Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Toch een andere motor

Toch een andere motor 03 dec 2011 08:14 #245208

  • steef65
  • steef65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 60
Hallo allemaal,

Ik heb hier al eens vragen gesteld over een andere motor voor de Trident80. Nu is de kogel door de kerk en hebben we besloten om een andere motor aan te schaffen.
De Renault moet nu echt naar z,n laatste rustplaats.
We hebben besloten om geen nagelnieuwe motor aan te schaffen maar een goede gebruikte.
Ik heb nu 2 Yanmars 1 Gm10 op het oog met 9 pk. Mijn vraag is of dit voldoende is voor onze boot. De Renault is ooit eens 12 pk geweest in z,n jeugd maar zal dit de laatste jaren nooit meer hebben gehaald lijkt mij. Tevens is de boot van een gammele klapschroef voorzien welke ik wil vervangen door een vaste 2 blads.
De vraag is dus: Zou dit een goede motor zijn voor onze boot???
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toch een andere motor 03 dec 2011 08:18 #245209

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6126
Van de regen in de drup? De 2e hands motor is ooit afgedankt. Waarom?? ik zou al die moeite niet doen voor weer een oude motor.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toch een andere motor 03 dec 2011 08:23 #245211

  • Toxicated
  • Toxicated's Profielfoto
Misschien, maar misschien ook niet...

Er zijn ook mensen die een prima motor laten vervangen omdat ze meer rust willen, meer power en dat soort zaken.

of 9 pk genoeg is, dat ligt er aan wat je wilt.
Wil je alleen de haven in/uit komen of wil je met zwaar weer ook nog goed uit de voeten kunnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toch een andere motor 03 dec 2011 08:28 #245215

  • steef65
  • steef65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 60
Hij gaat komend seizoen naar z,n vaste ligplaats aan de Grevelingen, de zee op zal niet gebeuren, hooguit in de toekomst de wadden waar natuurlijk wel stroming staat...
Beide motoren die ik op het oog heb hebben weinig uren (rond 700)gedraaid en zijn net helemaal nagekeken. Op een zit zelfs een jaar garantie. Vorige eigenaar wilde meer vermogen (2cilinder).

Oh ja, hoor veel berichten dat prijzen in UK veel lager liggen, ook gebruikt. Heb al een beetje gezocht maar kan niet echt een goede site vinden, iemand tips?
Laatst bewerkt: 03 dec 2011 08:32 door steef65.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toch een andere motor 03 dec 2011 10:38 #245254

  • Sealover
  • Sealover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1232
Beetje extra power is in mijn optiek geen overbodige luxe.
Die 12 PK mag uw schip m.i. wel hebben, vooral bij knobbelig weer is dat prettig.
Uiteindelijk ga je je altijd storen aan een te krap bemeten power.
een schoenendoos met een graspol aan boord is de beste remedie tegen zeeziekte van opstappers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toch een andere motor 03 dec 2011 10:42 #245255

Als er dan toch een andere motor in moet, neem dan iets met (ruim) voldoende pk's. Dat voorkomt dat je straks denkt "had ik maar... ".
Als je het doet, gelijk goed doen.
groet Erik

kijk ook eens op www.notre-ami.blogspot.com

ALS JE GEEN ZIN MEER HEBT, KUN JE ER GEEN PUNT ACHTER ZETTEN

STEEL NIET!!!! DE OVERHEID DULD GEEN CONCURENTIE!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toch een andere motor 03 dec 2011 10:43 #245257

Ben niet helemaal een expert, maar volgens mij is een ander motor nog niet de hele oplossing. je moet oppassen dat alles goed op mekaar berekend is, dus motor, gearing en schroefblad.
Wanneer dat goed is zal zelfs een 9 pk betere performance geven dan een twee cilinder van 18 pk, die niet goed past.
Je schroef kan het vermogen dan niet kwijt, en dan ga je nog niet vooruit.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toch een andere motor 03 dec 2011 11:07 #245263

  • Sealover
  • Sealover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1232
roozeboos schreef :
Wanneer dat goed is zal zelfs een 9 pk betere performance geven dan een twee cilinder van 18 pk, die niet goed past.
Je schroef kan het vermogen dan niet kwijt, en dan ga je nog niet vooruit.

Dat is waar, natuurlijk moet alles goed op elkaar zijn afgesteld.
Nu las ik dat er een vaste tweeblads onder komt en dan kan je met iets minder vermogen toch goede resultaten halen.
Maar de ervaring leert dat die tweeblands bij een schip als de Trident wel als een aanzienlijke remflap werkt. Als je terug wilt naar een vaanstand/klapschroef zal een te krap bemeten motorvermogen niet echt helpen. Wellicht loopt een iets zwaardere motor ook wat rustiger
een schoenendoos met een graspol aan boord is de beste remedie tegen zeeziekte van opstappers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toch een andere motor 03 dec 2011 11:47 #245269

een vuist regel die gebruikt wordt is ongeveer 4 pk/ton
Een motor levert nooit meer dan er gevraagd wordt. m.a.w. je schroef die er onder hangt moet bij een bepaald toerental wel het vermogen vragen wat het motortje levert.
als er een nieuwe motor in komt zijn de volgende zaken van belang
toerental motor
reductie vand e keerkoppeling, deze bepaald het toerental van de schroef
vermogen wat de schroeft opneemt bij het maximale schroefas toerental
misschien heb je er wat aan.

gr
worldsailor
Laatst bewerkt: 03 dec 2011 11:50 door worldsailor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toch een andere motor 03 dec 2011 13:19 #245281

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Sealover schreef :
roozeboos schreef :
Wanneer dat goed is zal zelfs een 9 pk betere performance geven dan een twee cilinder van 18 pk, die niet goed past.
Je schroef kan het vermogen dan niet kwijt, en dan ga je nog niet vooruit.

Dat is waar, natuurlijk moet alles goed op elkaar zijn afgesteld.
Nu las ik dat er een vaste tweeblads onder komt en dan kan je met iets minder vermogen toch goede resultaten halen.
Maar de ervaring leert dat die tweeblands bij een schip als de Trident wel als een aanzienlijke remflap werkt. Als je terug wilt naar een vaanstand/klapschroef zal een te krap bemeten motorvermogen niet echt helpen. Wellicht loopt een iets zwaardere motor ook wat rustiger

Dat een 2blads meer rendement levert dan een 3blads klopt maar dat dezelfde 3blads meer stuwkracht heeft, zelfs bij kleinere diameter, wordt vergeten. De remflap valt enorm mee als je het moment bereikt dat de schroef mee gaat draaien. Dan is er geen verschil tussen 2 blads en 3 blads in weerstand.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toch een andere motor 03 dec 2011 13:34 #245286

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12546
Er zwerft ergens op t forum een programma rond wat precies je schroef berekend, meen van Faran....

Mijn bootje weegt net geen 2 ton, 10 PK farrymann die voldoed op een 3 blads schroef, tot BFT5 daarboven wil je niet op de motor tegen de harde wind in moteren;-(
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toch een andere motor 03 dec 2011 13:38 #245287

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Helaas, ik heb dat programma niet. Wellicht iemand anders?
Op de sites van sommige leveranciers kun je dat laten berekenen.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toch een andere motor 03 dec 2011 13:41 #245288

Anjo schreef :
Er zwerft ergens op t forum een programma rond wat precies je schroef berekend, meen van Faran....

Mijn bootje weegt net geen 2 ton, 10 PK farrymann die voldoed op een 3 blads schroef, tot BFT5 daarboven wil je niet op de motor tegen de harde wind in moteren;-(

Probeer dit programma maar eens. www.vicprop.com/displacement_size.php
Er zijn er nog wel meer maar deze is redelijk simpel en geeft toch een goed resultaat .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toch een andere motor 03 dec 2011 14:58 #245302

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3446
1GM10 is v.w.b. het vermogen zonder meer geknipt voor jouw boot. Dat daar, op basis van de reductie en nog wat factoren, een passende schroef bij bepaald moet worden is logisch. Elke leverancier kan je dat zo vertellen.
Het argument dat een beetje meer vermogen makkelijk is bij zwaar weer is zeer betrekkelijk. Op zee al helemaal niet. Hoe ruwer de weersomstandigheden hoe onaantrekkelijker het wordt op de motor verder te gaan. Blijven zeilen is dan aanzienlijk comfortabeler dan op de motor en sneller bovendien.
Op binnenwater zul je eerder de motor gebruiken en dan zul je geen 6kn meer lopen tegen harde wind. Nou en?
Over het nadeel van een te grote motor in vergelijk met een die het vermogen mag leveren waarvoor hij gemaakt is hoor je niet zo veel.
Wel een punt is de betrouwbaarheid van een 2e hands. Komt de motor van een particulier waar je geen verhaal kunt halen of van een (betrouwbaar) bedrijf of dealer?
22 jaar met een vergelijkbaar schip gevaren (overal) met een 6,5 pk. Nooit behoefte gehad aan een zwaardere motor.
Grt, Leo.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toch een andere motor 03 dec 2011 15:23 #245307

  • steef65
  • steef65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 60
Schroef is inderdaad erg belangrijk en zal ook worden vervangen. Klapschroef hoef ik niet meer, voral in achteruit een ramp.
Het bedrijf waar ik de motor heb gezien geeft ook een jaar garantie op de motor en vraagt er 2500 euro voor. De andere motor is volgens mij van particulier. Deze heeft net uitgebreidt onderhoud gehad en moet 2100 euro kosten. Beide hebben ongeveer 700 uur gelopen.
Is dat een hoge prijs?

Ook wil ik nog steeds weten of iemand een goede site weet waarop ik kan zoeken naar een motor in de UK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toch een andere motor 03 dec 2011 15:29 #245309

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12546
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toch een andere motor 03 dec 2011 16:35 #245316

  • Daniell
  • Daniell's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 298
Wellicht een handige tip:

Ik zat vorig jaar met hetzelfde probleem. Een hagelnieuwe motor ter vervanging van mijn Renault 8pk dieseltje was geen optie ivm de waarde van mijn vorige scheepje.

Ik ging op zoek naar een opknap-kajuitzeilboot op MP en vond een (kachel)houten Van de Stadt Swedish Delta waar een Sole Mini 17 (16pk) in stond met 450 draaiuren.
Bootje gekocht voor € 750,00 ;) en een zeer fijne Sole rijker.

Mijn advies: zoek en gij zult vinden, ik vind € 2.500,00 voor een oude Yanmar 9pk veel geld..

Groeten,
Daniell
Laatst bewerkt: 03 dec 2011 16:37 door Daniell.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toch een andere motor 03 dec 2011 17:32 #245319

  • Pylk
  • Pylk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1256
Bij de winterstalling, waar ik afgelopen jaar druk aan het timmeren was, liet iemand een Timray inbouwen. Hij had daarvoor gekozen na enthousiaste reacties die hij hierover gehoord had. Idee?
De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
\"Memme\'s wetterwille is silerswet!\"

http://www.home.deds.nl/~5a3/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toch een andere motor 03 dec 2011 18:42 #245337

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3446
steef65 schreef :
Schroef is inderdaad erg belangrijk en zal ook worden vervangen. Klapschroef hoef ik niet meer, voral in achteruit een ramp.
Het bedrijf waar ik de motor heb gezien geeft ook een jaar garantie op de motor en vraagt er 2500 euro voor. De andere motor is volgens mij van particulier. Deze heeft net uitgebreidt onderhoud gehad en moet 2100 euro kosten. Beide hebben ongeveer 700 uur gelopen.
Is dat een hoge prijs?

Ook wil ik nog steeds weten of iemand een goede site weet waarop ik kan zoeken naar een motor in de UK.
Nog even verder zoeken!!!
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toch een andere motor 03 dec 2011 21:06 #245361

  • mick
  • mick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2505
Ik heb een Bries van 2,5 ton. Motor is een volvo 10 pk met klapschroef. Max 3000 toeren. Is voor mijn boot voldoende, ook met een flinke wind haal ik nog 5 knopen bij 2750 toeren. Met een goede werkschroef zou ik iets meer power hebben, maar dat gaat ten koste van de zeilsnelheid.

De Trident zal ongeveer even zwaar zijn?

groet,
Maarten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toch een andere motor 03 dec 2011 21:21 #245369

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Ik denk dat een Trident 80 zelfs veel lichter is dan een Bries. Maar aan de andere kant vermoed ik dat een Trident door zijn lichte gewicht (vooral voorin) weer wat eerder "paaltjes pikt", wat wel aardig wat snelheid kost. Een 9 a 10 pk moet volgens mij, mits met een geschikte schroef, genoeg zijn. Voor zover ik weet heeft de Trident van Hen3 ook een 8 a 10 pk Yanmar.
Laatst bewerkt: 03 dec 2011 21:21 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toch een andere motor 04 dec 2011 08:13 #245407

beewee schreef :
Ik denk dat een Trident 80 zelfs veel lichter is dan een Bries. Maar aan de andere kant vermoed ik dat een Trident door zijn lichte gewicht (vooral voorin) weer wat eerder "paaltjes pikt", wat wel aardig wat snelheid kost. Een 9 a 10 pk moet volgens mij, mits met een geschikte schroef, genoeg zijn. Voor zover ik weet heeft de Trident van Hen3 ook een 8 a 10 pk Yanmar.

Nee hoor , kijk maar: sailboatdata.com/viewrecord.asp?class_id=4947
Trouwns , die slechte achteruitvaareigenschappen van een klapschroef hangen sterk van het merk af. De Eliche Radice die ik op mijn vorige boot had was prima in achteruit ( minder dan een scheepslengte tot stil vanuit max vooruit). De Volvo penta klapschroef die ik nu heb is wat dat betreft merkbaar minder. Opvallend is dat de bladvorm van beide merken nogal verschilt. De Radice schrof is trouwens ook nog eens veel goedkoper dan de "betere" merken ( www.segelladen.de/Inhalt-unter...RadicePropeller.html of bij Allpa ).
Hier een test van verschillende schroeven: www.propelspecialisten.dk/down...gazine_test_2008.pdf
n.b. De Allpa schroef is die van Eliche Radice.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toch een andere motor 04 dec 2011 08:15 #245410

  • steef65
  • steef65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 60
@daniel geluksvogel!
@pylk Heb ik ook naar gekeken maar best nog prijzig voor Chinese motor.

inderdaad Mick, de Trident is ongeveer van hetzelfde gewicht. Als ik mij niet vergis werd de Trident ook geleverd met 8pk Yanmar??? Volgens mij heeft Hen3 die uitvoering?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toch een andere motor 04 dec 2011 08:17 #245411

1gm10 is prima. Talloze boten met die maat en gewicht hebben zo'n ding of de voorloper ysm8
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Toch een andere motor 04 dec 2011 08:53 #245429

  • Sealover
  • Sealover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1232
steef65 schreef :
als ik mij niet vergis werd de Trident ook geleverd met 8pk Yanmar???

Hier een paar gegevens voor de liefhebber, wel een beetje Frans kunnen lezen! camus.jeanmarcel.free.fr/web_acappella/
Veel motor-opties waren mogelijk, lekker scheepje!

Ik weet niet wat voor klapschroef er onder hangt/hing, maar achteruit
is absoluut niet bezwaarlijk bij een vaanstandschroef en diverse andere alternatieven. Mijn ervaring met wat lichtere scheepjes als de trident is dat een vaste schroef, zeker beneden rompsnelheid als een aanzienlijke remflap werkt en rond bootsnelheid je aanzienlijk inlevert bij acceleraties. Maar iedereen het zijne, ik heb onder mijn schip een prima werkende drieblads-klapper, ook in de achteruit.
een schoenendoos met een graspol aan boord is de beste remedie tegen zeeziekte van opstappers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.194 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl