De rubber afdichtingsflap (dus wat op het vlak gelijmd zit, voor de stroomlijn) van onze saildrive was al jaren slecht en was al een paar keer opgelapt. Nu hingen de stukken er bij en was vervanging onvermijdelijk. Navraag bij een Yanmar dealer leverde op dat de kosten van een nieuwe flap meer dan €100 was. Erg veel geld voor een simpel stuk rubber, dus ik ben gaan kijken naar alternatieven.
Bij de lokale automaterialenhandel kon ik voor €15 een overtollige rubber vloermat voor een vrachtauto kopen. Ruim groot genoeg en mooi dik rubber (5mm). Met een stanleymes kon ik hier de juiste maat flap uitsnijden. Iets groter dan het origneel om wat meer lijmoppervlak te creeren.
De hoeken afronden:
Nu nog de opening voor de saildrive er uit snijden. Ik had de lengte en de breedte gemeten, de vorm heb ik op het oog met een stift afgetekend en vervolgens uitgesneden. Dit bleek later precies te passen. Het resultaat zag er op de werkbank in ieder geval bemoedigend uit na nog geen half uurtje werk:
De oude flap weggesneden / gezaagd met een oscilatiezaag en met een verfkrabber de lijmresten globaal weggehaald. Rondom de extra ruimte voor de nieuwe flap kaalgeschuurd en met thinner alles ontvet. Om de flap over de saildrive te kunnen schuiven moet de schroef er af. Daarna het vlak rondom de saildrive vrij dik met Sikaflex 291i ingesmeerd (met een plamuurmes even verdelen) en toen de flap in de kit gedrukt. Met een roller het rubber goed aangedrukt.
Omdat de nieuwe flap niet zoals het origineel dun uitlopende randen heeft heb ik rondom een dikke rand Sikaflex (en als je je afvraagt waarom de kit bruin is, dat was een foutje) gezet en deze met behulp van zeepsop schuin in de rand gezet. Het resultaat lijkt qua degelijkheid zeker niet onder te doen voor de Yanmar versie:
Hierna heb ik, toen de kit uitgehard was, de flap in de antifouling gezet, waarbij ik een centimeter van de saildrive af ben gebleven, het alu van de saildrive mag niet in contact komen met de koperhoudende antifouling.
Uiteraard kan ik pas bij de volgende keer dat de boot op de kant staat zien hoe dit zich zal houden, maar het lijkt allemaal erg stevig. De flap is iets dikker dan het origneel, voor een wedstrijdboot een reden om het niet zo te doen misschien. Een toerzeiler zal er niets van merken.
Mocht iemand dit ook willen doen: ik heb nog een flink stuk rubbermat in de aanbieding.