mjanssen schreef :
Om nou zomaar op voorhand te zeggen dat voorkomen beter is dan genezen gaat mij ook wat ver gezien de kosten en de tijd die het vergt om het geheel om te bouwen. Vandaar dat ik benieuwd ben of iemand concreet kan zeggen of we er wel verstandig aan doen om toch maar de stuwdruk beter op te vangen, en de trillingen niet op de schroefas over te brengen.
Technisch gezien is er geen twijfel dat het beter is de bewegingen van de flexibel opgestelde motor niet op de schroefas over te brengen. De stuwdruk is minder problematisch als je keerkoppeling ervoor is ingericht de stuwdruk op te nemen (ingebouwd stuwdruklager). De stuwdruk draagt wel bij aan de beweging die een flexibel opgestelde motor tijdens het varen maakt.
De vraag of je er zo mee kan/wil blijven doorvaren, kun je alleen zelf beantwoorden. Het is net zo'n vraag of je bijvoorbeeld wel een brandstoffilter nodig hebt. Niet als je redelijk schone brandstof tankt, je motor slijt alleen wat sneller, maar zal stoppen als je brandstof behoorlijk vervuild raakt.
Hoeveel risico wil je nemen, dat is de afweging die je voor jezelf moet maken.