Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Jurjens vaanstandschroef tips voor lotgenoten

Jurjens vaanstandschroef tips voor lotgenoten 07 dec 2007 11:52 #24267

Op mijn Kiviet (en ik denk op meerdere bootjes uit de jaren 70) Trintella geloof ik ook... zit een Jurjens vaanstand schroef.
Constructie wijkt nogal af van een reguliere schroefasconstructie.
Zoals eerder in een ander draadje gemeld had ik last van lekkage langse de schroef as die vanaf de buitenzijde dient te worden gerepareerd...
Een aantal keerringen zorgen voor een probleemloze afsluiting (althans volgen de bouwer...) eens in de 2-3 jaar een keerringetje vervangen

Ik ben er gisteren aan begonnen.. is een mooi systeem dat echter niet eenvoudig los te nemen was... Het zat ergens geborgd op de schroefas. (schroefas kan in axiale richting bewegen om de vaanstand aan te passen....)
Fabriek is al jaren dicht maar ik heb iemand gevonden die nog voorraad heeft van dit type schroef...
Hij gaf me de volgende tips voor demontage:
Volgorde van demonteren is:

Dop er af schroeven
Inbus boutjes tandmoeren los schroeven ( los is los )
Schroefbladen geheel los schroeven ( Voor het gemak later,markeren met vilt
stift)
Tandmoeren uitnemen.
Bedieningsplaat of gafelplaat er uit nemen ,beetje zijwaards
2 bevestigingsmoeren van body naar schip los nemen.
De as blijft gewoon zitten en het schroefhuis met lagers is vrij voor vervanging
van onderdelen

Vervangen dient te worden ,normaal gesproken de simering met RVS veer de lagers
en de Oringen op de schroefbladen.
Alle te verkrijgen bij automaterialen zaak of machineonderdelen zaak.

Montage zelfdeweg terug
Werk schoon en monteer met een beetje vet doe een klodder vet in de dop maar
vooral niet vol dat geeft schakelproblemen

De afdichtingen vinden plaats op schipromp/huis schroefbladen/ O ring
huis helfden/simering

Onder delen schroef alle beschikbaar de as moet meestal gemaakt worden wat
duur is.
Voor wie leveranciers info wil hebben... geef maar een mail.. je kan hem ook googelen

gr Hans
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.091 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl