[quote="CeesS" post=255120Nee dat ben ik niet met je eens. Kijk eens naar onderstaande grafiek :
Hier kun je zien dat (bij een goed gekozen motor/schroef combinatie) de schroef bepaalt welk vermogen er door de motor bij een bepaald toerental geleverd wordt. Slechts op 1 punt snijden die lijnen, net op het punt waar het maximum vermogen van de motor gelijk is aan het het gevraagde schroefvermogen.
Bij alle toerentallen in de grafiek links van dat snijpunt draait de motor (soms ver) onder z'n designvermogen. En daar krijgt die motor niets van,
je moet alleen oppassen dat bij langdurige hele lage belasting geen verglazing van de cilinderwand optreedt.
Ja en
dat was nu precies wat ik bedoelde! Het probleem in dit draadje is dat die 27 pk motor veel te groot is voor die Friendship 28.
Je kunt dus zo'n plaatje van motor en schroefcurve maken waarbij ze elkaar snijden bij het maximaal toerental en , met een andere schroef , waar ze elkaar snijden bij de door mij genoemde 2000rpm.
In het eerste geval heb je het probleem dat de motor bij de rompsnelheid eigenlijk altijd onderbelast draait , in het tweede geval is dit bij de rompsnelheid niet het geval. Daar snijden beide lijnen zich keurig bij ca. 16 pk wat ook het benodigde vermogen is voor rompsnelheid plus wat reserve.
In jouw plaatje ga je uit van ee veel kleinere motor en ook een propellercurve die niet bij deze frendship hoort.
In dat plaatje heb je de ideale motor /boot / schroef combinatie hoewel het beter zou zijn als de lijnen zouden snijden bij 80% toerental.
Dit soort plaatjes ken ik ook . Ik heb er ook een gemaakt voor mijn eige boot toen ik daar een nieuwe motor in gezet heb.
En wat je opmerkingen over de schroefberekening betreft. Die rekenen wel degelijk ook de ( optimale) diameter uit en vertellen daarbij hoe je een kleinere diameter ( als dat moet vanwegde afstand tot de romp) deels kunt compensweren met een wat grotere spoed ( en heelaas een wat lagere efficientie) . Alle andere zaken zijn inderdaad zaken waar je wel rekening mee moet houden. Uiteraard is het daarom beter om e.e.a uiteindelijk door een schroevenleverancier uit te laten rekenen.de meeste zullen trouwens alleen leveren als je ze de juiste info geeft.
Het is alleen wel leuk dat bij de drie keer dat ik het eerst zelf heb uitgerekend uiteindelijk de leverancier met (vrijwel) dezelfde schroef kwam.
Smenvattend: Ik krijg de indruk dat we beide wel weteen waar het om draait maar in een internet forum is het nu eenmaal lastig om de ander duidelijk te maken wat je bedoelt en wat je zelf ook weet.
Laten we daarom maar stoppen met een en weer gebabbel want anders krijgen we nog een PN aan de broek.
Ad