Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: het nut van een dagtank

het nut van een dagtank 14 dec 2011 10:41 #248377

  • Nautilus
  • Nautilus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 131
Op onze boot zit de RVS-dieseltank op een moeilijk te bereiken plaats en er is ook geen inspectiedeksel voorzien. Om de tank schoon te maken wordt de diesel gewoon afgezogen door de retourleiding, gefilterd en weer terug in de tank gepompt.

Ik vraag me af of de tank dan wel schoon is, en of de bacteriën en de drab er dan wel uit zijn. Ik vermoed haast van niet.

Nu zit ik er aan te denken om een dagtankje te laten installeren dat wel makkelijk bereikbaar en schoon te maken is.

Graag advies. Niet over schone brandstof tanken, en Grotamar toevoegen, want dat doe ik al. Heeft een dagtank zin? En waar en hoe inbouwen?
Zin in zeezeilen? Welkom bij PZV Zeezeilvereniging, voor schippers en opstappers. www.pzv-zeezeilen.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van een dagtank 14 dec 2011 10:47 #248379

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Vroeger hadden we aan boord een dagtank om bij te houden hoeveel brandstof verbruikt werd. Voor een filtering lijkt het onnodig. Je beschreef zelf al hoe het nu gaat. Je kunt imho beter een (afsluitbaar) voorfilter plaatsen met aftapmogelijkheid.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van een dagtank 14 dec 2011 10:48 #248380

  • Toxicated
  • Toxicated's Profielfoto
Zou je niet een inspectiedekstel op je normale tank kunnen laten plaatsen
dan kun je deze wel schoonmaken en dergelijke.

Stel je plaatst een dagtank, wat wil je hier mee bereiken ? de normale tank buiten werking of weinig gebruiken ? ik geloof niet dat dit het eea bevordert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van een dagtank 14 dec 2011 11:07 #248382

Buiten de genoemde voordelen, kan het handig zijn om de dagtank hoger dan de motor te plaatsen.
Hierdoor kan er bijna geen lucht in je systeem komen. Nadeel is het gewicht op hogere plaats.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van een dagtank 14 dec 2011 11:08 #248383

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8680
debinnenvaart.nl
~dagtank:
brandstoftanktank, die direct op de hoofdmotor aangesloten is en vanuit een voorraadtank gevuld dient te worden.
De dagtank is, min of meer, uit noodzaak ontstaan. Vooral bij de oude motoren kon de brandstof niet door het systeem zelf aangezogen worden en moest de onderkant van de tank dus boven de brandstofpompen liggen. De motoren waren hoog en dat hield dus in dat de tank ook hoog geplaatst moest worden. Voor een grote tank was daar geen plaats, dus gebruikte men een kleine tank die uit een grote tank bijgevuld diende te worden. Latere (matig-snellopende) motoren zijn vaak uitgerust met een extra pompje. Dit pompje heeft in de eerste plaats tot doel voldoende druk op de hogedrukpompen te houden, maar is tevens in staat brandstof (van geringe hoogte) op te zuigen (mits er geen lucht in de leidingen zit). In veel gevallen bleef de dagtank echter behouden. Dankzij de dagtank heeft men een beter inzicht in de brandstofvoorraad (voor die dag), het verbruik en ook zullen de meeste grove verontreinigen, die in de brandstof zitten, in de voorraadtank, de bunker, blijven zitten, waardoor de brandstoffilters minder belast worden. De dagtank dient (tegenwoordig) officieel een inhoud te hebben van 6 liter per kW motorvermogen (ca. 4,5 liter per pk). In vroeger tijd nam men op diverse schepen, er vanuit gaand dat men geen 24 uur per dag volgas voer, echter genoegen met beduidend kleinere tanks.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van een dagtank 14 dec 2011 11:08 #248384

Beste Nautilus, ik zit/zat met net hetzelfde probleem.
Heb ook nagedacht over een dagtank, maar daarmee kun je je voorraadtank niet zuiver of watervrij houden.

Momenteel ben ik bezig met het maken van een mangat zie volgende link

www.dintra.nl/ned/800%20ned.htm

Dit is volgens mij een goeie oplossing, evt zelf te maken.

groeten
Zuipschuit
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van een dagtank 14 dec 2011 11:10 #248385

je kan de diesel vanuit de grote tank in de dagtank pompen en tegelijk filteren(vuil/water) je zal dan bijna geen vuil in de dagtank en motor krijgen waardoor het hele systeem betrouwbaarder word
de dag tank hoger dan de motor plaatsen,dan kun je hem makkelijker ontluchten
Laatst bewerkt: 14 dec 2011 11:12 door pantaleimon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van een dagtank 14 dec 2011 11:29 #248390

In de dagtank zal idd gefilterde diesel terechtkomen.
Je voorraadtank echter krijg je volgens mij op deze manier niet helemaal proper, laat staan watervrij.
En dat watervrij is toch wel redelijk belangrijk aangezien onze motoren steeds meer biodiesel te slikken krijgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van een dagtank 14 dec 2011 12:23 #248403

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
La Mavare, prachtige verklaring. Vijftig jaar geleden werd het toch met wat minder woorden geschreven. Toepassing was niet alleen met oude motoren, ook met nieuwe motoren destijds was het normaal dat van een dagtank gebruik gemaakt werd. Het dagverbruik werd bijgehouden, heb wel eens 2x op 1 dag de dagtank moeten vullen, tijdens zwaar weer.De vuilfilters werden regelmatig schoongemaakt. Op jonge schepen in die tijd had men nog geen last van troep in de brandstof maar werd wel gekeken waar je met een gerust hart kon bunkeren. Ook wat water betreft. Doet me denken aan Rotterdam....destijds, bah.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van een dagtank 14 dec 2011 12:29 #248406

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
@Nautulus:

Heb je een aftappunt in je tank?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van een dagtank 14 dec 2011 12:32 #248407

  • Nautilus
  • Nautilus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 131
Situatie aan boord van de Nautilus: geen aftappunt, geen inspectiedeksel, geen ruimte aan de bovenkant van de tank om daar goed te kunnen werken, wel aan de zijkant. Een inspectiedeksel in de bovenkant van de tank zou ideaal zijn. Bij een verticaal deksel in de zijkant is er altijd het risico op lekkage.

Herman
Zin in zeezeilen? Welkom bij PZV Zeezeilvereniging, voor schippers en opstappers. www.pzv-zeezeilen.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van een dagtank 14 dec 2011 12:39 #248410

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Nooit van een lekkend kraantje of slang gehoord?. Ook een in de zijkant gemaakt "mangat" hoeft niet te lekken mits goed geplaatst.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van een dagtank 14 dec 2011 13:22 #248420

Ik heb ook zo'n soort tank in mijn boot, dan wel met schuine aflopende bodem en aanzuig op laagste punt met waterzak maar geen mangat.
Deze maand tank verwijderd en opengemaakt, me rot geschrokken van de hoeveelheid vuil en drab op de bodem!

Mijn advies: tank uitbouwen en grondig schoonmaken als je het niet vertrouwt. De hoeveelheid zooi kan echt groot zijn en dat wil je met wk 6 al stuiterend niet in je brandstoffilter hebben!
Mocht je toch een dagtank maken, plaats dan ieder geval een goede brandstoffilter in de aanvoerleiding van hoofd- naar dagtank !

Groet Stefan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van een dagtank 14 dec 2011 16:13 #248459

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Waarom een mangat maken ?
Ik verzeker je :de kosten wegen niet op tegen de baten.
Een mangat maken is best veel werk. Je moet rvs kopen,lassen en pakking hebben.
Als pakking kan je alleen nitrietrubber gebruiken icm diesel. Koop je niet bij de gammel.
Ik heb vorig jaar de mijne uitgebouwd en er een brandstofmeter in gezet. (vergelijkbare aktie)
Naast het -in en uitbouwen en schoonmaken is mijn lasmaatje er een halve dag op staan lassen.
Er zat troep in, maar een mangat maken is niet nodig om je tank schoon te maken.
Je kan prima je tank inspecteren/ schoonmaken door je vulopening. Veel goedkoper en veeeeel monder werk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van een dagtank 14 dec 2011 16:52 #248469

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8049
Dat schoonmaken kan bij een flinke tank aardig lastig zijn door een 38mm opening. Als ik naar mijn RVS (water) tanks van 110 liter kijk, zo goed als onmogelijk. Lassen is meestal niet nodig, nitril rubber kost 18 euro per vierkante meter. En stefan doet het met een gevonden plaatje staal ;)

Anyway, ik heb een dagtank van 20l maar tijfel om hem te gebruiken. Dat is me door een prof een beetje uit het hoofd gepraat.

Als je het wilt gebruiken omdat de hoofdtank vies is: maak die dan schoon. Als daar bacteriën in zitten, blijven die poepen en dus rotzooi in je systeem gooien. Dat filteren voor de dagtank is dweilen met de kraan open.

Verder is een dagtank ver boven de motor vaak niet zo'n goed idee. Bij blijvende brandstof druk gaan de verstuivers van vooral oudere motoren lekken. En een beetje diesel in de olie van je carter verminderd de smerende werking van je olie erg sterk. Een kopje diesel schijnt al genoeg te zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van een dagtank 14 dec 2011 17:19 #248476

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Aardig lastig, dat geef ik zonder meer toe. Ik heb alleen ervarimg met de mangatoplossing.
Toch denk ik achterag dat ik 10 tanken schoonmaak in de tijd die je kwijt bent aan het mangat maken.

Stok met een lap eraan hoor ik vaker, en om te kijken of je geen plek heb overgeslagen kan je met een webcam checken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van een dagtank 14 dec 2011 18:12 #248481

Philip schreef :



Verder is een dagtank ver boven de motor vaak niet zo'n goed idee. Bij blijvende brandstof druk gaan de verstuivers van vooral oudere motoren lekken. En een beetje diesel in de olie van je carter verminderd de smerende werking van je olie erg sterk. Een kopje diesel schijnt al genoeg te zijn.

Een dagtank zit naar mijn weten altijd boven de verbruikers. (om de zwaartekracht zijn werk te laten doen)
Een verstuiver heeft , naar ik mij meen te herinneren, een druk nodig van een paar honderd bar voordat die open gaat. Dat krijg je alleen indien je de dagtank heel hoog monteert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van een dagtank 14 dec 2011 18:24 #248484

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8049
Tja, het is wat ADT Dieseltechniek mij adviseerde. Schijnbaar gaan (oudere) verstuivers bij een lage druk ook al wat lekken. Ik heb het niet zelf bedacht. Zwaartekracht werkt trouwens ook niet altijd, als je de druk van je opvoerpomp wilt evenaren heb je ook een paar meter nodig. Wel handig om je filters te ontluchten.
Laatst bewerkt: 14 dec 2011 18:26 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van een dagtank 14 dec 2011 18:42 #248487

Tank schoonmaken door de vulopening? Een beetje kan best, maar echt schoon gaat gewoon niet lukken, zeker niet als er nog slingerschotten inzitten ofzo.
Bij mij toch meer dan 1 cm dikke laag zwarte drab met plamuurmes van de gehele bodem moeten steken/scheppen, dat lukt je niet via de vulopening.
Tank schoonmaken en goed brandstoffilter monteren!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van een dagtank 14 dec 2011 20:22 #248528

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Ga aub niet experimenteren met een dagtank daar krijg je alleen maar problemen mee, hou je brandstofsysteem simpel is mijn advies.

Er zijn vele redenen om het niet te doen en een daar van is dat er bij oude motoren brandstof in de cilinder zal lekken als de verstuiver niet okselfris meer zijn daarnaast creëer je een complex systeem waar meer mis mee kan gaan zoal luchtlek, rondpomp defect enz enz

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van een dagtank 15 dec 2011 08:31 #248602

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6635
Fer, hoe zitdat dan bij motoren waar de normale tank al hoogliggend is (moet zijn)? Mijn enige brandstoftank ligt ook boven de motor: met ontluchten erg makkelijk, en ik heb nog nooit problemen met te dunne smeerolie gehad dus die verstuiverlekkage zal wel meevallen. Motor is overigens een mercede OM621, weet niet of die pomp in principe zelfaanzuigend is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van een dagtank 15 dec 2011 09:03 #248609

Fer schreef :
Ga aub niet experimenteren met een dagtank daar krijg je alleen maar problemen mee, hou je brandstofsysteem simpel is mijn advies.

Er zijn vele redenen om het niet te doen en een daar van is dat er bij oude motoren brandstof in de cilinder zal lekken als de verstuiver niet okselfris meer zijn daarnaast creëer je een complex systeem waar meer mis mee kan gaan zoal luchtlek, rondpomp defect enz enz

Mvg Fer

Dit is interessant.
Er worden nog steeds nieuwe jachten gebouwd met een dagtank en er varen er nog een heleboel van rond. Alle vrachtschepen hebben naar ik weet allen een dagtank.
In mijn beleving is het vooral geen complex systeem, vooral ook omdat je de zwaartekracht zijn werk kan laten doen.
Wat is een rondpomp defect en wat versta je onder luchtlek en onder enz. enz.?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van een dagtank 15 dec 2011 09:12 #248611

Fer schreef :
Ga aub niet experimenteren met een dagtank daar krijg je alleen maar problemen mee, hou je brandstofsysteem simpel is mijn advies.

Er zijn vele redenen om het niet te doen en een daar van is dat er bij oude motoren brandstof in de cilinder zal lekken als de verstuiver niet okselfris meer zijn daarnaast creëer je een complex systeem waar meer mis mee kan gaan zoal luchtlek, rondpomp defect enz enz

Mvg Fer

Ik wil jouw expertise niet in twijfel trekken( :unsure: ) maar als je
verstuiver(s) zodanig lekken dat ze al doorlaten onder invloed van het niveau van een hoger geplaatste dagtank (hooguit 0,1-0,2 bar ), merk je dat dan niet aan overmatig roken als de motor loopt? Dan wordt het hoog tijd om de verstuivers na te laten lijken en eventueel te vevangen.
Enne , is het niet ook altjd verstandig de brandstofkraan te sluiten als de motor langere tijd stilstaat of als je van boord gaat? :huh:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van een dagtank 15 dec 2011 18:26 #248733

  • Frawo
  • Frawo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29
Beste Nautilus,

Hte is zeker van belang dat je de hoofdtank ook vrijhoud van organisme, bacterien. want eens zal de kolonie in je hoofdtank zo groot zijn dat hij mee in de dagtank wordt gezogen.
Ik heb goede ervaring met Acticide CMG, hiervan heb je maar een heel klein beetje nodig om d etank vrij te houde van organisme. Je hoeft de tank niet eens volledig te vullen tijdens de winter, dat spaart geld en kans op diefstal (ervaring ermee). Ik heb destijds preventief slechts 100 ml op 500 liter toegevoegd en hiermee een heel seizoen, zeker 2 ker tanken probleemloss gevaren.
Daarnaast vond ik het middel grotamar ivm Acticide veel te duur. Zeker in deze crisis tijd moeten we op de kleintjes letten.
Overigens is het plaatsen van een dagtankje- met goede aftap mogelijkheid- een extra preventieve maatregel. Het kleien tankje moet je wel zo uitrusten dat het een aftappunt heeft-zgn waterzak, zodat eenvoudige controle mogelijk is.
Succes met inbouwen en Fijne kerstdagen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van een dagtank 16 dec 2011 09:31 #248827

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Frawo, welkom op het Zeilersforum.
Het niet afvullen van de tank vergroot volgens mij de mogelijkheid van condens, dus water, in de tank wat weer bevordelijk is voor de bacteriegroei. Dat noodzaakt dan de toevoeging van wat voor merk dan ook als het maar werkt.
Moet ik je bericht als volgt zien?. Je hebt in 1 seizoen 2x500 liter getankt met 1 enkele toevoeging van 100 ml gedurende dat seizoen en probleemloos gevaren.

Wat is de geadviseerde dosering van dat middel?. Voor de gemiddelde tank van 50 liter zou je aan 5 ml genoeg hebben en dat is niet veel om de boel bacterievrij te houden.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.167 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl