Beste Hermafrdiet,
Een nieuw motor lijkt mij een goede investering in betrouwbaarheid, veiligheid en vooral vaarplezier. Men denkt altijd dat zeilers minder motoruren maken als motorboot vaarders. In de praktijk varen zeilers meer, gaan verder weg en maken dus meer motoruren(ik heb en uren teller die mij elkeer keer weer verrast!). Een nieuwe motor is een veel betere investering als reviseren omdat het daarbij altijd nog maar gaat om een gedeelte van de motor. Bovendien is er technisch in de afgelopen 20 jaar behoorlijk wat verbeterd aan de motoren.
Het idee van het zelfde merk dan past alles, gaat niet op! Breedte tussen de fundatie lukt meestal wel, maar kabels, uitlaat en (koel)waterslangen lopen na zoveel jaren en een compleet ander basis motorblok! compleet anders. Bovendien is het niet verstandig die ook gelijk te vervangen? Ik ben niet enthousiast over de (oudere) Volvo Penta motoren. Vooral tegen het typische "zeilboot"gebruik, motor aan haven uit, motor uit, even later weer aan en dan weer uit e.z.v. zijn ze slecht bestand (zuigerveerslijtage, olieverbruik, compressieverlies en daardoor slecht starten!).Ik denk dat er op het moment geen echte slechte (merk! er zijn twijfelachtige)aziatische motoren te koop! :cry: ) motoren meer te koop zijn. Zelf vind ik van de kleinere motoren de Yanmar, en dan wel een van de nieuwe serie YM de beste motor.
Ik kan me voorstellen dat een goede (inbouw) service van b.v. een Volvo of Vetusdealer de weegschaal naar die kant doet overslaan.
Een goed adres heb ik (en dan ook nog in het zuiden) niet voor je omdat ik aan mijn eigen boot alles zelf heb gedaan (Yanmar industriemotor gemariniseerd en ingebouwd).
Mijn tip doe het (laat doen) gelijk goed!