Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: het nut van een vacuümmeter

het nut van een vacuümmeter 12 jan 2012 22:13 #255849

  • Nautilus
  • Nautilus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 131
Even voortbouwen op mijn draadje van midden december over het nut van een dagtank. (veel reacties en wijze raad, waarvoor dank)

Ik lees wel eens iets over een vacuümmeter die zou aangeven dat het groffilter of de brandstofleidingen vervuild raken. Op die manier kunnen problemen voorkomen worden.

Wel of niet? Ervaringen of meningen?

Bedankt alweer,

Herman
Zin in zeezeilen? Welkom bij PZV Zeezeilvereniging, voor schippers en opstappers. www.pzv-zeezeilen.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van een vacuümmeter 15 jan 2012 10:06 #256363

  • Nautilus
  • Nautilus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 131
Nautilus schreef :
Wel of niet? Ervaringen of meningen?

Geen ervaringen? Geen meningen?

Herman
Zin in zeezeilen? Welkom bij PZV Zeezeilvereniging, voor schippers en opstappers. www.pzv-zeezeilen.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van een vacuümmeter 15 jan 2012 10:14 #256364

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Zoals je schrijft, voor deze toepassing met een vacuummeter geen mening en ervaring mijnerzijds.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van een vacuümmeter 15 jan 2012 11:41 #256377

Er heeft hierover ooit een keer iets in de waterkampioen gestaan bij de tips, ik zal eens kijken of ik dit terug kan vinden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van een vacuümmeter 15 jan 2012 20:58 #256542

  • Nautilus
  • Nautilus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 131
Ik vond hier wat info: www.dieselmade.nl.

En hier: www.fisherclub.com/Kluspagina/...l/Vuile%20diesel.htm.

Lijkt het wat?

Herman
Zin in zeezeilen? Welkom bij PZV Zeezeilvereniging, voor schippers en opstappers. www.pzv-zeezeilen.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van een vacuümmeter 15 jan 2012 21:05 #256551

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
Nautilus schreef :
Ik vond hier wat info: www.dieselmade.nl.

En hier: www.fisherclub.com/Kluspagina/...l/Vuile%20diesel.htm.

Lijkt het wat?

Herman


Nee , beide links zitten op dood spoor.
de eerste link geeft erg weinig info
de tweede kan niet gevonden worden
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van een vacuümmeter 15 jan 2012 21:15 #256559

  • Nautilus
  • Nautilus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 131
Zin in zeezeilen? Welkom bij PZV Zeezeilvereniging, voor schippers en opstappers. www.pzv-zeezeilen.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van een vacuümmeter 16 jan 2012 05:53 #256601

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
In de Professional Boatbuilder van een paar maanden geleden heeft een uitgebreid stuk gestaan over de inrichting van brandstofleidingen. Ik zal eens kijken of ik het kan vinden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van een vacuümmeter 16 jan 2012 08:00 #256624

Houd er wel rekening mee dat je zo'n manometer bij moet kunnen stellen op nul als je tank ver boven of onder het aansluitpunt van de meter zit. Anders geeft hij nog steeds nul aan als er al drukverschil is over het filter of al een drukverschil als er niets aan de hand is.
Ad
Laatst bewerkt: 16 jan 2012 08:02 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van een vacuümmeter 16 jan 2012 08:16 #256629

YELLOW BOAT schreef :
Houd er wel rekening mee dat je zo'n manometer bij moet kunnen stellen op nul als je tank ver boven of onder het aansluitpunt van de meter zit. Anders geeft hij nog steeds nul aan als er al drukverschil is over het filter of al een drukverschil als er niets aan de hand is.
Ad

ad, dat maakt niets ( of in ieder geval weinig) uit. zo n vacuum meter werkt met een membraan, wel een uitzoeken waarvan het membraan tegen diesel kan. mooiste in met een slang naar het instrumenten paneel van de motor, wel harde slang gebruiken. het is onzin om eem vacuum meter te nemen die tot - 1 bar gaat, dat bereik je niet eens met een vacuum pomp.
een envoudige meter tot -0, 3 lijkt me voldoende.

edit: ik heb met grote generatoren, catterpillar, gewerkt waar op de filterhuizen een indicator zat, geen meter maar een plastic cylindertje wat in het rood schoof door de onderdruk, zat ook op de luchtfilters. ik zou eens gaan zoeken bij professinele groothandels .
Laatst bewerkt: 16 jan 2012 08:23 door sietse-ten overleden 2014.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van een vacuümmeter 16 jan 2012 08:56 #256640

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Het is beter om met een flowmeter te werken maar daar heb je dan meerdere van nodig. Voordeel, ook je verbruik kan je dan aflezen. Kost wel wat.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van een vacuümmeter 16 jan 2012 09:19 #256648

Proost schreef :
Het is beter om met een flowmeter te werken maar daar heb je dan meerdere van nodig. Voordeel, ook je verbruik kan je dan aflezen. Kost wel wat.

ja dan praat je over een hele installatie, want je moet ook de retour meten, lijkt ietwat overdreven voor een in en uit de haven motor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van een vacuümmeter 16 jan 2012 09:44 #256654

sietse-ten schreef :
YELLOW BOAT schreef :
Houd er wel rekening mee dat je zo'n manometer bij moet kunnen stellen op nul als je tank ver boven of onder het aansluitpunt van de meter zit. Anders geeft hij nog steeds nul aan als er al drukverschil is over het filter of al een drukverschil als er niets aan de hand is.
Ad

ad, dat maakt niets ( of in ieder geval weinig) uit. zo n vacuum meter werkt met een membraan, wel een uitzoeken waarvan het membraan tegen diesel kan. mooiste in met een slang naar het instrumenten paneel van de motor, wel harde slang gebruiken. het is onzin om eem vacuum meter te nemen die tot - 1 bar gaat, dat bereik je niet eens met een vacuum pomp.
een envoudige meter tot -0, 3 lijkt me voldoende.

edit: ik heb met grote generatoren, catterpillar, gewerkt waar op de filterhuizen een indicator zat, geen meter maar een plastic cylindertje wat in het rood schoof door de onderdruk, zat ook op de luchtfilters. ik zou eens gaan zoeken bij professinele groothandels .

Natuurlijk maakt het maar weinig uit maar bij een hoogteverschil van 0,5 meter toch echt 0,05*0,84=0,042 Bar ofwel 42 mBar. Dat de meter een membraan heeft doet daar niets aan af.Wel zijn er meters die meten t.o.v. de onringende atmosfeer ( in dit geval eigenlijk de beste optie) maar ook die meten t.o.v. een absoluut vacuüm( zoals een barmeter) in een doos in de meter. Die laatste is hier niet zo handig omdat hij dan ook door de atmosferische druk wordt beivloed. En het verschil tussen een lage en een hoge druk gebied wordt dan al gauw een fout van 50 mBar of meer.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van een vacuümmeter 16 jan 2012 10:16 #256663

  • Nautilus
  • Nautilus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 131
Ik vermoed dat het nut van een vacuümmeter in deze toepassing vooral zit in het waarnemen van een permanente drukstijging. Raakt het groffilter vervuild, dan geeft de meter dat aan en kan er tijdig ingegrepen worden. Daarbij maakt het volgens mij niet uit hoe hoog de brandstoftank boven de meter zit.

Op de meter kan een referentienaald zitten, zoals bij een barometer, zodat een drukstijging makkelijk af te lezen is.

Herman
Zin in zeezeilen? Welkom bij PZV Zeezeilvereniging, voor schippers en opstappers. www.pzv-zeezeilen.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van een vacuümmeter 16 jan 2012 10:22 #256666

herman , precies, je wilt weten of het verandert, vandaar dat ik ook die dingetjes aandroeg die catterpillar gebruikt, werkten volgens mij met een veertje, je loopt langs de motor en ziet dat groen langzaamm verdwijnt en rood tevoorschijn komt. meer is niet nodig, hoeveel mbar het is zal je een nu ja vul maar in, dat is voor de wetenschappers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van een vacuümmeter 16 jan 2012 10:46 #256676

Nautilus schreef :
Ik vermoed dat het nut van een vacuümmeter in deze toepassing vooral zit in het waarnemen van een permanente drukstijging. Raakt het groffilter vervuild, dan geeft de meter dat aan en kan er tijdig ingegrepen worden. Daarbij maakt het volgens mij niet uit hoe hoog de brandstoftank boven de meter zit.

Op de meter kan een referentienaald zitten, zoals bij een barometer, zodat een drukstijging makkelijk af te lezen is.

Herman

Een drukdaling zul je bedoelen, de meter hoort nl. achter het filter.
Het probleem met de afwijking door hoogteverschil is dat de meeste vacuümmeters boven atmosferisch niet aangeven
(schaal bijv 0 tot -500mBar). je zet dus niet dat de meter bij stilstand/schoon filter eigenlijk boven o staat. En dat doet hij toch echt hoor als de tank zich hoger bevindt. Bevindt de tank zich lager is het alleen een kwestie van een "0" streepje zetten bij eenschoon filter.
Overigens is er nog een ander probleem. Wat je ook doet en waar de tank zich ook bevindt , de meter zal altijd een steeds lagere druk aanwijzen naarmate de tank leger raakt. Eigenlijk is een drukverschilmeter dus nodig.Dan ben je ook van dat andere probleem af.
Enne, als je het nog niet gelooft, lees de wet van de communicerende vaten er maar eens op na. ;)
Ad
Laatst bewerkt: 16 jan 2012 10:47 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van een vacuümmeter 16 jan 2012 11:14 #256685

Zoals eerder gepost, hierbij het artikel in de waterkampioen.
Artikel Waterkampioen
Laatst bewerkt: 16 jan 2012 11:17 door d35 gebruiker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van een vacuümmeter 16 jan 2012 14:17 #256719

  • Vitara
  • Vitara's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 186
Ik heb een vacuummeter ingebouwd. De diesel is een keer stilgevallen door verstopte filters. Ik heb behalve direct de filters vervangen ook de tank geinspecteerd. Mooie zwarte drab met wat water onderin de tank. Alle brandstofslangen vervangen, tank schoongemaakt (hoera voor het mangat), Racor filter met doorzichtig huis gemonteerd. En op een t-stuk ook een vacuummeter geplaatst. Bij elke tankbeurt gaat er ook Grotamar in. Ik zie de vacuummeter als een mooie indicator voor het drukverschil over de Racor groffilter. Sinds het schoonmaken van de tank, ongeveer 4 jaar geleden, geen problemen meer gehad. Is de vacuummeter belangrijk? Nee, ik denk het niet. Beter is het om verstopping van de filters te voorkomen door regelmatig de inhoud van de tank te controleren op water en biologisch vervuiling. Een doorzichtig filterhuis laat zien wat er zoal in je diesel zit, inclusief water.
Neem ook de constructie van je dieseltank in overweging. Is er een verzamelpunt voor water en kun je die aftappen?

Dat zijn mijn 2 centen,

Wim
Laatst bewerkt: 16 jan 2012 14:19 door Vitara. Reden: taalfoutjes verbeteren
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van een vacuümmeter 20 jan 2012 15:20 #257788

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Nautilus schreef :
Even voortbouwen op mijn draadje van midden december over het nut van een dagtank. (veel reacties en wijze raad, waarvoor dank)

Ik lees wel eens iets over een vacuümmeter die zou aangeven dat het groffilter of de brandstofleidingen vervuild raken. Op die manier kunnen problemen voorkomen worden.

Wel of niet? Ervaringen of meningen?

Bedankt alweer,

Herman
Beste optie is een drukmeter tussen de opvoerpomp en de hoge druk brandstofpomp! Bij een vuil groffilter zal de druk tussen de opvoerpomp en de HD brandstofpomp afnemen.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 20 jan 2012 15:20 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van een vacuümmeter 21 jan 2012 19:37 #257990

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Een vacuummeter is een leuk gadgetmaar brengt niet veel als je het onderhoud in orden hebt, dit omdat een groffilter niet zo maar dicht slipt en als je deze trouw om de twee jaar vervangt verwacht ik geen problemen.

Wat wel een goede maar helaas een dure investering is is een waterafscheider met watermelder geïnstalleerd, wat de meest storingen aan motoren terwijl ze in bedrijf zijn is toch water in de brandstof of dat het waterresoivaar vol is van de waterafscheider is terwijl je dit niet in de gaten hebt. Bij een waterdetector gaat er een lampje op de stuurstand branden en dan weet je dat je de waterafscheider moet aftappen.
Ga geen meter tussen de opvoerpomp en hogedrukpomp plaatsen dit zal de werking van de opvoerpomp niet ten goede komen en je zult ook een wisselde meting krijgen omdat de opvoerpomp een membraampomp is en niet een constante druk geeft.
Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: het nut van een vacuümmeter 21 jan 2012 19:46 #257995

  • Nautilus
  • Nautilus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 131
Fer schreef :
Ga geen meter tussen de opvoerpomp en hogedrukpomp plaatsen dit zal de werking van de opvoerpomp niet ten goede komen en je zult ook een wisselde meting krijgen omdat de opvoerpomp een membraampomp is en niet een constante druk geeft.
Mvg Fer

Klopt. Volgens mij moet de meter tussen het groffilter en de opvoerpomp zitten.

Herman
Zin in zeezeilen? Welkom bij PZV Zeezeilvereniging, voor schippers en opstappers. www.pzv-zeezeilen.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.177 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl