Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Stationair afstellen Mercury F6ML

Stationair afstellen Mercury F6ML 22 jan 2012 19:46 #258249

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8144
Ter vervanging van een 30 jarige Yamaha 4pk heb ik kortgeleden een Mariner (Mercury) 6pk F6ML 4 takt gekocht. Deze heeft 3 jaar lang in een schuur gestaan. Liep goed bij het testen maar om toch alle ellende voor te zijn, staartolie en motorolie vervangen en benzineleidingen, filters en dergelijke nagelopen en de carburateur goed schoongemaakt. Heeft toch 3 jaar lang benzine in stilgestaan.
Bij mijn Yamahaatje is het stationair afstellen kinderlijk eenvoudig. Schroefje 2 slagen uitdraaien en daarna op het gehoor het stationair afstellen (schroef in zijn werk.
Bij de Mariner heb ik 2 schroeven. 1 op de gasklep (variabele aanslag voor de gasklep) en de stationair schroef.Alleen met de stationairschroef krijg ik het toerental niet goed. Met de aanslag erbij krijg ik hem wel goed stabiel stationair maar met een vrij hoog toerental.

Zijn hier nog tips?
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stationair afstellen Mercury F6ML 22 jan 2012 20:09 #258255

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27638
Windbuddy schreef :
Ter vervanging van een 30 jarige Yamaha 4pk heb ik kortgeleden een Mariner (Mercury) 6pk F6ML 4 takt gekocht.
Bij mijn Yamahaatje is het stationair afstellen kinderlijk eenvoudig. Schroefje 2 slagen uitdraaien en daarna op het gehoor het stationair afstellen (schroef in zijn werk.
Bij de Mariner heb ik 2 schroeven. 1 op de gasklep (variabele aanslag voor de gasklep) en de stationair schroef.Alleen met de stationairschroef krijg ik het toerental niet goed. Met de aanslag erbij krijg ik hem wel goed stabiel stationair maar met een vrij hoog toerental.
Ik heb zelf ook een Mercury 6 pk viertakt gehad. Feitelijk is het dezelfde motor als de Mercury 4 en 5 pk. Het extra vermogen wordt bereikt door een hoger toerental. De motor kan/moet stationair inderdaad niet te langzaam worden afgesteld. Hij slaat bij te langzaam stationair draaien ook nogal makkelijk af als de schroef in het werk staat. Ik zou het toerental zo inregelen dat je nog goed kunt schakelen en genoegen nemen met het iets hogere toerental.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stationair afstellen Mercury F6ML 22 jan 2012 20:41 #258270

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8144
Helemaal goed. Hij loopt ook idd wel gewoon mooi nu. Alleen wel flink sneller dan toen ik hem proefdraaide. Bij langzamer slaat hij gewoon af.
Bedankt voor je reactie Lodewijk.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stationair afstellen Mercury F6ML 22 jan 2012 21:08 #258272

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Mijn motorfiets staat vaak geruime tijd stil. De huidige benzine is niet meer zolang houdbaar als voorheen (onbreken van loodtoevoeging, maar daar zijn al genoeg discussies over)
Ik gebruik dit spul om de zaak schoon te houden.

www.forte-nwe.nl/NL/Forte+prod...of/Moto+Power+I.html
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stationair afstellen Mercury F6ML 23 jan 2012 08:13 #258325

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Als de motor afslaat bij stationair toerental en alleen op toeren blijft lopen is de stationaire sproeier verstopt. Dan is de motor ook niet af te stellen.

Lodewijk S, een paar honderd toeren meer geven op een 4 pk maakt er geen 6 pk van, ook al heeft de motor de zelfde cilinderinhoud. Dan moet er nog wat veranderen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stationair afstellen Mercury F6ML 23 jan 2012 09:05 #258338

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8144
Blok is inderdaad exact gelijk, zowel bij de Mercury als bij Mariner als bij Tohatsu zijn de motoren identiek en qua onderdelen uitwisselbaar. Zijn namelijk allemaal gemaakt gerebadgde Tohatsu.
Verschil in vermogen zit in de carburateur.
Krijg hem dus wel stationair lopend, alleen sneller dan ik zou willen. Langzamer en hij slaat af, sneller en het toerental loopt langzaam op.

Het vervelende is dat hij mooier liep toen ik hem kocht en voordat ik de carburateur reinigde....
Qua benzine, ik las op internet dat de Shell V-Power geen (bio)ethanol bevat en daarmee minder last heeft van veroudering. Met die paar liter die ik op jaarbasis verstook het overwegen waard....
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stationair afstellen Mercury F6ML 23 jan 2012 10:27 #258360

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Carbuateur uit elkaar, helemaal schoonmaken inclusief de naalden. Meer vermogen is een andere hoofdsproeier. Ook andere motoren hebben die mogelijkheid. Alleen moet je goed zoeken welk type je nodig hebt. Dat word niet makkelijk vrij gegeven wat ook logisch is, anders koopt iedereen de kleinste van de serie en voert 'm op.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stationair afstellen Mercury F6ML 23 jan 2012 16:43 #258501

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27638
Proost schreef :
Lodewijk S, een paar honderd toeren meer geven op een 4 pk maakt er geen 6 pk van, ook al heeft de motor de zelfde cilinderinhoud. Dan moet er nog wat veranderen.
Ja, logisch. Hij gaat niet vanzelf meer toeren draaien, natuurlijk.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.121 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl