheid van de urenteller beinvloed.
Heb dat evenwel zelf nog niet uitgetest , wat ik trouwens ook niet meer kan want ik heb een Volvo Penta MD22L met dito controlepaneeltje en ingebouwde digitale toerenteller , en een hardnekkige kinderziekte/fabricatiefout van dit display maakt in de meeste gevallen (zoniet allemaal ) een uitlezing vroeg of laat onmogelijk.
Met uitschieters van een sporadische opleving dat wel.

Hoedanook is 3000 uren op een kleine boorddiesel niet niks.
Laten we het in het beste geval nemen dat de schipper (zoals ik trouwens) nooit boven de 2000 toeren komt.

En alvorens ik nu de goegemeente over me krijg met de reactie dat het beter is om hogere toeren te lopen teneinde de motor ' proper te houden ' , wil ik eraan toevoegen dat bv in mijn geval (lange reizen) de motor bijwijlen dagen achter elkaar continue 2000 toeren maakt.Dus lekker warm is ie dan wel en de slijtage is bijgevolg minimaal.

Maar om verder te gaan , dus Steef , er zijn wellicht nog schippers die hun boot op dezelfde manier gebruiken als ik en dan is die 3000 uren een ander verhaal dan te zijn opgebouwd met haven in en uit.
Ik vermoed dat je de vraag stelt vanwege een interesse voor de aankoop ervan.
Hoe oud is de boot , ook dat is bepalend om het vaargebruik ervan vast te stellen , we gaan ervan vanuit dat een verkoper de zaken steeds wat rooskleuriger voorstelt natuurlijk. Maar de hamvraag is , zijn die 3000 uren opgebouwd in lange vaart of veel korte vaartjes , in dat laatste geval moet de boot ook al wat jaartjes hebben.
In het eerste geval kan een boot van 2 of 3 jaar oud met een wereldreis achter de kiezen de kaap van 3000 uren al lang hebben overschreden.

Maar om nu een idee te krijgen over de sleet , vergelijk het met een autodiesel die tegen 100km/uur in 5de of 6de blijft rijden , ook zo ongeveer 2000 toeren dus.
Bij 3000 uren in gebruik heeft dat beestje dan 300.000km op zijn conto.
Loopt al flink op nietwaar.
Maw , houdt er bij een eventuele aankoop al rekening mee dat je vroeg of laat voor een revisie zal staan.
Altijd handig om rekening mee te houden in het plaatsen van een bod.

Beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uren van een diesel. 07 okt 2011 06:32 #229145

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10722
Lijkt me rijkelijk te veel berekent, zo'n gemiddelde van 100km/u. Maar ook al is het 1/3 minder is het nog altijd een flink aantal. Er zullen motoren zijn die meer dan het dubbele draaien zonder problemen maar het vereist wel wat liefkozing. En dat is juist wat er vandaag de dag aan ontbreekt. Men neemt het niet zo nauw met de service, en als de monteur er ook nog met de pet naar gooit is het niet te best.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uren van een diesel. 07 okt 2011 06:50 #229150

Proost schreef :
Lijkt me rijkelijk te veel berekent, zo'n gemiddelde van 100km/u. Maar ook al is het 1/3 minder is het nog altijd een flink aantal.

ik dacht dat iedereen in nederland zo n dom dom kastje in zijn auto heeft zitten, is dat app :woohoo: araat niet zo slim om het gemiddelde uit te rekenen.
ik schat dat als de 50 km haalt je een snelle jongen bent, of je moet dagelijks maastricht groningen willen rijden, maar wie wil dat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uren van een diesel. 07 okt 2011 06:52 #229151

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Mijn boot ontbeert een toerenteller en urenteller, en het is niet meer de originele motor (indirect gekoelde 3-cilinder Kubota uit 1990). Ik heb geen idee over de gemaakte uren, ik zie dus wel waar dit schip strandt..

Een toerenteller en urenteller staan uiteraard wel op mijn verlang/kluslijstje voor komend seizoen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uren van een diesel. 07 okt 2011 07:06 #229157

Ik denk dat de leeftijd alleen ,onafhankelijk van het aantal draaiuren ook nogal invloed heeft.
Mijn Vetus staat nu op ruim 2000 uur en is bijna 9 jaar oud.Maar ja ik vaar elk jaar ook bijna 1500 Zeemijlen waarvan 30-50% op de motor. Nog nooit een grotere reparatie gehad en loopt nog als een zonnetje zonder blauwe , zwarte of witte rook.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uren van een diesel. 07 okt 2011 07:19 #229165

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10722
Dat lijkt me vrij logisch, die koppeling. Als je met een auto 100.000 km per jaar rijdt moet je ook niet verwachten dat er na 5 jaar een motor in ligt die nog eens 10 jaar mee gaat. Zo gaat een motor met weinig kilometers en een goede verzorging ook een eeuw mee.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uren van een diesel. 07 okt 2011 09:02 #229260

Dank je wel voor de vele reacties.

Ik ben mezelf inderdaad aan het orienteren, en motoruren vind ik dan ook een belangijk iets. Ik begrijp natuurlijk dat het gebruik van een motor erg afhankelijk is van de kwaliteit.
Wat ik wel lees is dat je beter een jonge boot met wat meer uren kunt hebben, dan een oude met weinig uren. Charterschepen draaien relatief veel uren, en zeker op sites als die van Gorsel, worden vaak relatief jonge schepen aangeboden, met veel motoruren.

Maar wat betekent veel motoruren daadwerkelijk? Dat je een motor moet reviseren? En na een revisatie, kun je dan weer als 0 gaan tellen, of is het een noodoplossing? In dat geval zou je dus een nieuwe motor moeten nemen, of juist reviseren.

Een complete revisie, lijkt mij een dure aangelegenheid. Waarom doen mensen eerder een revisie dan een nieuwe? Is dat omdat de gebruiksduuur van een motor met een revisie dusdanig verlengd wordt, dat het rendabel is?

Ergens wordt het getal van 300.000 km genoemd. Voor een diesel is dat nog niet heel veel. Veel taxi's rijden met goed onderhoud het klokje rond. Of is dat een verkeerde vergelijking?
Steef
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uren van een diesel. 07 okt 2011 09:13 #229269

steef het woord revisie wordt heel vaak verkracht.
voor mij is een revisie dat de motor uit elkaar gaat tot het laatste boutje, wordt gereinigd, gecontroleerd op haarscheuren (het blok en de kop) daarna wordt op gebouwd met nieuwe delen die verlijten, is het een met natte voeringen, vernieuwen, zoniet honen.

er bestaat ook een revisie die bestaat uit afspuiten met een hogedruk reiniger en op nieuw spuiten in de fabrieks kleur.

en alles ertussen in natuurlijk.

maar zolang een motor netjes loopt, niet rookt, geen olie verbruikt, geen rare kleur olie in het carter heeft, af blijven
hooguit de injecters eruit en laten testen en waterpomp(en) controleren.
v-snaren vervangen, maar haal geen dingen los die nog goed functioneren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uren van een diesel. 07 okt 2011 11:53 #229382

  • Dekadent
  • Dekadent's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1889
Voor wat het waard is...

Mijn Yanmar 3GM30F heeft 3650 uur gedraaid in 7 jaar, loopt altijd, rookt niet, wordt veel en langdurig gebruikt op 3000- 3200 toeren.

Onderhoud bij vorige eigenaar professioneel gedaan, bij mij doe ik zelf de reguliere zaken als filter en oliewissels, Koelwaterpompwaaierwissels, koelvloeistof wissels. Groot onderhoud als kleppen stellen eens in de 3 a 4 jaar, dus bij ongeveer 600 draaiuren door een ingehuurde monteur van Yanmar dealer.

Tot op heden alleen een gaskabel breuk gehad, te wijten aan een ontwerpfout in het schakelhuis.

Naar mijn overtuiging is goed gebruik veel bepalender, als leeftijd of aantal draaiuren.

Dekadent
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: uren van een diesel. 08 okt 2011 13:54 #229693

  • sailbleu
  • sailbleu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1119
Proost en Sietse,

ik begrijp nu echt niet waarom jullie gefixeerd geraken op die 100km/u hoor.
Ik haalde dat aan om de link met 2000 toeren te maken , niet om al dan niet gemiddelde snelheden met de auto aan te tonen.
En die 2000 toeren maak je (minstens) met de diesel in je boot ook.
Ik respecteer dat toerental steeds en haal met mijn boot een snelheid van 10km/u wat ik als voldoende beschouw want dat geeft me per schijf van 24u een afgelegde afstand van 240km en dat is toch een goed gemiddelde per vaardag. Voor lange afstanden welteverstaan.

Beste groeten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.163 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl