Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: dieselmotor voor een friendship 28 '79

dieselmotor voor een friendship 28 '79 11 nov 2011 20:14 #239706

Beste lezers,

Op dit moment ben ik op zoek naar een dieselmotor voor mijn friendship 28. Ik wil hierbij mijn Bukh vervangen. Heeft iemand ervaring met het aanschaffen van een nieuwe diesel, bij voorkeur rond de 18-21pk. voor een niet al te hoge prijs?
Bijvoorbaat dank voor uw reactie.
Vriendelijke groet Patrick Pekelder
PPekelder
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: dieselmotor voor een friendship 28 '79 11 nov 2011 20:19 #239709

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Kan aan mij liggen, maar ik vind dat nogal veel vermogen voor een 28 voets boot. Volgens mij kan er ook wel iets kleiners in, wordt het alleen maar goedkoper van.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: dieselmotor voor een friendship 28 '79 11 nov 2011 20:20 #239710

Is 18-21 pk niet wat veel voor een Friendship 28? Ik heb 13 pk in een 28 voet boot liggen en dat is meer dan voldoende.
edit: Hendri was sneller.
Laatst bewerkt: 11 nov 2011 20:21 door waverider82.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: dieselmotor voor een friendship 28 '79 11 nov 2011 22:11 #239735

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Hier haalt een 13 pk ook makkelijk de rompsnelheid in een 27-voeter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: dieselmotor voor een friendship 28 '79 12 nov 2011 07:06 #239763

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6126
Betamarine heeft een mooie 16pk.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: dieselmotor voor een friendship 28 '79 12 nov 2011 07:40 #239766

Ook Drinkwaard, Vetus en Solé ( allemaal dezelfde Mitsubishi motoren) hebben motoren rond de 15 pk.
En Nanni heeft dezelfde Kubota als waarop de Beta is gebaseerd.
Wil je wel een grotere motor dan 16 pk , bijv. 20 pk dan ga je wel van twee naar drie cylinders waardoor de motor langer wordt. Dan eerst even checken of de motor wel past anders km je voor lastige/dure wijzigingen te staan. Maten staan op de sites van de fabrikanten.
Ad
Laatst bewerkt: 12 nov 2011 07:46 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: dieselmotor voor een friendship 28 '79 12 nov 2011 08:35 #239771

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
ooit per ongeluk even een FS28 gehad, zat een 13PK Volvo Penta in, meer dan genoeg.
Die Bukh was er natuurlijk alleen in 10 en in 20 PK, daar zal de vraag wel vandaan komen.....
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: dieselmotor voor een friendship 28 '79 12 nov 2011 09:40 #239778

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12595
Wat is de reden dat je de motor wil vervangen? Op zich is de Bukh een heel betrouwbare motor. Is reviserengeen optie? Dan hoef je in de mk niets aan te passen, scheelt een hoop werk en geld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: dieselmotor voor een friendship 28 '79 12 nov 2011 10:12 #239783

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Proost als 29 voeter heeft aan 16 pk het dubbele van wat nodig is om onder normale omstandigheden op kruissnelheid te komen. Dan is een 12 tot 16 pk ruim voldoende voor een Fs 28.

Ze zijn er wel die Friendships met veel pk's, zelf heb ik ook een paar bij ons in de haven gezien. Eentje met 18 pk en een met 21 pk omdat ie tegen de ander op wilde boxen.

Allebei dik te veel maar het klinkt flink, net als de auto met 200 pk als je nooit harder rijdt dan 130.
Als je maar geniet!
Laatst bewerkt: 12 nov 2011 10:13 door Proost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: dieselmotor voor een friendship 28 '79 12 nov 2011 10:47 #239793

beewee schreef :
Hier haalt een 13 pk ook makkelijk de rompsnelheid in een 27-voeter.

Dat heeft niks te amken met de lengte maar met het gewicht.
En er zijn 27 voeters van 2 ton ( of nog minder ) en van meer dan 3 ton. De F28 weesgt "leeg" al 3,5 ton , dus met bemanning en alle inventaris al gauw 3,8 ton of meer.
En dan heb je toch echt zo'n 13-14pk nodig om op rompsnelheid te komen , althans zonder tegenwind en/of golven. Om nog bij wat slechtere omstandigheden goed uit de voeten te kunnen is 16-18 pk echt geen overbodige luxe.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: dieselmotor voor een friendship 28 '79 12 nov 2011 11:43 #239800

  • Seabird
  • Seabird's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 828
Ik heb een Beneteau van 4300 kg met een 12 pk Yanmar en 3-bladsschroef. Meer dan genoeg. Rompsnelheid 6,5 mijl met driekwart gas. Als de motor op temperatuur is, gaat het gas er op. Een diesel moet werken.
Laatst bewerkt: 12 nov 2011 11:45 door Seabird.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: dieselmotor voor een friendship 28 '79 12 nov 2011 11:53 #239801

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
De tendens bij de keus van motoren gaat steeds meer richting 5 pk/t terwijl 20 jaar geleden nog als voldoende werd gezien en geadviseerd voor een polyester boot 3,5pk/t, zwaarder type 4pk/t en voor een stalen boot 5 pk/t.

Ook bij andere dan zeilboten zie je steeds meer pk's verschijnen. Sloepen met meer dan 100pk, motorjachten van 9 a 10 m die genoeg hebben aan 40 pk waar 80 pk ingezet wordt en ga maar door.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: dieselmotor voor een friendship 28 '79 12 nov 2011 12:02 #239802

  • Seabird
  • Seabird's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 828
Dezelfde tendens zie je in de auto-industrie Proost. De wat duurdere personenauto's hebben 250 pk en meer, net zoveel als de gemiddelde vrachtwagen. Raakt kant nog wal. Wie zei ook alweer: Less is More...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: dieselmotor voor een friendship 28 '79 12 nov 2011 14:40 #239825

Waarom niet eerst eens info gewonnen bij een goede scheepsrevise bedrijf ?
Ik heb een 30 jaar oude Bukh diesel laten reviseren bij scheepsmotoren Heeg een Bukh kenner en dealer weer naar nieuw specificaties dus motoren met 30 graden helling etc etc.Iets wat veel diesels niet kunnen.
Kosten beduiden lager dan de aanschaf van een nieuwe motor.
Motor uit elkaar ,zuigers gehoond nieuwe zuiger veren gelijk nieuwe motor fundatie rubbers ,vetkoorden op de schroefas vernieuwd ,lagerschalen etc etc.
Loopt nu echt als een zonnetje !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: dieselmotor voor een friendship 28 '79 12 nov 2011 15:00 #239833

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Zet alle prijzen eens naast elkaar van een totale revisie of een nieuwe motor. Vaak wordt bij revisie niet gekeken naar in- of uitlaatspruitstukken waterpomp, dynamo en startmotor. Zelfde levensduur van 30 jaar.

Helling van de motor is zelfs voor een mitshubishiblokje geen probleem zoals bij veel merken. Dat is niet alleen voorbehouden aan Bukh.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: dieselmotor voor een friendship 28 '79 12 nov 2011 17:14 #239856

in- of uitlaatspruitstukken waterpomp, dynamo en startmotor. Zelfde levensduur van 30 jaar.even kort daar is ook naar gekeken zelfs naar de start knop ook vernieuwd.Weinig motoren kunnen varen met helling al is voor een Vetus Mitshubishi wel mogelijk.
Maar de totale revisie was 1/3 van de prijs van een nieuwe motor
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: dieselmotor voor een friendship 28 '79 12 nov 2011 17:17 #239857

Ik vergeet te vermelden dat ik verschillende bedrijven ben langs gegaan
Alle zeiden meneer er zijn geen onderdelen te krijgen dit is als je officieel dealer bent kul maar deze bedrijven verkopen graag een nieuwe motor waar zij dealer voor zijn,hoe meer ze verkopen des te groter is de dealer korting zo vangen ze aan 2 kanten.
Maar ieder moet zijn eigen beslissing nemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: dieselmotor voor een friendship 28 '79 13 nov 2011 13:30 #240013

  • popye
  • popye's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 229
google is op slagtech zwaagdijk
Laatst bewerkt: 13 nov 2011 13:36 door popye.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: dieselmotor voor een friendship 28 '79 08 jan 2012 20:01 #254626

  • pescador
  • pescador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2
Ik heb in onze friendship 28 de Bukh 10 pk vervangen door een
Vetus 3 cil motor van 27 pk.
De motor loopt heel rustig bij 2000 t/min
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: dieselmotor voor een friendship 28 '79 08 jan 2012 20:05 #254629

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
friendship schreef :
Ik heb in onze friendship 28 de Bukh 10 pk vervangen door een Vetus 3 cil motor van 27 pk.
27pk?! Wel een beetje overkill in een FS28 naar mijn mening... Heb je bewust een veel zwaardere motor gekozen of liep je er tegenaan?

Edit:
Ik lees nu dat we in het begin van dit draadje ook al over het benodigde vermogen voor een boot van deze lengte hebben gesproken.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 08 jan 2012 20:18 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: dieselmotor voor een friendship 28 '79 08 jan 2012 20:16 #254634

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Yanmar 1GM10 ? Reuze robuust en betrouwbaar, en niet duur in aanschaf.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: dieselmotor voor een friendship 28 '79 09 jan 2012 09:35 #254754

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
friendship schreef :
Ik heb in onze friendship 28 de Bukh 10 pk vervangen door een
Vetus 3 cil motor van 27 pk.
De motor loopt heel rustig bij 2000 t/min

Nog wat aan de schroef gedaan?. Die 27 pk merkt niets van een schroef die voor een 10 pk bedoeld is. Met die vele pk's zal de motor nauwelijks belast worden en er is niets slechter voor een diesel dan onbelast draaien. Emmers achter de boot meeslepen en toeren maken.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: dieselmotor voor een friendship 28 '79 09 jan 2012 10:37 #254768

Wat is de bootsnelheid bij die 2000rpm? Haal je dan al ongeveer de rompsnelheid? Als dat zo is is de schroef ook goed.Dan levert je motor trouwens ook maar zo'n 17-18 pk wat al uim genoeg is voor de rompsnelheid .
Als je echter meer toeren nodig hebt wordt de motor onderbelast wat niet goed is.
Hoeveel toeren maakt de motor maximaal terwijl je vaart? Als dat niet ongeveer maximaal toerental is moet je oppassen dat je de motor niet overbelast.Dus dan niet meer gas geven als nodig voor de rompsnelheid of iets ( 10 % of zo ) daar boven.
Dit soort zaken zijn nu eenmaal de gevolgen van een te zware motor voor een boot.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: dieselmotor voor een friendship 28 '79 09 jan 2012 11:16 #254780

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
als je graag nieuw wil voor kleine prijs misschien Timray? Ik ken ze enkel van het internet, maar misschien is het iets?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: dieselmotor voor een friendship 28 '79 09 jan 2012 15:09 #254849

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
YELLOW BOAT schreef :
Wat is de bootsnelheid bij die 2000rpm? Haal je dan al ongeveer de rompsnelheid? Als dat zo is is de schroef ook goed.Dan levert je motor trouwens ook maar zo'n 17-18 pk wat al uim genoeg is voor de rompsnelheid .
Als je echter meer toeren nodig hebt wordt de motor onderbelast wat niet goed is.
Hoeveel toeren maakt de motor maximaal terwijl je vaart? Als dat niet ongeveer maximaal toerental is moet je oppassen dat je de motor niet overbelast.Dus dan niet meer gas geven als nodig voor de rompsnelheid of iets ( 10 % of zo ) daar boven.
Dit soort zaken zijn nu eenmaal de gevolgen van een te zware motor voor een boot.
Ad

Boot, schroef en motor moeten op elkaar berekend zijn toch?.
Als er voorheen een 10 pk 1 cilinder in stond en nu een 27 pk 3 cilinder met de zelfde schroef zal de motor op een zeer laag pitje draaien oftewel nauwelijks vermogen hoeven te leveren. Een F28 heeft aan 8 pk genoeg om op kruissnelheid te komen onder normale omstandigheden. Wanneer je dat verdubbeld voor zeer slechte omstandigheden heb je nog zoveel over dat de motor niet of nauwelijks hoeft te werken. Dat is wat anders dan toeren maken.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.175 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl