Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Bukh DV20 correct winterklaar gemaakt?

Bukh DV20 correct winterklaar gemaakt? 16 okt 2011 15:01 #231949

Omdat mijn boot op de kant staat en het 's nachts al wat begint te vriezen leek het me het dit weekend een mooi moment om de motor van antivries te voorzien.

Ik ben begonnen met het loshalen van het thermostaathuis, met de verwachting dat ik zo eenvoudig de thermostaat kon verwijderen. Dat bleek niet het geval, en ik ben een half uur bezig geweest met losschroeven en weer vastschroeven...

Dan maar de motor goed warm laten lopen. De slang van de wierpot af en in een emmer. De tuinslang daar weer in en lopen maar. Ik heb de motor zeker een kwartier laten lopen, ook met hogere toerentallen.

Daarna motor uit, van de boot af, kraan dicht. Weer opnieuw gestart, maar dit maal met de slang in een jerrycan koeivloeistof (-38 long life van de Halfords). Motor uitgezet zodra ik dat roze spul uit de uitlaat zag komen.

Het tankje is echter maar half leeg, is 2.5 liter echt genoeg? Of heb ik wat over het hoofd gezien?

Overigens - de motor heeft aardig olie gelekt, moet ik ook nog zien te achterhalen maar daar zal ik een apart topic aan wijden.

Arthur
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 16 okt 2011 15:12 door turesnuur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh DV20 correct winterklaar gemaakt? 16 okt 2011 15:22 #231955

Op de foto zie ik niet echt veel...
Van voor af gezien zijn er aan de linkerkant achter het vliegwiel 2 aftapkraantjes. Open zetten, even doorprikken met ijzerdraadje en het grootste deel van het koelwater loopt er uit.
Dan is er de zinkanode, grote zeskantbout, van achteraf gezien rechts naast de hogedrukleidingen die uit de brandstofpomp komen.Draai die eruit en de rest van het koelwater loopt eruit.
Dan de slang van de wierpot halen en leeg laten lopen. Kraantjes open laten en het komt allemaal goed...

Doe ik zelf altijd zo, veiliger dan met antivries vullen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh DV20 correct winterklaar gemaakt? 16 okt 2011 15:39 #231956

Nee, die foto was ook alleen om een idee te geven van de motor en het arrangement met de emmer.

Als je de motor 'leeg' laat lopen, heb je dan niet meer kans op roestvorming?

Arthur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh DV20 correct winterklaar gemaakt? 16 okt 2011 17:35 #231975

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Nauw ik zie wel genoeg op de foto en dat stemt mij niet vrolijk.

Ik bedoel hier mee de slangenklemmen die zijn van een zeer goedkope kwaliteit en ook nog een enkel uitgevoerd, of zie ik dit verkeer wat de foto is niet haar scherp.

Long life is onnodig duur je kunt gewoon een normale koelvloeistof gebruiken.

2.5 liter is niet veel ik neem aan dat je ook een waterslot hebt en zo ja vermoet ik dat de thermostaat niet open is geweest of wel en meteen dicht is geklap toen het koude koelvloeistof er aan kwam.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh DV20 correct winterklaar gemaakt? 16 okt 2011 17:36 #231976

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Ik doe de MD5 op dezelfde manier, alleen zet ik de motor niet stil, ik hang gewoon lopend de slang over in een vaatje koelvloeistof. En ik doe het al in het water, na het afmeren bij de kraan/botenwagen. Weet ik tenminste zeker dat de motor goed warm is.

Natuurlijk niet vergeten de afsluiter dicht te doen, de boot ligt immers nog in het water ;) Die kan weer open als de boot op de kant ligt, met de slang er weer op.

Leeg laten lopen is me afgeraden, het schijnt dat ik de MD5 niet voldoende af kan tappen. Misschien dat het met een Bukh wel kan, dat weet ik niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh DV20 correct winterklaar gemaakt? 16 okt 2011 18:00 #231980

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Er is een verschil tussen de MD5 en de Bukh end at het type thermostaat, de van de MD5 is mechanische en werk prima die van de Bukh is een zo genoemde balgthermostaat als ik het goed heb en deze werkt grillig dit omdat deze met was is gevuld.

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh DV20 correct winterklaar gemaakt? 16 okt 2011 19:36 #232026

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Fer schreef :
2.5 liter is niet veel ik neem aan dat je ook een waterslot hebt en zo ja vermoet ik dat de thermostaat niet open is geweest of wel en meteen dicht is geklap toen het koude koelvloeistof er aan kwam.
Dichtgeklapt zal niet, want de koelvloeistof is niet kouder dan het kraanwater of buitenwater wat er eerst in ging.

2,5 liter lijkt me zeker weinig voor een 2-cylinder, zoiets gaat in mijn 1-pitter al.

Over die slangklemmen - weet niet of Bukh extra lange slangtules overal op zijn gemariniseerde motoren monteert, maar op mijn MD5 zitten ze niet, en kan ik dus niet op een goede manier dubbele klemmen kwijt. Beter 1 goed gemonteerde dan 2 geforceerd net-niet-passend, vind ik. Natuurlijk wel een goeie kwaliteit dan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh DV20 correct winterklaar gemaakt? 19 okt 2011 17:45 #233002

Ik heb nu de motor behoorlijk lang laten lopen, dus als ik het nog een keer doe zal het niet anders zijn denk ik...

Het beste lijkt me dan om die kraantjes en de anode te zoeken en de motor leeg te laten lopen? (en als het roze is, dan was het voor de volgende keer wel ok..) Ik heb expres die longlife genomen zodat de bescherming hoger is ook als het er wat verdund in zit.

@Fer - Er zijn wel meer dingen die ik aan wil pakken, ook de slangen zelf bijvoorbeeld, de afsluiter en de wierpot! Wat zijn wel goede slangklemmen (en slangen)?

De afsluiter zit op de meest lastige plek onder de motor en is bijna niet dicht of open te krijgen. De wierpot zit er rechtstreeks op geschroefd. Ik wil de afsluiter vervangen door een kogelafsluiter en de wierpot via een slang aansluiten zodat het geheel beter bereikbaar blijft (en ook standaard dicht kan als ik niet op de boot ben).

Nu stond alles op scherp.. en dat met slangen van onekende leeftijd - en slangklemmen die kennelijk ook niet top zijn...

Maar dit is het eerste jaar met deze motor, dus zolang alles nog in het water lag kon ik er weinig aan doen.

Oh ja - in de manual gezien dat de thermostaat inderdaad niet zo eenvoudig te verwijderen. Moeten asjes uitgetikt worden e.d.

Arthur
Laatst bewerkt: 19 okt 2011 17:48 door turesnuur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh DV20 correct winterklaar gemaakt? 19 okt 2011 17:52 #233003

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Goede slangenklemmen zijn van RVS en het liefst dubbel uitgevoerd maar meestal zijn de slangentullen hier te klein voor en dan houd het op.

Een goede slang kan je kopen bij de meeste goedgesorteerde watersportwinkels, koop in ieder geval geen geribbelde slangen (tubano slang)

Ik ben benieuwd naar je vorderingen en succes met het klussen

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh DV20 correct winterklaar gemaakt? 19 okt 2011 18:01 #233009

Fer schreef :
Ik ben benieuwd naar je vorderingen en succes met het klussen

Mvg Fer

Gaat lukken, ik open een nieuw topic voor de andere dingen bij de motor, dan blijft deze bewaard voor als iemand anders eens zoekt hoe een DV20 winterklaar te maken.

Arthur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh DV20 correct winterklaar gemaakt? 10 dec 2012 08:09 #345910

  • Sjemonov
  • Sjemonov's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 38
Hoi Arthur,

Ik kon je nieuwe DV20-topic niet vinden dus nog maar even op dit vervolgverhaal;
De werkwijze die je hierboven omschreven hebt komt in ieder geval in behoorlijke mate overeen met wat er in onze motorhandleiding van de DV20 staat: Dop op aftapkraan bij de startmotor eruit (danwel open zetten), dop op het uitlaatspruitstuk eruit, zinkanode controleren (daar loopt dan overigens al geen water meer uit) en dekseltje waterpomp eraf, wat toch al moet om de impeller eruit te halen. Ik gooi dan nog wat antivries in de waterlock, hoe nodig dat echt is weet ik niet want het staat niet in het motorboekje (vorstschade in de waterlock is misschien sowieso niet mogelijk door de vorm ervan). Het blijkt goed te werken, althans we doen het elk jaar zo en hebben nog nooit vorstschade gehad. Overigens laten we de boot wel elk jaar op de kant overwinteren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Bukh DV20 correct winterklaar gemaakt? 10 dec 2012 16:26 #346000

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Een waterock kan wel stukvriezer en moet dus winterklaar worden gemaakt

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.126 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl