Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: BBM met vorst: laten hangen of omhoog?

BBM met vorst: laten hangen of omhoog? 12 feb 2012 07:59 #263033

  • disno
  • disno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 261
Edit Martin: Wellicht een wat vreemde start van dit draadje. Hij is afgesplitst uit het fototopic. De vraag daarentegen is niet minder interessant. Daarom: Wie weet het juiste antwoord? En bestaat dat eigenlijk wel?
killroy schreef :
....Het instructieboekje geeft duidelijk aan dat je bij vriezen de motor in het water moet laten hangen, dus niet opklappen om interne bevriezing te voorkomen.
misschien moet ik dan toch eens het instructie boekje lezen want het gaat erg tegen mijn gevoel in.
Mooi, weer zeiler.
Laatst bewerkt: 12 feb 2012 15:21 door Baines. Reden: afsplitsing (uit fototopic) en nieuw intro
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BBM met vorst: laten hangen of omhoog? 12 feb 2012 15:23 #263131

  • Baines
  • Baines's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4777
En wat ik mij dan afvraag: Zit er dan een verschil tussen een eenvoudige 2-takt en een meer gecompliceerdere 4-takt? Ik denk daarbij natuurlijk aan de olie die in laatstgenoemde versie zit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BBM met vorst: laten hangen of omhoog? 12 feb 2012 15:57 #263135

De olie zal niet bevriezen, motor olie word wel dikker.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BBM met vorst: laten hangen of omhoog? 12 feb 2012 16:20 #263137

Een BBM kun je beter vorstvrij opbergen. Als in het staartstuk een klein beetje water gekomen is kan dit al tot grote schades lijden. Het advies is om voor de winter de olie in het staartstuk te vervangen en dan de motor vorstvrij wegzetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BBM met vorst: laten hangen of omhoog? 12 feb 2012 16:35 #263139

  • killroy
  • killroy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 379
6. Cold weather precautions
If you moor your boat in cold weather
at temperatures below 0˚C (32˚F),
there is the danger of water freezing
in the cooling water pump, which may
damage the pump, impeller, etc. To
avoid this problem, submerge the
lower half of the outboard motor into
the water.

Tohatsu instructie boekje. Denk dat het voordeel is dat de schroef e.a onder het ijs nog gewoon in het water hangt.
Vriest het tot de bodem dicht dan hebben we een probleem.
Weet zeker als ik meet dat mijn schroef nu in het vloeibare water zit, terwijl daar boven de ijskorst zit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BBM met vorst: laten hangen of omhoog? 13 feb 2012 11:06 #263309

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Gewoon opbergen

Waarom zou je risico’s nemen

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BBM met vorst: laten hangen of omhoog? 13 feb 2012 11:38 #263316

'Gewoon opbergen, waarom risico nemen,' vind ik een prima uitgangspunt.

Maar een BBM kan gewoon in ´t water blijven.

water vriest van boven naar onder. Zolang het water onder weg kan vriest niets kapot.
BB motoren zijn hierop ontworpen.
Op het laagste punt in de staart zit een opening die gelegenheid geeft tot afvoer van water. Daarom ook in normale positie laten.

Is het water éénmaal ijs geworden, dan volgt het gewoon de regels van krimpen en uitzetten van normale vaste stoffen.
Scheuren in ´t ijs op de plas waar je schaatsen in gaan zijn KRIMPscheuren.
Allen op ´t moment van kristalliseren zet water 9 % uit.

Een bevroren BBM declareren bij de verzekering zal zelden gehonoreerd worden, zij weten dit ook.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.139 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl