Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Water in de olie van de saildrive

Water in de olie van de saildrive 17 dec 2011 14:49 #249071

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Hallo,

Vandaag de olie van mijn saildrive afgetapt. De motor is een Volvo Penta MD2020d. De saildrive is zo goed als zeker een MS25S-A of M25SR-A. Bij het peilen van de olie is me niet eerder de kleur opgevallen die ik zag bij het aftappen. Het peilen geeft een vrij heldere kleur olie (15W40).

Het manchet is 5 jaar geleden vervangen.

Iemand een idee wat de oorzaak kan zijn en hoe dit op te lossen?

Gregor
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de olie van de saildrive 17 dec 2011 14:56 #249073

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Als de olie grijs van kleur is of stinkt, dan is er sprake van water in de olie. Waarschijnlijk is de waterkeerring op de schroefas lek. Dat is een vrij simpele operatie, vervang hierbij meteen de oliekeerring.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de olie van de saildrive 17 dec 2011 15:01 #249075

  • avdhoeff
  • avdhoeff's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 405
Gregor schreef :
Hallo,

Vandaag de olie van mijn saildrive afgetapt. De motor is een Volvo Penta MD2020d. De saildrive is zo goed als zeker een MS25S-A of M25SR-A. Bij het peilen van de olie is me niet eerder de kleur opgevallen die ik zag bij het aftappen. Het peilen geeft een vrij heldere kleur olie (15W40).

Het manchet is 5 jaar geleden vervangen.

Iemand een idee wat de oorzaak kan zijn en hoe dit op te lossen?

Gregor
Hallo Gregor,
In je 'onderwerp' zeg je dat er water in de olie van de saildrive zit. Maar als de olie helder is is dat vreemd. Als er water in zit zou de olie melkachtig van kleur moeten zijn.
Als er echt water in zit heb je grote kans dat dat langs de schroefas komt / is gekomen. Om de schroefas zit nameljk een rubber kering (een ring). Die kan een groefje maken in de as. Dat kan komen door ouderdom, of door een vislijn die ertussen heeft gezet. Als zo'n groef de oorzaak is moet de schroefas vernieuwd worden, of de groef moet opgevuld worden. Er zijn bedrijven die dat kunnen. Opvullen kost - aan materiaalkosten - ongeveer de helft van een nieuwe as.
Groet, Aike van der Hoeff
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de olie van de saildrive 17 dec 2011 15:01 #249076

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Olie stonk idd en wat grijs van kleur, voor zover ik dat laatste goed kan beoordelen.

Misschien dat Fer meeleest en mij kan helpen met de juiste maten van deze ringen en een schema :)

Gregor
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de olie van de saildrive 17 dec 2011 15:04 #249078

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Het peilstokje ga nog wel heldere olie aan, dus niet die grijsachtige olie. Het stonk al wel :/
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de olie van de saildrive 17 dec 2011 15:07 #249079

  • avdhoeff
  • avdhoeff's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 405
CeesS heeft gelijk, de keringen vervangen is waar het om draait, maar als er een groef in de as zit gaat de nieuwe kering zo weer kapot, dus goed kijken of de as wel glad is. Bij onze vorige boot met een Yanmar 2GM20 en bijbehorende saildrive is de as vervangen. Ik heb de groef gezien die erin zat, daar had een nieuwe kering niet tegen gekund. Ik had toen geen tijd om te wachten op het repareren van de as (doen ze met opspuiten van metaal), daarom toen een nieuwe as genomen.
Groet, Aike van der Hoeff
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de olie van de saildrive 17 dec 2011 15:10 #249082

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Ok, dat kan ik in ieder geval nakijken. Een technische tekening met maten van de beide keerringen, daar ga ik naar op zoek.

Zo handig o'n forum waar je een vraag stelt en ook snel een behulpzaam antwoord krijgt!

Gregor
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de olie van de saildrive 17 dec 2011 15:31 #249088

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3321
jee wat een doem scenario's
As er uit opspuiten van metaal, opvullen van de groeven..

neem een speedysleeve of andere sleeve, principe is het zelfde

eriks.nl/datasheets/787/eri-sleeve.pdf
www.dichtomatik.nu/reparatie-sleeve.htm
www.vsm.skf.com/en-US/HeavyDut...ls/SpeediSleeve.aspx

Google op speedysleeve en de keuze is reuze.

Zelf heb ik zeer goede ervaringen met de speedysleeve
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Laatst bewerkt: 17 dec 2011 15:32 door Sprokkie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de olie van de saildrive 17 dec 2011 15:48 #249095

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Misschien is het alleen een kwestie van keerringen vervangen. Laat ik dat nou eerst onderzoeken.

Gregor
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de olie van de saildrive 17 dec 2011 15:53 #249097

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Gregor schreef :
Het peilstokje ga nog wel heldere olie aan, dus niet die grijsachtige olie. Het stonk al wel :/
Was het peil goed? Te laag: Lekkage naar buiten
Te hoog: Lekkage naar binnen(water)
Normaal: geen probleem.
Smeerolie ruikt nooit lekker
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de olie van de saildrive 17 dec 2011 16:07 #249103

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6126
De as revisie met speedsleeves staat beschreven in de PBO 532 van maart 2011. Als je die nodig hebt zal ik deze scannen en mailen.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de olie van de saildrive 17 dec 2011 17:56 #249114

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Cees heeft een goede tutorial geschreven over keerringen vervangen en groeven in de as.

Vervangen van de as is heeeeeel duur en misschien niet de beste optie. Even een beetje dit forum doorspitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de olie van de saildrive 17 dec 2011 18:14 #249119

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
zie hier
Let op dit is een Yanmar saildrive, weliswaar qua principe vergelijkbaar, maar de maatvoering is anders.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de olie van de saildrive 17 dec 2011 18:39 #249126

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Dank tot zover voor het meedenken! De tutorial van Cees ga ik lezen. In een eerdere post wordt over 2 keerringen gesproken. Daar zou ik graag de maten van weten zodat ik die bij Sanders in Den Haag kan halen (ipv bij de VP dealer)

Gregor
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de olie van de saildrive 17 dec 2011 19:47 #249141

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
let er even op dat het veertje wat om de keerringen heen zit, wel een rvs veertje is.
maat weet ik niet, maar dat weet ongetwijfeld iemand anders
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de olie van de saildrive 18 dec 2011 07:34 #249178

Waarom bij saildrives keerringen met een rvs veer gebruikt moeten worden ontgaat mij een beetje. Het gaat toch om olie keerringen? dan staat het veertje in de olie en zou het materiaal niet zoveel uit mogen maken.
Of zie ik het nu helemaal verkeerd?


Laat maar zie dat er zowel een oliekeerring als een waterkeerring wordt gebruikt. Bij die laatste lijkt het me inderdaad wel zinvol RVS te gebruiken. :unsure:
Laatst bewerkt: 18 dec 2011 07:38 door Eigenwijs.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de olie van de saildrive 18 dec 2011 07:54 #249183

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Je hebt 50% gelijk (er zit 1 oliekeerring op de schroefas). Een tweede identieke keerring zit ruggelings gemonteerd, en fungeert als waterkeerring. De veer die daarin zit, is in direct contact met water en dient dus van RVS te zijn.
Laatst bewerkt: 18 dec 2011 07:54 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de olie van de saildrive 18 dec 2011 08:02 #249186

Eigenwijs schreef :
Waarom bij saildrives keerringen met een rvs veer gebruikt moeten worden ontgaat mij een beetje. Het gaat toch om olie keerringen? dan staat het veertje in de olie en zou het materiaal niet zoveel uit mogen maken.
Of zie ik het nu helemaal verkeerd?


Laat maar zie dat er zowel een oliekeerring als een waterkeerring wordt gebruikt. Bij die laatste lijkt het me inderdaad wel zinvol RVS te gebruiken. :unsure:

Nou , helemaal verkeerd is dat niet maar de buitenste keerring dicht tegen water af n dus zit daar de veer ook aan de waterkant en kan dus roesten, vandaar. e binnenste zit precies andersom omdat die tegen de olie moet afdichten . Daarvoor zou een gewone veer kunnen worden gebruikt maar ik zou toch aar voor de originele gaan. Kosten wel meer maar je neemt geen risiko. Er zijn wel andere mogelijkheden maar dan moet je wel voldoende kennis van zaken hebben.
De VP bestelnummers kun je trouwens hier vinden:http://www.marinepartseurope.com/nl/volvo-penta-explosietekening-7748570-44-22288.aspx Het is nummer 15.
Daar kun je ook zien hoe de zaak in elkaar zit.
Voor de workshop manual (download) .www.chmarine.com.au/pdfs/Volvo/SD_MS25s-sR.pdf
Ad
Laatst bewerkt: 18 dec 2011 08:04 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de olie van de saildrive 18 dec 2011 08:03 #249187

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
hier een detail dat e.e.a. verduidelijkt

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de olie van de saildrive 18 dec 2011 08:12 #249189

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Toppie, dank voor links en tekening. Weet iemand toevallig de maat van deze keerringen? 30€ is wel heel veel voor 1 keerring, ook al zou je er twee van VP krijgen, dan nog is het best duur betaald ;)

Gregor
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de olie van de saildrive 18 dec 2011 08:18 #249191

Gregor schreef :
Toppie, dank voor links en tekening. Weet iemand toevallig de maat van deze keerringen? 30€ is wel heel veel voor 1 keerring, ook al zou je er twee van VP krijgen, dan nog is het best duur betaald ;)

Gregor

Gewoon de zaak uit elkaar halen en opmeten.dat moet toch gebeuren , dus. Het staat trouwens meestal ook op de ringen.
Ik weet wel de maten van de ringen voor de 110S maar die hebben een ander nummer en zullen dus wel niet hetzelfde zijn.
Maar misschien weet Fer het?
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de olie van de saildrive 18 dec 2011 17:50 #249291

  • avdhoeff
  • avdhoeff's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 405
CeesS schreef :
zie hier
Let op dit is een Yanmar saildrive, weliswaar qua principe vergelijkbaar, maar de maatvoering is anders.

Zo, dat is mooi, die tutorial. En van die sleeves, dat wist ik niet. Bedankt Cees, en anderen. Groet, Aike
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de olie van de saildrive 27 dec 2011 11:56 #251033

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Ik heb de maten van de keerringen gevonden/opgevraagd (2" x 1 1/4" x 9mm). De keerringenboer maakte wel de opmerking dat de druk op de keerring niet meer dan 1bar mag bedragen, de druk dus op zeeniveau (ong.). Wetend dat de saildrive ong. 70cm onder water zit, geeft dat een druk van ong. 1,7bar, en dus teveel voor de ringen van de keerringenboer. Dit zou de ringen onderscheiden van de ringen die VP levert.

Iemand hier een mening over of ervaring mee?

Gregor
Het kan altijd nog hagelen...
Laatst bewerkt: 27 dec 2011 11:58 door Gregor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de olie van de saildrive 27 dec 2011 12:01 #251035

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Als je een bar druk opbouwt in de bak is er iets niet in orde dus die ene bar zal geen probleem zijn en water naar binnen zal dan alleen komen op een diepte van 10 meter. En dat laatste zal je niet van plan zijn toch?
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Water in de olie van de saildrive 27 dec 2011 12:04 #251037

Gregor schreef :
Ik heb de maten van de keerringen gevonden/opgevraagd (2" x 1 1/4" x 9mm). De keerringenboer maakte wel de opmerking dat de druk op de keerring niet meer dan 1bar mag bedragen, de druk dus op zeeniveau (ong.). Wetend dat de saildrive ong. 70cm onder water zit, geeft dat een druk van ong. 1,7bar, en dus teveel voor de ringen van de keerringenboer. Dit zou de ringen onderscheiden van de ringen die VP levert.

Iemand hier een mening over of ervaring mee?

Gregor

Ik kan me nauwelijks voorstellen dat die keerringenboer 1Bar absoluut bedoelde hoor.
Want dat een normale keerring geen 70 cm druk zou kunnen hebben is niet zo.
maar kijk eens op de website van bijv SKF ( www.skf.com/portal/skf/home/pr...ng=en&newlink=4_0_11 ) daar kun je een ware schat aan info vinden. Daar staat voor standaard ringen een maximale verschildruk van 0,7 Bar ( = 0,07MPa).Geen probleeem dus.
Misschien heeft die keerringenboer wat moeite met zijn eenheden?? :whistle:
Ad
Ps, omrekenen kun je hier: www.eenheden-omrekenen.info/ee...achine.php?type=druk
Laatst bewerkt: 27 dec 2011 12:12 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.174 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl